Gå til innhold



Foto

Dynamobytte Pajero 2.3TD Gen 1


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
23 replies to this topic

#1 frittarn

frittarn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 23 November 2007 - 19:55

Hadde en dynamo som ladet kun 11 volt. Syns detti var litt i snaueste lage så da vart det dynamobytte.

Du trenger følgende:

Dynamo som funker(er den brukt bør den testes i benk først)
Går i 10, 12 13 og 17 mm. God blanding av piper(korte og lange) og fastnøkler.
Tau
Godt lys og medium maglight
Forfriskninger (kaffe og snus)
1 Hund og 1 hjelpemann( av praktiske og psykiske årsaker)
Elektrorens, WD 40
Sveisetang for vannslange fra radiator for å unngå søl
Diverse skrutrekkere

Før du begynner sørg for å polstre panserlåsen for å unngå hodeskader og
FOR ALL DEL KOBLE VEKK PLUSSKABLENE PÅ BATTERIENE FØR DU BEGYNNER!!!! viss ikke rissikere du en kilevink
Bilde076.jpg


Bilde064.jpg
Slik ser det ut før du begynner, og forhåpentligvis når du er ferdig

Bilde065.jpg
Løsne servopumpe fra brakketten. Så tar du av brakketten, for å komme til bedre på siste brakkettskruen ta av øverste reg reim deksel. Ta av lufffilterdeksel og filter samt slange til turbo

Bilde066.jpg
Knyt fast servopumpa med ovenfornevnte tau så den ikke ligger i veien videre i prossessen.

Bilde069.jpg
Løsne vannslangen fra blokka og knekk den for så å sette på sveisetanga for å unngå att radiatoren tømmes for vann NB: Husk å justere inn tanga så dette blir tilnærmet tett

Bilde074.jpg
Løsne slange fra bunnpanna til dynamo unnentil. Skru av strammebrakett for så å ta ut bolten som dynamoen er hengslet i under. Da løsner dynamoen. Ta av de to siste slangene på pumpa bak på dynamoen. Løsne nå ledningene og løft dynamoen rett opp.

Bilde075.jpg
Nå tar du den nye dynamoen å gjør alt i motsatt rekkefølge. Rengjør ledninger og kontakter før du setter sammen igjen.

En forutsetnign for att dette skal gå bra må du ha:
Pause med forfriskninger
Bilde077.jpg
En god venn å snakke med biggrin.gif
Bilde078.jpg

Lykke Til!!! cool.gif

Edited by frittarn, 23 November 2007 - 19:56.


#2 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 23 November 2007 - 20:05

Nice biggrin.gif thumbsup.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#3 Rabalder

Rabalder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 214 Innlegg:

Posted 23 November 2007 - 20:19

Genialt!
Skulle gjerne sett flere som gidder lage slike steg for steg anvisninger. wink.gif
"Kufanger? Okai!? Skaffer meg en når jakta begynner."

#4 frittarn

frittarn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 23 November 2007 - 20:25

QUOTE(Rabalder @ 23 Nov 2007, 20:19) <{POST_SNAPBACK}>
Genialt!
Skulle gjerne sett flere som gidder lage slike steg for steg anvisninger. wink.gif


Hvis noe mer går i stykker skal jeg prøve å få laget fler cool.gif

#5 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 23 November 2007 - 20:27

QUOTE(frittarn @ 23 Nov 2007, 20:25) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis noe mer går i stykker skal jeg prøve å få laget fler cool.gif



Kjører du ikke gammal Pajero da blink.gif

Da er det jo bare et tidsspørsmål før det skjer noe tongue.gif whistle.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#6 Mitsu_L300

Mitsu_L300

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 49 Innlegg:

Posted 23 November 2007 - 20:43

[quote name='frittarn' date='23 Nov 2007, 19:55' post='1390125']
Før du begynner sørg for å polstre panserlåsen for å unngå hodeskader


HEHE!!!
Satan, den va ikkje dum... Klarte faktisk å komme borti denne 3 ganger på en of samme bil på en
hel arbeidsdag (2 hakk foran og ett bak) rofl.gif
Ellers fin og grei bruksanvisning på et dynamobytte cool.gif
Eivind Nygård

#7 venezia

venezia

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 99 Innlegg:

Posted 24 November 2007 - 10:25

thumbsup.gif thumbsup.gif thumbsup.gif - Denne posten er herved bokmerket!
Det skulle vært en prioritert tråd med alle steg-for-steg postene.

#8 kar

kar

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 24 November 2007 - 20:50

Det er helt unødvendig å demonterer servopumpe, brakett pumpe, regreimdeksel, strammebrakett og også å løsne vannslange for å bytte dynamo på G1.

Demonter deksler under så kommer du lett til.

Polstring av panserlås er smart og selvfølgelig av med batteripoler.

Ut med deksler under og slange fra luftfilteret. Av med slanger bak på dynamo, kontakter, bolter, reim.

Ut med dynamo og inn med ny i motsatt rekkefølge.

Ferdig før det er behov for pause og forfriskninger. Bør ta under en time.

Mvh
KAR

#9 frittarn

frittarn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 24 November 2007 - 20:57

QUOTE(kar @ 24 Nov 2007, 20:50) <{POST_SNAPBACK}>
Det er helt unødvendig å demonterer servopumpe, brakett pumpe, regreimdeksel, strammebrakett og også å løsne vannslange for å bytte dynamo på G1.

Demonter deksler under så kommer du lett til.

Polstring av panserlås er smart og selvfølgelig av med batteripoler.

Ut med deksler under og slange fra luftfilteret. Av med slanger bak på dynamo, kontakter, bolter, reim.

Ut med dynamo og inn med ny i motsatt rekkefølge.

Ferdig før det er behov for pause og forfriskninger. Bør ta under en time.

Mvh
KAR


Dette var sånn vi gjorde det men viss du har en bedre måte å gjøre det på er ikke det mitt problem.
Men hvorfor ha hastverk. En kjører ingen fartsmaskin

#10 kar

kar

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 24 November 2007 - 23:25

QUOTE(frittarn @ 24 Nov 2007, 20:57) <{POST_SNAPBACK}>
Dette var sånn vi gjorde det men viss du har en bedre måte å gjøre det på er ikke det mitt problem.
Men hvorfor ha hastverk. En kjører ingen fartsmaskin


Du har lagt ut en "steg for steg anvisning" for bytte av dynamo.

Siden denne ikke synes helt optimal, har jeg lagt inn en kommentar.

Utføres en jobb "riktig" vil man ofte bruke mindre tid. Dette har ingenting med hastverk å gjøre.

Hva synes du om "min måte" å gjøre jobben på da??

Mvh
KAR

#11 frittarn

frittarn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 25 November 2007 - 20:17

QUOTE(kar @ 24 Nov 2007, 23:25) <{POST_SNAPBACK}>
Du har lagt ut en "steg for steg anvisning" for bytte av dynamo.

Siden denne ikke synes helt optimal, har jeg lagt inn en kommentar.

Utføres en jobb "riktig" vil man ofte bruke mindre tid. Dette har ingenting med hastverk å gjøre.

Hva synes du om "min måte" å gjøre jobben på da??

Mvh
KAR


Er sikkert grei nok den men virka litt trælete viss en itte har no løfteutstyr så en får opp bil.
men er helt sikker på att den fungerer

#12 Pero

Pero

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 100 Innlegg:

Posted 25 November 2007 - 20:38

Denne måten å gjøre jobben på er for dem som ikke har løftebukk eller ikke liker å ligge på bakken under en bil uten tilstreklig lys. Vil tro dette er den mest behagelige måten å gjøre det om du vil slippe å drive å klundre under en bil.
Det blir god plass til å bytte dynamoen og servopumpa tar ikke lenger tid å fjerne enn dekslene under.

Og vi drikker ikke kaffe fordi vi må men fordi det er veldig sosialt;)

Edited by Pero, 25 November 2007 - 20:42.

En kommer langt med god kaffe og fersk General ;)

#13 kar

kar

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 25 November 2007 - 22:24

QUOTE(Pero @ 25 Nov 2007, 20:38) <{POST_SNAPBACK}>
Denne måten å gjøre jobben på er for dem som ikke har løftebukk eller ikke liker å ligge på bakken under en bil uten tilstreklig lys. Vil tro dette er den mest behagelige måten å gjøre det om du vil slippe å drive å klundre under en bil.
Det blir god plass til å bytte dynamoen og servopumpa tar ikke lenger tid å fjerne enn dekslene under.

Og vi drikker ikke kaffe fordi vi må men fordi det er veldig sosialt;)


Jekk opp bilen 20-30 centimeter så er det god plass. Deksler, nedre bolt og slanger bak på dynamo tas på noen minutter.

Problemet med utilstrekkelig lys løser du med en lampe, gjerne den samme som du bruker ovenfra i motorrommet.

Noe av vitsen med kommentaren er å påpeke at foreslåtte løsning nettopp er kludring.

Og det verste er vel å bruke "sveisetang" på radiatorslangen. Huff!

Sosialt med kaffe ja, løses jobben fornuftig og logisk blir det mer tid til å være sosial.

Mvh
KAR

#14 Pero

Pero

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 100 Innlegg:

Posted 26 November 2007 - 07:34

Hva er ille med det? Bortsett fra at det ikke lekker ut noe vann..?!

Gjør det akkurat som du vil du men vi liker å gjøre det slik siden vi ikke gidder ligge under bilen i møkka når vi ikke må.
En kommer langt med god kaffe og fersk General ;)

#15 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 26 November 2007 - 09:29

QUOTE(Pero @ 26 Nov 2007, 07:34) <{POST_SNAPBACK}>
Hva er ille med det? Bortsett fra at det ikke lekker ut noe vann..?!

Gjør det akkurat som du vil du men vi liker å gjøre det slik siden vi ikke gidder ligge under bilen i møkka når vi ikke må.



Jeg veit jo ikke hva Kar har ment, men det kan jo være at ei sveisetang har "tenner". Det kan skade slangen. Jeg har brukt det sjøl, men da har jeg brukt en bit flatstål på hver side av slangen. Det funker helt fint, men nå har jeg investert i ei slangetang.

Jeg demonterer minst mulig av ting rundt, men det er hver sin smak.

Og jeg synes denne "How to" tråden var veldig bra fortalt og illustrert av frittarn rofl.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#16 Pero

Pero

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 100 Innlegg:

Posted 26 November 2007 - 10:21

QUOTE(Kenneth32 @ 26 Nov 2007, 09:29) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg veit jo ikke hva Kar har ment, men det kan jo være at ei sveisetang har "tenner". Det kan skade slangen. Jeg har brukt det sjøl, men da har jeg brukt en bit flatstål på hver side av slangen. Det funker helt fint, men nå har jeg investert i ei slangetang.

Jeg demonterer minst mulig av ting rundt, men det er hver sin smak.

Og jeg synes denne "How to" tråden var veldig bra fortalt og illustrert av frittarn rofl.gif


slangetang er kanskje litt bedre ja=P Men ble brukt det som fantes der å da=)
En kommer langt med god kaffe og fersk General ;)

#17 frittarn

frittarn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 26 November 2007 - 11:54

Det er greit Kar. du har din måte å gjøra det på å vi har vår. Men viss din er så veldig mye bedre så kan vel du legge ut en step by step da siden vår ikke var påstått optimal. Å siden du ikke ser den lille humoren vi hadde med å ta med oss kaffen opp i verkstede(noe som var utrolig godt når dynamoen var ute) så kan du være sosial på din måte;)
Ang den tanga vi brukte så er vel igrunn kjeften på en tannløus unge skarpere enn de "tenna" som var på den tanga vi brukte.
Har aldri sett helt vitsen med å stresse å på død og liv bruke stuttere tid når du skrur for da risikerer du å måtte gjøra jobben en tur tæll. Da vart det plutselig mindre tid tæll kaffesosialen læll.

Men takk for alle positive innlegg. Er vel bare et tidsspørsmål før det kommer flere step by step:P

Frittarn

#18 kar

kar

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 26 November 2007 - 22:33

QUOTE(Pero @ 26 Nov 2007, 07:34) <{POST_SNAPBACK}>
Gjør det akkurat som du vil du men vi liker å gjøre det slik siden vi ikke gidder ligge under bilen i møkka når vi ikke må.


Godt argument, omtrent på linje med det om hvor mørkt det er under bilen.

Faktisk kun et problem dersom man foretrekker å ha det rotete og møkkete omkring seg.

QUOTE(Pero @ 25 Nov 2007, 20:38) <{POST_SNAPBACK}>
Det blir god plass til å bytte dynamoen og servopumpa tar ikke lenger tid å fjerne enn dekslene under.


Tviler litt på det, men jeg er forsåvidt ikke så opptatt av hvor lang tid ting tar, kun å få jobben gjort korrekt uten unødvendige arbeidsoperasjoner og demonteringer.

Stresser man er det lett å gjøre feil slik at jobben må gjøres en gang til.
(Fritt sitert etter frittarn)

QUOTE(frittarn @ 26 Nov 2007, 11:54) <{POST_SNAPBACK}>
Det er greit Kar. du har din måte å gjøra det på å vi har vår. Men viss din er så veldig mye bedre så kan vel du legge ut en step by step da siden vår ikke var påstått optimal.

La ut denne i mitt første innlegg.

QUOTE(frittarn @ 26 Nov 2007, 11:54) <{POST_SNAPBACK}>
Men takk for alle positive innlegg. Er vel bare et tidsspørsmål før det kommer flere step by step:P

Bare hyggelig, kom gjerne med flere. Positivt å dele erfaringer.

Enig i at guiden er både godt fortalt og illustrert i forhold til hvordan jobben er gjort.

Mvh
KAR

#19 frittarn

frittarn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 02 December 2007 - 20:48

QUOTE(kar @ 26 Nov 2007, 22:33) <{POST_SNAPBACK}>
Godt argument, omtrent på linje med det om hvor mørkt det er under bilen.

Faktisk kun et problem dersom man foretrekker å ha det rotete og møkkete omkring seg.
Tviler litt på det, men jeg er forsåvidt ikke så opptatt av hvor lang tid ting tar, kun å få jobben gjort korrekt uten unødvendige arbeidsoperasjoner og demonteringer.

Stresser man er det lett å gjøre feil slik at jobben må gjøres en gang til.
(Fritt sitert etter frittarn)
La ut denne i mitt første innlegg.
Bare hyggelig, kom gjerne med flere. Positivt å dele erfaringer.

Enig i at guiden er både godt fortalt og illustrert i forhold til hvordan jobben er gjort.

Mvh
KAR


Ja men om du da skar ligga på ryggen å skru å balansere en dynamo på plass å smelle i "bolten" samtidig som du skar ha vækk grus å drit tur øya dine så go tur.
Å je skar sjå detta gardsverkste som er nypolert tæll en hver tid med kvitt golv. du blir møkkette uannsett på ryggen osv.
Men du skrur da itte vekk no mindre om du tar vekk deksle under enn om du tar vekk servopumpa å legg den tæll sia.
Å det jeg mente med att du sku legge ut din egen step by step på detta tema her var att du sku ha med bilder m/forklaring
Men det er alltid gøy med en diskusjon

Mvh
Frittarn

#20 ertonn

ertonn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 54 Innlegg:

Posted 02 December 2007 - 21:39

Hei. Har en gen 2, 2,5 td. Er ikke så bevandret i dette, men kan man bruke samme fremgangsmåten på en gen 2, eller er det noen forskjeller her. Så vidt jeg kan se er det ganske likt oppi der. Et annet spørsmål; Er det samme dynamoen på gen 1 og gen 2? Må ha en ny, så om noen har en å selge så gi meg et vink.