Gå til innhold



Foto

Treigstarta Hilux..


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 30 June 2007 - 09:38

Har en -87 modell hilux som det satt en tungstarta 2L-motor i... Og vi snakker svært tungstarta.. måtte dras på starteren i opptil 10-15 sekunder før den fyra opp..
men jeg hadde en -89 modell HiAce-motor liggende, 2L det også, så jeg tenkte, hvorfor ikke bytte? (ettersom det attpåtil var en grusom oljelekkasje på den andre)

Så arbeidet var igang, motoren ble bytta på 13 timer, etter en del banning.. Var jo ingen av oss som tenkte over at vi måtte bytte bunnpanne før motoren var i bilen.. derfor bar det ut igjen med motoren, bytte panne og sil, lete garasjen rundt etter pakning, og inn igjen med motor'n.. Boltet fast og festet alt som var av ledninger og slanger..

Jomfrustarten gikk som en lek, den startet etter en halv omdreining eller så, og jeg var sjeleglad..

Men..

Etter bare få timer viste det seg at denne var like treig som den andre, så det eneste vi hadde oppnådd var å få en like treigstarta bil, dog uten oljelekkasje..

Noen som har tips til hva som gjør den så treigstarta? Dette spiser opp batteriene mine, og problemet er enda verre om vinter'n, hvilket betyr at jeg må få gjort noe med det snart..

Takker for all hjelp smile.gif
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#2 jøje

jøje

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 209 Innlegg:

Posted 30 June 2007 - 14:49

Kan være dårlig dieselfilter. Hadde dette problemet på min bil. Mekers under kjøring at den er litt dauere også.
LandCruiser ofcourse!

#3 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 01 July 2007 - 11:40

QUOTE(jøje @ 30 Jun 2007, 14:49) <{POST_SNAPBACK}>
Kan være dårlig dieselfilter. Hadde dette problemet på min bil. Mekers under kjøring at den er litt dauere også.



Har satt i nytt dieselfilter og pumpehus...
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#4 Rickien

Rickien

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 304 Innlegg:

Posted 01 July 2007 - 11:45

Er glødinga bra på den? Alt frå timer til pluggar og straumskinne?
_____________________
Eg betalar kun på bilen, men den reiser jo med alt eg har.. :o

http://s127.photobuc...s/p149/Rikkien/

#5 Ante

Ante

    Skogs same

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 997 Innlegg:

Posted 01 July 2007 - 13:12

Glødeplugger......................
Man kapper ikke i en lux-man hæver dem!

#6 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 01 July 2007 - 14:55

QUOTE(Ante @ 1 Jul 2007, 13:12) <{POST_SNAPBACK}>
Glødeplugger......................



Glødepluggene er nye, skinna får strøm, og gløderelèet ser ut til å funke som det skal.. sad.gif
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#7 Rickien

Rickien

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 304 Innlegg:

Posted 01 July 2007 - 15:02

Dersom du ohmar pluggane skal dei ha motstand på rundt 3-7 ohm.
Kor lenge er glødereleet inne? er det ein "naturleg" tid, eller er det for kort/lenge?
_____________________
Eg betalar kun på bilen, men den reiser jo med alt eg har.. :o

http://s127.photobuc...s/p149/Rikkien/

#8 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 01 July 2007 - 15:42

QUOTE(Rickien @ 1 Jul 2007, 15:02) <{POST_SNAPBACK}>
Dersom du ohmar pluggane skal dei ha motstand på rundt 3-7 ohm.
Kor lenge er glødereleet inne? er det ein "naturleg" tid, eller er det for kort/lenge?



Trur det var motstand på mellom 4 og 5 da vi målte sist, kan sjekke igjen i morra for sikkerhets skyld..
Det er inne i "naturlig" tid ja, 6-8 sekunder når bilen er kald..
Vurderer ¨å bytte relèet for moros skyld, men tviler på at det er det..
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#9 Rickien

Rickien

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 304 Innlegg:

Posted 01 July 2007 - 15:57

Då er det neppe releet.. kostar ein del å få tak i nytt sånt..
Trur meir på at det då kan vera diesel som renn tilbake til tank fordi tilbakeslagsventilen er gåen...
Dersom du får start på bilen og og sløkker den etter ei stund, for så å starte den på nytt att. Startar den då med ein gang eller går det lenge før den startar? startar den umiddelbart så kan det vera ventilen, viss det går lang tid så er det ikkje den...
_____________________
Eg betalar kun på bilen, men den reiser jo med alt eg har.. :o

http://s127.photobuc...s/p149/Rikkien/

#10 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 01 July 2007 - 16:01

QUOTE(Rickien @ 1 Jul 2007, 15:57) <{POST_SNAPBACK}>
Då er det neppe releet.. kostar ein del å få tak i nytt sånt..
Trur meir på at det då kan vera diesel som renn tilbake til tank fordi tilbakeslagsventilen er gåen...
Dersom du får start på bilen og og sløkker den etter ei stund, for så å starte den på nytt att. Startar den då med ein gang eller går det lenge før den startar? startar den umiddelbart så kan det vera ventilen, viss det går lang tid så er det ikkje den...


Ikke UMIDDELBART, men det går betraktelig mindre tid enn ellers.. Er det ikke flere slike ventiler? Evt hvilken er det verdt å bytte først?
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#11 Rickien

Rickien

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 304 Innlegg:

Posted 01 July 2007 - 16:38

Veit at på scania ligg den i fødepumpa.. men er ikkje sikker på om lux har det.. kanskje den ligg i filterområdet eller på innsprutpumpa.. det minnar iallefall om diesel som renn tilbake..
_____________________
Eg betalar kun på bilen, men den reiser jo med alt eg har.. :o

http://s127.photobuc...s/p149/Rikkien/

#12 loddebolten

loddebolten

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 02 July 2007 - 09:32

Går an å få tak i billige løse tilbakeslagsventiler som man setter på diesel-slangen. Funker ofte bra, hvis du får det på rett side av lekasjen. Sjekk returslangene, de må også være tette...

#13 Tuftn

Tuftn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 221 Innlegg:

Posted 02 July 2007 - 12:45

kansje kjøre trykk i tanken og se etter lekasjer,kan nesten høres ut som at dieselen renner tilbake, veit også at TESS selger tilbakeslags ventiler som funker bra. men ville sjekket retur slangene mellom dysene,vis ikke disse er tett så renn dieselen tilbake,trenger heller ikke være synlig lekasje,kan være en hard eller morken slange...