Gå til innhold



Foto

Spørsmål i fobindelse med skifte av hjullager frem


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
34 replies to this topic

#1 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 22 September 2006 - 23:00

Heisann,
Ja, jeg er midt i arbeidet med å skifte hjullagrene fremme. Selve lagrene er greie, og tetningene, men det er ting jeg lurer på;

- Hva med tetningene mot kardangen? De er vel for å skille knokkelhuset og resten av "akslingen", hvor det ikke er grease/fett, men olje(?) Oljen som renner av stikkakslingen synes å være tildels fettblandet. Er dette et problem? Bør tetningene skiftes??

- Så er det svivellagrene. Bilen er gått 120000 (1985 modell), og lagrene ser fine ut, men det øverste så ut til å ha vært låst(!) uten at det har laget dype spor. Jeg har renset og smurt opp lageret, som nå burde fungere, men burde disse lagrene helle bare skiftes?

- CV leddet kjennes helt ok, men det inneholder oljeblandet fett eller fettblandet olje, om man vil. Burde man ikke skifte til nytt fett her? (Mansjettene er helt perfekte...)

Ser frem til gode råd!! Ha en fortsatt god lørdagskveld q:-)




Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982
Mercedes Benz 280GE 1985

#2 Maybach

Maybach

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 24 September 2006 - 23:00

Du tåler litt slitasjespor i trustringen (sleperingen), i såfall når du setter i ny simmering. Vis delen til noen med erfaring eller post et nærbilde her.

Skifter du hele lageret med yttering og lokk, uten å shimme på nytt blir det motsatt av alle anbefalinger og MB verkstedbøker. Får du vibrasjoner, slakk i kingbolt, tidlig slitasje senere vet du hva det er, litt Landrover kjøreegenskaper.. wink.gif

#3 Maybach

Maybach

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 22 September 2006 - 23:00

Det står VELDIG mye om dette på forumet, bruk "Søk".

Ellers så ressonerer du jo riktig selv, hvorfor la være å bytte noen simmeringer eller ikke legge ny grease i CV-leddene når man først har dette oppe (MB 100.000km anbefaling)? Oljen som lekker oftest fra kardang og inn i knokkelhus om ikke knokkelhusene har vært ovefylt og simmering gåen, bytt gjerne oljen på kardangen (hypoid) og.

Hjulagrene er som oftest vanskeligst pga inneringen på navet...

Kingboltlagrene er det billigste å bytte, men mer omfattende jobb å shimme opp, er lagerskåla bra kan du bare bytte lageret. Skal du shimme må du ikke sette i ny simmeringen før du har fått sentrert drivakselen vha skiver/gammel simmering, evt få laget et ring i aluminium som passer inn i knokkelhus og på drivaksel. Jeg tror det øverste lageret ryker pga vann som blir liggende ved feil shimming og litt slakk/slitasje oppe.

CV-leddene har ikke olje, men spesialgrease med molybdendisulfid, er du lat fyller du knokkelhusene med moly-grease slik at CV-leddene får riktig smøring, om gummimansjetten ryker. Moly-grease er ikke særlig vannbestandig om du får vann inn i knokkelhuset...

Sjekk også thrustringen på drivakselen for slitasje om du mener simmeringen er gåen. Hjelper lite med ny simmering om det er spor her.

#4 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 23 September 2006 - 23:00

Takk for solid svar! Har lest det et par ganger så nå begynner det å demre... Mht. svivellagrene, hva gjøres med de tynne blikk-lokkene? Følger det nye med lagrene, eller skal de tas vare på?

Det er slitt spor i drivakslingen (thrustringen). Går det an å dreie av denne og bruke en "oversize" zimmerring?


Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982
Mercedes Benz 280GE 1985

#5 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 23 September 2006 - 23:00

Hvis man bytter lager er det en dårlig ide å beholde ytterbanen (lagerskåla). Et nytt lager skal være laget etter eksakt samme spesifikasjon som det gamle. Det betyr at man ikke skal trenge å shimse opp på nytt. Bare bruk de gamle shimsene på samme plass som før så skal det bli riktig.

mvh
Torfinn

#6 WBG

WBG

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 41 Innlegg:

Posted 23 September 2006 - 23:00

Hvis du har spor i drivakslingen så kan du kjøpe en simmring, på maskinforetningen som er 7 mm tykk istedenfor 8 som er originalt. da får du den en mm lenger inn på akslingen der er det ikke slitasje fra før.
Det sparer deg for mye arbeid og det er billigere. husk å spørre etter en som tetter begge veier og den må bestilles.den har de ikke i butikken.

#7 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 23 September 2006 - 23:00

Er det noen som har målene på simmerringen som jeg trenger for akslingen? Jeg antar at også lager kan bestilles via maskinforretningen...

Jeg vil nok skifte hele lageret; liten vits i å "jukse" når det først skal gjøres, men HVA MED de små lokkene? Skal de gjenbrukes??

PS: WBG; vi er ganske familiære på dette forumet, så du kan trygt signere med ditt navn. q:-)


Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982
Mercedes Benz 280GE 1985

#8 Maybach

Maybach

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 23 September 2006 - 23:00

Innenfor samme merke, eks SKF (som leveres fra MB til kingboltene) er ikke en ytterring tilpasset lageret, dvs du kan bytte disse om hverandre. Sagt på en annen måte, er ytterringen bra kan du sette i det nye lageret (000 981 59 05), du slipper da og shimme for riktig forspenn på kingboltlagrene. Lageret er en standarddimensjon, fåes over alt.

MEN, i motsetning til hva torfinn sier, bytter du ytteringen SKAL du shimme på nytt. Aller helst bør du sjekke den shimmingen som er der da dette er noe det ofte slurves med. Er f.eks shimmingen fra fabrikk eller gjort etterpå, klarer du å se om det er skrudd der før?

Angående thrustringen ville jeg aller helst kjøpt ny og byttet, men den er vanskelig å bytte, den er utrolig trang og du har veldig liten tid til å få den på før den kjølner og krymper, akselen må fryses og verktøyet må tilpasses for å få dette riktig. Thrustringen er også tynn så den er lett å stuke... Klarer du å flutte thrustringen 1/10 får simmeringen tetting mot nytt gods, aller helst kan du bruke anaerobt lim (Threebond, Locktite, CRC, m.fl) og ikke slå simmeringen helt inn til der den satt før, evt legge noe bak for annen posisjon?? VTP har billigst thrustring, 325,- Bertel O. Steen roter med å finne den på delelista, noen sier den ikke finnes...

Kjøp ny type av alle sentermutterene, 4 stk. (460 990 02 60), ikke bruk gamle slitte med feil anleggsflate. Simmeringen er 40x50x8, den originale har stålring ytterst uoriginale er bare gummi.

Bildet viser ny thrustring () og ny CV-ledd, ringen ved siden av ble laget for å sentrere akselen ved shimming, da blir det 100% og ingen vibrasjon. Slakk rundt foringen til akselen på innersiden av CV-leddet tillater at den presses 0,31 mm ut av center. Ved 0,2 mm ut av center får du vibrasjon, ved 0,1 mm merkes ikke noe. Sjekk den rillede foringen i knokklehuset og se om drivakselen har vært kraftig presset mot topp eller bunn. Tidligere leverte MB shims som gikk i 1/20, nå fåes shims bare i 1/10 mm, det blir derfor viktigere å finne riktig shims for evt. jobb. Gjør det ordentlig, en supersmooth forstilling er verdt alt detaljarbeidet. smile.gif

Bare kjøp nye tettelokk til kingboltene, eget delenummer, har ikke noe med lageret å gjøre, du ødelegger dem om du slår ut ytterringen bakfra, koster max 10 kroner stk., -eneste som er billig til GW...

Du må montere alt for å finne hvilken shims du trenger, måle, så kjøpe dobbelt opp av dimensjonen du trenger, + noen til for å treffe, samme med skivene som presser på inneringen til lageret ved shimming, mange dimensjoner.

user posted image

Shims King Bolt: 0,40 -0,90mm € 1,3 4 stk oppe/nede hver side. Fra aksel 7 007726
4x 0,40mm A 460 332 13 52 4 stk.
4x 0,50mm A 460 332 15 52 BOS 30,- € 1,3
4x 0,60mm A 460 332 17 52 BOS 30,- € 1,3
4x 0,70mm A 460 332 19 52 BOS 30,- € 1,3
4x 0,80mm A 460 332 21 52 BOS 30,- € 1,3
4x 0,90mm A 460 332 23 52 BOS 30,- € 1,3

Pass-Scheibe, en hver side € 1,5
0,30mm N 000988 019 009
0,30mm N 000988 019 009
0,40mm A 463 990 03 40
0,40mm A 463 990 03 40
0,50mm N 000988 019 010

#9 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 24 September 2006 - 23:00

Nå har jeg bestilt nye svivellagre og blekklokk, samt nye tetninger for hylsen. Jeg tenker at når jeg bruker nye lagre så slipper jeg å tenke på shimming, bare sette tilbake de shimsene som stod der fra før. Jeg kjøpte bilen da den var gått 67000km og der er ingenting som tyder på at det har vært skrudd på noenting(!)

Mht. tetning mot hylsen og det faktum at jeg har noen slitespor i sleperingen, må jeg ta en ny vurdering på om jeg skal skifte ringen eller om jeg skal jukse ved å forskyve simmerringen slik at den får godt anlegg mot sleperingen...

Er det ikke slik at alle ny lagre skal ha en sleik med Locktite for å sitte skikkelig?


Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982
Mercedes Benz 280GE 1985

#10 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 24 September 2006 - 23:00

Jasså "Maybach", du gir deg ikke med den shimmingen? Jeg skjønner ikke helt at det med nytt lager (hele lageret!) skal være nødvendig å shimme. Å bytte halve lageret rimer ikke helt i mitt hode, men bytter man tilbake til utgangspunktet må det da være greit å bare bruke shimsen som var der fra før...!?

Nei, Land Rover kjøreegneskaper er ikke godt nok! Jeg har hatt tildels kraftig vibrasjon i rattet på min bil, og jeg håper nå på at det skal forsvinne med alle lagre fornyet. Kanskje jeg skulle ta en prat med det lokale MB verkstedet... De pleier ellers ikke ha mye greie på G, men hvem vet?




Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982
Mercedes Benz 280GE 1985

#11 eide

eide

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 60 Innlegg:

Posted 25 September 2006 - 23:00

Tar jo ikke al verden av tid å shimme opp lagerene når man først er i gang. Og da vet man jo at det er rett!!!!

#12 Maybach

Maybach

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 26 September 2006 - 23:00

Ved måling strammes kingbolt 10Nm, stepvis i 2-3 step eller fler og i kryss fordelt oppe og nede. Du skal ikke trekke til 10Nm på første bolt eller ene siden. Har du feil shims vil du trekke drivakselen for mye ut av senter.

Ved montering: Topp: 110 -125 Nm, bunn/Styrearm: 150 - 170 Nm

Alt om smøring ligger her på forumet, hvorfor ikke bruke Søk.....????
Alt du spør om ligger på web på de mer tekniske G-sidene, bruk Google.

Hvordan kan vi vite hva Mekonomen selger, dessuten vet ikke de som jobber der forskjellen på de ulike greasetypene om de har dem.

Hjullager: Hjullagergrease, Fylle opp til kanten mellom lagrene.
CV-ledd: Spesialgrease for CV-ledd, med bl.a. molybdendisulfid i.
Tror det går opp til 200 gram (halv patron)
Kingboltlager: Grease med moly, mot støt, slag. Fyll helt opp, smør i bunnen mot fukt.
Knokkelhus: Universalgrease/Merzweckfett, dette er alltid vannfast, men det finnes typer som er ekstra vannfast.
800 gram, 2 patroner i et knokkelhus.

Jeg ville skaffet syntetisk grease til CV-leddene, om du bytter grease.
Ha på grease mellom navet med tettepakning og ytre simmering. Har du hatt løs ringen som holder pakningen så du sikkert at den var limt med en type pakningsement.

http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=60199

Sett for all del på nye teflonpakninger som tetter knokkelhuset. Falsen på pakning ligger mot knokkelhus, falsen på låse-/stål-ring skal ligge motsatt. Er denne slitt kan det komme vann inn i knokkelhus, øverste kingboltlager ruster og ryker alltid pga vann som blir liggende igjen.

Du har sikkert tatt av styrestag, du kan løfte gummimansjetten å smøre opp kulene. VTP selger løse mansjetter.

Det skal være låsemiddel på boltene til bremsecalipere. Du kan ha Kopperpasta bak bremseklossene, kjøp tri e.l. for å vaske bremsekivene. Sikkert olje/grease på dem før du er ferdig. Biltema sin spray Bremserens er ypperlig, også før maling/lakkering.
Fyll grease rundt navmuttere og inni koppen over navet.

Ved montering skal bremsecalipere ha 190 -220 Nm på 14x1,5 bolter og 250-280Nm på 16x1,5 bolter.


Les denne for stramming av hjullager, jeg synes den siste metoden er best, som sagt er det ikke nødvendig med 200 Nm.

http://www.pointedth...id=4268&start=1

#13 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 25 September 2006 - 23:00

Nei og nei! Enda en som begynner å mase om shimming...! Hjelp!

Okei da, er det noen som kan forklare meg fremgangsmåten for denne hersens shimmingen? Jeg tok ned høyre siden i går, og merket meg at da hub'en var av, kunne jeg trykke ned drivakslingen flere cm, men det var vel CV leddet som leddet...

Sjekket på det perforerte lageret om slitasje var spesiell på noe bestemt punkt; skal vi si det slik at kl 10 og kl 14 var det mulig å se bronsefarve?

Ellers sjekket jeg også nærmere sleperingen på venstre aksling. Det som så ut som slitespor var vel egentlig ganske bekjeden slitasje. Ikke noe å bælje over.

Så var det shimming da. Hvordan bær en seg åt for å få tel detta'a?


Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982
Mercedes Benz 280GE 1985

#14 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 25 September 2006 - 23:00

I følge verksted håndboka til forsvaret må man ha en splittet ring som settes inn på akslingen innenfor cv-leddet. Dette er et spesialverktøy. Akselen er nå sentrert. Sett på knokkelhuset uten shimsene. Skru til skruene oppe og nede med 10Nm. Mål med føleblad oppe og nede. Så trekker du fra 0,15mm på de tykkelsene du får, dermed har du shimstykkelsen. Problemet er vel at de fleste ikke har dette spesialverktøyet. Selv om man har det og har en brukt aksel så kan det være vanskelig å få en korrekt avlesning/måling. Har lest litt på benzworld om dette. Det ser ut til at de fleste rådene går på å bruke opprinnelig tykkelse og bytte komplette lager, så skal det bli riktig. Du kan jo gjøre et søk selv på kingpin bearing.

mvh
Torfinn

#15 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 25 September 2006 - 23:00

Jeg tror jeg i hvert fall i første omgang går med Torfinns råd, som også var mitt eget utgangspunkt; bytte komplette lager og setter tilbake de shimsene som stod der fra før. Som sagt er denne bilen urørt og jomfruelig fra før, og da skulle det bli riktig..! I morgen begynner monteringen av venstre side, rengjøring, maling og rustbeskytting, så det skal bli bra. Sender bilder når alt er gjort.


Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982
Mercedes Benz 280GE 1985

#16 Maybach

Maybach

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 26 September 2006 - 23:00

Så du skal ikke kontrollmåle engang..., du har vel merket alle fire shims for hvor de var og evt. avstandsskiver som presser på lagerts innering?

"Spesialverktøyet" (460 589 01 63 00) passer ikke hans foraksel men akslene før 7 023 947, dvs de som har simmeringen inne ved differensialen. Trustringen har også forskjellig dimensjon på ny og gammel aksel. Forsåvidt er prinsippet det samme på 463, men vet ikke om dimensjonene er samme som på 460.

I shimmingprosedyre til torfinn er det utelatt at sentermutteren skal strammes til med 200 Nm før man strammer kingbolter og måler klaringen for shimsen. Husk å smøre alle flater på shims med vannfast grease.

#17 Maybach

Maybach

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 26 September 2006 - 23:00

Kan du ikke ta mange bilder under monteringen, har ikke sett det her på forumet, greit å ha som referanse istedefor mange ord...

#18 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 26 September 2006 - 23:00

Jeg skal ha med meg kamera i kveld! Så for å shimme, eller sjekke eksisterende shimming så skrur man altså alt til og så måler klaringen ved kingboltstubbene (mellom anleggsflatene oppe og nede). Hvor mye skrur man til "kingboltene"? Bare inntil? Lageret skal vel ikke ha stort press?!

Smøremidler: Kan noen fortelle meg eksakt hva slags smøremidler som skal brukes? Det er fire forskjellige "miljøer" som skal smøres; Knokkelhus (vanlig grease, eller?), CV-ledd (spesialgrease m/molybdensulfid), Diff/akskling (gearolje?), kingboltlagre (high impact grease?)

Det best er om jeg får betegnelser som de forstår på Mekonomen...

Takker!


Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982
Mercedes Benz 280GE 1985

#19 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 26 September 2006 - 23:00

Kingbolt mutterne strammes 10Nm.

Sjekk også benzworld

#20 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 26 September 2006 - 23:00

Kingbolt mutterne strammes 10Nm.

Sjekk også benzworld det er flere alternative prosedyrer. Harald Pietsmann (han bak siden www.4x4abc.com) anbefaler bare å bytte ut likt mot likt å beholde shimsene der de var. Det viktigste er i følge han ikke at akselen er 100% i senter, men at lagrene har riktig forspenning. Husk også å stramme hjullager til 200Nm først.

Torfinn