Krav om kommunale motorferdselplaner
Kommunene ansvarliggjøres i forhold til motorferdsel. Innen to år skal alle kommuner utarbeide motorferdselplaner. Gjennom dette arbeidet må de avgjøre hvilke traseer som skal åpnes for samfunnsnyttig motorferdsel, og hvilke områder som skal skånes. En føring vil være at motorferdselen skal kanaliseres dit hvor ulempene blir minst.
Leiekjøring blir ny næring
Mest mulig av den motoriserte transporten på snødekt utmark skal skje ved leiekjøring. For eksempel skal hytteeiere kunne leie en registrert leiekjører til å transportere varer til hytta si. Målet er mindre kjøring, men uten å begrense folks mulighet til å få utført nødvendig transport. Leiekjøring kan bli en ny inntektskilde i mange kommuner.
Fritidskjøring blir ikke tillatt
Såkalt rekreasjonskjøring blir ikke tillatt. Det vil si at det ikke blir lov å bruke snøskuter i utmark når målet kun er rekreasjon. All erfaring tilsier at det å tillate slik kjøring vil føre til en stor økning i presset på naturen. Finnmark og Nord-Troms får inntil videre beholde særordningene de har, men på sikt er målet å redusere denne typen kjøring i disse fylkene. Dette skal skje ved at man gjennom dialog finner fram til ordninger som bedre etterlever lovens hensikt.
Det åpnes for at fylkesmennene kan gi dispensasjoner for enkelte grupper, for eksempel varig bevegelseshemmede. Gruppeturer for eldre kan også innvilges når turene skjer i regi av helse- eller omsorgsinstitusjon, eller ideell organisasjon.
Åpning for motorsportsbaner
Forslaget til nytt regelverk åpner for etablering av motorsportsbaner i kommunene. Kommuner som ønsker det kan regulere et område til dette formålet. Regelverket stiller imidlertid noen krav. Området må blant annet ligge inntil en vinteråpen vei, og kan ikke være større enn 500 dekar.
Restriktivt regime for barmarkskjøring
Det blir svært restriktive regler når det gjelder motorferdsel på barmark. Dette var det bred enighet om i det rådgivende utvalget i MoSa.
Kun nyttetransport med helikopter
Muligheten til å bruke helikopter til annet enn nyttetransport skal begrenses. Persontransport for ulike typer utflukter regnes ikke som nyttetransport.
Mulighetene for kontroll og sanksjoner styrkes
Det nye regelverket foreslår økte muligheter for oppsynsmyndigheten til å gjennomføre kontroller. Det blir også strengere krav om å kunne dokumentere at kjøringen er tillatt. Sanksjonsmulighetene blir skjerpet, og oppsynsmyndigheten får mulighet til å gi advarsler, inndra tillatelser eller ilegge gebyrer.
Hele forslaget finner dere her:
http://www.dirnat.no...ment.ap?id=3482
punktet som er viktig for oss er da punkt 6 §11 4. ledd ; DN's forslag til ny utmarkslov:
Kapittel 4. Bestemmelser om motorkjøretøyer
§ 11. (bruk av motorkjøretøy på bar mark)
Utover det som er tillatt etter § 8, er det tillatt å bruke miljøtilpasset
motorkjøretøy på bar mark til:
a)
person- og godstransport langs trase angitt i kommunal
motorferdselplan til og fra faste bosteder uten tilknytning
til vei eller andre kommunikasjonsmuligheter,
b )
transport av jaktutbytte ved jakt på elg og hjort, og uthenting
av døde dyr etter oppdrag fra kommunen,
c)
kjøring i regi av motorsportklubb på opparbeidet og
fysisk avgrenset terrengbane som er under 500 dekar, ligger
til vinteråpen bilvei, og som i godkjent reguleringsplan
etter plan og bygningsloven1 er regulert til motorsportbane.
Dette løser endel problemer for de som er interresserte i å bedrive hobbyen som motorsport,
Men denne ordlyden de har valgt løser ikke noe for alle de som ønsker å drive med dette som rekreasjon, heller ikke for områder som ikke har noen lokal motorsportklubb og for klubber som ikke oppfyller kravene til å tilknyttes motorsportforbundet.
Det jeg vil fram til, burde ikke slike regulerte områder også kunne brukes til ren frikjøring for å fange opp endel av de som allerede kjører på mer eller mindre ulovlige områder nå.
Jeg vet at mange vil kjøre andre steder om det fortsatt blir helt lukket for frikjøring, og problemet blir det samme som idag.
Jeg tror og at offroad som motorsport vil nyte godt av dette, både i form av mer rekruttering og i form av lettere tilgang for trening da dette ikke lenger trenger å organiseres igjennom bilsportsforbundet som TT eller nærmest et trenings trial slik det satt på spissen er i dag.
Dette er tankene jeg har gjort meg rundt dette, kan hende jeg har misforstått noe, men det er likevel noe jeg synes vi må diskutere for så å evt gi en tilbakemelding til DN om hvordan vi som et samlet miljø vil ha det...
Jeg har og tenkt litt på størrelsen på slike anlegg og opp til 500 mål er jo i prinsippet stort nok, men vi burde kanskje gi tilbakemeldinger ti DN om at vi kunne tenke oss to-tre nasjonale anlegg som er større (henv. Rena)
Hva synes dere?
Edited by sven, 30 July 2007 - 22:51.