Skal bytte forhjulslager høyre side på en 461 -95 modell. Pekere på "nyttige tråder" om forhjulslager virker ikke. Lurer derfor på om det er noen spesielle triks jeg bør vite om før jeg starter opp.
nielsa
Skifte forhjuls lager 461
Started by
nielsa
, May 18 2007 21:01
3 replies to this topic
#1
Posted 18 May 2007 - 21:01
#2
Posted 19 May 2007 - 14:10
Hmmm, 1995, 10 år, hvor langt har bilen gått?
Jeg vil se at det er ganske mye å passe på, og, man bytter gjerne lager på begge sider,
indre og ytre lager! I tillegg til å være nøyaktig med jobben må ha endel verktøy og tid.
Når man først bytter lager gjøre man det på BEGGE sidene!!!
I tillegg gjør man gjerne dette og:
- Smøre om drivknutene og evt. bytter gummimansjetter.
- Bytter simmeringer inn mot differensial så diff-olje ikke kommer inn til drivknutene, kanskje bytte thrustring for samme simmering.
- Kingbolterlager og tetting koster lite å bytte. Man skal shimme om kingboltene for riktig forpress, litt teknisk jobb hvor du trenger
senter-ring for sentrering av drivaksel. Her er i tillegg originalmanualen og forsvarets rep-bok feil om du har de for hånden!
463 rutinen er best!. Verktøyet har 463 delenummer.
- Så sjekker man at bremsestempler ikke sitter fast, rust på bremseskive, bytte bremsevæske, lufting.
- Slakk i styrekuler, evt åpne gummimansjett og smøre de opp.
Verktøy - se links
- Rør/stang og ekstra hjulbolter for å låse nav/hjul ved løsning og tiltrekking av sentermutter
(opptil 200 Nm). Man kan evt. beskytte boltene med rørstykker og stikke noe jern imellom dem.
- Avtrekker til styreleddene, om du ikke vet hvordan man demoterer de uten?
- Spesial koppnøkkel/pipe for sentermutter, kan lages av vanlig pipesett vha vinkelsliper.
http://www.clubgwage...s/29/wrench.jpg
- Spesialavtrekker for innering til ytre lager, om du ikke bruker kutteskive og sprenger ringen med meisel?
Mercedes bruker Klann som spesialverktøy, KL-0042.
- Kobberdor for å slå inn ytterringene til lagrene uten å slå bul i dem, evt hydraulisk presse, etc.
- Ulike deler for å presse in simmering og lager.
- Evt. tang for stramming av båndene rundt gummimansjetter.
- Om du har slitasje på thrustringen (se bildet) på drivakselen, er denne krympet på,
og må varmes til 110-150 grader (evt. i olje) samtidig som drivakselen fryses ned. 20 kuldegrader i fryseboks holder.
Hos VTP og Mercedes kan du kjøpe litt ekstra deler og evt. returnere det om du ikke bruker det.
Mekonomen selger mulig hjullager sett, det har begge lager og begge simmeringer + mutter?
Her er noen linker:
http://www.clubgwage...i...item&tid=29
Bilder fra originalmanual - OBS her er shimming av kingbolter feil!
http://www.clubgwage...i...item&tid=22
Her er OK bilde for gjenkjenning av delene.
http://www.hehlhans.de/tipp21b.htm
Deler
http://www.clubgwage...i...item&tid=50
http://gammel.offroa...Terms=hjullager
http://gammel.offroa...Terms=hjullager
http://4x4abc.com/G-.../bearingss.html
http://4x4abc.com/G-Class/bearing.html
Skjemaet på Clubwagen lister ikke alle delene, så jeg har komplettert det litt (gjelder full overhaling).
Deleliste Komplettert ut fra Clubwagen. Klikk for full størrelse på bildene
Minst 2 sentermuttere og nye låseskiver kan du bare kjøpe med en gang, er man heldig berger man to,
men sikrest er det å ha alle 4 nye (2 pr. side, ref. bilde nede, disse MÅ stå med fase inn som på bilde)
Rutinen for å shimming av kingbolter er en tålmodighetsprosedyre, med litt algebra, før man får alt riktig.
Her ser du inn i knokkelhuset, legg merke til at man fyller gris opp til kanten mellom lagrene!
Klann verktøy for avtrekk av senterring på navet.
Denne kan man altså lage selv med vinkelsiper og en stor nok pipe, 32mm?
Tegning under er fra Clubwagen eller 4x4abc
Rengjort knokkelhus, simmering er fjernet.
Bushing som står igjen (460 337 00 49) slites lite, men må sjekkes
for slitasje om man kjører med ubalanse/feil justert kingbolter.
CV-ledd detaljer, om dette overhales?
Noen deler som trengs.
Jeg vil se at det er ganske mye å passe på, og, man bytter gjerne lager på begge sider,
indre og ytre lager! I tillegg til å være nøyaktig med jobben må ha endel verktøy og tid.
Når man først bytter lager gjøre man det på BEGGE sidene!!!
I tillegg gjør man gjerne dette og:
- Smøre om drivknutene og evt. bytter gummimansjetter.
- Bytter simmeringer inn mot differensial så diff-olje ikke kommer inn til drivknutene, kanskje bytte thrustring for samme simmering.
- Kingbolterlager og tetting koster lite å bytte. Man skal shimme om kingboltene for riktig forpress, litt teknisk jobb hvor du trenger
senter-ring for sentrering av drivaksel. Her er i tillegg originalmanualen og forsvarets rep-bok feil om du har de for hånden!
463 rutinen er best!. Verktøyet har 463 delenummer.
- Så sjekker man at bremsestempler ikke sitter fast, rust på bremseskive, bytte bremsevæske, lufting.
- Slakk i styrekuler, evt åpne gummimansjett og smøre de opp.
Verktøy - se links
- Rør/stang og ekstra hjulbolter for å låse nav/hjul ved løsning og tiltrekking av sentermutter
(opptil 200 Nm). Man kan evt. beskytte boltene med rørstykker og stikke noe jern imellom dem.
- Avtrekker til styreleddene, om du ikke vet hvordan man demoterer de uten?
- Spesial koppnøkkel/pipe for sentermutter, kan lages av vanlig pipesett vha vinkelsliper.
http://www.clubgwage...s/29/wrench.jpg
- Spesialavtrekker for innering til ytre lager, om du ikke bruker kutteskive og sprenger ringen med meisel?
Mercedes bruker Klann som spesialverktøy, KL-0042.
- Kobberdor for å slå inn ytterringene til lagrene uten å slå bul i dem, evt hydraulisk presse, etc.
- Ulike deler for å presse in simmering og lager.
- Evt. tang for stramming av båndene rundt gummimansjetter.
- Om du har slitasje på thrustringen (se bildet) på drivakselen, er denne krympet på,
og må varmes til 110-150 grader (evt. i olje) samtidig som drivakselen fryses ned. 20 kuldegrader i fryseboks holder.
Hos VTP og Mercedes kan du kjøpe litt ekstra deler og evt. returnere det om du ikke bruker det.
Mekonomen selger mulig hjullager sett, det har begge lager og begge simmeringer + mutter?
Her er noen linker:
http://www.clubgwage...i...item&tid=29
Bilder fra originalmanual - OBS her er shimming av kingbolter feil!
http://www.clubgwage...i...item&tid=22
Her er OK bilde for gjenkjenning av delene.
http://www.hehlhans.de/tipp21b.htm
Deler
http://www.clubgwage...i...item&tid=50
http://gammel.offroa...Terms=hjullager
http://gammel.offroa...Terms=hjullager
http://4x4abc.com/G-.../bearingss.html
http://4x4abc.com/G-Class/bearing.html
Skjemaet på Clubwagen lister ikke alle delene, så jeg har komplettert det litt (gjelder full overhaling).
Deleliste Komplettert ut fra Clubwagen. Klikk for full størrelse på bildene
Minst 2 sentermuttere og nye låseskiver kan du bare kjøpe med en gang, er man heldig berger man to,
men sikrest er det å ha alle 4 nye (2 pr. side, ref. bilde nede, disse MÅ stå med fase inn som på bilde)
Rutinen for å shimming av kingbolter er en tålmodighetsprosedyre, med litt algebra, før man får alt riktig.
Her ser du inn i knokkelhuset, legg merke til at man fyller gris opp til kanten mellom lagrene!
Klann verktøy for avtrekk av senterring på navet.
Denne kan man altså lage selv med vinkelsiper og en stor nok pipe, 32mm?
Tegning under er fra Clubwagen eller 4x4abc
Rengjort knokkelhus, simmering er fjernet.
Bushing som står igjen (460 337 00 49) slites lite, men må sjekkes
for slitasje om man kjører med ubalanse/feil justert kingbolter.
CV-ledd detaljer, om dette overhales?
Noen deler som trengs.
Edited by Horch, 19 May 2007 - 14:40.
#3
Posted 20 May 2007 - 10:19
Bilen har gått 215000
Skal bestille opp diverse deler før demontering.
Skifter på begge sider!
Bra info!!!
nielsa
Skal bestille opp diverse deler før demontering.
Skifter på begge sider!
Bra info!!!
nielsa
#4
Posted 22 May 2007 - 18:32
Du må sjekke slitasje ved å vri CV-ledd fram-tilbake med låst drivaksel for å føle etter slakk.
Kanskje ikke nødvendig for deg, men CV-leddene sitter med låsering på drivakselen
om du vil ta dem av ved omsmøring (anbefales når du har dette demontert for hjullager)
Man må gjøre mye rent og helst være to for å få av låseringen. Sjekk gummimansjett!
Ta gjerne vare på et gammelt CV-ledd, ved en evt skade kan man ikke kjøre videre uten
å ødelegge splines etc. Ved en reparasjon i felt setter man inn reserven, uten drivaksel, slik
at man kan kjøre videre.
Bildet er stjålet fra www.pointedthree.com
Kanskje ikke nødvendig for deg, men CV-leddene sitter med låsering på drivakselen
om du vil ta dem av ved omsmøring (anbefales når du har dette demontert for hjullager)
Man må gjøre mye rent og helst være to for å få av låseringen. Sjekk gummimansjett!
Ta gjerne vare på et gammelt CV-ledd, ved en evt skade kan man ikke kjøre videre uten
å ødelegge splines etc. Ved en reparasjon i felt setter man inn reserven, uten drivaksel, slik
at man kan kjøre videre.
Bildet er stjålet fra www.pointedthree.com
Edited by Horch, 22 May 2007 - 18:53.