Gå til innhold



Foto

Er en Tysklandstur lønnsomt for servicearbeid?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 qwerty

qwerty

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 09 May 2005 - 23:00

Har tenkt å ta en drivverk service inludert foraksel ompakk/service (vet ikke status på dagens aksel, men tror drivknuter bør byttes og da er det vel like greit å ta alt som bør skiftes).
Har ringt litt rundt og fått prisestimater i størrelse orden 10-20 lapper.
Vil det lønne seg å ta turen til Tyskland?
Eller finnes det noen rimlige alternativer i Norge som har kompetanse? (Har snakket med Fjeldstad, VTP og Elverum Sport Bilsalg (har hatt overhaling av mil-GDer)).
Har skjønt det slik at deleprisen på bla. drivknuter etc. gjør at dette blir en stor del av kostnaden. Er det billigere deler i Tyskland?

#2 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 10 May 2005 - 23:00

Må nok si meg uenig i at du skal lengre syd i Tyskland for å finne kompetente verksteder for G-Wagen! Som jeg flere ganger har fremholdt på dette forum, har jeg hatt meget god erfaring med Klaus+Co i Flensburg. Hver gang jeg har vært der, står det minst et par G-Wagen på verkstedet.

En ting er prisen på deler, men her i Europas billand nummer 1(!) gjør de også perfekt arbeid, til en rimelig pris. Det betyr også mye at de vet hva de holder på med, og ikke belasert kunden for en masse plundring.

En diagnose på drivverk og understell på vår G brukte de 6 timer på, men da jeg spurte hva de skulle ha for det, var svaret at de skulle ikke ha noe. De hadde jo ikke GJORT noe...! Da blir man varm om hjerterøttene!

Jobben som fulgte av diagnosen kostet opptil 3 ganger så mye i Norge; aut. MB verksted. Holmestrand skulle ha ca 2 gangen.

Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982
Mercedes Benz 280GE 1985

#3 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 11 May 2005 - 23:00

Sett på et hjul med stålfelg når du skal stramme lageret. Stram akkurat så mye at all slakk er borte når du beveger hjulet ut og inn.

Øyvind

#4 Tjærand

Tjærand

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1202 Innlegg:

Posted 09 May 2005 - 23:00

Prisnivået på deler i Tyskland er stort sett halvparten av norske priser... Når det gjelder ompakk av foraksel så er det slik at G-wagen er en veldig ukurant bil i Nordtyskland (pannekakeflatt og autobahn...). Skal du finne verksteder som har spisskompetanse på G må du veldig langt syd, og det verkstedet som har best spisskompetanse på G-wagen ligger antageligvis i Holmestrand.

Hvis du skal gjøre ting billig, så kjøper du deler i Tyskland og gjør hele jobben selv. Hvis du må sette bort jobben så demonter så mye som mulig selv, surt å betale en mekaniker for å skru ut bolter...

Drivknutene må du sjekke grundig før du bruker masse penger på nye, det skal mye til for å knekke de...

300GD STT 33"

#5 qwerty

qwerty

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 10 May 2005 - 23:00

Flensburg har jeg vært noen ganger smile.gif
Hvordan er det med engelsk kunnskapene hos de (husker veldig lite av skoletysken min)?
Har du tatt feks. foraksel service hos de? Og evt. hva lå dette på?

#6 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 10 May 2005 - 23:00

Hos Klaus+Co har den en som snakker perfekt dansk på verkstedkontoret, selv om jeg behersker tysk rimelig bra (skryt! skryt!), dog ikke fra skolen!! Vorderachse heter det, og Ich hätte gern ein service daran q:-) De er ikke så gode i engelsk, men dette er ikke noe problem; de vet hva en G er!!

Jeg har ikke tatt forakselservice hos dem, men den operasjonen har jeg fått pris på i Norge for 7-8 år siden; kr 16000 +mva.

Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982
Mercedes Benz 280GE 1985

#7 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 11 May 2005 - 23:00

Hva omfatter da denne forakselservicen Bård? Knuter og lager eller bare lager? Fjeldstad er slett ikke ueffene på pris på vanlig lagerbytte, langt under dine 16.000 for 7-8 år siden.

300 GD Cab 32"
280 GE LWB

#8 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 11 May 2005 - 23:00

Sant å si vet jeg ikke helt detaljert hva som inkluderes, men det er en full overhaling av forakselen. Må jo anta at da tar de alt... Min pris var fra aut. MB verksted.

Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982
Mercedes Benz 280GE 1985

#9 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 11 May 2005 - 23:00

16.000+ mva for "alt" i forakslingen ville være en røverpris, drivknuter, lager, kronhjul, pinjong samt indre lager i differensial ville nesten vært 16.000 kr + mva bare i deler. Så kommer high-tec-jobb som korrekt shimsing av diff. i tillegg +++++

Hvis det bare gjelder de 2 yttre lagrene som sitter i knokkelhuset, samt spindellager, altså det som regnes som en vanlig "100.000 km"-prosedyre på G-wagen ville jeg si du hadde fått en dårlig pris. Et slikt prisestimat blir altså vanskelig å forholde seg til.

Til dere som sliter med litt slarkete lager, det er en spennende jobb å gjøre selv! Knuter får man gunstig hos Mekonomen, det samme med lager. Det som er litt vanskelig er å stramme til lagrene riktig, her famlet jeg litt i blinde og måtte etterstramme for å få det riktig.
Se http://www.clubgwage...sid=item&tid=29 for en utmerket instruksjon!

300 GD Cab 32"
280 GE LWB