Måling av strøm (vinsjbruk)
#1
Posted 03 January 2007 - 00:00
Er det noen voltmeretere som anbefales?
__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748
#2
Posted 10 January 2007 - 00:00
__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748
#3
Posted 09 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
Fikk denne mailen ang batteribruk.
I ditt tifelle ville jeg brukt Yellow TOP, da denne er optimas syklingsbatteri. Det er satt opp til å klare 100% DOD
(opp og utladinger ) = 350 ganger.
Husk : tøm aldri batteriet helt, da begynner sulfateringen ( dødspiralen ) og du kan aldri få dette ok igjen.
Et batteri som er på 11,99 V er tomt.
Jeg ville sette nedre grense før du lader til å være 12,40 V
Mvh.
Bjørnar Johnsen
Gylling teknikk a.s
__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748
Opprinnelig postet av Bergum
Syns den info'en var litt motsigende,først kan man tappe batteriet ut og lade opp 350 ganger,så kan man plutselig ikke tappe det ut likevel:blink:
Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke
#4
Posted 09 January 2007 - 00:00
Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke
#5
Posted 03 January 2007 - 00:00
#6
Posted 03 January 2007 - 00:00
Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke
#7
Posted 04 January 2007 - 00:00
#8
Posted 04 January 2007 - 00:00
#9
Posted 04 January 2007 - 00:00
----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no
Ønske sæ kort patrol eller XJ
#10
Posted 04 January 2007 - 00:00
__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748
#11
Posted 05 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
Hva med å sette et AMPERE-meter mellom +(pluss) fra dynamo og +(pluss) til vinsjen? Da får du se om du tapper eller lader batteriet, samt hvor mye. Wheatstones målebru heter det.
----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no
Ønske sæ kort patrol eller XJ
Opprinnelig postet av wazzza
Riktig det at skal du måle strøm, så må strømmen gå igjennom amperemeteret (Vinsjen må da være seriekoplet med amperemeteret). Men skal du bruke det for å sjekke ladding, så må ikkje berre vinsjen, men absolutt all strøm måles. MEN det beste er å bruke eit voltmeter (Parallellkoples over batteriet)! Er spenningen 14V så lader batteriet, er det 12-13 V så lader det ikkje! Detter spenningen under 12V, er det på tide og gje seg:) Er det nede på ca 9-10V er batteriet tomt, og du klarer sannsynligvis ikkje å starte bilen!
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe! På grønne skilt
Faen og, her e det noke gale som ikkje e heilt rett :D
#12
Posted 05 January 2007 - 00:00
I ditt tifelle ville jeg brukt Yellow TOP, da denne er optimas syklingsbatteri. Det er satt opp til å klare 100% DOD
(opp og utladinger ) = 350 ganger.
Husk : tøm aldri batteriet helt, da begynner sulfateringen ( dødspiralen ) og du kan aldri få dette ok igjen.
Et batteri som er på 11,99 V er tomt.
Jeg ville sette nedre grense før du lader til å være 12,40 V
Mvh.
Bjørnar Johnsen
Gylling teknikk a.s
__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748
#13
Posted 05 January 2007 - 00:00
TEGNINGA ER FEIL!
http://i131.photobuc...Wheatstones.jpg
----------------------------------------------------------------
Trykkbar---><---trykkbar
Lovdata.no
Ønske sæ kort patrol eller XJ
#14
Posted 05 January 2007 - 00:00
Du MÅ ha en shunt motstand i den kretsen, om du ikke da har særdeles stabilt med irr på polene da.....
__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748
#15
Posted 05 January 2007 - 00:00
Er godt fornøyd med dette instrumentet...
hvorfor ha stor bil, når dekkene ser større ut på en liten??
#16
Posted 05 January 2007 - 00:00
__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748
#17
Posted 07 January 2007 - 00:00
I så fall er det ikke en felteffektmåler (hva er forresten det), men ei åpen strømtang. Denne fungerer kun på vekselstrøm.
Hvis man skal måle strøm må man bruke et amperemeter. Amperemetere for bil og båtbruk går ofte opp til 30 - 50A.
Hvis man skal måle store strømmer som f.eks til en vinsj (100-300A) må man bruke en shunt. Dette er rett og slett en motstand med lav verdi. Feks 0,01 ohm. Dersom det da går en strøm gjennom shunten til vinsja på f.eks 200A, så vil det oppstå et spenningsfall over shunten på U=R*I = 0,01*200 = 2V. Man kobler dermed et voltmeter over shunten som går til 2Volt og bytter ut skalaen på instrumentet med en ampereskala som går til 200A. Instrumentet er fortsatt egentlig et voltmeter, men vil for brukeren se ut som et amperemeter.
Wheatstones målebru er noe helt annet. Det er et måleprinsipp som i grunnen brukes i alle instrumenter og all spenningsmåling.
Torfinn
#18
Posted 11 January 2007 - 00:00
På en rekke nyere vinsjer er jo dette løst med en lysdiode i håndtaket som varsler når det er for varmt.
#19
Posted 13 January 2007 - 00:00
(spenningstap ka vere nytti)
0,001ohm er då enklast.
For og finne rette lengda som skal benyttast må ein regne litt:
Ønska motstand X kabelens kvadrat=Lengd på kabel (i meter)
Kopars resistivitet (0,0178)
25 Kvadrat: (0,001x25)/0,0178=1.405Meter
35 Kvadrat: (0,001x35)/0,0178=1.97Meter
50 Kvadrat: (0,001x50)/0,0178=2.81Meter
Har ein då 25 kvadrat tek ein ei lednig på batteriet, og den andre stikk ein inn til koparen nøyaktig 140,5cm frå batteriet.
Når ein brukar vinsja kan ein måle spenning over desse punkta. Med ein straum på 450A vil ein då kunne måle som 0,45V eller 450mV.
Til dette kan eit heilt vanleg multimeter brukast.