Gå til innhold



Foto

Doble girkasser


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
42 replies to this topic

#1 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 23 July 2005 - 23:00

Ser for meg følgende drivlinje:
-Motor, klutsj, 5 trin manuel, 4 trin manuel, fordelingskasse o.s.v.

Vil det her kunne bli problemer med å gire 4 trins kassa som vanlig pga stor roterende masse i 5 trinns kassa?

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)

#2 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 27 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
4 giret er jo som regel 1 til 1, altså direkte drift. 5 gir er overdrive.

Mjøsa Offroad Klubb

Opprinnelig postet av The Rocky Way



Som åmund sier er det vel "innebygget dif" i framhjuls kassene.

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)

#3 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 24 July 2005 - 23:00

En kompis hadde følgende oppsett i en Hilux: Ford V6 2.3L, Toyota 4trinns girkasse, Ascona C 4trinns kasse (FWD). Brukte da høyre og venstre stikkaksel som hhv mellomaksler freom og bak. Mener han måtte stå stille for å kunne gire med Asconakassa. Fikk helt sinnsykt lav utveksling ihvertfall. Holdt faktisk overraskende bra. Problemet var å hindre stikkakslene fra å dette ut av asconakassa.

-Raymond, formann i Kortitdsminneforeningen Kort.
-88 Jeep YJ 4.0 HO #IT`S ALIVE!!!# 33" BFG MT 4" Procomp 7" Warnflares
-Rocky B230, Nå har`n Hiluxaksler og 35" på Beadlockfelger

#4 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 24 July 2005 - 23:00

Er akurat det jeg lurer på, men da blir lengden og alt ralemikket et problem.

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)

#5 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 24 July 2005 - 23:00

ja kansje du må ha en klutch mellom 5'ern og 4'ern ;-)


Follow your dreams smile.gif
www.bilbygging.no www.volvoland.se

#6 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 26 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Men hvorfor ikke bruke ei automatkasse foran ei manuell kasse da... Det burde jo løse alle problemer....?

KAMERATEN TIL MAD MAX...

Opprinnelig postet av Roger`n



Selfølgelig hadde det vert best.
Saken er bare den at det er to manuelle kasser som ligger på gulvet i verkstedet.

Kan selfølgelig bruke den ene uten kutsj, men det er jo ikke like gøy.

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)

#7 Rajlig

Rajlig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 722 Innlegg:

Posted 26 July 2005 - 23:00

Begge har hydraulisk klutsj så akurat den delen tror jeg går bra.
Skal kikke litt på dem og fundere litt mer, har jo ikke noe kjøretøy å ha dem i, syns bare det var så synd at de skulle ligge der og støve ned.

-81 Hi-Lux (V6, 33" +++)
-85 S-10 Blazer (kort)
-87 S-10 Pickup (st cab)
-94 S-10 Blazer (lang)

#8 The Rocky Way

The Rocky Way

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 293 Innlegg:

Posted 26 July 2005 - 23:00

Da bygger du om til hydraulisk. er kurant det, HVIS begge har trykkende kobling, ikke dragende.

Mjøsa Offroad Klubb

#9 The Rocky Way

The Rocky Way

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 293 Innlegg:

Posted 26 July 2005 - 23:00

4 giret er jo som regel 1 til 1, altså direkte drift. 5 gir er overdrive.

Mjøsa Offroad Klubb

#10 The Rocky Way

The Rocky Way

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 293 Innlegg:

Posted 26 July 2005 - 23:00

letteste for deg blir kanskje og få tak i to kasser med hydraulisk clutch, en t-skjøt som kobler sammen slangene, så trenger du bare en pedal. Men clutcher begge kassene.

Mjøsa Offroad Klubb

#11 Roger`n

Roger`n

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 394 Innlegg:

Posted 26 July 2005 - 23:00

Men hvorfor ikke bruke ei automatkasse foran ei manuell kasse da... Det burde jo løse alle problemer....?

KAMERATEN TIL MAD MAX...

#12 Mad Max

Mad Max

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3468 Innlegg:

Posted 26 July 2005 - 23:00

Som feks i toyen min.. TH 350+ 4 trinn manuell + Sugge transfer..

http://www.bilbyggin...p?t=104&start=0
DAMER, Tron er singel....OG Prospect i Team Antistress...

#13 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 26 July 2005 - 23:00

Hmmm dette blir langt! biggrin.gif Men det som er artig er å bruke en forhjulstrekkasse bakerst, så får du transfer i samme klumpen. Ingen høyserie riktignok, men dette er vel ikke for veibruk uansett.

#14 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 26 July 2005 - 23:00

når du setter den bakerste i høyeste gear så blir d jo "nesten " samme som H serie i en transfer..... men ja... dette må jo bli langt.... i prosjektet mit har jeg 305/400/208 i ei sub ramme som er korta inn 80 cm og der blir mellomakslingen veldig kort, gå for 2wd kasse, hørtes ut som en artig løsning ;-)


Follow your dreams smile.gif
www.bilbygging.no www.volvoland.se

#15 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 26 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
når du setter den bakerste i høyeste gear så blir d jo "nesten " samme som H serie i en transfer.....

Opprinnelig postet av Roffy



Nei, hvis diffen i forhjulstrekkassa har 3:1, så har du lavere høyserie enn de aller fleste terrengbiler har lavserie... cool.gif

#16 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 27 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
når du setter den bakerste i høyeste gear så blir d jo "nesten " samme som H serie i en transfer.....

Opprinnelig postet av Roffy



Nei, hvis diffen i forhjulstrekkassa har 3:1, så har du lavere høyserie enn de aller fleste terrengbiler har lavserie... cool.gif

Opprinnelig postet av Amund



ja selfølgelig, tenkte ikke på diffen.... blir jo gearkasse og "bakaksling" i ett vis man sammenligner med en "vanlig" bil smile.gif


Follow your dreams smile.gif
www.bilbygging.no www.volvoland.se

#17 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 27 July 2005 - 23:00

Derfor er det ganske genialt å sette en forhjulstrekkmotor m/ org. kasse på langs i en 4x4... drit i transfer og doble girkasser, der har du et realt kraftpaket på størrelse med ei kasse øl. Velg en utgave med automatkasse, så har du oppskriften for mye gromme trialbiler som Yellow Spider, Kjellis' nye, Per Larssons protobil osv.

#18 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 27 July 2005 - 23:00

ok ;-) da må vi jo bare få opp en liste over forhjulstrekte biler som har drivledd som "henger fast"

subaru har en rørsplint gjennom spline hylsa på det indre drivleddet..... men det er jo 4x4...

men det finnes sikkert en patent på å få festet de vanlige "snap in" drivleddene....???? tips ??


Follow your dreams smile.gif
www.bilbygging.no www.volvoland.se

#19 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 27 July 2005 - 23:00

locktite? biggrin.gif


1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 315/75-16

Fullsize or no size


#20 The Rocky Way

The Rocky Way

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 293 Innlegg:

Posted 27 July 2005 - 23:00

golf, 12m, audi(gammel 80type, med "riktig plassering" av motor, og framhjulstrekk).

Mjøsa Offroad Klubb