Gå til innhold



Foto

Hva slags radio og antenne bruker du i bilen


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
32 replies to this topic

#21 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 24 January 2009 - 16:23

QUOTE(svk @ 22 Jan 2009, 20:35) <{POST_SNAPBACK}>
trodde walki talkien var død,jeg??



Den begynner å våkne mer til live igjen nå etter å ha ligget i dvale.. mobilen som tok over
solflux har vært i bunn og er på tur oppover igjen.. en sånn fast syklus som går på ca 11år hvis jeg ikke husker feil
lenge siden jeg har brukt så lave frekvenser... artig artig

men som sånn kortsamband mellom hjemme, bilen og venner funker den perfekt. billig også...

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#22 peri_lund

peri_lund

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 20 February 2009 - 00:03

Heisann! Er ny i dette cb gamet, men har jo hatt en radio liggende siden jeg var guttungen. Fikk den av min far en gang. Men har ikke peiling på hvordan den brukes. Er omformer med så jeg kan teste den inne før jeg monterer i bilen. Men kan noen fortelle meg litt om denne radioen?
Er den brukbar? Hvilken antenne anbefales? Hvordan skal knappene stå for å finne f.eks. kanal16?

Står Holund Lillestrøm- Norway på den.
Transvoice er antagelig merke? EXCEL FM404 40 CH. CB Transceiver (26.965 - 27.405 MHz) Japan

Attached Thumbnails

  • S6300624.JPG
  • S6300637.JPG
  • S6300635.JPG

Volvo V70 2,4 TURBO :-)
Per I. Lund.

#23 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 20 February 2009 - 23:38

Heisann enda en som har walkie =)
Radioen er nok helt grei den. men etter så mange år så kan noen av de interne condensatorene ha tørka litt så lønner seg å bare stå på en stund, før du trykker på knappen på microfonen

men hvordan knappene skal stå for å finne kanal 16 då den radioen er jeg ikke sikker, men normalt så har du 2 trinløse brytere en for squelch og en for power og volum.. og så har du en for kanalene som du kan vri på og da skal det lyse i tallet for den den kanalen du skal lytte på, spør faren din han husker sikkert hvordan
men jeg har sett litt på bildet av radioen
så jeg tenker de bryternene skal stå opp, ned, ned, ned. enten opp, ned, opp, ned.
står den siste av bryterene opp altså ch-9, så er kanalvelgeren utkopla og radioen virker bare på kanal 9

emes.no har en sirio carbonium antenne som anbefales til karrosserimontering, magnetfot kan brukes men går ut over signalene ut fra radioen
han har også flere nyere radio også

Edited by Biringen, 20 February 2009 - 23:45.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#24 peri_lund

peri_lund

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 21 February 2009 - 01:44

Takker for svaret...:-) Kanalvalget var jo det enkleste med hele greia. Lik den knotten for volumet bare litt større. Nå har jeg dessuten fått testa den opp i mot en vanlig gammel håndholdt walkie talkie, og det fungerte bra i stua. Hører jeg snakker fint i mellom begge di 2...:-) Så nå blir det vel å bestille ei antenne til uka så får vi prøve dette her i bilen....:-) Skal ivertfall ha med dette på treffet i på vassfjellet i morgen. Kan jo være en luring som har ei bilantenne liggende som jeg kan kjøpe også...:-)
Har lastebiler litt forskjellig kanaler eller har dem som regel en fast kanal di også? Noen som hvet hvilken?
Volvo V70 2,4 TURBO :-)
Per I. Lund.

#25 KF7AMY

KF7AMY

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 11 April 2009 - 20:42

I Dodgen sa har jeg en Yaesu FTM-10R.

Egentlig ment for motorsykler og quad's, men jeg liker at den er vanntett.

Jeg kjopte min fra Hong Kong, og sparte $100.



Her er min mening om radion... (Jeg forutsetter at dere leser Engelsk)

Got the radio by mail yesterday from HK, saved about $100 by waiting 4 more days compared to buy it from a US dealer, only way I could afford the DTMF Hand Microphone.
Good thing I did, it by far surpass the display mic.
The manual is confusing , at least for me being new to ham radio, and I farmed out the to my friend KE7DZZ....
Now I am learning to use it.
Measured output on 2m is 55W.
Did for some reason not measure 70cm output.

This is a motorcycle radio, and not meant for my use, in my truck. However, that's where it is, and I need the water/dust proofing when offroading, it would be a great radio in a Jeep Wrangler.
If you detach the control panel, the radio unit is no longer waterproof, but I will solve that with grommets. Also I find the way the extension cable is attached inconvenient, and I will make a male/female cable and keep the short on the control head.
A HUGE minus is that I can not find a mic extension cable, so that limits where I can place the radio unit, that's plain stupid.
Even dumber is that there is no way to program via computer.

Ok, I need a water/dust proof radio, and in split installation that feature is "disabled".
I however solved the problem..

The two big holes in the piece between the control head and the radio got sealed with a solid center grommet.
Then I had a friend make me a cable using RGJ45 connectors. I thread the cable trough the center hole in the mounting plate, and plugged the cable in the radio, and filled up around the cable with silicone.
As of now, I am using a dual female connector between the short cable from the control head and the home-brew cable, but I will fit a female RGJ45 connector in my dash to get a better looking solution.

#26 esmyre

esmyre

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 03 June 2009 - 16:05

Jeg har en Yaesu FT-100 og en kenwood magnetfot vhf antenne + 20 + 80m hamstick bakpå døra på Pajeroen. Jeg har cd radio også (danita 1240) men den er ikke montert fordi det nesten ikke finnes folk på 27mhz her på nordmøre;)!

#27 KF7AMY

KF7AMY

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 04 August 2009 - 18:38


2000 Dodge Quadcab 1500:

Icom 706 MKIIG Outback type antenne.

1987 Kawasaki 300 2X4

Yaesu ft-7900 1/4 wave antenne.





#28 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 04 August 2009 - 19:38

Vanligvis Modifisert Intek Mutikom 485. Men den er ikke helt frisk for tiden, så som backup har jeg en kjip Zodiak M8000 sad.gif
President Alibama antenne

Montert i en Suzuki SJ410

Drømmer om amatørlisens i løpet av vinteren....

Edited by Annnte, 04 August 2009 - 19:41.

Fis en bris...

#29 icom

icom

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 39 Innlegg:

Posted 11 August 2009 - 14:25

skal få montert opp en icom ic-2200 (65w) og en UBC-780XLT scanner... etterhvert kommer det nok en Walkie Talkie om jeg finner ut av hvor jeg skal plassere antenna... (cherokee 1992 mod)

#30 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 13 August 2009 - 01:41

QUOTE(KF7AMY @ 11 Apr 2009, 20:42) <{POST_SNAPBACK}>
I Dodgen sa har jeg en Yaesu FTM-10R.

Her er min mening om radion... (Jeg forutsetter at dere leser Engelsk)

A HUGE minus is that I can not find a mic extension cable, so that limits where I can place the radio unit, that's plain stupid.
Even dumber is that there is no way to program via computer.


Du får jo kontakt som kobles direkte under kontrollpanelet, for tilkobling for mic'en der.. Heter MEK-M10 og koster 175 kr hos permo... Skal bestille en slik til min...
"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#31 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 23 August 2009 - 14:51

Montert President Grant CB radio inne i Subben og 180cm lang antenne på taket
VHF/UHF radion er kasta ut og inn i stua

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#32 Jim Roger

Jim Roger

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 174 Innlegg:

Posted 22 November 2009 - 14:42

Radioen er en RoadCOM, husker ikke modell.



Og antennen er ei Alan S9 Plus.


85 Tacomalux
06 Impreza STI
X: 03 Impreza WRX
X: 92 Calibra 16v 4x4 N/A
X: 81 Ascona B 2.0S

#33 KF7AMY

KF7AMY

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 02 November 2010 - 15:56

QUOTE(Gi Gass @ 12 Aug 2009, 17:41) <{POST_SNAPBACK}>
Du får jo kontakt som kobles direkte under kontrollpanelet, for tilkobling for mic'en der.. Heter MEK-M10 og koster 175 kr hos permo... Skal bestille en slik til min...



Jeg kvitta meg me d den radioen...


Na har jeg en Kenwood TM-710A med Green Ligth GPS enhet.
Er ogsa i ferd me a installere en skjerm sa jeg far taktisk kart hvor jeg kan se andre APRS enheter og altsa lettere sende txt og email.

Du kan folge meg via denne linken:

http://aprs.fi/?call...timerange=10800

APRS er nodvendig her ute, med lange distanser og lant mellom vanlige2m repeatere.