Gå til innhold



Foto

Faens bladfjærer


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
42 replies to this topic

#1 Kiss

Kiss

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 03 April 2006 - 23:00

Nå er det faen meg ørtende gangen det ryker ei bladfjær på min '98 Hilux!!
Nå er jeg lei den bedritne standarden på riksveg 209 altså!!

Det må da faen meg gå an å finne fjærer som holder - med orginal "høyde" altså? Har benyttet orginale toyotafjærer til nå.

Noen annen som har hatt slike problemer?

Jeg er Pickup-junkie, men nå trur jeg snart noe spiralbefjæret kan være intressant altså!!
Begynner å gleine litt på LJ73.


Rubberside down

#2 arcticjan

arcticjan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 02 June 2006 - 23:00

Har nettopp hatt luxen min på EU kontroll.
Det viste seg att blad nr 2 oppifra på hs var knekt igjen. Dette er 5 bladet som knekker på 2 år.
Akkurat dette bladet er ca 1.5 år gammelt.
So eg tviler på att dei kan ha forbedra dei so mykje.
Blir dobinson fjører på meg no.

#3 Weng

Weng

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 28 May 2006 - 23:00

Jeg har tatt 2 på min 01 lux... Byttet til Dobinson.

#4 VEGARDO

VEGARDO

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 28 May 2006 - 23:00

hei... ja jeg har akk det same probleme på min 99 lux.. det må du nok bare leve med vis du ikke kjøper uorginale blafjærer..knirker gjor di etter vintæn også....

#5 Kiss

Kiss

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 06 May 2006 - 23:00

Har den lastfjæra så mye å si da? Den er jo helt rett -og påvirker ikke fjæringen før bilen er tungt lastet?
Jeg trodde at mangelen på last førte til at det ble mer indre spenning i fjærpakka jeg - og det er grunnen til at fjærene knekker?

Men - alle tips mottas alikevel med takk.

Rubberside down

#6 Kiss

Kiss

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 05 May 2006 - 23:00

Gikk ikke på garanti. 1 års garanti på Toyota deler. 16 måneder siden jeg kjøpte den som røyk nå. Eneste svaret er: Kjør med 150 - 200 kg på planet. Har lagt merke til en veldig tykk gummimatte (25 - 30mm) som ligger å slenger ute på jobben. Vurderer å finne ut hvor mye egenvekta er på den, for så å skjære til et eller to lag som jeg legger i bunn av planet.

Rubberside down

#7 HighwayPatrol

HighwayPatrol

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1502 Innlegg:

Posted 05 May 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Javel?

Rubberside down

Opprinnelig postet av Kiss



D kan virke like lurt d som å køyre med 200 kilo bak på planet ditt, for å forhindre at de knekker meir. Vil nok tippe at du vil legge merke til at den suger meir suppe hvis du går for den løysninga.

Jon Svår, 97 15 49 87
TODAY-TOMORROW-TOYOTA!


#8 Kiss

Kiss

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 05 May 2006 - 23:00

Javel?

Rubberside down

#9 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 05 May 2006 - 23:00

Fjern lastefjæra.Den tykke nederste.Da blir den mykere og mer flexibel bak.

JAN jan.eggen@loqal.no jan.eggen@afgruppen.no
TLF.99206547/99455292
GÆRHØLET 4X4 garholet@loqal.no http://www.offroad.n...asp?FORUM_ID=86
http://www.offroad.no/garage.asp?Page=ShowGalery&id=4039 http://www.2adept.co...topic.php?t=188
Karer som danser er for grådige til å stå i baren!!!

#10 hc

hc

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 367 Innlegg:

Posted 04 May 2006 - 23:00

TI Console sine hever kanskje ikke så mye?
http://www.parabolic...oyota/hilux.htm

mvh
HC

#11 Eivind37

Eivind37

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 613 Innlegg:

Posted 04 May 2006 - 23:00

Du bruker den for pent..hehe...er ikke ment for sånn bruk.....
Fra spøk til alvor...synes det virker rart at fjærene skal knekke på tom bil....hmmm

#12 Kiss

Kiss

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 04 May 2006 - 23:00

Jeg gir meg over og legger meg under.
Nå har det knekt et blad på andre sida nå!!!!

Må da gå på garanti? Under 2 år siden det ble skiftet??

Var det Dobinson de het - de fjærpakkene som BG nor har?
Håper det ikke er noe heving på de, men det skal vel mye til for noe som blir solgt på ei offroadsjappe.


Rubberside down

#13 Hilux_Power

Hilux_Power

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 531 Innlegg:

Posted 06 April 2006 - 23:00

Hvis du vil ha spiral bak så kan du jo sende den til AT en tur og få den tilbake med 37" go spiral bak..cool.gif Men det er jo "litt" dyrere da.. tongue.gif kan bytte en del bla fjærer for den prisen da..sad.gif

87 mod Toyota Hilux 2.4d (2L) X-cab (us hytte)med 31" og 2" bodylift



#14 Smaug

Smaug

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 130 Innlegg:

Posted 16 April 2006 - 23:00

Jeg har også skiftet en fjær på venstre side på min KDN-170L. Fjæra var knekt når jeg kjøpte bilen brukt så jeg fikk en ny rimelig kjapt. Er også blitt fortalt at de knekker når man ikke har noe last i, men etter at jeg skiftet fjæra så har jeg kjørt tom bil og ingen fjærblader er knekt enda på snart 16000 km. Vet da pokker hva Toyota har tenkt på, men det ligner ikke dem å fortsette å produsere ting som så mange opplever å ikke holde mål.

Smaug


#15 Kiss

Kiss

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 07 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Hvis du vil ha spiral bak så kan du jo sende den til AT en tur og få den tilbake med 37" go spiral bak..cool.gif Men det er jo "litt" dyrere da.. tongue.gif kan bytte en del bla fjærer for den prisen da..sad.gif

87 mod Toyota Hilux 2.4d (2L) X-cab (us hytte)med 31" og 2" bodylift




Opprinnelig postet av Hilux_Power



37" er ikke aktuelt - desverre for mange sikkert, men jeg vil ikke ha noe "fyrtårn". Det ser tøft ut - greit nok, men 31 tommere og standard høyde blir nok max for min del.

Rubberside down

#16 Kiss

Kiss

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 05 April 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Fjærene er endret i produkjson (til det bedre regner jeg med....) fra Nov. 2000. iflg. Toyota Norge.

Opprinnelig postet av ToyMek



Jeg har kjøpt fjærer etter 2000 som like forbanna har knekt.
Synd jeg er konstant blakk - ellers skulle det blitt sånne australiafjærpakker umiddelbart.

Rubberside down

#17 Østhagen-Offroad

Østhagen-Offroad

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1344 Innlegg:

Posted 04 April 2006 - 23:00

ikke bedre å kjøpe noe dobinson sett eller noe me en gang? hvis dette er en sjukdom?....

Offroad Aint Juzt A Sport, But A Lifestyle;)

#18 Kiss

Kiss

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 04 April 2006 - 23:00

Iflg. verksmesteren hos min lokale Toyotapusher - så knakk fjærene på LN110 ved stor belastning og tunge lass - på LN170 er det omvendt, trenger visst ca 150 - 200kg på planet til enhver tid for å holde. Da blir bilen noe bedre å kjøre også.
Han ramset opp en 8 - 10 LN170'er solgt hos dem som gikk konstant med diesel og oljefat, kjettinger, verktøy og annet utstyr på planet etter dårlige riks og bygdeveier, samt traktorveger (skogsmaskinkjørere). Disse er jevnlig til service, og de fleste hadde passert 150k - eller nærmet seg 200k, og INGEN hadde knekt fjærer.

Rubberside down

#19 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 04 April 2006 - 23:00

Det er forskjell i lengde på fjærene, iallefall på LN65 kontra LN110, de eldre bilene har kortere fjærer.

Blom :
1 Taco, 2 Luxer , 2 LJ80 og 1 CJ6

#20 jofrid-fr

jofrid-fr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 04 April 2006 - 23:00

Knekte 3 fjøre på min 94 lux, men då lasta eg an me 1 tonn på plane......

articjente