Gå til innhold



Foto

Sandblåser


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
20 replies to this topic

#1 eskild

eskild

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 612 Innlegg:

Posted 03 May 2005 - 23:00

Blir pussing av blazeren til sommeren!

Noen som kan anbefale en sandblåser til en vettug pris?

Har prøvd en til 200 kr men det funka for dårlig.

Hvor mye må man ut med for å få noe som funker?

Eskild

K5 * (noun) pronounced KAY*FIVE From the Latin meaning: Best damn do everything and go anywhere rig you could ever want

#2 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 04 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Hvor stor kompressor har dere?


Har 2 stk 3 fas 32amp skrukompressorer Og de leverer mer enn nok luft biggrin.gif. Bruker dem nesten aldri, og isåfall kun til å fylle luft på såpe, avfettings tankene til bilvasken og blåse litt luft i dekka på bilen ved sesong skifte... Snakk om sløsing:fish:

Men jeg lurte også på å sandblåse ramma litt. Ihvertfall der det er mest synlig. Tenkte jeg skulle smøre den inn med litt oljer nå, og sette bort den jobben til høsten.. Men kanskje jeg skal prøve å sandblåse litt.

user posted image

#3 Marlin

Marlin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 04 May 2005 - 23:00

Har akkuratt investert i en skruekompressor som leverer 1.1 m3 pr. min, og har undersøkt noe anngående sanblåser utstyr: for det første er ikke 1100 liter l/min mye når det gjelder sandblåsing. Det finnes også flere forskjellige prinnsipper, det enkleste og vanligste kalles injektor system og det fungerer slik at vakumet som luften skaper trekker med seg sand ofte via en separat slage. dette er også det rimeligste alteranivet. i tilleg kan en på litt ordentlige sandblåser apperat skifte dyser, ettersom hvor mye luft en har til rådighet.
Feks er 4,8mm beregnet for 1.2m3 pr,min
3,2mm for 0,6m3 pr,min

Er det noen som vet om duganes sandblåsere, brykt eller nytt til salgs er jeg veeeldig innteresert...


RING RING!!!! Har du mulighet til å trekke meg løs...

#4 Nitteberg

Nitteberg

    Rocker!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1516 Innlegg:

Posted 04 May 2005 - 23:00

Den fra torshov bruker mye mindre luft og sand, enn en som suger. Jeg har også den største kompressoren til 1 fas.

http://nitteberg.com


#5 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 03 May 2005 - 23:00

Er vel heller et spørsmål om du har nok luft. Sandblåsing trenger svært mye luft og vanlige småkompressorer leverer langt fra nok luft.

Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no

#6 eskild

eskild

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 612 Innlegg:

Posted 03 May 2005 - 23:00

hmm, brukte en relativt stor kompressor.

Regner med den leverer omtrent 250l/min.
Burde ikke det være nok?

Eskild

K5 * (noun) pronounced KAY*FIVE From the Latin meaning: Best damn do everything and go anywhere rig you could ever want

#7 Vidar Aas

Vidar Aas

    4x4-Høvding

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 Innlegg:

Posted 03 May 2005 - 23:00

KJøpte en på torshov bilrekv. til rundt 2 lapper, og den funker som bare d. Men trenger masse luft ja, ca 350l/min, men tar du noen pauser går det jo bra da !!!



#8 eskild

eskild

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 612 Innlegg:

Posted 03 May 2005 - 23:00

Kikket i Torshov katalogen.

Produktnr. 17337739
Koster 1599 kr
Luftforbruk 150l/min

Må kanskje bli en sånn. Flere som har erfaringer med denne?

Eskild

K5 * (noun) pronounced KAY*FIVE From the Latin meaning: Best damn do everything and go anywhere rig you could ever want

#9 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 04 May 2005 - 23:00

150 l/min er MINIMUM forbruk med den minste dysa på denne blåseren.
Den funker bedre jo mer luft du har tilgjengelig.

Roar, Lightfoot Racing

#10 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 04 May 2005 - 23:00

Skal du sandblåse hele bilen??
Ville kanskje vurdert pussing i stedet. Sparer deg for masse sand over alt der du skal stå.
Jeg kjøpte meg sandblåser utstyr til kærcher høytrykkspyler. Fungerte faktisk ganske bra. Men du bør ha spyler opp i mot 130 eller mer bar.
Sandblåste noen felger en gang som var malt med militær grønt. type stål. Hadde kompressor som leverte 600 liter, 12 bar og en god sandblåser. Syns det tok lang tid og det blei støv og sand absolutt over alt.

2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch

#11 R.H

R.H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 327 Innlegg:

Posted 04 May 2005 - 23:00

du må prøve å få tak på en blåser med slange som du putter rett i sekken....funker utrolig mye bedre enn den med egen kopp....men du må ha bra med luft ja

R.H

#12 M.S

M.S

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1017 Innlegg:

Posted 04 May 2005 - 23:00

Kanskje vurdere å sette bort sandblåsinga til noen som driver med det?
De gjør mye for 2000kr........

OJ....det går det!?
Tlf 98204312

#13 Nitteberg

Nitteberg

    Rocker!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1516 Innlegg:

Posted 04 May 2005 - 23:00

Jeg har den fra torshov, funker utmerket, kan ikke sammenlignes med de som suger selv, som er noe drit uansett hvor dyr den er.

#14 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 04 May 2005 - 23:00

Jeg har selv en 400 liters, største som man får på 16 amp 1-fase og selv den leverer ikke nok luft. Tipper at den fort går ned mot 4-5 bar og kanskje enda lengre ned om jeg prøver lenge. Hjemmesandblåsing passer best på steinsprut og mindre flekker.

250 l/min høres lite ut, som sagt, jo mere luft, jo bedre.



Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no

#15 eskild

eskild

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 612 Innlegg:

Posted 04 May 2005 - 23:00

Hmmm, mye bra info her.

Skal ikke sandblåse hele bilen. Men har en god del rust under listene.
Blir fort kroner av sånt, dessuten har jeg bruk for sandblåser rett som det er.....

Dere som bruker den fra Torshov; Hvor stor kompressor har dere?

Eskild

K5 * (noun) pronounced KAY*FIVE From the Latin meaning: Best damn do everything and go anywhere rig you could ever want

#16 eskild

eskild

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 612 Innlegg:

Posted 04 May 2005 - 23:00

IBIX.NO

Ser ut til å ha utstyr for litt mer proft bruk....

Den minste koster 7200 kroner +moms wink.gif

Blir litt for offansivt for garasjen min men.....tongue.gif

Eskild

K5 * (noun) pronounced KAY*FIVE From the Latin meaning: Best damn do everything and go anywhere rig you could ever want

#17 Marlin

Marlin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 04 May 2005 - 23:00

hehe så du videoen eller... var ikke direkte effektiv.. nei stort er grommt.... så litt spedt ut for min del... men takker for tipset...


RING RING!!!! Har du mulighet til å trekke meg løs...

#18 babyblue

babyblue

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 184 Innlegg:

Posted 05 May 2005 - 23:00

det går MYE luft til på sandblåsing for å få et bra resultat..
er du i nærheten av akershus så pling 91100642...bra priser....men er jævlig treg:D

#19 aleksbmw

aleksbmw

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 17 May 2005 - 23:00

Jeg jobber for Vest bilutstyr a/s på kokstad i bergen og har solgt et par kompressorer. Bare for å si en sak, noen snakker her om 400l/min 10 bar på 1 fas, for det første er det gjennomløpende volum og 10 bar holder den ikke lenge før den må bygge opp trykk igjen. Jeg har en av de beste 3 hesterne på markedet: Ferrua 2.2kw/3hk 100 liters tank, 310 l/min gjennomløpende volum 260 l/min fritt avgitt (snekker firma som jeg solgte til bruker 4 store spiker pistoler på hver, de har godt med strøm og sier denne er helt på kanten på 1 fas) men denne holdt ikke til sandblåsing. Kjøpte meg et 200kilos beist av en kompressor 5.5hk 710l/min gjennomløpende 520l/min avgitt, denne holder til skikkelig sandblåsing den bare jobber ganske mye. Sanden har veldig mye å si for resultatet, skal du blåse noe av tykt gods(understell deler etc) bør du bruke noe hard stargrit eller alu oxid som du kan få på biltema, vanlig sand har forskjellig korning. Prøvde biltema sin sand, fant ut den var ganske finkornet; egner seg til lakk fjerning o.lign. Har litt fra jobben som er opptil 0.8mm korn, egner seg til rust og sparkel. For bra resultat må du ha en trykk blåser; sanden presses ut under trykk og beholder mye av bevegelses energien sin 80-90% av lufthastigheten. På suge blåseren må luft energien tappes for å få undertrykk så sanden kommer opp i dysen for å ta (i de fleste tilfeller) en 90 graders sving ut, dermed blir det svakere trykk på flaten for noe forsiktigere blåsing som på f.eks aluminium. Med de største blåserne på metallplater på biler etc. kan faktisk metallet slå seg og kan i noen tilfeller bli problemer å få det rettet ut igjen (bank så lite så mulig med jern hammer, prøv med en planke bit eller gummi hammer) Uansett skal du gjøre noe større arbeid med enten sug eller trykk bør du ha en beholder ellers blir det mye jobbing med fylling av koppen. Husk også slange diameteren som mange glemmer: (litt overdimensjonert da luftmengden fra kompressoren noen ganger overstiger den avgitte luftmengden - Disse verdiene gjelder for hovedluftledning/direkte uttak fra kompressor; IKKE fra luft rørsystem - innvendig diameter max luftgjennomstrømming):
3/4" 150-250 L/min (max lendge 15m) - 1" 300-500 L/min (max lengde 60m) - 1.1/4" 500-1000 L/min (max lengde 60m) Håper dette kan hjelpe noen der ute som lurer på dette.

#20 eskild

eskild

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 612 Innlegg:

Posted 17 May 2005 - 23:00

Takk for mange gode svar.
Slike tråder som gir så gode svar burde kanskje vært samlet i en prioritert mappe?

Mange gode tråder under teknisk som tas opp igjen flere ganger. Mindre sjanse for gode svar dersom det er en re-post regner jeg med....... Ikke mange som gidder å svare flere ganger, eller henvise til gamle innlegg.

Bare et forslag til en eventuell redaktør som leser dette...wink.gif

Eskild

K5 * (noun) pronounced KAY*FIVE From the Latin meaning: Best damn do everything and go anywhere rig you could ever want