Gå til innhold



Foto

Vibrasjoner og mellomakselkryss


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 Sisyfos

Sisyfos

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 64 Innlegg:

Posted 17 August 2006 - 23:00

Jeg har fått tiltakende vibrasjoner i vogna. Kommer ved hastigheter over 80. Øker når jeg slipper gassen i nedoverbakke. Nevnte det for verkstedet (VTP), og de mente det var mellomakselkryss som var slitt. Fikk ikke tid å sjekke nærmere. Søkte så litt her på forumet og finner da at dette er en liten "vitenskap" i seg selv (tråd "Hvordan ødelegge en transfer på 1-2-3").

For en ukyndig: Er det enkelt å sjekke dette selv? Hvis anbefalingen er å få det sjekket av fagfolk, er dette en enkel diagnostisering eller bør det utføres av noen spesielt dyktige på dette? Ser at et firma som heter GKN går igjen i nevnte tråd.

Takker for alle råd....

240 GD exmil

#2 qwerty

qwerty

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 18 August 2006 - 23:00

Kvalitet koster vet du smile.gif Går sikkert an å bruke standard kryss også, men det ser ut som de orginale koster en del.
For å sitere Maybach i en tidligere post:
http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=48723
Kopi av melding:

Det er ikke noe standard DIN-kryss på en Geländewagen, dvs slikt man finner på en Opel, Ford, Toyota... Et DIN-kryss (laget etter standardiserte mål og styrker) produseres i STORT antall, og koster derfor lite, helt ned i 250 kroner.

Våre biler har selvfølgelig forsterkede kryss, jeg betalte ca 1600,-
GW-krysset er i tillegg veldig "tett", dvs det er meget vanskelig å lage motholdt for å presse ut boltene i krysset, dette kompliserer og fordyrer jobben. Balansering kommer du ikke utenom, i tillegg moms, frakt...


En mellomaksel til en G kan vel forøvrig fort koste over 10.000 ny fra Mercedes.

89 460 300GD SWB automat 32"

#3 Maybach

Maybach

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 18 August 2006 - 23:00

Ja, det er enkelt å sjekke dette selv. Du må sette bilen i fri, dra til håndbrekket, ta på skitne klær, kryp under bilen, ta med mye lys, god tid, litt sjokolade e.l., tynne hansker og digitalkamera. Ta alt for mange bilder for ettertid, også ved forstillingen. Når du har studert, slitt, dratt, men aller helst vridd på 3 mellomaksler og alle ledd en god stund tar du og leser forumet om igjen, da faller ting på plass, og du er en nydøpt Geländewagenentusiast! Humøret vil bli bedre, du får økt fellesskapsfølelse, og begynner å stemme grønt og på partier som ikke investerer i våpen og forurensnig. Du får mindre skatt, bilen vil bruke mindre diesel, familien blir frisk og din elskede blir penere!

#4 qwerty

qwerty

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 18 August 2006 - 23:00

Nå fighter jeg med det samme, og har et forslag til sjekkliste:
1. Smør opp alle mellomakslinger godt (NB! Kun et par tre pump på glideflate nippelen). Sjekk at indikatorpilene på hver delene mellomakslingene peker mot hverandre (stålbørste og godt syn kan til tider kreves). Den ene pilen skal sitte på en av "kryssarmene" mot transferkassen. Den andre skal sitte noen cm innenfor slutten av glideflaten på den andre delen mellomakslingen. Hvis de ikke matcher demonter og monter korrekt. Bruk 14 mm fastenøkkel på boltene (de sitter alltid mot transfer eller diff) og 1/2" på mutterene. I forbindelse mes testing bør det holde med å sette 4 av boltene på plass (ved 8-bolts flens). Merk alle flenser (på mellomakslinger, transfer og diff) med en liten meisel slik at du kan montere det likt sammen (historikk på hvilke steg du har gjort er kjekt å ha). Prøvekjør. Hvis vibrasjonene er borte en kort stund, men kommer tilbake kan det tyde på et eller flere slitte kryss (ref. Østerklev)
2. Demonter fremre mellomaksling. Sett transfer i SA for å sikre at oljepumpa i transfer går. Rengjør akslene og splinsen og sette den inn med ny grease. Sjekk om balanseringslodd har falt av. Prøvekjør.
3. Monter fremre mellomaksling og demonter bakre mellomaksling. Rengjør akslingen og sjekk loddene. Prøvekjør.
4. Hvis ikke noen av disse gir endring i vibrasjoner er det kanskje den kort mellomakslingen. Rengjør den og sjekk loddene.

Hvis du ved hjelp av feilsøkingen finne frem til en mistenkt aksling har den muligens slitte kryss. Kryssene skal gli jevnt og det skal etter det jeg har skjønt skal det ikke være noe slakk i kryssene hverken på tvers eller langs akslene. Sett ene enden av akselen mot gulvet, legg 2 plater på hver side av flensen og still føttene på platene. Drar man i akselen vil man kunne kjenne om det glipper.

GKN kan sjekke akslene og gi en uttalse om kryssene er dårlige eller om det er tilstrekkelig med balansering. De mente at det økonomisk sett kunne det være forsvarlig å bytte inntil to kryss inkludert balansering (ca. 4400 eks mva). Måtte noe mer gjøres var det ikke lønnsomt. Tror et kryss ligger på ca. 1600 eks. mva. og balansering ca. 1200 eks. mva. Ny fabrikkoverhalt aksel hos GKN ligger på ca. 6000 eks. mva.

Jeg vet ikke så fryktelig mye om dette, så kom gjerne med kommentarer.

Takk til Maybach som ofte minner om hvorfor dette egentlig er en glede å holde på med

89 460 300GD SWB automat 32"

#5 Frank

Frank

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1339 Innlegg:

Posted 18 August 2006 - 23:00

1600 +mva for et kryss!! Er de laga av gull, eller ?

Frank
'77 Wagoneer (AMC 360, D60 f&b, 39,5", ARB, spiraler, +++)
'03 King Cab
'77 XT 500
'88 FJ 1200
'97 Suki
'69 Volvo

http://www.fullsizejeep.com
"alt kan hjemmelages"

#6 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 20 August 2006 - 23:00

Hvem er det som lager de originale kryssene. Man får vel ikke kjøpt disse fra mercedes?

Torfinn

#7 qwerty

qwerty

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 583 Innlegg:

Posted 20 August 2006 - 23:00

Har kun sett hele akslinger fra MB. Etter det jeg har lest ukritisk på nettet er GKN og GWB/Spicer navn som dukker opp på kryssene. INA Schaeffler dukker opp når det gjelder lager. Søk på benzworld.org med nøkkelord som feks. u-joint og propshaft.

89 460 300GD SWB automat 32"