Gå til innhold



Foto

rookie


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 frosty

frosty

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 09 June 2007 - 13:22

Kjøpte meg for noen måneder siden en Hilux 94mod 2.4d
Bilen er helt orginal, og drømmen er å bygge den om til fullblods offroader.
I denne forbindelsen lurer jeg litt på hvilken rekkefølge jeg skal gjøre tingene i.

Starten blir nok å anskaffe seg en kufanger, siden jeg allerede har meldt bilen inn for kontroll på den.
Etter dette blir det vell nye dekk og felger + breddere..? Eller må jeg heve for å få plass til fornuftige dekk?
Vil større dekk gjøre at motor effekten blir for liten?
I så fall hvordan trimmer man en diesel av denne typen. Jeg vet om pumpe-trikset, still til det ryker og litt tilbake, men er det noe annet å gjøre? Eller er det bare å bygge om til turbo med en gang? Er det egentlig noe vits med turbo på en offroader?

#2 N-T 4x4

N-T 4x4

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1134 Innlegg:

Posted 09 June 2007 - 13:39

QUOTE(frosty @ 9 Jun 2007, 13:22) <{POST_SNAPBACK}>
Kjøpte meg for noen måneder siden en Hilux 94mod 2.4d
Bilen er helt orginal, og drømmen er å bygge den om til fullblods offroader.
I denne forbindelsen lurer jeg litt på hvilken rekkefølge jeg skal gjøre tingene i.

Starten blir nok å anskaffe seg en kufanger, siden jeg allerede har meldt bilen inn for kontroll på den.
Etter dette blir det vell nye dekk og felger + breddere..? Eller må jeg heve for å få plass til fornuftige dekk?
Vil større dekk gjøre at motor effekten blir for liten?
I så fall hvordan trimmer man en diesel av denne typen. Jeg vet om pumpe-trikset, still til det ryker og litt tilbake, men er det noe annet å gjøre? Eller er det bare å bygge om til turbo med en gang? Er det egentlig noe vits med turbo på en offroader?

Dekk leser du om her http://www.offroad.n...showtopic=53577

Motoren blir fort liten med større hjul ja...... bygg turbo med en gang du!

#3 Shortlux

Shortlux

    Bygger rc biler,,

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1446 Innlegg:

Posted 09 June 2007 - 16:25

alt kommer an på hvor store hjul du skal ha. Opp til 32" er vel ikke 2.4d noe problem. Men en turbo skader ikke.
Du kan også dreve bilen ned i akslene, noe som jeg anbefaler. Kom gjerne med bilder av bilen.
Lykke til videre

#4 frosty

frosty

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 10 June 2007 - 19:18

DSC00214.JPG DSC00214.JPG
QUOTE(Shortlux @ 9 Jun 2007, 17:25) <{POST_SNAPBACK}>
alt kommer an på hvor store hjul du skal ha. Opp til 32" er vel ikke 2.4d noe problem. Men en turbo skader ikke.
Du kan også dreve bilen ned i akslene, noe som jeg anbefaler. Kom gjerne med bilder av bilen.
Lykke til videre



Vell som du ser ganske orginal->

Hvor mye vits er d å ha større dekk enn 32"?

dreve ned i akslene? for å få bilen lavere girt?
vil det ikke være lite å hente av en turbo siden den må ha mye turtall for å gi effekt?

ser at du har fjærnet den orginale frontfangeren og satt in en ny..... hva sa statens vegvesen til dette?
har du den registrert som motorredskap? er reglene endret på dette?

#5 Shortlux

Shortlux

    Bygger rc biler,,

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1446 Innlegg:

Posted 10 June 2007 - 19:29

dekk størelse kommer veldig an på hva du ønsker. Jo større dekk, desto bedre klaring mellom aksel og mark.
Dreving kompanserer for større dekk.

Turbo`n er som regel lavtrykk på diesel så den er med fra bånd.

Fangeren min har ikke egvesne sett så nøye på ennå, men de sier ikke noe på vanlig Eu kontroller

#6 sandviper

sandviper

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 314 Innlegg:

Posted 10 June 2007 - 21:35

En 2,4 uten turbo er seigere til kryping i terreng enn turboen, men 2,4d er jo ikke akkurat kjapp langs vei.

Når det gjelder offroad kjøring betyr føreren ofte vell så mye som kjøretøyet, og jeg tror at hvis du begynner med orginal bil bortsett fra mud dekk blir du mye bedre til og velge rute rett og slett fordi du må. På siste kjøringen med Kristiansand offroad klubb klatret en orginal Land Rover Seriebil 1954 mod gjennom de fleste av de samme hinderene som pickuper med heving og store hjul. Føreren av LR`en var sinnsykt flink til og velge riktig rute.

#7 frosty

frosty

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 10 June 2007 - 23:48

QUOTE(sandviper @ 10 Jun 2007, 22:35) <{POST_SNAPBACK}>
En 2,4 uten turbo er seigere til kryping i terreng enn turboen, men 2,4d er jo ikke akkurat kjapp langs vei.

Når det gjelder offroad kjøring betyr føreren ofte vell så mye som kjøretøyet, og jeg tror at hvis du begynner med orginal bil bortsett fra mud dekk blir du mye bedre til og velge rute rett og slett fordi du må. På siste kjøringen med Kristiansand offroad klubb klatret en orginal Land Rover Seriebil 1954 mod gjennom de fleste av de samme hinderene som pickuper med heving og store hjul. Føreren av LR`en var sinnsykt flink til og velge riktig rute.



Så konklusjonen er å kjøpe nye dekk, ikke større enn 32", å begynne å brønje i skogen?

#8 sandviper

sandviper

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 314 Innlegg:

Posted 11 June 2007 - 03:25

min mening uannsett, må lære og krype før du kan gå... Lykke til

#9 Shortlux

Shortlux

    Bygger rc biler,,

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1446 Innlegg:

Posted 11 June 2007 - 08:25

jeg ville også begynt med ganske så orginal bil. Du blir bedre sjafør av det.
Først i år jeg kjører bil med sperre, men har stort sett klart meg fint sammen med andre.
Dekk typen har også veldig mye å si

#10 frosty

frosty

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 11 June 2007 - 20:06

QUOTE(Shortlux @ 11 Jun 2007, 09:25) <{POST_SNAPBACK}>
jeg ville også begynt med ganske så orginal bil. Du blir bedre sjafør av det.
Først i år jeg kjører bil med sperre, men har stort sett klart meg fint sammen med andre.
Dekk typen har også veldig mye å si



er det noen merker av dekk som bemerker seg som mye bedre enn andre?

fikk tilbud på nye BF 33" til ca 2000 fra r86, hva tror dere om dette?
Må jo i tillegg ha nye felger..... men her er det vell ikke så vikti hva men velger?
regner med at det bare er utsende som kan variere.... regner med å rive ut noen billige...kommer sikkert til å hærpe dem med tid å stunder uansett=)

Hva må til for å få bilen godkjent med dekkene? Det kommer jo til å bli feil utvisning på farten? hvordan tar man dette inn?

Edited by frosty, 11 June 2007 - 20:27.


#11 Shortlux

Shortlux

    Bygger rc biler,,

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1446 Innlegg:

Posted 12 June 2007 - 08:36

QUOTE(frosty @ 11 Jun 2007, 21:06) <{POST_SNAPBACK}>
er det noen merker av dekk som bemerker seg som mye bedre enn andre?

fikk tilbud på nye BF 33" til ca 2000 fra r86, hva tror dere om dette?
Må jo i tillegg ha nye felger..... men her er det vell ikke så vikti hva men velger?
regner med at det bare er utsende som kan variere.... regner med å rive ut noen billige...kommer sikkert til å hærpe dem med tid å stunder uansett=)

Hva må til for å få bilen godkjent med dekkene? Det kommer jo til å bli feil utvisning på farten? hvordan tar man dette inn?


trur du får speedometer konverter på artic trucks. eller kan du sette lavere dreving i akslene det hjelper også.
Dekk valg kommer veldig ann på hva du er ute etter. bf mud er ett greit dekk både på vei og i terreng.

#12 loddebolten

loddebolten

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 12 June 2007 - 20:13

Hei Frosty!

Jeg har 32" på 15" felg. Kjempefornøyd! Kjører med BFG All Terrain. De er greie på vei og greie i terreng.
Også kan dem brukes på vinteren. Gode allround-dekk. Blir litt sånn at dekk som er gode på vei er ikke fullt så gode i terreng og omvendt tror jeg, så det er en vurdering en må ta selv..

Jeg valgte 32" for de er de største man kan sette på uten å gjøre endringer på bilen.
Eneste jeg har gjort er å fjerne midtre skrue på skvettlapper foran.
Synes jeg har god nok bakkeklaring til det meste.

#13 frosty

frosty

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 12 June 2007 - 23:48

QUOTE(loddebolten @ 12 Jun 2007, 21:13) <{POST_SNAPBACK}>
Hei Frosty!

Jeg har 32" på 15" felg. Kjempefornøyd! Kjører med BFG All Terrain. De er greie på vei og greie i terreng.
Også kan dem brukes på vinteren. Gode allround-dekk. Blir litt sånn at dekk som er gode på vei er ikke fullt så gode i terreng og omvendt tror jeg, så det er en vurdering en må ta selv..

Jeg valgte 32" for de er de største man kan sette på uten å gjøre endringer på bilen.
Eneste jeg har gjort er å fjerne midtre skrue på skvettlapper foran.
Synes jeg har god nok bakkeklaring til det meste.



høres bra ut....!
Vet du hvor brede de kan være før man må ha breddere?... eller jeg skal ha breddere!!! devil.gif så hva er vanlig størelse på breddere og hvor mye dekk kan jeg ha da...?
tror jeg fikk tillbud på 10" brede dekk, har et inntrykk av at dette er litt for lite....

#14 Shortlux

Shortlux

    Bygger rc biler,,

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1446 Innlegg:

Posted 13 June 2007 - 08:30

32" er som regel 11,5" breie å det er jo en fin dimensjon

#15 loddebolten

loddebolten

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 13 June 2007 - 22:04

Her er bilder av min med 32" Har ikke breddere enda jeg, men må nok skaffe siden de er litt utenfor..
Disse er 32-11,5-R15



Stikker noen cm utenfor, så må finne meg noen små breddere..