Toyota mot caravelle
#1
Posted 26 August 2007 - 16:00
Blir takknemlig for alle svar.
Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!
#2
Posted 26 August 2007 - 16:05
Blir takknemlig for alle svar.
2000mod caravelle har samme kvaliteten som den du har nå,men den er bedre og kjøre!
toyota har noe lavere vedlikeholdskostnader,men er dritt og kjøre!
spørsmålet er vel om du vil ha teknisk kvalitet\lite tull eller opplevd kvalitet\kjørekomfort!
#3
Posted 26 August 2007 - 16:22
Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!
#4
Posted 26 August 2007 - 16:32
veldig bra 4x4, men skal du rygge å slite med henger, knekker du kløtsjen på ett blunk.
pappa hadde den helt nye hiacen, arbeisbil da, trakk mye tunge hengere, sleit ut 1 kløtsj på 2 år.
- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8
#5
Posted 26 August 2007 - 20:28
Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!
#6
Posted 26 August 2007 - 20:46
Toyota er berre en blikkboks, med topp valitet, men helt ræva kjøreegenskaper!
Caravellen er mykje bedre å kjøre, og med Syncro, så blir det bra. Dette nymotens 4Motion drittet, er ikkje noko å satse på Seff. bedre enn 2x4 .
#7
Posted 26 August 2007 - 21:18
Blir takknemlig for alle svar.
kjøp ikke toyota bare plunder min siste toyota og da mener jeg den siste var det bare dritt med vannvittige
dele priser også nei kjøp syncro er selv lykelig eier av merzedes 4wd
#8
Posted 26 August 2007 - 23:29
Caravelle må bli valget!
Den ligger ganske enkelt lysår forran HiAce når det gjelder komfort, støynivå, fjæring og kjøreegenskaper.
Svingradiusen på HiAce er mildt sagt elendig.
HiAcen har grei motor og girkasse, og lite feil. Men det hjelper ikke.
Har kjørt mye med disse bilene på jobb. Vi har hatt mange HiAce og Caraveller der oppigjennom årene. Nå er nesten alle Toyotaene byttet ut med folkevogna. Folk vil ikke ha HiAce.
HiAcen har ikke støyisolering, det blir en resonnanskasse av rang! En kjøretur på islagt E6 med kjettingspor er et sant helv...te
Den egner seg best som anleggsbil med to seter, da kommer den til sin rett.
Til familiebil velger man Caravelle!
#9
Posted 26 August 2007 - 23:39
Blir takknemlig for alle svar.
-95 modell 2.4D har ikke spesielle problem med topppakning... De første åra hadde det, men etter det ble tatt i bruk metallpakning i 94 (?) har ikke dette vert et større problem på carvelle enn andre tunge undermotoriserte biler.
En Hi-ace ruster jo også? Caravelle T4 var for lite stiv i karosseriet, spesielt de første åra. Dette førte til at karosseri-fuger åpnet seg og begynte å ruste. Fra tanklokket og ned, samt dørstokken på førerside har ikke vert galvet på noen årgang av en eller annen grunn, mange får rust der.
Som de fleste andre sier er Caravellen overlegen ang kjøreegenskaper og komfort.
Caravellen kan godt kjøpes som to-hjulstrekk, det er ikke et tema med Hi-ace.
Jeg hadde ikke giddet å kjøpe en slik bil uten klima, Hi-ace leveres ikke med det orginalt. Man får vel ac ettermontert.
Edited by Frode, 26 August 2007 - 23:58.
www.terrengbil.com
#10
Posted 26 August 2007 - 23:55
Kunne gjerne tenkt meg at du forklarte hva du mener med dette? Håper du har bedre argument enn "at det er noe du har hørt".
4Motion sier egentlig ikke noe om hva slags type 4x4 det er på bilen, det er bare VW sitt merkenavn på 4x4. Forrige Passat hadde foreksempel Thorsendifferensial som 4x4-system (mange liker å kalle det Quattro, selv om A3 Quattro har Haldex)
På nyeste karosseri Caravelle (T5) er det Haldex 4x4. Et utmerket system som til nå ser ut til å være langt bedre å kjøre med enn Syncro (viskose). Til å begynne med var det litt problemer med styresentralene, bilen tolket det som at bremsen var i bruk og koblet da ut 4x4.
Edited by Frode, 26 August 2007 - 23:57.
www.terrengbil.com
#11
Posted 27 August 2007 - 13:37
#12
Posted 27 August 2007 - 13:57
4Motion sier egentlig ikke noe om hva slags type 4x4 det er på bilen, det er bare VW sitt merkenavn på 4x4. Forrige Passat hadde foreksempel Thorsendifferensial som 4x4-system (mange liker å kalle det Quattro, selv om A3 Quattro har Haldex)
På nyeste karosseri Caravelle (T5) er det Haldex 4x4. Et utmerket system som til nå ser ut til å være langt bedre å kjøre med enn Syncro (viskose). Til å begynne med var det litt problemer med styresentralene, bilen tolket det som at bremsen var i bruk og koblet da ut 4x4.
Ja, dette e noko eg har høyrt!
Nei du, eg har Transporter T5 som firmabil. Blandt dei første med 4 Motion her til lands.
Etter min mening er Syncro bedre. 4 Motion spinner for mykje før den begynner å jobbe.
Lugger i drivverket gjer det også. Kjørte gjennom Trondheim by, da det var blanding av is og slapseføre, og såg for meg kor drivverket vridde seg under bilen i kvart lyskryss
No er det vist slik og at det går an å justere det slik at systemet begynner å jobbe tidlegare, men veit ikkje åssn man gjør dette.
Hadde T4 før, og den tar seg MYKJE bedre fram på glatta! Minuset med T4, er hat den er mykje lavere giret (5 trinns), mens T5 har 6-trinns kasse, som 1.giret kunne vore endel lavere.
Kan jo seff være styresentralene som du sier, men eg har ikkje prøvd en anna bil på glatta enno. Men det er fleire som er enige i at den gamle var bedre.
Men kjørekomforten er utrulig mykje bedre i T5! Som en personbil å kjøre
Skulle eg hatt en varebil til privatbruk, så hadde nok eg sikkert kjøpt Hikkasen istaden for Transporter, men som personbil hadde eg ikkje vurdert Hiacen engang.
Og dette med klutchen er tilfelle.
#13
Posted 27 August 2007 - 14:07
Det er en 97-mod med 2,4D. 2WD. Vannpumpa gikk på 65.000km. Mye el.problemer med både sentrallås, vindusheiser (pga. isolasjonen rundt ledningene var av "hardplast" og sprakk i overgangen mellom karosseri og dør) på ca 70.000km. Bærekuler bytta på 110.000. Nå står bremseskivene foran for tur, da de er på minimumstykkelsen (125.000km). Rustangrep i kanalene bak forhjulene, begynte vel på knapt 90.000. Og det lokale VW-verkstedet har oppført seg lite bra. Måtte ta en god del av reklamasjonene via Møller i Oslo, og så tok de det med lokalt verksted. En ting er sikkert, det blir IKKE en ny VW på meg, uansett om de skulle ha forbedra kvaliteten eller ei.
#14
Posted 27 August 2007 - 14:11
Nei du, eg har Transporter T5 som firmabil. Blandt dei første med 4 Motion her til lands.
Etter min mening er Syncro bedre. 4 Motion spinner for mykje før den begynner å jobbe.
Lugger i drivverket gjer det også. Kjørte gjennom Trondheim by, da det var blanding av is og slapseføre, og såg for meg kor drivverket vridde seg under bilen i kvart lyskryss
No er det vist slik og at det går an å justere det slik at systemet begynner å jobbe tidlegare, men veit ikkje åssn man gjør dette.
Alltid best når svarene er velbegrunnet
Ang innkoblingstid på Haldex, så skal den være 1/38 runde, dvs svært fort. Mulig det går an å justere om du føler det tar lang tid.
www.terrengbil.com
#15
Posted 27 August 2007 - 17:23
Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!
#16
Posted 27 August 2007 - 17:39
og combi type lang...5 seter..
glemte jo og si en ting,,har vært borti en 01 mod hiace,der var stemplet på vei gjennom bunnpanna. kjørt 70.000
#17
Posted 27 August 2007 - 18:28
Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!
#18
Posted 27 August 2007 - 18:48
Lang kombi har skikkelig baksete, men bare 5 seter...
www.terrengbil.com
#19
Posted 27 August 2007 - 18:50
Ja, ikkje sant
#20
Posted 27 August 2007 - 23:19
Det er en 97-mod med 2,4D. 2WD. Vannpumpa gikk på 65.000km. Mye el.problemer med både sentrallås, vindusheiser (pga. isolasjonen rundt ledningene var av "hardplast" og sprakk i overgangen mellom karosseri og dør) på ca 70.000km. Bærekuler bytta på 110.000. Nå står bremseskivene foran for tur, da de er på minimumstykkelsen (125.000km). Rustangrep i kanalene bak forhjulene, begynte vel på knapt 90.000. Og det lokale VW-verkstedet har oppført seg lite bra. Måtte ta en god del av reklamasjonene via Møller i Oslo, og så tok de det med lokalt verksted. En ting er sikkert, det blir IKKE en ny VW på meg, uansett om de skulle ha forbedra kvaliteten eller ei.
Tja.. Dersom dette er alt du har hatt av feil på 10 år ville jeg si det var akseptabelt. Toyota skifter nok også styrekuler, vannpumpe og bremseskiver i løpet av den tiden
Ang ledningsnett i døren er ikke isolasjon av hardplast, men ledningsbrudd i døren er likevel et problem.
Min er gått 220.000km og har byttet dette en gang. Det er egentlig helt greit.
www.terrengbil.com