Gå til innhold



Foto

Måling av strøm (vinsjbruk)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
18 replies to this topic

#1 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 03 January 2007 - 00:00

Hvordan vet dere når dere må stoppe å bruke av batteriet og la det lade opp igjen?
Er det noen voltmeretere som anbefales?

__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

#2 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 10 January 2007 - 00:00

Det er det jo ikke, du kan velge om du vil gi batteriet et langt liv, eller bare et liv.....

__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

#3 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 09 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Fikk denne mailen ang batteribruk.

I ditt tifelle ville jeg brukt Yellow TOP, da denne er optimas syklingsbatteri. Det er satt opp til å klare 100% DOD
(opp og utladinger ) = 350 ganger.
Husk : tøm aldri batteriet helt, da begynner sulfateringen ( dødspiralen ) og du kan aldri få dette ok igjen.
Et batteri som er på 11,99 V er tomt.
Jeg ville sette nedre grense før du lader til å være 12,40 V

Mvh.
Bjørnar Johnsen
Gylling teknikk a.s



__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

Opprinnelig postet av Bergum


Syns den info'en var litt motsigende,først kan man tappe batteriet ut og lade opp 350 ganger,så kan man plutselig ikke tappe det ut likevel:blink:

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#4 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 09 January 2007 - 00:00

*venter spent på URAl's konklusjon på denne tråden*tongue.gif

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#5 knut e

knut e

    3skalle

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 03 January 2007 - 00:00

titte litt på voltmeteret kansje og la batteriene komme seg litt igjen da det bikker endel nedover (men avhengig av og lese av da winsjen står på)

#6 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 03 January 2007 - 00:00

Går ikke de "vanlige" ampermeterne kun til 30A da ca?Nåla går vel rundt et par ganger da når du winsje med x-antall hunder amps:blink:

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#7 Malibu

Malibu

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 151 Innlegg:

Posted 04 January 2007 - 00:00

Kjøp et skikkelig voltmeter a ha i bilen.de originale er noe trege.

#8 HAVANA

HAVANA

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Innlegg:

Posted 04 January 2007 - 00:00

merke/type??

#9 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 04 January 2007 - 00:00

Hva med å sette et AMPERE-meter mellom +(pluss) fra dynamo og +(pluss) til vinsjen? Da får du se om du tapper eller lader batteriet, samt hvor mye. Wheatstones målebru heter det.

----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no
Ønske sæ kort patrol eller XJ


#10 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 04 January 2007 - 00:00

Shunt motstand

__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

#11 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 05 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Hva med å sette et AMPERE-meter mellom +(pluss) fra dynamo og +(pluss) til vinsjen? Da får du se om du tapper eller lader batteriet, samt hvor mye. Wheatstones målebru heter det.

----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no
Ønske sæ kort patrol eller XJ


Opprinnelig postet av wazzza



Riktig det at skal du måle strøm, så må strømmen gå igjennom amperemeteret (Vinsjen må da være seriekoplet med amperemeteret). Men skal du bruke det for å sjekke ladding, så må ikkje berre vinsjen, men absolutt all strøm måles. MEN det beste er å bruke eit voltmeter (Parallellkoples over batteriet)! Er spenningen 14V så lader batteriet, er det 12-13 V så lader det ikkje! Detter spenningen under 12V, er det på tide og gje seg:) Er det nede på ca 9-10V er batteriet tomt, og du klarer sannsynligvis ikkje å starte bilen!biggrin.gif



Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe! På grønne skilt biggrin.gif:D

Faen og, her e det noke gale som ikkje e heilt rett biggrin.gif:D:D

#12 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 05 January 2007 - 00:00

Fikk denne mailen ang batteribruk.

I ditt tifelle ville jeg brukt Yellow TOP, da denne er optimas syklingsbatteri. Det er satt opp til å klare 100% DOD
(opp og utladinger ) = 350 ganger.
Husk : tøm aldri batteriet helt, da begynner sulfateringen ( dødspiralen ) og du kan aldri få dette ok igjen.
Et batteri som er på 11,99 V er tomt.
Jeg ville sette nedre grense før du lader til å være 12,40 V

Mvh.
Bjørnar Johnsen
Gylling teknikk a.s



__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

#13 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 05 January 2007 - 00:00

Det er dette jeg mener wheatstones målebro. vår kjære kenneth (Ural) vet sikkert om det er feil eller ikke.

TEGNINGA ER FEIL!

http://i131.photobuc...Wheatstones.jpg

----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no
Ønske sæ kort patrol eller XJ


#14 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 05 January 2007 - 00:00

Dette kan jeg se at er feil.
Du MÅ ha en shunt motstand i den kretsen, om du ikke da har særdeles stabilt med irr på polene da.....

__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

#15 j0han5en

j0han5en

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 535 Innlegg:

Posted 05 January 2007 - 00:00

jeg har et Fluke multimeter på jobb, denne har en U på toppen slik at du kan måle ampere uten å koble til på noen måte, har også ohm/volt måling...
Er godt fornøyd med dette instrumentet...

hvorfor ha stor bil, når dekkene ser større ut på en liten??

#16 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 05 January 2007 - 00:00

Det er en felteffektmåler.

__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

#17 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 07 January 2007 - 00:00

Er det ei slik dere har Johan5en:

I så fall er det ikke en felteffektmåler (hva er forresten det), men ei åpen strømtang. Denne fungerer kun på vekselstrøm.

Hvis man skal måle strøm må man bruke et amperemeter. Amperemetere for bil og båtbruk går ofte opp til 30 - 50A.
Hvis man skal måle store strømmer som f.eks til en vinsj (100-300A) må man bruke en shunt. Dette er rett og slett en motstand med lav verdi. Feks 0,01 ohm. Dersom det da går en strøm gjennom shunten til vinsja på f.eks 200A, så vil det oppstå et spenningsfall over shunten på U=R*I = 0,01*200 = 2V. Man kobler dermed et voltmeter over shunten som går til 2Volt og bytter ut skalaen på instrumentet med en ampereskala som går til 200A. Instrumentet er fortsatt egentlig et voltmeter, men vil for brukeren se ut som et amperemeter.

Wheatstones målebru er noe helt annet. Det er et måleprinsipp som i grunnen brukes i alle instrumenter og all spenningsmåling.

Torfinn

#18 Stig

Stig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 11 January 2007 - 00:00

En enkel og god tommelfingerregel er å holde hånden på vinsjen når man tar pause fra vinsjingen og føle på varmen på motoren. Når det er så varmt at det ikke er behagelig å holde hånden der, bør vinsjen få stå og kjøles ned.

På en rekke nyere vinsjer er jo dette løst med en lysdiode i håndtaket som varsler når det er for varmt.

#19 NivaNisse

NivaNisse

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 13 January 2007 - 00:00

Den enklaste måten å måle straumforbruket til ei vinsj på er en bruke kabelen som målemotstand.
(spenningstap ka vere nytti)
0,001ohm er då enklast.
For og finne rette lengda som skal benyttast må ein regne litt:

Ønska motstand X kabelens kvadrat=Lengd på kabel (i meter)
Kopars resistivitet (0,0178)

25 Kvadrat: (0,001x25)/0,0178=1.405Meter

35 Kvadrat: (0,001x35)/0,0178=1.97Meter

50 Kvadrat: (0,001x50)/0,0178=2.81Meter

Har ein då 25 kvadrat tek ein ei lednig batteriet, og den andre stikk ein inn til koparen nøyaktig 140,5cm frå batteriet.
Når ein brukar vinsja kan ein måle spenning over desse punkta. Med ein straum på 450A vil ein då kunne måle som 0,45V eller 450mV.
Til dette kan eit heilt vanleg multimeter brukast.