Gå til innhold



Foto

walkie talkie samband


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
23 replies to this topic

#1 dalbek

dalbek

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 173 Innlegg:

Posted 20 October 2007 - 10:14

Har fått montert inn ett nytt i bilen og prøver å rope opp noen på kanal 3 på tur hjem fra jobb ett par dager uten å få svar...
Jeg jobber på alnabru og bor ovenfor sørumsand, skulle tru det var noen som hørte en på den turen.
Har montert 100w brenner også og prøvd å sende men intet svar.
Er det noen kanal det er liv på til ett eller annet tidspunkt på døgnet i akershus? sad.gif
Kjøpte komplett danita utstyr med antenne og alt så det skal vel være tilpasset hverandre?

Edited by dalbek, 20 October 2007 - 10:15.

Vil det ikke gå så skal det gå om vi så skal grine begge to....

#2 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 20 October 2007 - 10:35

QUOTE(dalbek @ 20 Oct 2007, 11:14) <{POST_SNAPBACK}>
Har fått montert inn ett nytt i bilen og prøver å rope opp noen på kanal 3 på tur hjem fra jobb ett par dager uten å få svar...
Jeg jobber på alnabru og bor ovenfor sørumsand, skulle tru det var noen som hørte en på den turen.
Har montert 100w brenner også og prøvd å sende men intet svar.
Er det noen kanal det er liv på til ett eller annet tidspunkt på døgnet i akershus? sad.gif
Kjøpte komplett danita utstyr med antenne og alt så det skal vel være tilpasset hverandre?


Du ligger på feil kanal....

4x4 = ??????

BTW, når du sender med 100w, så må han som hører deg også ha 100w for å nå deg.
Du tjener ikke noe på å ha mange poteter om ikke motaker har det samme.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#3 dalbek

dalbek

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 173 Innlegg:

Posted 20 October 2007 - 15:44

Jeg fikk svar på kanal tre i dag, er nok bare tilfeldighet at jeg ikke har fått kontakt de gangene jeg har prøvd.
Vet at den andre må ha det også, kan hende man får kontakt med andre som har det noen gang.
Også hvis man står langt i h..... inni di dype daler og det skjer noe så får man sendt ut en mld ihvertfall.
Er det noe særlig liv på kanal 16 i hverdagen a?
På den brenneren jeg har så står det am og ssb på en bryter, hva er det det betyr?
I brosjyren står det at am sender 100w os ssb sender 200 pep w.
Her ser du info...

Frequency 18-30 MHz (Europe)
Supply 12-14 Vcc
Input energy/power 10 A
Input power 0,5-10 W
Input power SSB 1-20 W
Output power 100 W Max
Output power SSB 200 W pep Max
Mode AM-FM-SSB-CW
Fuse 12 A
Output power level 1
Size 109x125x35 mm
Weight 325 gr.

Attached Images

  • KL_203.jpg

Vil det ikke gå så skal det gå om vi så skal grine begge to....

#4 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 20 October 2007 - 16:21

På '80-'90-tallet hadde jeg PR-radio i bilen, og den gangen var det veldig mange som hadde det. Det ble for mange nærmest brukt som telefon, men når GSM-telefonene kom, så tror jeg det var mange som la bort PR-radioene...
Kan ikke tenke meg det er så mange som bruker det nå lenger...for uten til arangementer som våre treff og slikt...og det er kanskje fortsatt en del trailersjåfører som har radioen i lastebilen.
Før i tiden var det i allefall kanal 11 som var trailerkanalen, og kanal 3 var oppkallings-kanal hvor man fant hverandre...og hvor man så ble enige om en annen kanal man gikk til for å snakke uten å forstyrre oppkallinger på 3'ern.

#5 Drammen OffroadClub

Drammen OffroadClub

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 432 Innlegg:

Posted 28 October 2007 - 17:26

QUOTE(ZukiJack @ 20 Oct 2007, 16:21) <{POST_SNAPBACK}>
På '80-'90-tallet hadde jeg PR-radio i bilen, og den gangen var det veldig mange som hadde det. Det ble for mange nærmest brukt som telefon, men når GSM-telefonene kom, så tror jeg det var mange som la bort PR-radioene...
Kan ikke tenke meg det er så mange som bruker det nå lenger...for uten til arangementer som våre treff og slikt...og det er kanskje fortsatt en del trailersjåfører som har radioen i lastebilen.
Før i tiden var det i allefall kanal 11 som var trailerkanalen, og kanal 3 var oppkallings-kanal hvor man fant hverandre...og hvor man så ble enige om en annen kanal man gikk til for å snakke uten å forstyrre oppkallinger på 3'ern.


Vi skal ikke bli enige da? Og å bruke kanal 32, for andre offroaders bruker denne kanalen!
OG, vi i [b]Drammen OffroadClub bruker følgende frekvenser: 154.325MHz og 459.375MHz!

Edited by ZukiJack, 29 October 2007 - 17:11.


#6 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 28 October 2007 - 17:42

nå bruker vel de fleste offroadere kanal 16, som er den mest logiske kanalen å bruke...


#7 Drammen OffroadClub

Drammen OffroadClub

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 432 Innlegg:

Posted 28 October 2007 - 17:45

QUOTE(sven @ 28 Oct 2007, 17:42) <{POST_SNAPBACK}>
nå bruker vel de fleste offroadere kanal 16, som er den mest logiske kanalen å bruke...


Vel, jeg er jo bare guttunge jeg, men vi har jo brukt kanal 32 siden 1978 men, som sagt,
jeg er jo bare guttunge!

Edited by catopett, 28 October 2007 - 17:48.


#8 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 28 October 2007 - 18:17

QUOTE(catopett @ 28 Oct 2007, 19:45) <{POST_SNAPBACK}>
Vel, jeg er jo bare guttunge jeg, men vi har jo brukt kanal 32 siden 1978 men, som sagt,
jeg er jo bare guttunge!



Da kan jo dere barna bruke 32, og vi andre 16?
IPB Image

www.terrengbil.com

#9 terjebj

terjebj

    TRØNDER`N

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 01 November 2007 - 21:57

Hei.
Jeg kjører lastebil i både norge og sverige og har wt montert i bilen.
I Norge bruker lastebiler kanal 11 og resten av europa bruker kanal 19.
Ser dere denne er det bare å rope, kjører for det meste om elverum og kongsvinger.
Du som kjører i alnabruområdet må vel få inn en del på kanal 11 eller 19.

Terje "Trønder`n" Bjørgvik
I`d rather push my Chevy than drive a Ford.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme
svar!

#10 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 16 December 2007 - 12:54

QUOTE(terjebj @ 1 Nov 2007, 21:57) <{POST_SNAPBACK}>
Hei.
Jeg kjører lastebil i både norge og sverige og har wt montert i bilen.
I Norge bruker lastebiler kanal 11 og resten av europa bruker kanal 19.
Ser dere denne er det bare å rope, kjører for det meste om elverum og kongsvinger.
Du som kjører i alnabruområdet må vel få inn en del på kanal 11 eller 19.

Kjører du nordover på E6 forbi mjøsbrua er det bare å rope på meg, radioen står å scanner når jeg er hjemme wink.gif

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#11 SilverFox

SilverFox

    Pajero Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1869 Innlegg:

Posted 19 December 2007 - 19:02

QUOTE(catopett @ 28 Oct 2007, 17:26) <{POST_SNAPBACK}>
Vi skal ikke bli enige da? Og å bruke kanal 32, for andre offroaders bruker denne kanalen!
OG, vi i [b]Drammen OffroadClub bruker følgende frekvenser: 154.325MHz og 459.375MHz!



Alle bruker da 16.. aldri hørt om noen som har brukt annen kanal som standard offroadkanal.

Hvor mange er dere i den klubben egentlig? har kun sett deg fronte denne klubben...

Pajeroen er solgt ;(

Silverfox's Garasje

#12 terjebj

terjebj

    TRØNDER`N

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 19 December 2007 - 21:21

QUOTE(Biringen @ 16 Dec 2007, 12:54) <{POST_SNAPBACK}>
Kjører du nordover på E6 forbi mjøsbrua er det bare å rope på meg, radioen står å scanner når jeg er hjemme wink.gif


Passerer der Mandag og Torsdag jeg. Står akkurat no i Kongsvinger å skal opp til Elverum å Rena i morgen før turen legges oppover til Ålesund.
Terje "Trønder`n" Bjørgvik
I`d rather push my Chevy than drive a Ford.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme
svar!

#13 Gervasot

Gervasot

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 21 September 2008 - 23:18

QUOTE(terjebj @ 19 Dec 2007, 22:21) <{POST_SNAPBACK}>
Passerer der Mandag og Torsdag jeg. Står akkurat no i Kongsvinger å skal opp til Elverum å Rena i morgen før turen legges oppover til Ålesund.



Noen fra trøndelag som er på sambandet da?, Når dere snakker om kanaler og frekvenser, hvor lang rekkevidde er det på dette, er ganske grønn på dette så beklager hvis det er dumme spørsmål:P

#14 terjebj

terjebj

    TRØNDER`N

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 22 September 2008 - 23:29

QUOTE(Gervasot @ 21 Sep 2008, 23:18) <{POST_SNAPBACK}>
Noen fra trøndelag som er på sambandet da?, Når dere snakker om kanaler og frekvenser, hvor lang rekkevidde er det på dette, er ganske grønn på dette så beklager hvis det er dumme spørsmål:P


Jeg er fra Trøndelagen, bor/bodde i sykkylven men er i disse dager på flyttefot oppover igjen.
Skal flytte til Surnadal der jeg skal begynne å kjøre opp til tr.heim, må vel få montert WT i nybilen også.
Terje "Trønder`n" Bjørgvik
I`d rather push my Chevy than drive a Ford.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme
svar!

#15 Drammen OffroadClub

Drammen OffroadClub

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 432 Innlegg:

Posted 22 September 2008 - 23:55

noe skjedde, les neste!

Edited by Drammen OffroadClub, 23 September 2008 - 01:11.


#16 Drammen OffroadClub

Drammen OffroadClub

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 432 Innlegg:

Posted 23 September 2008 - 00:59

QUOTE(Gervasot @ 22 Sep 2008, 00:18) <{POST_SNAPBACK}>
Noen fra trøndelag som er på sambandet da?, Når dere snakker om kanaler og frekvenser, hvor lang rekkevidde er det på dette, er ganske grønn på dette så beklager hvis det er dumme spørsmål:P


QUOTE(dumme spørsmål)
beklager hvis det er dumme spørsmål:P

Dumme spørsmål finnes ikke, den som ikke spør, mindre lærer!
Dumme svar finnes ei heller!

Det er vanskelig og forklare dette kort, med jeg gjør ett forsøk!

Du regner ut antenner ved og ta 300 "* 1000 som er lydens hastighet i luft"
og ganger med 0,95 "frekvensens hastighet i coaxialkabelen" og deler på frekvensen!
Deler så svaret i to, og får halvbølge antenne,
(lengden her er for og å få en "dipol" som strekkes ut i 90 graders vinkel for mottakerstasjonen,
i begge rettninger" (|-----------||-----------|) <--dipolantenne)

Ganger du svaret med 1 delt på 4, får du en kvartbølgeantenne
Ganger du svaret med 5 delt på 8, får du en fem-åttendels antenne

Kvartbølgeantenne er fin der du ikke har jordplan "groundplane"!
Fem-åttendels antenne er fin på bil!
Halvbølgeantenne er fin og ha basemontert!

Dipol, er bare der du har mulighet for god plass, samme for longwire-antenne!

Vi har frekvenstillatelsesnummer 12156 og har du tilgang til en VHF,
er du velkommen til og joine vår frekvens på 154.325 MHz som også brukes av andre klubber (som landroverklubben) og idretsorganisasjoner!

Vi besitter også en repeater på 152.300 MHz med offset på -4.5 MHz som dekker nedre buskerudregionen!
Denne deler vi med hæren, og har avtale på og bruke denne hver onsdag og hver helg
i offroadrellatert militærhistorisk kjøretøynett!(lignende NRHF sitt antikknett!)
Vi får også lov til og bruke denne ellers, på nevnte dager!

Vi bruker også 433.050 som er fribrukskanal 2 på lpd!

Edited by Drammen OffroadClub, 23 September 2008 - 01:16.


#17 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 23 September 2008 - 02:48

QUOTE(Drammen OffroadClub @ 23 Sep 2008, 01:59) <{POST_SNAPBACK}>
Du regner ut antenner ved og ta 300 "* 1000 som er lydens hastighet i luft"
og ganger med 0,95 "frekvensens hastighet i coaxialkabelen" og deler på frekvensen!

Ikke for å være pirkete men må rette på deg litt her

Det er halvbølge antenner som ikke trenger jordplan men 1/4 bølge og 5/8 antenner trenger jordplan for å virke til sin hensikt

50ohms Coax kabel type RG58 eller RG213 har begge en Hastighetsfaktor på 0,66 og ikke 0,95

0,95 er hastighetsfaktoren som man bruker på antenne elementene
den konstruksjon av Dipole antenner så skal da tråden være uisolert
ved bruk av isolert kabel blir antennen noe kortere pga kapsitivitet i ytterkappen

1 bølgelengde i antennen blir da 300Mm/s / 27mhz = 11,11111111m X hastighetsfaktor på 0,95 = 10,555556m

1/4bølge vil da bli ca2,5m pluss radialer på ca2,5m hvis man vil lage en GP til huset hjemme ( ikke vanskelig )
ved justering av fødeimpedans så bøyer man radialene mot jord.

5/8antenne blir driver elementet ( det som skal peke til værs) noe lengre ca 6,6m men radialene (de som skal stikke rett ut til side) skal fortsatt være 1/4bølgelengde
en sånn antenne har noe mere gain i mottak og sending enn en 1/4bølge antenne

1 bølgelengde i coax type RG58 eller 213 blir da 300Mm/s / 27mhz = 11,11111111m X hastighetsfaktor på 0,66 = 7,3333333m

Edited by Biringen, 23 September 2008 - 02:56.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#18 Malvin

Malvin

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 584 Innlegg:

Posted 26 September 2008 - 22:55

QUOTE(Gervasot @ 22 Sep 2008, 00:18) <{POST_SNAPBACK}>
Noen fra trøndelag som er på sambandet da?, Når dere snakker om kanaler og frekvenser, hvor lang rekkevidde er det på dette, er ganske grønn på dette så beklager hvis det er dumme spørsmål:P



nå var det vel ikke formler på antenneberegninger han spurte etter her men rekkevidde på en wt....

kommer sikkert veldig ann på vær og vind og type utstyr man har... men hvor lang rekkevidde har man med f.eks en vanlig danita radio og en alan s9 antenne?? det er vel det mest brukte utstyret??
Malvin Lunde
malvinlunde@hotmail.com

<---------------------------------Offroaders Hordaland------------------------------>

Jeep CJ5 74 mod. <------------->Pajero 2,8TDI 96 mod. <--------- Suzuki Prosjekt---------><------RC Rock Crawler------>
3" Bodylift <-------------------->33" Pirelli Scorpion Mud <---------- Mud/Crawler---------><---------1/8 Scale------>


#19 Strayder

Strayder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 240 Innlegg:

Posted 26 March 2010 - 18:24

Ikke vet jeg, men jeg finner det snart ut da jeg nattopp har handlet og betalt en danita 3000 multi CB radio, en springer antenne med magnetfot pluss et SWR apparat (For innstrumentering av antenna, da jeg skjønnte at det var et problem og greit å gjøre noe med og da trengte jeg et slikt apparat.). Hele sullamitten er kjøpt hos radiosalg.com til den nette sum, alt i alt, på hele 1458,- blanke norske riksdalere... smile.gif

Har ikke snøring på hva dette er for noe, da jeg kun har hatt en liten håndholdt en i mine ungdomsdager (det apparatet ble spist av en dinosaur...), så det skal bli artig å installere dette i chevy subben min og stille det inn og høre folk bable om "roger" på "10-4" tilbud og setninger som "Hva er din 20?" og slikt... he he

Så den lista over de "kommandoene" som amerikanerne bruker og må si at jeg håper det foregår på norsk her hjemme... he he...

Legger den ut "for good measure"...

The Complete CB 10-codes:
----------------------------
10-1 = Receiving poorly
10-2 = Receiving well
10-3 = Stop transmitting
10-4 = OK, message received
10-5 = Relay message
10-6 = Busy, stand by
10-7 = Out of service, leaving air
10-8 = In service, subject to call
10-9 = Repeat message
10-10 = Transmission completed, standing by
10-11 = Talking too rapidly
10-12 = Visitors present
10-13 = Advise Weather/Road conditions
10-16 = Make pick up at ...
10-17 = Urgent business
10-18 = Anything for us?
10-19 = Nothing for you, return to base
10-20 = My location is ...
10-21 = Call by telephone
10-22 = Report in person to ...
10-23 = Stand by
10-24 = Completed last assignment
10-25 = Can you contact ...
10-26 = Disregard last information
10-27 = I am moving to channel ...
10-28 = Identify your station
10-29 = Time is up for contact
10-30 = Does not conform to FCC rules
10-32 = I will give you a radio check
10-33 = EMERGENCY TRAFFIC
10-34 = Trouble at this station
10-35 = Confidential information
10-36 = Correct time is ...
10-37 = Wrecker needed at ...
10-38 = Ambulance needed at ...
10-39 = Your message delivered
10-41 = Please turn to channel
10-42 = Traffic accident at ...
10-43 = Traffic tie up at ...
10-44 = I have a message for you
10-45 = All units within range please report
10-50 = Break channel
10-60 = What is next message number?
10-62 = Unable to copy, use phone
10-63 = Net directed to ...
10-64 = Net clear
10-65 = Awaiting your next message/assignment
10-67 = All units comply
10-70 = Fire at ...
10-71 = Proceed with transmission in sequence
10-77 = Negative contact
10-81 = Reserve hotel room for ...
10-82 = Reserve room for ...
10-84 = My telephone number is ...
10-85 = My address is ...
10-91 = Talk closer to the mike
10-93 = Check my frequency on this channel
10-94 = Please give me a long count
10-99 = Mission completed, all units secure
10-200 = Police needed at ...


Kan ha det noen timer med gøyalt der.... smile.gif





#20 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 26 March 2010 - 19:50

Artig den lista! Bare å pugge... spørs om det er noen andre som er gal nok til å lære seg den så pugginga har noen verdi.....