Brannslukker, hvaslags?
Started by
Bergum
, Jan 20 2007 00:00
13 replies to this topic
#1
Posted 20 January 2007 - 00:00
Hvaslags brannslukker vil dere si er optimal for bil?
Pulver
Skum
CO2
Lettvann
Hva ville DU hatt, og hvor stort?
Og hvor mye ville du betalt for det?
Og selvsagt, hvorfor den typen?
__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748
Pulver
Skum
CO2
Lettvann
Hva ville DU hatt, og hvor stort?
Og hvor mye ville du betalt for det?
Og selvsagt, hvorfor den typen?
__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748
#2
Posted 21 January 2007 - 00:00
har slokka motorbranner med co2, funker bra det... utenfor bilen er vel det riktig ja... tenkte jeg ikke på...
#3
Posted 21 January 2007 - 00:00
Grunnen til at jeg spør, er at jeg jobber innen brannslukning, og har mulighet for å ta inn et parti slukkere.
Men, jeg må nesten vite hvaslags slukkere som foretrekkes.
CO2 er renslig men er komplisert å slukke med.
Pulver er et herk å få vekk.
Skum får ALT til å ruste.
Lettvann er ypperlig men sterkt korrosivt.
AFFF er det samme som lettvann.
__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748
Men, jeg må nesten vite hvaslags slukkere som foretrekkes.
CO2 er renslig men er komplisert å slukke med.
Pulver er et herk å få vekk.
Skum får ALT til å ruste.
Lettvann er ypperlig men sterkt korrosivt.
AFFF er det samme som lettvann.
__________
Sett fast, vinsj opp.
Formann Kristiansand Offroad Klubb
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748
#4
Posted 21 January 2007 - 00:00
Jeg skal ikke begi meg ut på hva som ruster mest, men pulver er et helvete å få vekk, samtidig som det ruster noe jævlig. Det kryper innimellom alle kroker og kriker i motor, ledninger osv.
Co2 gjør ingen skade på noe, men er ikke så effektivt. Men på det oppretterverkstedet jeg jobba ei stund, så brukte vi bare Co2 eller trykkluft. Avhengig av hvor mye som brant, før vi skjønte at vi hadde driti på draget
Bergum: hvis du får tak i noen priser på skum, så legg det gjerne ut her
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15
Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.
www.bruktbildeler.com
Co2 gjør ingen skade på noe, men er ikke så effektivt. Men på det oppretterverkstedet jeg jobba ei stund, så brukte vi bare Co2 eller trykkluft. Avhengig av hvor mye som brant, før vi skjønte at vi hadde driti på draget
Bergum: hvis du får tak i noen priser på skum, så legg det gjerne ut her
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15
Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.
www.bruktbildeler.com
#5
Posted 20 January 2007 - 00:00
Om du vil ta vare på det elektriske så tar du ABC (?) apparat. Pulver altså.
93 mod Hilux (Taro)
3" Body lift
33" Hjul
93 mod Hilux (Taro)
3" Body lift
33" Hjul
#6
Posted 20 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
CO2.... tungt, og du må nær innpå, men du slipper det helvetes pulveret som aldri forsvinner...
Opprinnelig postet av sven
CO2 er nesten ubrukelig til utendørsbruk på større slukkeobjekter, slik som en bil. Det blåser bort. Tilgangen på luft blir større enn det du fjerner.
sig
Hjelp meg å holde ajour LPG fyllestasjoner
Salg av LPG kjøretøy
#7
Posted 20 January 2007 - 00:00
AFFF er jo det optimale, men jeg vet ikke om du får de i små slukkere. Samtidig så er det henvist i HMS databladet at produktet skal bare håndteres av proffesjonelle brannslukkere.
Når det gjelder mengde ville jeg hatt en 6 kg jeg. Når man ser hvor vanskelig det er å slukke en overtent bilbrann så vil jeg nesten si at alt under er ikke noe å prøve med.
Mange er heller ikke vant til å bruke slukkeutstyr, dermed så må mengden slukkemiddel kompenseres ytterligere.
sig
Hjelp meg å holde ajour LPG fyllestasjoner
Salg av LPG kjøretøy
Når det gjelder mengde ville jeg hatt en 6 kg jeg. Når man ser hvor vanskelig det er å slukke en overtent bilbrann så vil jeg nesten si at alt under er ikke noe å prøve med.
Mange er heller ikke vant til å bruke slukkeutstyr, dermed så må mengden slukkemiddel kompenseres ytterligere.
sig
Hjelp meg å holde ajour LPG fyllestasjoner
Salg av LPG kjøretøy
#8
Posted 21 January 2007 - 00:00
pulver får det vel til og ruste mer enn skum vil jeg påstå, i tilegg må alt av ledningsnett byttes ved bruk av pulverapp.
#9
Posted 20 January 2007 - 00:00
CO2.... tungt, og du må nær innpå, men du slipper det helvetes pulveret som aldri forsvinner...
#10
Posted 20 January 2007 - 00:00
Pulver er vel det beste, men det er et helvete å rydde opp. Sånn sett er skum å foretrekke, synes jeg. Men sjøl har jeg 2 kg. pulver pr. idag.
Det blir bytta ut da jeg finner et "billig" skumapparat. Helst på 3-4 kg. eller 2 stk. på 2 kg.
Pulver koster vel rundt 200,- for 2 kg. på Europris.
Skum mener jeg ligger høyere i pris.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15
Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.
www.bruktbildeler.com
Det blir bytta ut da jeg finner et "billig" skumapparat. Helst på 3-4 kg. eller 2 stk. på 2 kg.
Pulver koster vel rundt 200,- for 2 kg. på Europris.
Skum mener jeg ligger høyere i pris.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15
Murphys lov: alt som kan gå galt, går galt.
www.bruktbildeler.com
#11
Posted 24 January 2007 - 00:00
vil absolutt anbefale skum apparat. Pulver er kun i fullstendig nød.. Bilen blir som regel helt ødelagt.. Er forøvrig stor forskjell på pulverapparater. De fra europris inneholder rett antall kg, og spruter langt nok i forhold til kravet. Men et litt dyrere apparat virker ofte 3-4 ganger bedre. (eks. europris har en rekkevidde på 2meter, tømmes på 10sek. et litt dyrere når 6meter og varer 15sekunder..) Og for all del, brenner en bil og det sitter en fastklemt person inni, dekk for ansiktet til personen før du peiser på. Er mange som ikke overlever pga at lungene blir fulle av pulver, eller de får alvorlige skader. Kroppen har store problemer med å kvitte seg med pulveret, hvis det når lungene, selv om det ikke er giftig i seg selv.
#12
Posted 24 January 2007 - 00:00
Europris har billige, godkjente, apparater inne nuh.
Tror det kun er pulver...
Mener jeg betalte 298,- for et 6kg's.
_____________________
Trondhjemmer i eksil.
Medlem nr 2 Suzuki 4x4 Club Norway.
Tror det kun er pulver...
Mener jeg betalte 298,- for et 6kg's.
_____________________
Trondhjemmer i eksil.
Medlem nr 2 Suzuki 4x4 Club Norway.
#13
Posted 25 January 2007 - 00:00
Fryser ikke en del av de andre type om vinteren. Skum og lettvann?
Kjektåha. Hilsen KGH.
Åååå jeg tror jeg sellærn.
Kjektåha. Hilsen KGH.
Åååå jeg tror jeg sellærn.
#14
Posted 27 January 2007 - 18:30
Beste av alt: Halon (men forbudt....)
Pulver blir "borte" fra det norske markedet ganske snart og blir erstattet av skum.
Rimelige skum apparater vil du se i nærmeste bilrekvisita butikk i løpet av våren.
Til info: kjøper man et FIA godkjent slukkesystem for bil er dette skum.
Pulver blir "borte" fra det norske markedet ganske snart og blir erstattet av skum.
Rimelige skum apparater vil du se i nærmeste bilrekvisita butikk i løpet av våren.
Til info: kjøper man et FIA godkjent slukkesystem for bil er dette skum.
Roar, Lightfoot Racing