Gå til innhold



Foto

Vedlegg til teknisk reglement (Bur)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 07 September 2006 - 23:00

Vedlegg til teknisk reglement for Biltrial

Krav til veltebur og takplate.

Materialspesifikasjoner - rør:
Det benyttes kalddragne sømløse stålrør med minimum strekkstyrke: 350N/mm2.
Minste tillatte rørdimensjon i hovedbøylen er 45mm utvending diameter med 2,5mm godstykkelse, alternativt 50mm x 2mm. Øvrige deler av buret kan ha minste utvendig diameter 38mm med 2,5mm godstykkelse, alternativt 42mm x 2mm.
For å unngå deformering av røret under bøying, må bøyens radius ikke være mindre enn 3 ganger rørets diameter.
Alle sveiser må være av god kvalitet, sveiser i buret må ikke slipes.
Rør i veltebur tillates ikke benyttet til transport eller oppbevaring av væsker.

Veltebur:
Veltebur skal ha minst seks festepunkter og minimum bestå av;
tverrgående heldragen hovedbøyle, tverrgående frontbøyle og langsgående siderør mellom hoved- og frontbøyle, alternativt 2 sidebøyler og tverrgående frontrør mellom disse, to bakoverstrevere fra hovedbøylens øvre hjørner til bakre festepunkter, diagonalstag i hovedbøyle, eller fra øvre hjørne i hovedbøyle til motsatt bakoverstrevers nedre festepunkt. (Staget kan være demonterbart.)



Ved innfesting av velteburet i karosseriet, skal hvert ben ha en festeplate med min. 120cm² størrelse og 3mm tykkelse. Platen festes til karosseriet med minimum 3 stk. M8 bolter av min.8.8 kvalitet.
På undersiden legges en forsterkningsplate med minimum samme størrelse og tykkelse. Forsterkningsplaten kan også ligge på oversiden av karosseriplaten men må da sveises fast til karosseriet.

Kjøretøy med karosseri uten hel stålbunn skal ha veltebur festet til rammen.
Dersom buret sveises direkte i rammekonstruksjonen, bortfaller kravet til festeplater og boltforbindelse.

Demonterbare forbindelser
Dersom det anvendes demonterbare forbindelser i konstruksjonen, må disse overensstemme med FIA-reglementet, se Bilsportboken tegning 253-27 til 253-37.
Boltene skal ha minimum 10mm diameter og minste kvalitet ISO 8-8.
Demonterbare forbindelser kan ikke benyttes som en del av hoved- front- og sidebøyler. Slike forbindelser er kun ment for tilleggsstag til veltebøylene og for montering av langsgående bøyle til en hovedbøyle (tegn.253-4). I sistnevnte tilfelle skal det ikke benyttes fester som vist i tegn. 253-30, 253-33 og 253-37.

Takplate:
Takplaten skal dekke området fra hovedbøyle til frontbøyle mellom siderørene i velteburet. Det stilles følgende krav til platen :
1 mm. stålplate sveiset fast til buret, alternativt 2 mm. stålplate fastskrudd på min. 6 steder, eller 3 mm. aluminiumsplate fastskrudd på minimum 6 steder. Ved fastskrudd plate skal festeører sveises til velteburet, boring i buret tillates ikke. Boltene skal være av min. M8 og av minst 8.8 kvalitet.







Tommy Olsen
www.tommyolsen.no

#2 Arne

Arne

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 715 Innlegg:

Posted 10 January 2007 - 00:00

Burene Pedersen leverer er begrenet på lukkede biler, vi ønsker oss kraftigere rør fordi det oftest er snakk om åpne biler og buret da treffer bakken direkte. Lykke til..............

Arne, Lightfoot Racing

#3 ussen

ussen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 348 Innlegg:

Posted 10 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Hvilken klasse skal du inn i? Åpen eller lukket bil?
Grunnen til at jeg spør er at vi er inne i en diskusjon om å øke burkravene i klassene fra Modified, Prod Modified og Proto.
Anbefaler sterkt at du velger 45x2,5 i alle rør, Pedersen kan lage dette til deg mot et pristillegg.

Arne, Lightfoot Racing

Opprinnelig postet av Arne



Jeg skal kjøre "Light" Truck med Patrol 160 (lukket). Sikkert like lurt å få hele buret i 45x2,5 visst det allerede er snakk om å oppjustere kravene.

user posted image

#4 Arne

Arne

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 715 Innlegg:

Posted 10 January 2007 - 00:00

Hvilken klasse skal du inn i? Åpen eller lukket bil?
Grunnen til at jeg spør er at vi er inne i en diskusjon om å øke burkravene i klassene fra Modified, Prod Modified og Proto.
Anbefaler sterkt at du velger 45x2,5 i alle rør, Pedersen kan lage dette til deg mot et pristillegg.

Arne, Lightfoot Racing

#5 ussen

ussen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 348 Innlegg:

Posted 10 January 2007 - 00:00

Jeg hadde tenkt å bestille selvbygger bur fra http://www.pedersens...ing.no/bil/bur/ men oppdaget nå at de bruker 40x2mm rør til øvrige deler (hovedbøyle OK), men burene tilfredstiller FIA minstekrav. Dette er jo helt i grenseland, men dumt å kjøpe noe som ikke er godt nok.
Ble litt usikker nå, noen som har en formening om dette?

user posted image