Overhaling CV-ledd/ lager foran
#1
Posted 07 January 2007 - 00:00
Starten av demonteringa
Det sitter to muttere i navet med ei sperreskive mellom. Greit å få ut hvis en har eller lager ei pipe ( f.eks av ei 27 pipe). Husk slå inn låseskiva først.
Kinglagerbolten
Ser ikke helt gull ut. Når begge kingboltene er ute kan navet tas av.
Mye fett å klin. Jeg hadde ei lita tønne med diesel som delene ble rengjort i.
Pokalen halvveis rengjort
Første tjuvtriks. slå en lang forlenger gjennom og sett på ei pipe. 28 mm fra biltema passer helt perfekt. Lagerskålene til kinglageret kan da lett slåes ut.
Legger inn mer bilder om en stund hvis det er interesse. Har ikke mer tid i dag.
Mvh Vidar
#2
Posted 09 January 2007 - 00:00
Ny mansjett settes på akselen og stripses fast.
Leddet bankes på med plasthammer og rommet mellom leddet og mansjetten fylles med fett. Ikke gå inn å se dagsrevyen mens dette pågår. Ikke populært .
Sett på det store stripset. Jeg satte strippsene med knottene inn og lot enden peke motsatt av rotasjonsretningen. Innbiller meg at fettet rundt CV- leddet kan åpne klipset hvis enden er med retningen. Innbildning?
Bildet over viser derfor høyre aksel.
#3
Posted 08 January 2007 - 00:00
Jeg har dessverre ikke bilder av slåinga, fotografen var med å holdt. Poenget er å slå på nabben ved siden av klipset. Den som har bestemt at klipset skal ha bare en tapp burde vært hengt opp i et mørkt rom å blitt pisket. Det er ikke lett å holde klipset åpent samtidig som en annen slår. Mulig metoden med å henge akselen er bedre eller det å trekke det av som Maybach skriver. Min metode ble demonstrert for meg av VTP.
#4
Posted 07 January 2007 - 00:00
Torfinn
#5
Posted 07 January 2007 - 00:00
Takk skal du ha Vidar, legg gjerne ut flere bilder fra jobben!!!
mvh
Jøran
#6
Posted 07 January 2007 - 00:00
bra saker detta
Tor Magnus Abrahamsen
TLF. 93457656
Mercedes Benz Geländewagen 240GD
ops! må hjem potetene koker!
#7
Posted 07 January 2007 - 00:00
Bildet av leddet som ble byttet. Leddet var så slitt at det sto rett ut av seg selv. Ikke bra. Jeg hadde akslen min till ompakking for 200 000 siden hos en lokal helt. De hadde ikke montert klemmene så leddet har vært åpent hele tiden. Rart det har holdt så lenge.
#8
Posted 07 January 2007 - 00:00
Kan du ta og demontere det gamle CV-leddet, gjøre det helt rent og ta nærbilde av kulene, kuleholder og inni leddet? Hadde vært gøy å se slitasjen. Jeg byttet også ledd mest fordi mansjettene var gåen, men de nye leddene stod rett ut slik som ditt slitte...?
Hans Hehl har slitasjebilder nederst på siden, men de er litt små.
http://www.hehlhans.de/tipp21b.htm
Det med låseringen for å ta drivakslen ut av CV-leddet er vel det vanskeligste, noe man helst bør være to om, synes jeg. Tror flere kunne vært interessert i det.
Her er den komplette prosedyren;
http://www.clubgwage...sid=item&tid=29
#9
Posted 08 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
Det med låseringen for å ta drivakslen ut av CV-leddet er vel det vanskeligste, noe man helst bør være to om, synes jeg. Tror flere kunne vært interessert i det.
Opprinnelig postet av Maybach
Heng stikkakselen i et tau, med drivknuten ned. Bruk segeringstang for å holde låsering åpen.
Bank forsiktig på innerringen men en hammer. Vips så ramler drivknuten av.
Mattis (kjent fra de fleste aviser og kanal 24 http://www.nordlys.n...icle1704968.ece )
#10
Posted 08 January 2007 - 00:00
#11
Posted 11 January 2007 - 00:00
Enjoy!
Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982
Mercedes Benz 280GE 1985
#12
Posted 11 January 2007 - 00:00
www.partyfabrikken.no
Kristian W. Johnsen
#13
Posted 11 January 2007 - 00:00
En stor flatmeisel er fin å slå ut ringen til ytterlageret med. Vanskelig å få tak i med dor.
Her ser dere ringen til innerste hjullager høyre side, ikke pen (den er tørket for fett!). Ringen hadde to reale sår. Det var fettklin på venstre pokal som fikk meg til å starte på jobben. Trengte visst lagerbytte også
Det gamle CV-leddet, renset for kuler og ringer er fin å slå ned simmerringen med. Selve lagerbytte for forhjulslagerene er ganske standard, så jeg tok ingen bilder.
Rullelageret på navet ble presset av med lagerbrille og på med den gamle ringen splittet med vinkelsliper og en rørbit. Husk rekkefølge og få med den innerste lagerbanen før montasje av innerste simmerring.
Jeg valgte å montere sammen akselen, huset og navet før det ble satt på bilen. Det går fint å sette akselen inn først, tre på huset, sette på kingboltene og deretter navet.
Prøvde det først, men synes kingboltene var vanskelig å få i. Ble for lealøst. Derfor sammensatt.
Kingboltlagerene settes godt inn med fett og settes på pokalen sammen med dekslet som ligger over. Henger fint til huset kommer på plass med kingbolter, shims og det hele.
Har ikke bilder, fotografen hadde lekser.
Lageret ble strammet med 200 Nm tatt i tre trinn. For å klare dette må en ha noe å holde igjen med. Laget egen av en gammel kassebilfelg.
Det er viktig å rotere navet samt å stramme samme moment fler ganger på runden. Måtte skru spaken min av og på fler ganger.
Fulgte samme prosedyre som ligger på prioriterte emner med toleranse på hjulklageret. Slakke helt skru til med fingerene og 1/8 runde tilbake. Sikreskive og ny mutter med 200 Nm.
Mitt beste tjuvtriks? Ta en vitaminboks (passer i fetttuben), en latmannsarm som trykkstang, la den ene skruen til kingbolten på toppen stå åpen. Så settes patronen mot fyllepluggen og deretter TRYKK!
Brukte 40 sekunder på å fylle to patroner i huset.
Dette ble selvfølgelig gjort etter at pakningen på pokalen var på plass.
Pakningen på pokalen er litt tricky, men start på en side. Stramtil en eller to skruer og jobb deg rundt
Dette var de bildene jeg hadde. Håper dere føler det har vært nyttig.
Mvh Vidar
#14
Posted 11 January 2007 - 00:00
Trenger å gjøre denne jobben selv snart, og din bildeserie er virkelig en ispirasjon for meg iallefall.
Denne artikkelen burde legges inn under Prioritet - nyttige tråder.
Tror nok det er mange eiere av G 'er som trenger å gjøre denne jobben, men som ikke hvet hvordan det gjøres.
Gruer seg til jobben - ser for seg en stor verkstedregning.
Rune
G-Wagen W460 280 GE '87
#15
Posted 11 January 2007 - 00:00
200 Nm er MYE på hjullagrene, det holder om man er oppe i 150-180 Nm, det viktige er å ha klaring innenfor toleransene; 0,02-0,04mm. Toleransene måles med vipparmsindikator på forhøyningen på navet, utenfor senterkoppen. Dette er vanskelig pga bevegelse i flere retninger, så jeg strammet tett opp mot null slakk på denne måten;
1. Monter hjulet og ha bilen jekket opp, senterkoppen av.
2. Stram innermutter hardt for hånd - ikke verktøy. OBS! Den fasede siden skal ligge innover!
3. Skru innermutter 1/8 - 1/16 omdreining tilbake.
4. Stram yttermutteren i step med 140 Nm, 160 Nm, 180 Nm, el.l., mens noen roterer hjulet.
Ta godt tak i hjul oppe og nede og vipp hjulet krafig i forskjellige posisjoner mens du føler etter slakk eller hører etter lyd (slakk). Rotér hjulet endel mellom hver sjekk.
5. Følg evt. på med moment helt til 200 Nm - om nødvendig -mens du sjekker for slakk. Blir det for mye slakk må du løsne igjen og stramme innermutter i 1/8 eller 1/16 ondreininger.
6. Sett på låseskive - OBS! Denne skal kun på én vei, tappene peker utover!
7. Finjuster yttermutter så tappen til låseskive passer til spor i mutteren.
8. Bøy låseskivens tapp inn i ytterste låsemutter
9. Dekk mutter og låseskive med grease! VIKTIG mot vann!
10. Fyll Senterkopp med grease og montér. VIKTIG mot vann!
11. Ettekontoller slakk etter 100 mil!
Om du ved strammingen bare hører en svak slakk, men knapt kjenner noen slakk, er det nærmest perfekt! Kjør forsiktig i begynnelsen, om du strammet for mye kan du får varmgang i lageret!
200 Nm er streng tatt ikke nødvendig på lagrene, er du over 150 Nm holder det. Ved etterkontroll trenger du bare trekke til opp mot 200 Nm for å ta inn evt ny slakk.
For å lage lås for navet/hjulet kan man sette inn to hjulmuttere med rørhylser som beskyttelse mot gjengene og bruke et kubein eller rør mellom mutterene! Jo, mutterene bør skrues endel inn!
Knokkelhuset skal fylles til kantene med grease MELLOM lagrene, når dette ikke gjøres blir det som vidsvends resultat, lagrene har gått tørre. Man skal ikke fylle rommet helt opp, da kan lagrene gå varme pga lite kjøling.
Det lønner seg å ha kobber eller messingdor om man SLÅR inn lagereringene, det er det lett å skade ytterringen om man bruker stålverktøy, man ser ikke om man slår bulk i banen.
#16
Posted 12 January 2007 - 00:00
Det må sies, kanskje advares om, det er ikke sikkert at alt jeg skriver er helt riktig eller etter boka. Det er mange veier til Rom. Derfor er andre meninger og innspill bra.
Jeg klarte jobben med mitt enkle utstyr. Utstyr nogenlunde det de fleste har. Du verden som jeg savner verkstedsbukk mange ganger, isteden for å krabbe rundt på gulvet. Presse hadde vært fint å hatt, må låne på byda. Men verden er ikke som gule sider.
Det som plaget meg mest med CV-jobben var alt klinet. Fett, fett, møkk og klin hele veien. Det gikk med masse papir og filler. Vaska arbeidskla to ganger mens det sto på. Lukt av diesel og fett hang i. Er ikke sikkert det var så ille som følt, men likevel.
Nok ett tjuvtriks? for å holde seg rein uten å ødlegge henda. Matolje er et vidunderlig rengjøringsmiddel. Jeg har brukt mange slag håndrens opp gjennom, men ingenting slår matolje. Gni henda inn med oljen og tørk av med papir. Vask med vanlig såpe og vann etterpå. Fungerer på olje, fett, maling etc. Det meste. Det viktigste er at henda har det godt etterpå.
Jeg brukte matolje til å rengjøre delene med også. Fungerer veldig bra.
Hvis det er andre som har ting å skyte inn, gode råd, i forbindelse med en CV-jobb er det fint om dere kommer med det. Skriv i vei!
Mvh Vidar
#17
Posted 12 January 2007 - 00:00
Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982
Mercedes Benz 280GE 1985
#18
Posted 12 January 2007 - 00:00
Hva gjorde du forresten med shimsene til kingpinlagrene? Satte de gamle på plass?
Torfinn
#19
Posted 12 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
Man kan vel også vente med siste tiltrekninga med moment til man får satt på hjulet, så man ikke behøver å lage seg en holdemekanisme.
Du har rett, du skal henges
Kopi av melding:
Hva gjorde du forresten med shimsene til kingpinlagrene? Satte de gamle på plass?
Jeg hadde fler shims, men prøvde med de som var der fra før, og det virket som det var greit. Gjorde ikke noe mer med det.
#20
Posted 12 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
Jeg ser at heller ikke du har deksler mot bremseskivene.
Tror ikke det er fester til det engang. Er vel egentlig bare i veien.