Gå til innhold



Foto

Knokkelhus lekkasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 oleK

oleK

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 15 June 2007 - 08:50

Hei.

Da er "ny" g'en kommet i hus. Turen på 70 mil gikk kjempebra. Begynner å venne meg til en litt annen måte å kjøre bil på nå.

Når det gjelder tilstanden, så er vel den som forventet; Kosmetisk - et uland, innvendig og utvendig. Teknisk - sånn helt greit. Noen oljelekkasjer her og der. Endel små justeringer som ser helt greit ut.

Men, det som bekymrer meg mest nå, er at jeg var under bilen en tur i går. på h. side ser det ut som det lekker fra knokkelhuset. på framsiden.
Kan dette være pakningen rundt knokkelhuset på innsiden som er gåen? Er det grease eller olje som renner ut?
Jeg ser av tidligere tråder at man skal være forsiktig med å bare fylle opp med grease. Dessverre har jeg ikke tida til å ta en full framaksel overhaling nå. Kan dette likevel være en kriseløsning intil videre, eller bør bilen stå til dette er fikset?

Ellers er det endel komplettering som må til. Jeg bare nevner: Gasspedal, grill, vindus sveiv, trekk på bakluke. Er det noen som har - send meg en pm.

Mvh Ole Kristian Volden

#2 jorgenbg

jorgenbg

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 471 Innlegg:

Posted 15 June 2007 - 09:36

Sjekk oljenivået på diffen først. Bare etterfyll til det renner over. Hvis det er plass til mer olje, så må du bytte simringer.
Jørgen

07 Nissan Navara KingCab
07 Suzuki KingQuad 700

#3 joran

joran

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 15 June 2007 - 09:55

Er det olje som renner ut så, er det simeringer som må byttes, og etterfylling som Jorgenbg nevner, er det grease som kommer ut så er det bare å fylle på litt, men uansett så bør du nok ta en overhaling av knokkelhuset, ikke noe krise men en jobb som du bør få gjordt, de fleste sier "ta begge sidene med en gang" sikkert lurt.
Det ligger en flott beskrivelse av denne jobben her på forumet!

Du kan jo åpne påfyllingsskruen på knokkelhuset og stikke fingeren inn å kjenne om belgen til CV leddet er hel, er den det så er det i hvertfall ingen krise, er den ødelagt så bør du ikke vente så veldig lenge før du tar en overhaling.

Du kan jo fylle på litt fett samtidig

(Husk å full sving overlegg på hjulene ellers så kommer du ikke inni k. huset med fingern. Og ikke la minstemann eller kona røre rattet mens du er det inne med fingeren i så fall må du benytte en annen finger neste gang biggrin.gif )

Edited by joran, 15 June 2007 - 09:55.

Mvh
Jøran

#4 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 24 June 2007 - 15:38

Det er heller ikke dumt å skifte lagrene samtidig som du er inni der! Hjullagre og svivelhus-lagre. Kjøp et sett fra Simen Malerbakken, så har du alt du trenger!
Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5

#5 oleK

oleK

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 25 June 2007 - 10:49

Fikk etterfylt diff olje på lørdag. - 7dl blink.gif Ser nok ut til at den ovehalinga må komme ganske snart.

Nå er bilen kjørt ut i hyttetomta og blir brukt som "traktor" (dra tunge lass upp en j... bratt bakke). Dette blir bruken frem til jeg får tida til å skru.

Jagman:
Hadde tenkt å ta alt mens jeg var inne. Er det med simringer i dette settet?
(Ny i forumsammenheng - hvordan får man fram en sånn sitat boks?)

Joran:
Tror ikke det er så farlig med kona. Hun nekter å sitte i bilen før jeg blir kvitt alle hunehåra. biggrin.gif

mvh
oleK

#6 Jagman

Jagman

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 26 June 2007 - 09:00

QUOTE(oleK @ 25 Jun 2007, 10:49) <{POST_SNAPBACK}>
Fikk etterfylt diff olje på lørdag. - 7dl blink.gif Ser nok ut til at den ovehalinga må komme ganske snart.

Nå er bilen kjørt ut i hyttetomta og blir brukt som "traktor" (dra tunge lass upp en j... bratt bakke). Dette blir bruken frem til jeg får tida til å skru.

Jagman:
Hadde tenkt å ta alt mens jeg var inne. Er det med simringer i dette settet?
(Ny i forumsammenheng - hvordan får man fram en sånn sitat boks?)

Joran:
Tror ikke det er så farlig med kona. Hun nekter å sitte i bilen før jeg blir kvitt alle hunehåra. biggrin.gif

mvh
oleK


Hei,
Du lar vel bare [quote] teksten stå når du skriver inn svar... Tror jeg... Det er zimmerringer i settet ja! Jeg tror hvis min bil var full av hønehår, så hadde hun også steilet! Hva sa du? Hünehår? Ja, hønehår! Hva..??

q;^)
Med vennlig hilsen
Bård Th Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1982 X / Jaguar XJ40 V12 1994 / Jaguar XJ12 Serie III 1986 / Daimler Double Six 1984
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 Serie I 1973 / Jaguar XJ12 Serie II 1978 / Jaguar XJ8 Sport 1998 / E Type Serie 1.5

#7 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 26 June 2007 - 18:18

Et hullagersett til GW inneholder indre og ytre lager, indre og ytre simmeringer, pakning som sitter
i skålen til navet og en låsering til navet. Kjøper du kingboltlager må du også kjøpe tettelokkene på over
og undersiden til lagrene.

Du burde legge inn bilde her så kan man se hva slags lekkasje du har!
Men, det høres ut som om du må bytte simmeringene som tetter inn til differensialen!

Avhengig av hvor gammel bil/aksel du har, så sitter simmeringene ved differensialen på gammel type aksel
(ikke OK å bytte), mens på nyere type aksel sitter simmeringene like innenfor knokkelhuset (OK å bytte).
Simmeringene til tetting mot diffen ligger mot en løpering som også bør byttes, disse må inspiserers spesielt
og krever en stød hånd ved montering. Du varmer løpering til 100°- 110° og presser den raskt på før den
krymper. Feiler du så ødelegges den når du slår den av igjen. Demonter med å ekspandere løperingen med
å slå med hammer. Alt dette skal være tørt og fettfritt...

Tettepakning mot knokkelhus, 4xmuttere og låseringer til nav må du også kjøpe.
Det skal fylles 2 tuber, 800 gram grease i hvert knokklehus, dvs til kanten for fyllehull.

Her står mer:
http://www.offroad.n...showtopic=77880

Edited by Horch, 26 June 2007 - 18:23.


#8 oleK

oleK

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 25 April 2008 - 12:14

Hei igjen

Da har jeg hatt meg noen kvelder i garasjen med litt foraksel kos.. Bilen har stått mye i vinter siden jeg ikke har vinterdekk.

Jeg må bare med en gang få takke Horch og resten av dere på forumet som kommer med konstruktive innspill til oss "ikke så erfarne" hobbymekkere. Jeg har saumfart forumet i leting etter tips og pekefingre vedr. framaksel. Noe som gjorde at prosessen mye lettere.

Status var:
Oljen fra differensialen rant fritt inn i knokkelhuset og har over tid vasket vekk alt fettet.
Den lengste stripsen på CV belgen hadde løsnet, slik at det var rimelig fritt for fett der inne også.
Det var slitt dype spor i thrusterringen på stikkakslingen, noe som sikkert skapte lekkasjen.
25042008134.jpg

Demontering gikk greit, fikk til og med stikkakslingen løsnet fra leddet alene med hjelp av et tips jeg så her på forumet: Henge akslingen opp i et tau, slik at man fikk bruke begge hender til å løsne låseringen.
Leddet så i grunn bra ut til tross for lite fett, så jeg har renset godt og pakket med CV fett. Prøver å la det gå en stund til.

Ideen min var å prøve å la CV leddet stå fast i knokkelhuset, og bare konsentrere meg om å få skiftet simmeringen og thrusterringen i denne omgang.

MEN. Nå er jeg litt usikker. Ved demontering av kingboltene fant jeg ingen shims.... jeg har lett og lett men finner ikke at jeg har mistet noen på gulvet heller.
Ved sluttmontering av hjul finner jeg at det er litt slakk. Er litt usikker på hvor slakken er enda (siden dette var kl 0130 i natt).

Resonerer jeg riktig da hvis jeg tenker at dersom shims har manglet vil knokkelhuset bli presset oppover under vekta av bilen? Likeledes vil også stikkakselen bli presset oppover, og det blir en lekkasje under akselen og stor slitasje på thrusterringen? Får vel følge med de nærmeste dagene og se om det fortsatt lekker.

Uansett er nok en større overhaling nødvendig nå. Med uskifting av kingboltlager og justering av forspenning.
Jeg ser at man her skal bruke spesialverktøy (ring som man setter inn der simmeringen skal sitte + diverse småskiver man skal sette på kingboltene. Fant en link fra et sånn treningsprogram for MB mekanikere (tror det var fra Horch). Er dette måten det skal gjøres på? Kan disse ringene kjøpes (evt lånes)? Noen som vet hva det koster?
Skjønte egentlig under demontering også at kingboltlagrene var dårlige, siden den øverste skåla stod halvfull med vann...

Ole Kristian

#9 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 26 April 2008 - 08:03

Var det ingen shims verken oppe eller nede? Det skal normal være shims både oppe og nede. Det kan tyde på at det har vært slakk i kingbolt lagrene tidligere og at noen har fjernet shims for å ta bort slakken. Det er koniske rullelagre som ved slitasje vil bli lavere. Hvis du skifter disse må du få tak i shims og montere disse. Det skal være en viss forspenning på disse lagrene. Det måles med fjærvekt hvor tung knokkelen er å dreie. Enkelte tar bare da shimsene og fordeler disse likt under og over, men jeg tror ikke det er helt etter spec fra mercedes. Det kan være forskjellig tykkelse oppe og nede. Husker ikke helt prosedyren for å finne det ut. Poenget er at drivakselen skal være sentrert i huset.

mvh
Torfinn