rookie
Started by
frosty
, Jun 09 2007 13:22
14 replies to this topic
#1
Posted 09 June 2007 - 13:22
Kjøpte meg for noen måneder siden en Hilux 94mod 2.4d
Bilen er helt orginal, og drømmen er å bygge den om til fullblods offroader.
I denne forbindelsen lurer jeg litt på hvilken rekkefølge jeg skal gjøre tingene i.
Starten blir nok å anskaffe seg en kufanger, siden jeg allerede har meldt bilen inn for kontroll på den.
Etter dette blir det vell nye dekk og felger + breddere..? Eller må jeg heve for å få plass til fornuftige dekk?
Vil større dekk gjøre at motor effekten blir for liten?
I så fall hvordan trimmer man en diesel av denne typen. Jeg vet om pumpe-trikset, still til det ryker og litt tilbake, men er det noe annet å gjøre? Eller er det bare å bygge om til turbo med en gang? Er det egentlig noe vits med turbo på en offroader?
Bilen er helt orginal, og drømmen er å bygge den om til fullblods offroader.
I denne forbindelsen lurer jeg litt på hvilken rekkefølge jeg skal gjøre tingene i.
Starten blir nok å anskaffe seg en kufanger, siden jeg allerede har meldt bilen inn for kontroll på den.
Etter dette blir det vell nye dekk og felger + breddere..? Eller må jeg heve for å få plass til fornuftige dekk?
Vil større dekk gjøre at motor effekten blir for liten?
I så fall hvordan trimmer man en diesel av denne typen. Jeg vet om pumpe-trikset, still til det ryker og litt tilbake, men er det noe annet å gjøre? Eller er det bare å bygge om til turbo med en gang? Er det egentlig noe vits med turbo på en offroader?
#2
Posted 09 June 2007 - 13:39
QUOTE(frosty @ 9 Jun 2007, 13:22) <{POST_SNAPBACK}>
Kjøpte meg for noen måneder siden en Hilux 94mod 2.4d
Bilen er helt orginal, og drømmen er å bygge den om til fullblods offroader.
I denne forbindelsen lurer jeg litt på hvilken rekkefølge jeg skal gjøre tingene i.
Starten blir nok å anskaffe seg en kufanger, siden jeg allerede har meldt bilen inn for kontroll på den.
Etter dette blir det vell nye dekk og felger + breddere..? Eller må jeg heve for å få plass til fornuftige dekk?
Vil større dekk gjøre at motor effekten blir for liten?
I så fall hvordan trimmer man en diesel av denne typen. Jeg vet om pumpe-trikset, still til det ryker og litt tilbake, men er det noe annet å gjøre? Eller er det bare å bygge om til turbo med en gang? Er det egentlig noe vits med turbo på en offroader?
Bilen er helt orginal, og drømmen er å bygge den om til fullblods offroader.
I denne forbindelsen lurer jeg litt på hvilken rekkefølge jeg skal gjøre tingene i.
Starten blir nok å anskaffe seg en kufanger, siden jeg allerede har meldt bilen inn for kontroll på den.
Etter dette blir det vell nye dekk og felger + breddere..? Eller må jeg heve for å få plass til fornuftige dekk?
Vil større dekk gjøre at motor effekten blir for liten?
I så fall hvordan trimmer man en diesel av denne typen. Jeg vet om pumpe-trikset, still til det ryker og litt tilbake, men er det noe annet å gjøre? Eller er det bare å bygge om til turbo med en gang? Er det egentlig noe vits med turbo på en offroader?
Dekk leser du om her http://www.offroad.n...showtopic=53577
Motoren blir fort liten med større hjul ja...... bygg turbo med en gang du!
#3
Posted 09 June 2007 - 16:25
alt kommer an på hvor store hjul du skal ha. Opp til 32" er vel ikke 2.4d noe problem. Men en turbo skader ikke.
Du kan også dreve bilen ned i akslene, noe som jeg anbefaler. Kom gjerne med bilder av bilen.
Lykke til videre
Du kan også dreve bilen ned i akslene, noe som jeg anbefaler. Kom gjerne med bilder av bilen.
Lykke til videre
#4
Posted 10 June 2007 - 19:18
QUOTE(Shortlux @ 9 Jun 2007, 17:25) <{POST_SNAPBACK}>
alt kommer an på hvor store hjul du skal ha. Opp til 32" er vel ikke 2.4d noe problem. Men en turbo skader ikke.
Du kan også dreve bilen ned i akslene, noe som jeg anbefaler. Kom gjerne med bilder av bilen.
Lykke til videre
Du kan også dreve bilen ned i akslene, noe som jeg anbefaler. Kom gjerne med bilder av bilen.
Lykke til videre
Vell som du ser ganske orginal->
Hvor mye vits er d å ha større dekk enn 32"?
dreve ned i akslene? for å få bilen lavere girt?
vil det ikke være lite å hente av en turbo siden den må ha mye turtall for å gi effekt?
ser at du har fjærnet den orginale frontfangeren og satt in en ny..... hva sa statens vegvesen til dette?
har du den registrert som motorredskap? er reglene endret på dette?
#5
Posted 10 June 2007 - 19:29
dekk størelse kommer veldig an på hva du ønsker. Jo større dekk, desto bedre klaring mellom aksel og mark.
Dreving kompanserer for større dekk.
Turbo`n er som regel lavtrykk på diesel så den er med fra bånd.
Fangeren min har ikke egvesne sett så nøye på ennå, men de sier ikke noe på vanlig Eu kontroller
Dreving kompanserer for større dekk.
Turbo`n er som regel lavtrykk på diesel så den er med fra bånd.
Fangeren min har ikke egvesne sett så nøye på ennå, men de sier ikke noe på vanlig Eu kontroller
#6
Posted 10 June 2007 - 21:35
En 2,4 uten turbo er seigere til kryping i terreng enn turboen, men 2,4d er jo ikke akkurat kjapp langs vei.
Når det gjelder offroad kjøring betyr føreren ofte vell så mye som kjøretøyet, og jeg tror at hvis du begynner med orginal bil bortsett fra mud dekk blir du mye bedre til og velge rute rett og slett fordi du må. På siste kjøringen med Kristiansand offroad klubb klatret en orginal Land Rover Seriebil 1954 mod gjennom de fleste av de samme hinderene som pickuper med heving og store hjul. Føreren av LR`en var sinnsykt flink til og velge riktig rute.
Når det gjelder offroad kjøring betyr føreren ofte vell så mye som kjøretøyet, og jeg tror at hvis du begynner med orginal bil bortsett fra mud dekk blir du mye bedre til og velge rute rett og slett fordi du må. På siste kjøringen med Kristiansand offroad klubb klatret en orginal Land Rover Seriebil 1954 mod gjennom de fleste av de samme hinderene som pickuper med heving og store hjul. Føreren av LR`en var sinnsykt flink til og velge riktig rute.
#7
Posted 10 June 2007 - 23:48
QUOTE(sandviper @ 10 Jun 2007, 22:35) <{POST_SNAPBACK}>
En 2,4 uten turbo er seigere til kryping i terreng enn turboen, men 2,4d er jo ikke akkurat kjapp langs vei.
Når det gjelder offroad kjøring betyr føreren ofte vell så mye som kjøretøyet, og jeg tror at hvis du begynner med orginal bil bortsett fra mud dekk blir du mye bedre til og velge rute rett og slett fordi du må. På siste kjøringen med Kristiansand offroad klubb klatret en orginal Land Rover Seriebil 1954 mod gjennom de fleste av de samme hinderene som pickuper med heving og store hjul. Føreren av LR`en var sinnsykt flink til og velge riktig rute.
Når det gjelder offroad kjøring betyr føreren ofte vell så mye som kjøretøyet, og jeg tror at hvis du begynner med orginal bil bortsett fra mud dekk blir du mye bedre til og velge rute rett og slett fordi du må. På siste kjøringen med Kristiansand offroad klubb klatret en orginal Land Rover Seriebil 1954 mod gjennom de fleste av de samme hinderene som pickuper med heving og store hjul. Føreren av LR`en var sinnsykt flink til og velge riktig rute.
Så konklusjonen er å kjøpe nye dekk, ikke større enn 32", å begynne å brønje i skogen?
#8
Posted 11 June 2007 - 03:25
min mening uannsett, må lære og krype før du kan gå... Lykke til
#9
Posted 11 June 2007 - 08:25
jeg ville også begynt med ganske så orginal bil. Du blir bedre sjafør av det.
Først i år jeg kjører bil med sperre, men har stort sett klart meg fint sammen med andre.
Dekk typen har også veldig mye å si
Først i år jeg kjører bil med sperre, men har stort sett klart meg fint sammen med andre.
Dekk typen har også veldig mye å si
#10
Posted 11 June 2007 - 20:06
QUOTE(Shortlux @ 11 Jun 2007, 09:25) <{POST_SNAPBACK}>
jeg ville også begynt med ganske så orginal bil. Du blir bedre sjafør av det.
Først i år jeg kjører bil med sperre, men har stort sett klart meg fint sammen med andre.
Dekk typen har også veldig mye å si
Først i år jeg kjører bil med sperre, men har stort sett klart meg fint sammen med andre.
Dekk typen har også veldig mye å si
er det noen merker av dekk som bemerker seg som mye bedre enn andre?
fikk tilbud på nye BF 33" til ca 2000 fra r86, hva tror dere om dette?
Må jo i tillegg ha nye felger..... men her er det vell ikke så vikti hva men velger?
regner med at det bare er utsende som kan variere.... regner med å rive ut noen billige...kommer sikkert til å hærpe dem med tid å stunder uansett=)
Hva må til for å få bilen godkjent med dekkene? Det kommer jo til å bli feil utvisning på farten? hvordan tar man dette inn?
Edited by frosty, 11 June 2007 - 20:27.
#11
Posted 12 June 2007 - 08:36
QUOTE(frosty @ 11 Jun 2007, 21:06) <{POST_SNAPBACK}>
er det noen merker av dekk som bemerker seg som mye bedre enn andre?
fikk tilbud på nye BF 33" til ca 2000 fra r86, hva tror dere om dette?
Må jo i tillegg ha nye felger..... men her er det vell ikke så vikti hva men velger?
regner med at det bare er utsende som kan variere.... regner med å rive ut noen billige...kommer sikkert til å hærpe dem med tid å stunder uansett=)
Hva må til for å få bilen godkjent med dekkene? Det kommer jo til å bli feil utvisning på farten? hvordan tar man dette inn?
fikk tilbud på nye BF 33" til ca 2000 fra r86, hva tror dere om dette?
Må jo i tillegg ha nye felger..... men her er det vell ikke så vikti hva men velger?
regner med at det bare er utsende som kan variere.... regner med å rive ut noen billige...kommer sikkert til å hærpe dem med tid å stunder uansett=)
Hva må til for å få bilen godkjent med dekkene? Det kommer jo til å bli feil utvisning på farten? hvordan tar man dette inn?
trur du får speedometer konverter på artic trucks. eller kan du sette lavere dreving i akslene det hjelper også.
Dekk valg kommer veldig ann på hva du er ute etter. bf mud er ett greit dekk både på vei og i terreng.
#12
Posted 12 June 2007 - 20:13
Hei Frosty!
Jeg har 32" på 15" felg. Kjempefornøyd! Kjører med BFG All Terrain. De er greie på vei og greie i terreng.
Også kan dem brukes på vinteren. Gode allround-dekk. Blir litt sånn at dekk som er gode på vei er ikke fullt så gode i terreng og omvendt tror jeg, så det er en vurdering en må ta selv..
Jeg valgte 32" for de er de største man kan sette på uten å gjøre endringer på bilen.
Eneste jeg har gjort er å fjerne midtre skrue på skvettlapper foran.
Synes jeg har god nok bakkeklaring til det meste.
Jeg har 32" på 15" felg. Kjempefornøyd! Kjører med BFG All Terrain. De er greie på vei og greie i terreng.
Også kan dem brukes på vinteren. Gode allround-dekk. Blir litt sånn at dekk som er gode på vei er ikke fullt så gode i terreng og omvendt tror jeg, så det er en vurdering en må ta selv..
Jeg valgte 32" for de er de største man kan sette på uten å gjøre endringer på bilen.
Eneste jeg har gjort er å fjerne midtre skrue på skvettlapper foran.
Synes jeg har god nok bakkeklaring til det meste.
#13
Posted 12 June 2007 - 23:48
QUOTE(loddebolten @ 12 Jun 2007, 21:13) <{POST_SNAPBACK}>
Hei Frosty!
Jeg har 32" på 15" felg. Kjempefornøyd! Kjører med BFG All Terrain. De er greie på vei og greie i terreng.
Også kan dem brukes på vinteren. Gode allround-dekk. Blir litt sånn at dekk som er gode på vei er ikke fullt så gode i terreng og omvendt tror jeg, så det er en vurdering en må ta selv..
Jeg valgte 32" for de er de største man kan sette på uten å gjøre endringer på bilen.
Eneste jeg har gjort er å fjerne midtre skrue på skvettlapper foran.
Synes jeg har god nok bakkeklaring til det meste.
Jeg har 32" på 15" felg. Kjempefornøyd! Kjører med BFG All Terrain. De er greie på vei og greie i terreng.
Også kan dem brukes på vinteren. Gode allround-dekk. Blir litt sånn at dekk som er gode på vei er ikke fullt så gode i terreng og omvendt tror jeg, så det er en vurdering en må ta selv..
Jeg valgte 32" for de er de største man kan sette på uten å gjøre endringer på bilen.
Eneste jeg har gjort er å fjerne midtre skrue på skvettlapper foran.
Synes jeg har god nok bakkeklaring til det meste.
høres bra ut....!
Vet du hvor brede de kan være før man må ha breddere?... eller jeg skal ha breddere!!! så hva er vanlig størelse på breddere og hvor mye dekk kan jeg ha da...?
tror jeg fikk tillbud på 10" brede dekk, har et inntrykk av at dette er litt for lite....
#14
Posted 13 June 2007 - 08:30
32" er som regel 11,5" breie å det er jo en fin dimensjon