Kopi av melding:Hørte jeg noen si Defender?? |
Stemmer det, men vi skal prøve å bygge et par slike chassier:
Bilen på bildene kjøpte jeg av en kar over dammen, men der er alle skjøter sveiset og langt i fra pent. tenkte jeg skulle prøve å kopiere litt av dette chassiet med noen egne løsninger, men er ikke så lysten på å sveise når resultatet blir så klumpete.
Kopi av melding:Lodder mye på arbeid så skal prøve å hjelpe deg (men er ikke helt sikker på hva de mener med "slaglodding"?)
Du har to typer loddetråd med ganske forskjellige egenskaper: Den ene og mest vanlige er med 5%-15% sølvinnhold uten flussmiddel og brukes på kobber mot kobber. Den smelter ganske sakte så du kan med å kontrollere varmen bygge ganske fine fuger eller med mye varme få den til å flyte helt utover. Men overflatene må være rene, pussefille eller sandpapir er kjekkt å ha.
Andre typen er ca 40% ++ sølvinnhold med flussmiddel. Den bruker vi på de fleste andre metaller. Messing, rustfritt stål, grøftstål, uren kobber etc... (IKKE aluminium!) Pga det høye sølvinnholde smelter den på et blunk og er ganske vanskelig å kontrollere. Renner fort vekk hvis du ikke er veeeeldig forsiktig med varmen!! Trur du vil få problemer med å lodde sammen den greia du har bilde av der, men det går ann med litt prøving/feiling.
Skal du lodde mye og større enn ca 15mm rør anbefaler jeg acetylen/oxygen. Propanbrennere blir fort for små, husk du skal ikke smelte tråden med flammen, men varme godset så det smelter tråden. da er du garantert god innfesting.
Opprinnelig postet av johoo
|
Takk for godt svar.
Jeg har kjøpt loddestaver med 56% sølv, men da er det tydeligvis propan brenner`n min som ikke gir nok varme. En kompis skal å fylle acetylen/Oksygen flaskene sine i dag, så da får vi prøve med sterkere varme i kveld.