Gå til innhold



Foto

Toyota mot caravelle


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
36 replies to this topic

#1 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 26 August 2007 - 16:00

Skal kjøpe en familiebil med 4x4,å lurer på hva jeg skal velge.Har i dag en '95 caravelle med 2wd.Personlig liker jeg caravelle bedre enn toyota,men det er vel fordi jeg har caravelle nå...Caravellen har mer hester,er penere å se til,men har mange barnesykdommer.(toppakning,oppheng,rust++++) blink.gif Har ikke kjørt nyere toyota så jeg kan ikke uttale meg om kjørekomfort akkurat.Toyota har jo alltid vært en "trofast sliter" da.Bilen det er snakk om er minibuss med 4x4(som sikkert nevt tidligere) å prisen er pluss minus 200.000
Blir takknemlig for alle svar.
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#2 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 26 August 2007 - 16:05

QUOTE(dibben @ 26 Aug 2007, 17:00) <{POST_SNAPBACK}>
Skal kjøpe en familiebil med 4x4,å lurer på hva jeg skal velge.Har i dag en '95 caravelle med 2wd.Personlig liker jeg caravelle bedre enn toyota,men det er vel fordi jeg har caravelle nå...Caravellen har mer hester,er penere å se til,men har mange barnesykdommer.(toppakning,oppheng,rust++++) blink.gif Har ikke kjørt nyere toyota så jeg kan ikke uttale meg om kjørekomfort akkurat.Toyota har jo alltid vært en "trofast sliter" da.Bilen det er snakk om er minibuss med 4x4(som sikkert nevt tidligere) å prisen er pluss minus 200.000
Blir takknemlig for alle svar.



2000mod caravelle har samme kvaliteten som den du har nå,men den er bedre og kjøre!
toyota har noe lavere vedlikeholdskostnader,men er dritt og kjøre!

spørsmålet er vel om du vil ha teknisk kvalitet\lite tull eller opplevd kvalitet\kjørekomfort!
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#3 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 26 August 2007 - 16:22

Lite vedlikehold er jo et pluss,samme med kjørekomfort... tongue.gif ...Toyotaen er vel billigere også?Det er kona som skal ha bilen,bor i dalstrøka innafor,der det er glatt på vinteren og bratt hele året biggrin.gif .Hvilke system er det på toyotan på 4x4?Viskose,noen form for brems eller transferkasse uten noe så du kan bli stående fast med at forhjula spinner?
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#4 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 26 August 2007 - 16:32

viss det er hiacen du tenker på så er det konstant 4wd på dem.
veldig bra 4x4, men skal du rygge å slite med henger, knekker du kløtsjen på ett blunk.

pappa hadde den helt nye hiacen, arbeisbil da, trakk mye tunge hengere, sleit ut 1 kløtsj på 2 år.
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#5 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 26 August 2007 - 20:28

Er hiacen jeg tenker paa,ja.Heller mer og mer over mot toyota,men jeg trenger mange gode grunner til foer jeg kjoeper hiace igjen...Har hatt en hiclass med bensinmotor en gang,aa det var bare et sorgens kapittel!Tull og problemer fra dag en!Gi meg masse gode grunner til aa kjoepe toyota,saa gjoer jeg det gjerne...noe som er feil med dette tastaturet......
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#6 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 26 August 2007 - 20:46

Definitivt Caravelle med Syncro!

Toyota er berre en blikkboks, med topp valitet, men helt ræva kjøreegenskaper!

Caravellen er mykje bedre å kjøre, og med Syncro, så blir det bra. Dette nymotens 4Motion drittet, er ikkje noko å satse på biggrin.gif Seff. bedre enn 2x4 .
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#7 terje-thor

terje-thor

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 26 August 2007 - 21:18

QUOTE(dibben @ 26 Aug 2007, 17:00) <{POST_SNAPBACK}>
Skal kjøpe en familiebil med 4x4,å lurer på hva jeg skal velge.Har i dag en '95 caravelle med 2wd.Personlig liker jeg caravelle bedre enn toyota,men det er vel fordi jeg har caravelle nå...Caravellen har mer hester,er penere å se til,men har mange barnesykdommer.(toppakning,oppheng,rust++++) blink.gif Har ikke kjørt nyere toyota så jeg kan ikke uttale meg om kjørekomfort akkurat.Toyota har jo alltid vært en "trofast sliter" da.Bilen det er snakk om er minibuss med 4x4(som sikkert nevt tidligere) å prisen er pluss minus 200.000
Blir takknemlig for alle svar.



kjøp ikke toyota bare plunder min siste toyota og da mener jeg den siste var det bare dritt med vannvittige
dele priser også nei kjøp syncro er selv lykelig eier av merzedes 4wd

#8 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 26 August 2007 - 23:29

Har man valget mellom Caravelle og HiAce, er det etter mitt syn veldig enkelt!
Caravelle må bli valget!
Den ligger ganske enkelt lysår forran HiAce når det gjelder komfort, støynivå, fjæring og kjøreegenskaper.
Svingradiusen på HiAce er mildt sagt elendig.
HiAcen har grei motor og girkasse, og lite feil. Men det hjelper ikke.
Har kjørt mye med disse bilene på jobb. Vi har hatt mange HiAce og Caraveller der oppigjennom årene. Nå er nesten alle Toyotaene byttet ut med folkevogna. Folk vil ikke ha HiAce.
HiAcen har ikke støyisolering, det blir en resonnanskasse av rang! En kjøretur på islagt E6 med kjettingspor er et sant helv...te devil.gif
Den egner seg best som anleggsbil med to seter, da kommer den til sin rett.
Til familiebil velger man Caravelle!

#9 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 26 August 2007 - 23:39

QUOTE(dibben @ 26 Aug 2007, 16:00) <{POST_SNAPBACK}>
Skal kjøpe en familiebil med 4x4,å lurer på hva jeg skal velge.Har i dag en '95 caravelle med 2wd.Personlig liker jeg caravelle bedre enn toyota,men det er vel fordi jeg har caravelle nå...Caravellen har mer hester,er penere å se til,men har mange barnesykdommer.(toppakning,oppheng,rust++++) blink.gif Har ikke kjørt nyere toyota så jeg kan ikke uttale meg om kjørekomfort akkurat.Toyota har jo alltid vært en "trofast sliter" da.Bilen det er snakk om er minibuss med 4x4(som sikkert nevt tidligere) å prisen er pluss minus 200.000
Blir takknemlig for alle svar.




-95 modell 2.4D har ikke spesielle problem med topppakning... De første åra hadde det, men etter det ble tatt i bruk metallpakning i 94 (?) har ikke dette vert et større problem på carvelle enn andre tunge undermotoriserte biler.
En Hi-ace ruster jo også? Caravelle T4 var for lite stiv i karosseriet, spesielt de første åra. Dette førte til at karosseri-fuger åpnet seg og begynte å ruste. Fra tanklokket og ned, samt dørstokken på førerside har ikke vert galvet på noen årgang av en eller annen grunn, mange får rust der.
Som de fleste andre sier er Caravellen overlegen ang kjøreegenskaper og komfort.
Caravellen kan godt kjøpes som to-hjulstrekk, det er ikke et tema med Hi-ace.
Jeg hadde ikke giddet å kjøpe en slik bil uten klima, Hi-ace leveres ikke med det orginalt. Man får vel ac ettermontert.

Edited by Frode, 26 August 2007 - 23:58.

IPB Image

www.terrengbil.com

#10 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 26 August 2007 - 23:55

QUOTE(Jeeps @ 26 Aug 2007, 20:46) <{POST_SNAPBACK}>
Dette nymotens 4Motion drittet, er ikkje noko å satse på biggrin.gif Seff. bedre enn 2x4 .



Kunne gjerne tenkt meg at du forklarte hva du mener med dette? Håper du har bedre argument enn "at det er noe du har hørt".
4Motion sier egentlig ikke noe om hva slags type 4x4 det er på bilen, det er bare VW sitt merkenavn på 4x4. Forrige Passat hadde foreksempel Thorsendifferensial som 4x4-system (mange liker å kalle det Quattro, selv om A3 Quattro har Haldex)
På nyeste karosseri Caravelle (T5) er det Haldex 4x4. Et utmerket system som til nå ser ut til å være langt bedre å kjøre med enn Syncro (viskose). Til å begynne med var det litt problemer med styresentralene, bilen tolket det som at bremsen var i bruk og koblet da ut 4x4.

Edited by Frode, 26 August 2007 - 23:57.

IPB Image

www.terrengbil.com

#11 bogba

bogba

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 119 Innlegg:

Posted 27 August 2007 - 13:37

Har kjørt Toyota Hiace i 16 år. Jeg vil på det varmeste anbefale disse bilene de har en overlegen driftsikkerhet foran VW. Kjøreegenskapene er heller ingen ting å si på. Har nå en 91 mod. Kjempefin å kjøre. Du kjøper sikkert en nyere, og de er endra bedre å kjøre. De som sier disse bilene har dårlige kjøreegenskaper må være direkte bortskjemte. Kollegaen min på jobben har Caravelle privat, og Hiace på jobben. Lenge var det slik at Caravellen var klart best. Men det var før verkstedkostnadene innløp. Ny topp (2 ganger) vannpumpe, nesten alt av styrekuler og kingboltkuller mm. Vi kjører to Hiace på jobben. Trekker mye henger med fra 2000-2500 på kroken. (overlast)Mye rygging. Skiftet kjøtsh ved 180000 på 91 mod. På 2000 mod. som har 120 000 km. har vi ikke skiftet. KJØP TOYOTA. For meg er det komplett uforståelig at VW selger så mye biler når vi ser på kvaliteten.
Børge

#12 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 27 August 2007 - 13:57

QUOTE(Frode @ 26 Aug 2007, 23:55) <{POST_SNAPBACK}>
Kunne gjerne tenkt meg at du forklarte hva du mener med dette? Håper du har bedre argument enn "at det er noe du har hørt".
4Motion sier egentlig ikke noe om hva slags type 4x4 det er på bilen, det er bare VW sitt merkenavn på 4x4. Forrige Passat hadde foreksempel Thorsendifferensial som 4x4-system (mange liker å kalle det Quattro, selv om A3 Quattro har Haldex)
På nyeste karosseri Caravelle (T5) er det Haldex 4x4. Et utmerket system som til nå ser ut til å være langt bedre å kjøre med enn Syncro (viskose). Til å begynne med var det litt problemer med styresentralene, bilen tolket det som at bremsen var i bruk og koblet da ut 4x4.


Ja, dette e noko eg har høyrt! tongue.gif

Nei du, eg har Transporter T5 som firmabil. Blandt dei første med 4 Motion her til lands.
Etter min mening er Syncro bedre. 4 Motion spinner for mykje før den begynner å jobbe.
Lugger i drivverket gjer det også. Kjørte gjennom Trondheim by, da det var blanding av is og slapseføre, og såg for meg kor drivverket vridde seg under bilen i kvart lyskryss biggrin.gif biggrin.gif

No er det vist slik og at det går an å justere det slik at systemet begynner å jobbe tidlegare, men veit ikkje åssn man gjør dette.

Hadde T4 før, og den tar seg MYKJE bedre fram på glatta! Minuset med T4, er hat den er mykje lavere giret (5 trinns), mens T5 har 6-trinns kasse, som 1.giret kunne vore endel lavere.

Kan jo seff være styresentralene som du sier, men eg har ikkje prøvd en anna bil på glatta enno. Men det er fleire som er enige i at den gamle var bedre.

Men kjørekomforten er utrulig mykje bedre i T5! Som en personbil å kjøre biggrin.gif

Skulle eg hatt en varebil til privatbruk, så hadde nok eg sikkert kjøpt Hikkasen istaden for Transporter, men som personbil hadde eg ikkje vurdert Hiacen engang.
Og dette med klutchen er tilfelle.
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#13 ojo

ojo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 230 Innlegg:

Posted 27 August 2007 - 14:07

Kan ikke uttale meg om Toyota HiAce, men vil bare dele våre erfaringer med Car.

Det er en 97-mod med 2,4D. 2WD. Vannpumpa gikk på 65.000km. Mye el.problemer med både sentrallås, vindusheiser (pga. isolasjonen rundt ledningene var av "hardplast" og sprakk i overgangen mellom karosseri og dør) på ca 70.000km. Bærekuler bytta på 110.000. Nå står bremseskivene foran for tur, da de er på minimumstykkelsen (125.000km). Rustangrep i kanalene bak forhjulene, begynte vel på knapt 90.000. Og det lokale VW-verkstedet har oppført seg lite bra. Måtte ta en god del av reklamasjonene via Møller i Oslo, og så tok de det med lokalt verksted. huh.gif En ting er sikkert, det blir IKKE en ny VW på meg, uansett om de skulle ha forbedra kvaliteten eller ei.

#14 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 27 August 2007 - 14:11

QUOTE(Jeeps @ 27 Aug 2007, 13:57) <{POST_SNAPBACK}>
Ja, dette e noko eg har høyrt! tongue.gif

Nei du, eg har Transporter T5 som firmabil. Blandt dei første med 4 Motion her til lands.
Etter min mening er Syncro bedre. 4 Motion spinner for mykje før den begynner å jobbe.
Lugger i drivverket gjer det også. Kjørte gjennom Trondheim by, da det var blanding av is og slapseføre, og såg for meg kor drivverket vridde seg under bilen i kvart lyskryss biggrin.gif biggrin.gif

No er det vist slik og at det går an å justere det slik at systemet begynner å jobbe tidlegare, men veit ikkje åssn man gjør dette.


Alltid best når svarene er velbegrunnet smile.gif

Ang innkoblingstid på Haldex, så skal den være 1/38 runde, dvs svært fort. Mulig det går an å justere om du føler det tar lang tid.
IPB Image

www.terrengbil.com

#15 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 27 August 2007 - 17:23

Ble masse innspill dette!Takker for mange gode svar rolleyes.gif
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#16 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 27 August 2007 - 17:39

ta en titt på caravelle ca 2000 mod. 102 tdi med evt syncro.

og combi type lang...5 seter..

glemte jo og si en ting,,har vært borti en 01 mod hiace,der var stemplet på vei gjennom bunnpanna. kjørt 70.000
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#17 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 27 August 2007 - 18:28

Kombi er uaktuellt-for kort baksete,å ikke 10 sitteplasser....har stor familie biggrin.gif .Syncro skal jeg og ha,eller kona vil ha.Har som sagt en '95 caravelle 2wd i dag.
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#18 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 27 August 2007 - 18:48

QUOTE(dibben @ 27 Aug 2007, 18:28) <{POST_SNAPBACK}>
Kombi er uaktuellt-for kort baksete,å ikke 10 sitteplasser....har stor familie biggrin.gif .Syncro skal jeg og ha,eller kona vil ha.Har som sagt en '95 caravelle 2wd i dag.


Lang kombi har skikkelig baksete, men bare 5 seter...
IPB Image

www.terrengbil.com

#19 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 27 August 2007 - 18:50

QUOTE(Frode @ 27 Aug 2007, 14:11) <{POST_SNAPBACK}>
Alltid best når svarene er velbegrunnet smile.gif



Ja, ikkje sant biggrin.gif
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#20 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 27 August 2007 - 23:19

QUOTE(ojo @ 27 Aug 2007, 14:07) <{POST_SNAPBACK}>
Kan ikke uttale meg om Toyota HiAce, men vil bare dele våre erfaringer med Car.

Det er en 97-mod med 2,4D. 2WD. Vannpumpa gikk på 65.000km. Mye el.problemer med både sentrallås, vindusheiser (pga. isolasjonen rundt ledningene var av "hardplast" og sprakk i overgangen mellom karosseri og dør) på ca 70.000km. Bærekuler bytta på 110.000. Nå står bremseskivene foran for tur, da de er på minimumstykkelsen (125.000km). Rustangrep i kanalene bak forhjulene, begynte vel på knapt 90.000. Og det lokale VW-verkstedet har oppført seg lite bra. Måtte ta en god del av reklamasjonene via Møller i Oslo, og så tok de det med lokalt verksted. huh.gif En ting er sikkert, det blir IKKE en ny VW på meg, uansett om de skulle ha forbedra kvaliteten eller ei.



Tja.. Dersom dette er alt du har hatt av feil på 10 år ville jeg si det var akseptabelt. Toyota skifter nok også styrekuler, vannpumpe og bremseskiver i løpet av den tiden smile.gif

Ang ledningsnett i døren er ikke isolasjon av hardplast, men ledningsbrudd i døren er likevel et problem.
Min er gått 220.000km og har byttet dette en gang. Det er egentlig helt greit.
IPB Image

www.terrengbil.com