Gå til innhold



Foto

Trenger hjelp med elektrisk


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 taroman

taroman

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 12 June 2007 - 09:16

Hei...
Har fått et rart problem med min 90 mod taro/hilux. Når man setter på tenninga skal jo diverse varsellys tennes; ladelampe, t-belt, filter, osv. Dette skjer ikke lenger hos meg Det eneste som vises er et kort blink i glødelampa og kjørelysene kommer på rett etter dette. Har målt batteriene og finner ut at bilen ikke lader. Glødinga virker heller ikke, siden jeg faktisk må kinne bra mange runder rundt før jeg få start. Men når jeg har fått start funker alt fint, lys, blink pussere, kontrollampe for håndbrekk, osv. Trodde først dette kunne ha noe med jording å gjøre, så jeg har prøvd å jorde både ramma og motoren med startkabel, men problemet er det samme. Lurer på om det er en elektrisk enhet en plass som skal styre alle disse funksjonene. Er det noen som vet?

#2 Hailuks

Hailuks

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 12 June 2007 - 10:49

Jeg hadde det samme problemet, fikk skiftet glødesikringen (80 amp) og alt funket etter dette. Skal ikke si at det hjelper deg, men du kan jo sjekke denne.

#3 taroman

taroman

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 12 June 2007 - 18:17

QUOTE(Hailuks @ 12 Jun 2007, 10:49) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg hadde det samme problemet, fikk skiftet glødesikringen (80 amp) og alt funket etter dette. Skal ikke si at det hjelper deg, men du kan jo sjekke denne.


Har sjekka alle sikringer, men ingen er gåen

#4 loddebolten

loddebolten

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 12 June 2007 - 20:00

Høres ut for meg som om dynamoen er gåen. Da vil ikke varsellampene lyse før du starter, for de går gjennom mag-kretsen på dynamo. Ta den med på et diesel elektrisk verksted, så tester de den for deg, og finner ut om det er en dynamo du kanskje klarer å skifte stifter på...

Har du målt at glødinga ikke virker? Hvis det er dynamoen din som ikke gir, og batteriene begynner å gå tom, vil ikke starteren dra så fort rundt. Da starter ikke bilen så lett lenger. Samme når batt begynner å bli gamle og klare for utskiftning. Du kan faktisk kjøre en del mil med dynamoen ute på en diesel, hvis du ikke bruker for mye strøm på utstyr. Tror diesel-ventilen må nesten være det siste som slipper..

#5 frosty

frosty

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 13 June 2007 - 00:03

QUOTE(loddebolten @ 12 Jun 2007, 21:00) <{POST_SNAPBACK}>
Høres ut for meg som om dynamoen er gåen. Da vil ikke varsellampene lyse før du starter, for de går gjennom mag-kretsen på dynamo. Ta den med på et diesel elektrisk verksted, så tester de den for deg, og finner ut om det er en dynamo du kanskje klarer å skifte stifter på...

Har du målt at glødinga ikke virker? Hvis det er dynamoen din som ikke gir, og batteriene begynner å gå tom, vil ikke starteren dra så fort rundt. Da starter ikke bilen så lett lenger. Samme når batt begynner å bli gamle og klare for utskiftning. Du kan faktisk kjøre en del mil med dynamoen ute på en diesel, hvis du ikke bruker for mye strøm på utstyr. Tror diesel-ventilen må nesten være det siste som slipper..


hehe...d kan jeg love dere.... har kjørt så lenge med en L400 uten dynamo at klokka inne i bilen tok kvell..... men fortsatt gikk motoren biggrin.gif

Kjørte fra Løding utenfor Bodø til Ørnes, og opp igjen......(på vinteren)
Var lite vits i 1000m'ene når jeg kom frem=) Byttet dynamoen i vaskehallen i løding på tur opp igjen

#6 taroman

taroman

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 13 June 2007 - 15:40

QUOTE(loddebolten @ 12 Jun 2007, 20:00) <{POST_SNAPBACK}>
Høres ut for meg som om dynamoen er gåen. Da vil ikke varsellampene lyse før du starter, for de går gjennom mag-kretsen på dynamo. Ta den med på et diesel elektrisk verksted, så tester de den for deg, og finner ut om det er en dynamo du kanskje klarer å skifte stifter på...

Har du målt at glødinga ikke virker? Hvis det er dynamoen din som ikke gir, og batteriene begynner å gå tom, vil ikke starteren dra så fort rundt. Da starter ikke bilen så lett lenger. Samme når batt begynner å bli gamle og klare for utskiftning. Du kan faktisk kjøre en del mil med dynamoen ute på en diesel, hvis du ikke bruker for mye strøm på utstyr. Tror diesel-ventilen må nesten være det siste som slipper..


Mener at glødinga ikke virker siden glødelampa bare gir et kort blink fra seg pluss at jeg klarer ikke å måle spenning på glødepluggene. Synes det er rart at ikke ladelampa lyser om dynamoen er gåen. Enn annen liten ting jeg merka i går da jeg kobla fra batteriene. Da jeg kobla til, klikka det i spenningsregulatoren.... mener at dette ikke har vært sånn før.