Gå til innhold



Foto

Overhaling CV-ledd/ lager foran


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 vidsvend

vidsvend

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 212 Innlegg:

Posted 07 January 2007 - 00:00

Har brukt noen smertefulle timer og dager på en nødvendig gjennomgang av forakselen. Vil dele det det med med noen bilder. Jeg har fundert veldig på hvordan en overhaling ville være. Selv om det ligger veldig god beskrivelse på prioriterte emner kan jeg vel bidra med ett par tjuvtriks jeg også.


Starten av demonteringa
Det sitter to muttere i navet med ei sperreskive mellom. Greit å få ut hvis en har eller lager ei pipe ( f.eks av ei 27 pipe). Husk slå inn låseskiva først.


Kinglagerbolten
Ser ikke helt gull ut. Når begge kingboltene er ute kan navet tas av.


Mye fett å klin. Jeg hadde ei lita tønne med diesel som delene ble rengjort i.

user posted image
Pokalen halvveis rengjort

user posted image
Første tjuvtriks. slå en lang forlenger gjennom og sett på ei pipe. 28 mm fra biltema passer helt perfekt. Lagerskålene til kinglageret kan da lett slåes ut.

user posted image

user posted image

Legger inn mer bilder om en stund hvis det er interesse. Har ikke mer tid i dag.

Mvh Vidar

#2 vidsvend

vidsvend

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 212 Innlegg:

Posted 09 January 2007 - 00:00

Legger inn et sammensatt bilde av slitasjen på CV-leddet.





Ny mansjett settes på akselen og stripses fast.



Leddet bankes på med plasthammer og rommet mellom leddet og mansjetten fylles med fett. Ikke gå inn å se dagsrevyen mens dette pågår. Ikke populært biggrin.gif.



user posted image

user posted image

Sett på det store stripset. Jeg satte strippsene med knottene inn og lot enden peke motsatt av rotasjonsretningen. Innbiller meg at fettet rundt CV- leddet kan åpne klipset hvis enden er med retningen. Innbildning?
Bildet over viser derfor høyre aksel.

#3 vidsvend

vidsvend

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 212 Innlegg:

Posted 08 January 2007 - 00:00

Jeg demonterte CV-leddet som følgende. 2 mann , en som holdt segerringen (klipset) og en som slo. Jeg slo med en sleggehammer på messingdor. Akselen var fastspent i skrustikke. Messing har fordelen av at det ikke skader stålet, bakdelen er at det blir mye spon. Doren var bare ei vanlig messingstang på 30 cm, 2 cm i diameter. CV-leddet måtte demonteres etterpå for å få ut spon. Leddet skal jo i prinsippet demonteres og rengjøres for å pakkes om, men jeg satte selvfølgelig på feil ledd en gang. Ny runde med rengjøring. Demontering og sammensetting av leddet er overraskende enkelt. Bilder kommer senere.

Jeg har dessverre ikke bilder av slåinga, fotografen var med å holdt. smile.gif Poenget er å slå på nabben ved siden av klipset. Den som har bestemt at klipset skal ha bare en tapp burde vært hengt opp i et mørkt rom å blitt pisket. Det er ikke lett å holde klipset åpent samtidig som en annen slår. Mulig metoden med å henge akselen er bedre eller det å trekke det av som Maybach skriver. Min metode ble demonstrert for meg av VTP.

#4 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 07 January 2007 - 00:00

Alltid flott med bilder. Hva gjorde du med CV leddet? Byttet grease og gummi? Må vel i gang med min om ikke alt for lenge.

Torfinn

#5 joran

joran

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 07 January 2007 - 00:00

Kjempeflott!! det er ikke noe som er bedre en at folk legger ut bilder fra jobbene de gjør. Spesielt nyttig er dette for slike som meg som ikke er av de mest erfarne skruerne!!!
Takk skal du ha Vidar, legg gjerne ut flere bilder fra jobben!!!

mvh
Jøran

#6 gnarkill

gnarkill

    Abrahamsen

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 600 Innlegg:

Posted 07 January 2007 - 00:00

akuratt perfekt dette trenktes. bytta hjullager på min for ikke så lenge siden brukte ca 3 timer, real skruing egentlig.
bra saker detta

Tor Magnus Abrahamsen
TLF. 93457656
Mercedes Benz Geländewagen 240GD
ops! må hjem potetene koker!

#7 vidsvend

vidsvend

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 212 Innlegg:

Posted 07 January 2007 - 00:00

Har mer bilder. Tar litt tid å legge inn. Jeg måtte bytte ett CV-ledd. Det andre satte jeg på motsatt side for å få slitasjen på motsatt kant. Hadde bare råd til ett. Det ene var ikke så slitt som det andre


Bildet av leddet som ble byttet. Leddet var så slitt at det sto rett ut av seg selv. Ikke bra. Jeg hadde akslen min till ompakking for 200 000 siden hos en lokal helt. De hadde ikke montert klemmene så leddet har vært åpent hele tiden. Rart det har holdt så lenge.

#8 Maybach

Maybach

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 07 January 2007 - 00:00

Alltid gøy med bilder! smile.gif

Kan du ta og demontere det gamle CV-leddet, gjøre det helt rent og ta nærbilde av kulene, kuleholder og inni leddet? Hadde vært gøy å se slitasjen. Jeg byttet også ledd mest fordi mansjettene var gåen, men de nye leddene stod rett ut slik som ditt slitte...?

Hans Hehl har slitasjebilder nederst på siden, men de er litt små.

http://www.hehlhans.de/tipp21b.htm


Det med låseringen for å ta drivakslen ut av CV-leddet er vel det vanskeligste, noe man helst bør være to om, synes jeg. Tror flere kunne vært interessert i det.


Her er den komplette prosedyren;

http://www.clubgwage...sid=item&tid=29

#9 mercemann

mercemann

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1199 Innlegg:

Posted 08 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:


Det med låseringen for å ta drivakslen ut av CV-leddet er vel det vanskeligste, noe man helst bør være to om, synes jeg. Tror flere kunne vært interessert i det.


Opprinnelig postet av Maybach



Heng stikkakselen i et tau, med drivknuten ned. Bruk segeringstang for å holde låsering åpen.

Bank forsiktig på innerringen men en hammer. Vips så ramler drivknuten av.

Mattis (kjent fra de fleste aviser og kanal 24 http://www.nordlys.n...icle1704968.ece )

#10 Maybach

Maybach

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 08 January 2007 - 00:00

Dette med tau hørtes lealøst ut, da tror jeg det er lettere å feste CV-leddet med blybakker i skrustikka, bruke segeringstang mens noen trekker i drivakselen! biggrin.gif:D

#11 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 11 January 2007 - 00:00

Jeg lovet visst å legge ut bilder fra min lagerjobb... Sorry, men jeg syntes de som allerede lå på forumet var sa bra at jeg ikke brydde meg, men hvis det er så populært, så legger jeg en link ut til dem...



Enjoy!


Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982
Mercedes Benz 280GE 1985

#12 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 11 January 2007 - 00:00

Da vil jeg tilby noen kudos til Vidsvend for flott innlegg. Kanskje dette burde vært under prioriterte emner i og med at det er kommet nye tjuvtriks? smile.gif

www.partyfabrikken.no
Kristian W. Johnsen

#13 vidsvend

vidsvend

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 212 Innlegg:

Posted 11 January 2007 - 00:00

Neste trinn er å bytte hjul lager og simmerringer.


En stor flatmeisel er fin å slå ut ringen til ytterlageret med. Vanskelig å få tak i med dor.


Her ser dere ringen til innerste hjullager høyre side, ikke pen (den er tørket for fett!). Ringen hadde to reale sår. Det var fettklin på venstre pokal som fikk meg til å starte på jobben. Trengte visst lagerbytte også smile.gif


Det gamle CV-leddet, renset for kuler og ringer er fin å slå ned simmerringen med. Selve lagerbytte for forhjulslagerene er ganske standard, så jeg tok ingen bilder.
Rullelageret på navet ble presset av med lagerbrille og på med den gamle ringen splittet med vinkelsliper og en rørbit. Husk rekkefølge og få med den innerste lagerbanen før montasje av innerste simmerring.


Jeg valgte å montere sammen akselen, huset og navet før det ble satt på bilen. Det går fint å sette akselen inn først, tre på huset, sette på kingboltene og deretter navet.
Prøvde det først, men synes kingboltene var vanskelig å få i. Ble for lealøst. Derfor sammensatt.
Kingboltlagerene settes godt inn med fett og settes på pokalen sammen med dekslet som ligger over. Henger fint til huset kommer på plass med kingbolter, shims og det hele.
Har ikke bilder, fotografen hadde lekser.


Lageret ble strammet med 200 Nm tatt i tre trinn. For å klare dette må en ha noe å holde igjen med. Laget egen av en gammel kassebilfelg.
Det er viktig å rotere navet samt å stramme samme moment fler ganger på runden. Måtte skru spaken min av og på fler ganger.
Fulgte samme prosedyre som ligger på prioriterte emner med toleranse på hjulklageret. Slakke helt skru til med fingerene og 1/8 runde tilbake. Sikreskive og ny mutter med 200 Nm.


Mitt beste tjuvtriks? Ta en vitaminboks (passer i fetttuben), en latmannsarm som trykkstang, la den ene skruen til kingbolten på toppen stå åpen. Så settes patronen mot fyllepluggen og deretter TRYKK!
Brukte 40 sekunder på å fylle to patroner i huset.
Dette ble selvfølgelig gjort etter at pakningen på pokalen var på plass.
Pakningen på pokalen er litt tricky, men start på en side. Stramtil en eller to skruer og jobb deg rundt

Dette var de bildene jeg hadde. Håper dere føler det har vært nyttig.

Mvh Vidar

#14 rune62

rune62

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 11 January 2007 - 00:00

Takk for en MEGET flott bildeserie med forklaringer.

Trenger å gjøre denne jobben selv snart, og din bildeserie er virkelig en ispirasjon for meg iallefall.

Denne artikkelen burde legges inn under Prioritet - nyttige tråder.

Tror nok det er mange eiere av G 'er som trenger å gjøre denne jobben, men som ikke hvet hvordan det gjøres.
Gruer seg til jobben - ser for seg en stor verkstedregning.



Rune

G-Wagen W460 280 GE '87

#15 Maybach

Maybach

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 11 January 2007 - 00:00

GØY! Dette med patronene var genialt, jeg fikk en skikkelig grisejobb selv med grispresse... blink.gif

200 Nm er MYE på hjullagrene, det holder om man er oppe i 150-180 Nm, det viktige er å ha klaring innenfor toleransene; 0,02-0,04mm. Toleransene måles med vipparmsindikator på forhøyningen på navet, utenfor senterkoppen. Dette er vanskelig pga bevegelse i flere retninger, så jeg strammet tett opp mot null slakk på denne måten;

1. Monter hjulet og ha bilen jekket opp, senterkoppen av.
2. Stram innermutter hardt for hånd - ikke verktøy. OBS! Den fasede siden skal ligge innover!
3. Skru innermutter 1/8 - 1/16 omdreining tilbake.
4. Stram yttermutteren i step med 140 Nm, 160 Nm, 180 Nm, el.l., mens noen roterer hjulet.

Ta godt tak i hjul oppe og nede og vipp hjulet krafig i forskjellige posisjoner mens du føler etter slakk eller hører etter lyd (slakk). Rotér hjulet endel mellom hver sjekk.

5. Følg evt. på med moment helt til 200 Nm - om nødvendig -mens du sjekker for slakk. Blir det for mye slakk må du løsne igjen og stramme innermutter i 1/8 eller 1/16 ondreininger.

6. Sett på låseskive - OBS! Denne skal kun på én vei, tappene peker utover!
7. Finjuster yttermutter så tappen til låseskive passer til spor i mutteren.
8. Bøy låseskivens tapp inn i ytterste låsemutter
9. Dekk mutter og låseskive med grease! VIKTIG mot vann!
10. Fyll Senterkopp med grease og montér. VIKTIG mot vann!
11. Ettekontoller slakk etter 100 mil!

Om du ved strammingen bare hører en svak slakk, men knapt kjenner noen slakk, er det nærmest perfekt! Kjør forsiktig i begynnelsen, om du strammet for mye kan du får varmgang i lageret!

200 Nm er streng tatt ikke nødvendig på lagrene, er du over 150 Nm holder det. Ved etterkontroll trenger du bare trekke til opp mot 200 Nm for å ta inn evt ny slakk.

For å lage lås for navet/hjulet kan man sette inn to hjulmuttere med rørhylser som beskyttelse mot gjengene og bruke et kubein eller rør mellom mutterene! Jo, mutterene bør skrues endel inn!

Knokkelhuset skal fylles til kantene med grease MELLOM lagrene, når dette ikke gjøres blir det som vidsvends resultat, lagrene har gått tørre. Man skal ikke fylle rommet helt opp, da kan lagrene gå varme pga lite kjøling.

Det lønner seg å ha kobber eller messingdor om man SLÅR inn lagereringene, det er det lett å skade ytterringen om man bruker stålverktøy, man ser ikke om man slår bulk i banen.

#16 vidsvend

vidsvend

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 212 Innlegg:

Posted 12 January 2007 - 00:00

Fint med de innspilla du kommer med Maybach .
Det må sies, kanskje advares om, det er ikke sikkert at alt jeg skriver er helt riktig eller etter boka. Det er mange veier til Rom. Derfor er andre meninger og innspill bra.

Jeg klarte jobben med mitt enkle utstyr. Utstyr nogenlunde det de fleste har. Du verden som jeg savner verkstedsbukk mange ganger, isteden for å krabbe rundt på gulvet. Presse hadde vært fint å hatt, må låne på byda. Men verden er ikke som gule sider.

Det som plaget meg mest med CV-jobben var alt klinet. Fett, fett, møkk og klin hele veien. Det gikk med masse papir og filler. Vaska arbeidskla to ganger mens det sto på. Lukt av diesel og fett hang i. Er ikke sikkert det var så ille som følt, men likevel.

Nok ett tjuvtriks? for å holde seg rein uten å ødlegge henda. Matolje er et vidunderlig rengjøringsmiddel. Jeg har brukt mange slag håndrens opp gjennom, men ingenting slår matolje. Gni henda inn med oljen og tørk av med papir. Vask med vanlig såpe og vann etterpå. Fungerer på olje, fett, maling etc. Det meste. Det viktigste er at henda har det godt etterpå.
Jeg brukte matolje til å rengjøre delene med også. Fungerer veldig bra.

Hvis det er andre som har ting å skyte inn, gode råd, i forbindelse med en CV-jobb er det fint om dere kommer med det. Skriv i vei!

Mvh Vidar

#17 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 12 January 2007 - 00:00

Jeg ser at heller ikke du har deksler mot bremseskivene... Det er der heller ikke på min 1985 modell, men på min 1982 modell var det deksler. Noen som har kommentarer til dette?



Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982
Mercedes Benz 280GE 1985

#18 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 12 January 2007 - 00:00

Man kan vel også vente med siste tiltrekninga med moment til man får satt på hjulet, så man ikke behøver å lage seg en holdemekanisme.
Hva gjorde du forresten med shimsene til kingpinlagrene? Satte de gamle på plass?

Torfinn

#19 vidsvend

vidsvend

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 212 Innlegg:

Posted 12 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Man kan vel også vente med siste tiltrekninga med moment til man får satt på hjulet, så man ikke behøver å lage seg en holdemekanisme.


Du har rett, du skal henges smile.gif

Kopi av melding:
Hva gjorde du forresten med shimsene til kingpinlagrene? Satte de gamle på plass?


Jeg hadde fler shims, men prøvde med de som var der fra før, og det virket som det var greit. Gjorde ikke noe mer med det.

#20 vidsvend

vidsvend

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 212 Innlegg:

Posted 12 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Jeg ser at heller ikke du har deksler mot bremseskivene.


Tror ikke det er fester til det engang. Er vel egentlig bare i veien.