Gå til innhold



Foto

Dekkprøving - 1989-97 Hilux - Hva passer ?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
34 replies to this topic

#21 Johnny (Moejoe)

Johnny (Moejoe)

    Mekk&Mødd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2005 Innlegg:

Posted 04 July 2008 - 21:54

QUOTE(expeditiontruck @ 8 Jan 2008, 21:15) <{POST_SNAPBACK}>
Det går greit å justere hjulene frem (caster vinkel) så lenge camber (hjul hellingen) og spissing er riktig. Vet Arctictrucks alltid setter bilene på maks caster, altså hjulene maks frem.

Hvis du bare vrir på knastene som foreslått over så kommer det til å gå ut over camber vinkelen, noe som kan medføre dårlige kjøre egenskaper og skjev slitte dekk selv om spissinga er riktig!!
Bare til info.

Har justert frem hjuene på denne måten nå..... og det fungerer veldig bra. Kjører nå med 37" uten å kappe innerskjerm. Så hvidt det subber ved full flex og sving. Til å leve med en så lenge.
---Moejoeland---

Så sa svigersen.....hvis du kan bygge en bil som går like godt til fjells og til skogs ...... og i myra med...... så skal du få henne og halve riket attpå.

Garasjen.....http://forum.h4k.no/...2951&highlight= _______Stunts.....http://www.youtube.c...ser/Moejoenorge
Photos and film: http://s570.photobuc...50/Moejoenorge/

#22 emildahl

emildahl

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 49 Innlegg:

Posted 22 August 2008 - 13:18

32" på hilux?burde skjemmes:)
Montere ome 2" kit og 32/33" dekk er jo voldtekt av hilux..Skal det være,må det være minst 35",det er da først vitsen med å ha hilux kommer fram..Kjører med 38-15.50-15,og det går glimrende;)

Attached Thumbnails

  • Picture_252.jpg

Hilux 84' procomp 38-15.50-15

#23 Hilux-96

Hilux-96

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 27 February 2009 - 18:32

Hvor store dekk er det plass til på en 96 x-cab hilux som er Bodyliftet med 3"?
Ville det subbe med 33x12,5 x 15?


#24 Johnny (Moejoe)

Johnny (Moejoe)

    Mekk&Mødd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2005 Innlegg:

Posted 24 March 2009 - 09:21

QUOTE(Hilux-96 @ 27 Feb 2009, 18:32) <{POST_SNAPBACK}>
Hvor store dekk er det plass til på en 96 x-cab hilux som er Bodyliftet med 3"?
Ville det subbe med 33x12,5 x 15?



Det burde går greit. Mulig du må modde hjørnene på støtfangeren litt.
---Moejoeland---

Så sa svigersen.....hvis du kan bygge en bil som går like godt til fjells og til skogs ...... og i myra med...... så skal du få henne og halve riket attpå.

Garasjen.....http://forum.h4k.no/...2951&highlight= _______Stunts.....http://www.youtube.c...ser/Moejoenorge
Photos and film: http://s570.photobuc...50/Moejoenorge/

#25 øxseth

øxseth

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 22 June 2010 - 15:29

hvor store dekk kan jeg ha uten heving? passer det med 33 x 12,5 - 15 eller må jeg ned til 32"?
ma ha god kant på de. tengte -20 eller -30

Edited by øxseth, 22 June 2010 - 15:34.


#26 _Landcruiser_

_Landcruiser_

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 10 December 2010 - 10:50

QUOTE(øxseth @ 22 Jun 2010, 16:29) <{POST_SNAPBACK}>
hvor store dekk kan jeg ha uten heving? passer det med 33 x 12,5 - 15 eller må jeg ned til 32"?
ma ha god kant på de. tengte -20 eller -30



Litt seint å komme med nå men, siden tråden handler om hva som går og ikke.. på std 16" felg har jeg cooper discover st 265/70 R16 Dette er absolutt max jeg kunne ha uten noe modifisering, ca 1cm fra innerskjerm/skvettlapp skruer ved full sving.. subber i stab staget (gjør ikke noe)

Hele Ifs konstruksjonen til toyota har en "feil" siden de måtte ha lengst mulig stikk aksler uten å endre sporvidden på bilen noe særlig har de brukt vanvitti korte bærebruer, med dustete innfesting av bærekuler.. den korte lengden på bærebruene gjør at man får en positiv camber vinkel ved std forstillingsjustering, Disse tingene gjore at org felgene på MK3 fikk en ET på 20 (eller var det 25 husker ikke i farta).. altså felg senteret er 20 mm innenfor bolt sirkelen. Bytter man da til ET0 får man større sporvidde, men man flytter også felgsenteret utover slik at krefene som virker mot dekket fra veien treffer for langt utenfor "aksen" til bærekulene. Resultatet blir at bilen sporer rykker i rattet når man treffer en vann dam på veien.. Jeg har pusket litt med dette på min og fant ut at om jeg løftet bilen ca 1" på torsjonen stilte inn camber vinkelen tilbake litt, vi økte også litt på caster vinkelen for å få bedre selv opretting. Dette ga litt mindre sporvidde og hjalp VELDIG på rettnings stabiliteten. Om noen er interessert kan jeg poste nøyaktig hvilke hjulvinkler jeg brukte.

Edited by _Landcruiser_, 10 December 2010 - 10:54.

Jo Stian
user posted image

#27 _Landcruiser_

_Landcruiser_

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 10 December 2010 - 10:52

smile.gif

Edited by _Landcruiser_, 10 December 2010 - 10:54.

Jo Stian
user posted image

#28 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 10 December 2010 - 11:03

Alltids interesangt med info som kan være med på å gjøre bilene våre bedre, så kom med det wink.gif
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#29 _Landcruiser_

_Landcruiser_

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 10 December 2010 - 12:16

måtte leite litt rundt for å finne papirene..

i pcn på verkstedet fikk jeg ut følgende std spec

castor: min +1 max +2,5

castor: (utgangspunkt +0,5 før justering etter heving)

Camber: min 0 max +1

Camber: (utgangspunkt +5 før justering etter heving)

resultat:

caster +3

Camber +4 (dekkene lener seg utover, sett at det byttes om på positiv og negativ mellom USA og EU )

det nytter nesten ikke, når man hever ifs så blir det masse positiv camber men reduserte litt, frykten er at man får for mye negatin når man flexer, men ble ikke problem med +4.

ennå et problem man får nå er at når bilen fjerer ned økes sporvidden og spissingen blir helt på jordet, ergo IFS egner seg ikke til flex, heving eller offroad.. "Ja til stive aksler og spiraler"
Jo Stian
user posted image

#30 Heh115

Heh115

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 14 January 2011 - 21:41

Hei,

Først vil jeg si at dere har gjort meg avhengig av offroad tongue.gif

Det jeg lurer på er hvor store hjul jeg får på en 2,5" suspension hevet hilux.
Går 33x12,5? med hvilket innpress?

Hvis jeg kjører på 12" felg, vil dekke bli bredere da enn med feks en 15" felg?

#31 ///kleven

///kleven

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 22 January 2011 - 21:19

Hei jeg har noen spørsmål jeg håper noen av dere kan svare på.

jeg har en 99mod Hilux Sr5 x-cab
lurer på og ha på 31-10.5-15 på sånne svarte rock crawler felger med -15 i innpress og 2" body lift, vil dette se pinglete ut?
eller subber den med 32-11.5-15?
det råeste hadde vært 33-12.5-15 men dette subber vel garantert?

og er det noen som veit hvor mye dekka vil stikke utom org skjermen med -15 på felgen? (10" brei felg)

takker for alle svar!

#32 Kalven

Kalven

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 40 Innlegg:

Posted 06 October 2012 - 23:03

Har en 93 mod hilux som jeg har liggende 36"/13,5/15 til. Felgene har stådd på 4-runner før, men er usikker på ET. Hva må gjøres for å få disse på? Holder det med 2" bodylift og stille maks caster samt litt kutting i fanger?
Eller må jeg heve torsjon og sjakler litt også?

Nå som jeg skriver her spør jeg dere. Jeg kjøpte 4 felger, men det var bare dekk på 3 av dem. Så jeg kan da vel ikke sette på et nytt dekk når de andre er endel slitt..
Så er det noen som har liggene et noe slitt dekk (36/13.5/15) ?

#33 RaumCab

RaumCab

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 07 October 2012 - 00:35

Hei!

Byttet til meg et sett felger 7,5x16 og lurer på om det går ann å montere 33x12.5x16 på det? Vil dette se ekstremt dumt ut?

#34 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 07 October 2012 - 12:33

Har en 93 mod hilux som jeg har liggende 36"/13,5/15 til. Felgene har stådd på 4-runner før, men er usikker på ET. Hva må gjøres for å få disse på? Holder det med 2" bodylift og stille maks caster samt litt kutting i fanger?
Eller må jeg heve torsjon og sjakler litt også?

Nå som jeg skriver her spør jeg dere. Jeg kjøpte 4 felger, men det var bare dekk på 3 av dem. Så jeg kan da vel ikke sette på et nytt dekk når de andre er endel slitt..
Så er det noen som har liggene et noe slitt dekk (36/13.5/15) ?


Du må på med breddere, kutte i hjulbuer og torpedovegg/kanal. Samt kutting i framfanger. Evt så må du ha 4" Trailmaster og 2" eller 3" bodylift. Bredden på felgen samt innpress, har mye å si iforhold til hvor mye du må kappe/heve også, ikke bare dekkhøyden og bredden.
Justering på torsjon anbefales ikke, litt går, men ikke for mye. Da den blir jævlig å kjøre med 4x4 på vei. Samt at det ikke hjelper deg annet enn på vei, da maks innflex blir på samme stedet.
Også må du ha 4 dekk med tilnærmet samme rulleomkrets.


Hei!

Byttet til meg et sett felger 7,5x16 og lurer på om det går ann å montere 33x12.5x16 på det? Vil dette se ekstremt dumt ut?


Det går bra det. Kommer til å bli skikkelig "ballongdekk", men da slipper de ikke så lett ifra felgen som på brede felger. Kan hende at du må space ut felgen litt for å få klaring innvendig, det kommer ann på innpresset på felgene.

Edited by Lars'ern, 07 October 2012 - 12:33.

Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#35 Don.Qrush

Don.Qrush

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 23 March 2014 - 12:02

Har et spørsmål om bilen på det øveste bildet der det er prøvd 33x12.5x15 dekk. Er bilen hevet? Har 33x12.5x15 dekk på min original Hilux 94-mod og det subber litt når jeg svinger. Vil helst ikke heve eller kutte. Hva gjør man da?