Gå til innhold



Foto

eksostemperatur


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 02 September 2007 - 20:04

Noen som vet arbeidstemperaturen/maks-temperaturen på denne 3.3TD? Min er oppjustert og synes eksosen er fryktelig varm. Kjølevannstempen stiger når jeg belaster på lavt turtall før turboen får opp trykket.. Går og ser etter pyrometer/eksostermometer. Har funnet noen som går til 1600F~870 grader C. Andre går til 1300F~700 grader C.
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#2 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 02 September 2007 - 21:05

Har du IC på din Patrol?

#3 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 02 September 2007 - 21:21

Nope.. har ikke IC.. Går og leiter etter "den rette". Jeg ønsker begge rørstussene på samme side.. Hadde vært greit å ha eksostermometer før jeg begynner å trimme mer enn hva som er gjort tidligere..

Fant vann/metanolinnsprut på nettet for 600 dollar tongue.gif *Drømme*


Edited by wazzza, 02 September 2007 - 21:24.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#4 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 02 September 2007 - 21:51

Sånn for plasseringa sin del e den iveco cooleren helt ypperlig. Men da kommer lufta ut på høyre sia av motorrummet. Men det fungere bra.

#5 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 02 September 2007 - 22:42

har sett på Iveco IC. Står en slik en på huggern her.. Skal dit i morgen. Kan ta en titt og høre på pris...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#6 PM

PM

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 228 Innlegg:

Posted 03 September 2007 - 22:28

QUOTE(wazzza @ 2 Sep 2007, 21:21) <{POST_SNAPBACK}>
Nope.. har ikke IC.. Går og leiter etter "den rette". Jeg ønsker begge rørstussene på samme side.. Hadde vært greit å ha eksostermometer før jeg begynner å trimme mer enn hva som er gjort tidligere..

Fant vann/metanolinnsprut på nettet for 600 dollar tongue.gif *Drømme*



Eksostemp bør maks ligge på 500-550 grader ved montering like etter turbo. Eksostempen stiger myye fortere enn kjølevannet så du bør absolutt montere en slik måler.

Ved dieseltrimming så bør eksostempmåler være det første du kjøper, blir fort veldig varmt ved oppjustering av pumpe. IC hjelper litt på eksostemp så lenge du ikke justerer pumpa enda mer.

Har vann/metanolkit på min trimmede Patrol Y60, du kan både se at det virker(mye mindre svart røyk) + at det går enda bedre. når vann/met. kobler inn ved ca 1bar trykk. På eksostempen vil det si at den går bedre men stiger ikke noe mer. ligger på ca 530 grader.

Kjøpte min VDO måler på Mekonomen, dom måtte bestille, kosta mellom 2000-2500 en plass.

#7 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 03 September 2007 - 23:32

Oh shit. såpass dyrt ja. Må du borre i eksosannlegget og sveise fast tempføler? Er det noen biler som har eksostemp original slik man kan praye fra vrakhandleren ?
Vet at ganske mange båter har overvåkning av eksostemperatur. Men jeg vet ikke om noen båtvrakeplasser smile.gif hehe. Mulig man finner billigere eksosmåleutstyr på noen av de mange båt rekvisita butikkene.
http://cgi.ebay.com/...1QQcmdZViewItem
Billig. Men spørs frakta fra Australia da..

Edited by SkogsBjønn, 03 September 2007 - 23:50.


#8 PM

PM

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 228 Innlegg:

Posted 04 September 2007 - 12:59

QUOTE(SkogsBjønn @ 3 Sep 2007, 23:32) <{POST_SNAPBACK}>
Oh shit. såpass dyrt ja. Må du borre i eksosannlegget og sveise fast tempføler? Er det noen biler som har eksostemp original slik man kan praye fra vrakhandleren ?
Vet at ganske mange båter har overvåkning av eksostemperatur. Men jeg vet ikke om noen båtvrakeplasser smile.gif hehe. Mulig man finner billigere eksosmåleutstyr på noen av de mange båt rekvisita butikkene.
http://cgi.ebay.com/...1QQcmdZViewItem
Billig. Men spørs frakta fra Australia da..


Kutt ut noen byturer så har du penger til en sånn måler veit du. Borer hull i eksosen, ca 10cm etter turbo. Så sveiser du fast en hylse med gjenger i, dette fulgte med i kittet jeg kjøpte i hverfall. Min måler er fakstisk beregnet for bruk i båter, står VDO oceanline på esken. Eksostempmåler orginalt er det vel ingen som har.

Har bestillt masse fra Australia og frakten er billig, men har hørt om kopier av både VDO og Autometer.

Edited by PM, 04 September 2007 - 13:00.