Gå til innhold



Foto

Dagens regler for kufangere, vinsjfester osv.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 25 October 2007 - 17:45

Jeg spurte Stig på BG-Nor om han kunne lage et dokument der han redgjør for gjeldende regler for godkjenning og hva som er lovlig ang kufangere og andre greier vi fester i fronten av bilen.

Her er dokumentet:

Attached File  Informasjon_om_EU_direktiv.pdf   102.06K   2669 downloads
IPB Image

www.terrengbil.com

#2 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 26 October 2007 - 12:22

"Det som er viktig å merke seg, er at dette direktivet gjelder kun frontmonterte
systemer som bygger utenfor bilens originale støtfanger, eller som er ment å
erstatte bilens originale støtfanger."

Betyr dette at dersom æ laga ei bøyle sjøl, å moter sånn at den ikke stikk forran støtfangern på HJ60, så e det godkjennt?? evt ikke treng godkjenning?

Slik som denne: http://www.offroad.n...=...st&id=11059
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#3 Stig

Stig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 26 October 2007 - 18:44

Nei dessverre, det gjør det ikke. Jeg skrev nok ikke denne grundig nok, men det er noen tangeringspunkter som må opprettholdes som gjør at man ikke kan ha høye eller brede kufangere eller bøyler, samt at uansett hva det er, så må det kollisjonstestes av et uavhengig akkreditert laboratorium som er akkredittert til å utføre test på EU-direktiv 2005/66.

#4 stefanvp

stefanvp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 115 Innlegg:

Posted 26 October 2007 - 19:22

Godt og oppklarende dokument! smile.gif

Selvom det er trasig lesing...
Mvh

Stefan

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nissan Navara D40 (Fjallasport +++)

Modifiseringer så langt:
Goodyear MTR 35x12,5x15 * 2" Body-lift * 1" spacerlift * Old Man Emu sett * Total Chaos bærearmer * ASFIR Skliplater * Cobra 80mm Frontguard * Cobra Veltebøyle * Herculiner planbunn* Airplex Bugshield * Modifisert TeamFX Toolbox * Warn 9.5ti med multimount * 2" Hjemmesnekra front recevier * Ymse diverse Hellalykter både fremover og bakover * Ekstra batterier * 2" Feste bak *

Kommende modifiseringer:
Fastmontert kompressor

#5 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 27 October 2007 - 17:16

tjaja, lysbøyle må æ nu ha uansett:P
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#6 annelie

annelie

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 113 Innlegg:

Posted 07 December 2007 - 23:26

QUOTE(AMan @ 26 Oct 2007, 12:22) <{POST_SNAPBACK}>
Betyr dette at dersom æ laga ei bøyle sjøl, å moter sånn at den ikke stikk forran støtfangern på HJ60, så e det godkjennt?? evt ikke treng godkjenning?

Slik som denne: http://www.offroad.n...=...st&id=11059



jeg fant dette på nettet:

F1 21054 PEHG External Projections
(ENTR/2006/1966)
"6.5.2. Hvis kofangerlinjen, før eller bak, svarende til omridset av bilens loddrette
projektion fører hen over en stiv overflate, skal denne overflate ha en
krumningsradius på mindst 5 mm i alle punkter mellom omridset og linjer
over- eller nedenfor dette 20 mm innad, og målt normalt til ethvert punkt på
omridset. Alle andre områder af kofangerne skal have en mindste
krumningsradius på 2,5 mm."

" 6.5.1 . De sidevendte yderender af kofangerne skal vaere boejet ind mod den udvendige overflade for at goere faren for , at den kan gribe fat , saa lille som muligt . Dette krav anses for opfyldt , saafremt kofangeren befinder sig i en fordybning eller indbygget i karosseriet eller i det tilfaelde , hvor enden af kofangeren er boejet ind , saaledes at den ikke kan beroeres af en 100 mm kugle , og mellemrummet mellem kofangerens ender og det umiddelbart omgivende normale karrosseri ikke overstiger 20 mm . "



Slik som jeg forstår det må det aldri være mere en 2 cm fra front på bilen til kufanger (utstikkende del) og den må følge bilens form. Den må heller aldri stikke over bilens front. Dette for å unngå at noen henger seg fast i frontbøylen. Legger man da til reglene om at den ikke må stikke utenfor ordinarie kufanger så burde man kanskje klare seg?

Jeg fikk min godkjent med dokumentasjon fra GM.

Edited by annelie, 07 December 2007 - 23:28.

Hilsen Annelie
Kjærlighet ved første øyekast. Opel Frontera 2,5 TDS 1997!
Sida mi knuten.com
IPB Image

#7 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 28 February 2008 - 13:22

Jeg for min del vil ha godkjent den kufangeren som satt på bilen som ny i 1985. At jeg fikk beskjed om at den ikke kunne godkjennes var feil og nå vil jeg ha den godkjent. Stor høy og brei er den men helv..heller. Er så lei av å bli herset med av enkelte sure tryner på BT. Det ødelegger for de som er trivelige der.

Søknaden min ligger i garasjen min.

#8 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 02 May 2008 - 19:20

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 28 Feb 2008, 14:22) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg for min del vil ha godkjent den kufangeren som satt på bilen som ny i 1985. At jeg fikk beskjed om at den ikke kunne godkjennes var feil og nå vil jeg ha den godkjent. Stor høy og brei er den men helv..heller. Er så lei av å bli herset med av enkelte sure tryner på BT. Det ødelegger for de som er trivelige der.

Søknaden min ligger i garasjen min.


Denne kufangeren som er umerket fikk jeg nå endelig trumfet gjennom at skal godkjennes. Jeg fikk beskjed om at den ikke kunne godkjennes når jeg var på BT før fristen for godkjenning gikk ut. Det var feil info og jeg klaget på det og fikk medhold.

Fabrikken har sendt papirer om at den var godkjent etter de gamle reglene og bilde av den til identifisering og da er det ingen andre krav til godkjenning egentlig.

Montert på bilen igjen etter ett år i garasjen.

Godt at BT taper noen kamper de også. Særlig de sure jævlene som noen av dem er. tongue.gif

#9 Wikingen

Wikingen

    Steingæern Bushwacker

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1560 Innlegg:

Posted 13 July 2008 - 14:46

Hmmmm.... Ullen materie dette. rolleyes2.gif Leser man de ulike landenes utgaver av regelverket, er de rimelig samstemte når det gjelder biler under 3.5 tonn, men over 3.5 tonn er det mye ulike regler ute og går. Svenskene og danskene har sine spesielle tilnærminger her bl.a... huh.gif
I og med at vi er et EØS-medlem, og ikke et fullverdig EU-medlem, vil det være naturlig å følge UK sine regler (disse er like de franske og de tyske ser jeg), og de synes ganske romslige når man kommer over den magiske grensen på 3.5 tonn.
Er det slik å forstå at man stiller friere når man jobber utifra en bil på OVER 3.5 tonn??
Jeg spør dere som jobber med dette. Synsing er uinteressant. wink.gif

Mvh

Edited by Wikingen, 13 July 2008 - 14:48.

Roy I. Hernes, også kalt Mr. Plaztic.
Har sagt:
Auda! Det så ikke så dypt ut på avstand...Rygge nei!! Ikke f...!! Rust kan være pent, det...
_______________________________________________________________________________
Treffes på tlf.: 90628821 ved behov.
Bosatt i Høyjord i Andebu/Vestfold, verdens navle...! :)
2017 MB-Vito Tourer, 1999 Jeep GC (WJ). :)


#10 the lone walker

the lone walker

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 31 March 2012 - 07:08

Ble jo i grunn ikke så mye klokere av det med tanke på c1 og oppover da wink.gif Noen som vet hor man får tak i mer spesifike regler rundt dette. Har leita men finner ikke noe

The world is a playground. So lets go out and have some fun

 

Don't steal. The government hates competition. :rolleyes2:


#11 Gravel Seeker

Gravel Seeker

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 13 May 2012 - 10:59

Jeg kunne godt tenkt meg en fagner av "Australia" typen. Det er selve fangeren jeg er hypp på og bøylen(e) er ikke så viktig. Det meste jeg ser bilder av har bøyle med 1 eller 3 ringer. Liker best de med liten bøyle midt på til ekstralys og ikke de med 2 ekstra ringer ut på hver side rundt/ foran lyktene, men har lest at dette er forbudt i Norge. Bla i .pdf over her og på vegvesenets sider.

Så leser jeg siste utgaven av svenske 4 wheel drive og der har de jaggu bygget en Hilux med ettermontert fanger og vinsj gitt. Denne fangeren er uten bøyle i det hele tatt, og egentlig helt i tråd med det jeg liker og ønsker - og det virker ikke som det er noe problem heller:

QUOTE( [i)
4 wheel drive, #5 2012[/i]]....Morgan letaded upp en främre vinschstötfångare som passade in i bilens mjuka front. Den ger en bättre angreppsvinkel än tidigare och monteringen förlänger inte heller bilen så någon registreringsbesiktning behövs inte.


Iom at denne fangeren tydligvis er godkjent i Sverige og dermed EU er den vel også automatisk godkjent i Norge ?
Fangeren: autoexim4x4.com (I følge artikkelen kostet den SEK 9995,-)



Dessuten kunne jeg godt tenkt meg en annen bakfanger....er det noen regler mot det ?
Eks, men her er det mye å velge i