Gå til innhold



Foto
* * * * * 6 votes

ChevyHoe's garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
141 replies to this topic

#61 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 25 January 2008 - 19:50

Bare hyggelig det vettu biggrin.gif

Stå med hengerkontakter ute i kulda er no dritt,å spes vis det er noe annet feil så shitten ikke lyser heller da,hehe

#62 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 27 January 2008 - 20:28

Skal du kjøpe Chevy med 6,5TD??


Rimelig ofte dukker det opp en ny tråd på forumet, og spørsmålet er det samme hver gang:

"Vurderer 6,5TD, men hvordan er dissa bilene? Kjente feil og mangler? Problematiske?? Komfort??"

Er rimelig lei av å skrive det samma hver gang, og kan ikke si jeg får med all info hver gang heller, så her kommer en kjøpeguide..
Den gjelder for årsmodeller 94-2000 basert på GMT400 plattformen.
Du finner Tahoe i 5-dørs bensin og 3-dørs diesel/bensin (bensin+4x4 er skjeldent på 3-dørs).
Suburban og pickup finnes som bensin og diesel.
Er du ute etter max komfort, ville jeg valgt Suburban, ettersom den har lengre akselavstand enn Tahoe.

Skal du kjøpe bensiner, bør du i tillegg sjekke ut Chevy-LPG's kjøpeguide til bensiner.
Det skal etterhvert komme en link til hans innlegg her..

Hvilken årsmodell?

Mange trur dem kjøper en 96-modell, også viser det seg at det er en overligger fra 95, eller en etterimportert bil.
Ikke gå i den fella..

Hvordan kan du sjekke detta?

Nederst i venstre hjørne av frontruta finner du VIN-koden, dvs understellsnr.

VIN_plassering.gif

Det 10. sifferet i koden forteller deg hvilken årsmodell bilen er.

S = 1995
T = 1996
V = 1997
W = 1998
X = 1999
Y = 2000

Se bildet for mer info:

VIN_forklaring.jpg
Takker Chevy-LPG for bildet, selv om jeg bare stjal det..


Karosseri

Karosseriet er galvanisert på alle 94+modellene, så rust forekommer skjeldent.
Der du imidlertid skal passe deg, er i nedkant av alle dørene, bak gummilista.
Her har det lett for å ruste.
I tillegg er overfladisk rust under bilen rimelig vanlig hvis den ikke er understellsbehandla regelmessig.
Dissa bilene er ikke laga for å gå i saltsmørja her i Norge, så dem kommer nærmest ubehandla fra fabrikk.


Interiør

Du får dissa med enten LS eller LT interiør, hvor LT er "best".
Husker ikke helt forskjellen, men LT har skinn, mener jeg å huske.

Det nye interiøret kom i 95, og varte helt til 2000, hvor de nye modellene basert på GMT800 tok over.
Oppgraderinger skjedde underveis:

95 - Spak i gulvet til 4x4
96 - Knappestyrt 4x4 i dashen
98 - Fulltime 4x4 ble lansert (kobler inn 4x4 ved behov) Detta sliter noe på kassa.

95 - Airbag førersida
97 - Airbag også på passasjersida (denna er noe stor og høy)


Her er et par bilder som viser forskjellen mellom gamle -94 interiøret og 95+ interiøret:

subintgammel.JPG subintny.JPG
Nok en gang stjålet fra Chevy-LPG sin garasje..


Motor

Mange er skeptiske til 6,5TD pga dens tildels dårlige rykte.
Trenger ikke nødvendigvis værra dårlig fordet, men JA, det har vært endel tull med dieselpumpene og pumpestyringa (PMD/FSD).

Dyser er garantert av GM til 171K km. Ved 200 bør de enten være bytta, eller byttes.
Skikkelige BOSCH-dyser koster ca 4500 fra USA.
...pluss montering da. møkkajobb.

Når ble pumpe og FSD bytta sist??
Pumpa har garanti i 11år eller 193K km hvis det er en bil som er solgt ny i norge.
Bruktimporterte, som min, har ingen pumpegaranti.
Er ikkeno stort problem. Den forrige pumpa ble vel bytta på 50-60K km, og varte til 240K km.

Det er 180K km på ei pumpe det, og da skal man ikke klage..
Regn med at det ryker ei pumpestyring annethvert år hvis du kjører en del.

Disse koster under 5000 i Norge, og ca halvparten på eBay.
Bare å kjøpe en og ha den liggende i hanskerommet hvis noe skulle skje.
Det finnes i dag mange forskjellige produsenter av FSD der ute, men den aller nyeste nå er den grå til Stanadyne.

OBS! Denne har så klart ny type kontakt, og du må ha overgangskabel..

Veldig kranglete å komme til der den sitter originalt, så anbefaler alle å skaffe seg en ny FSD og skjøtekabel, for montering et annet sted i motorrommet.
Jeg kjøpte min av selgeren phipson på eBay.
Da slipper du stresset med å komme til den gamle FSD-boksen. Bare koble den ut, og skjøtekabelen inn i ledningsnettet.
Har handla av denne karen før, og er fornøyd. Han selger også 6' kabel og kjøler.

OBS!!
Har du tenkt å følge mitt råd, MÅ du kjøpe en ny resistor til FSD'n, da du ikke har sjans til å få ut den gamle.
Send en mail til Walt på ssdieselsupply.com , så får du den vel i brevpost for en slikk og ingenting.
Evt. kan du kjøpe en ny resistor på eBay. #9 er passe motstand, men 5 eller 6 går også fint.


Oppgraderinger på motor kom etterhvert, selv om det ikke var store greiene:

97 - doble termostater for bedre kjøling
97 - motorblokka ble borra opp med ekstra kjøling for de bakre stempla. Noe usikkert om dette gjorde ting bedre eller værre, siden det samtidig ble mindre gods der..
HK var det samma hele perioden.

Det er ikkeno i veien for at en 6,5TD kan rulle 500K.
Vi har et levende bevis på dette, selv om den "bare" har rulla 490.000

Glødeplugger må jo byttes med jevne mellomrom, kanskje så skjelden som hver 100K.


Vi hadde et prosjekt gående, med tro om at vi kunne forlenge livslengden til både pumpe og FSD (også kalt PMD, styringsenheten til pumpa).
Det vi gjorde var å åpne for mer flow i dieselsystemet, så IP (injeksjonspumpa) ikke måtte jobbe så hardt.

Oppgraderte da også med større LP (fødepumpe).

Det finnes ingen fakta på om det funker eller ikke, men pumpa mi gikk som sagt 180K km.

Mer om detta kan du lese her: http://www.offroad.n...p;#entry1395001
Nyttig lesing..


Drivverk

Du får dissa med 5,7 (350 cid) bensin eller 6,5 (395 cid) Turbodiesel.
Diesel og bensin 454 Big Block (7,4L) har 4L80E-kassa, som er en videreutvikling av den skuddsikre TH400-kassa, og girer så smooth at du nesten ikke kjenner det.

Bensin 350 har 4L60E, som er en videreføring av TH700-kassa.
Ikke så sterk, men det trengs da heller ikke i en 350 bensin.

Alle Tahoer har 1500-understell (1/2-ton, som amerikanerne kaller det) og er det mykeste og "svakeste" man finner under en chevy truck.
Det innebærer 10-bolters bakaksel og kun 4 blader i fjørpakka bak.

Silverado og Suburban diesel ble levert som 1500 og 2500.
Gjenkjennelig med 14-bolt SemiFloat (SF) bakaksel og 5 blader i fjærpakka på 1500.

Det finnes også 1500 Suburbans med 2500 understell. Vær obs ved delehandling!
2500 har etter info jeg har fått, FullFloat (FF) bakaksel, og høyere totalvekt. Usikker på detta.
Silverado bensin er ukjent for meg, men de fleste bensinere har 1500-understell (unntatt 454 BigBlock).

3500-understell finnes kun på Suburban og Silverado, og er heavy-duty (HD).
Dissa har da 14-bolters FullFloat (FF) bakaksel, som er det mest solide du finner under en Chevy.


Intervall for bytting av diverse oljer i understellet er 50.000 km.

Da skal olje byttes på framdiffen, bakdiffen, girkasse og fordelingskasse.
Filter skal byttes på girkassa, og "brytepinnen" skal byttes i bakakselen (14-bolt FF har ikke brytepinne).
Mer om denna kan du lese her: http://www.offroad.n...p;#entry1026908
Anbefaler alle å gjørra detta med en gang man har skaffa seg bilen uansett, da man ikke kan stole på tidligere eiere eller verksteder.


Er kasser og differ tatt godt vare på, dvs oljeskift hver 50/60K, og motor tatt godt vare på, er det ikkeno problem å få dissa til å rulle laaaangt.


Nedregistrering

Biler som har vært 10 år i Norge kan registreres om, evt registeres ned "gratis".
Forskjellen er:
Omregistrering - omgjøring fra 2/3-seters lastebil til 5-seters personbil uten endring av totalvekt.
Nedregistrering - omgjøring av totalvekt.

Tahoe kan enkelt omregistreres til personbil over 3500 kg med bakseter.
Du finner hvordan her: http://www.offroad.n...p;#entry1393371
Nedregistrering av Tahoe er heller ikke et problem lenger, så lenge bilen er TYPEGODKJENT.
Er den ikke typegodkjent, kan du foreløpig glemme nedregistrering.
Mer om detta finner du her:
http://www.offroad.n...showtopic=88267


Suburban er ikke mulig å registrere ned lenger.

Pickup er jeg usikker på, da nye regler og lite forumlesing gjør det vanskelig å vite alt.
Ta derfor alltid en telefon til Skagenes på Bergheim Drammen tlf 32809400 for info om du kan regge ned akkurat DEN bilen. Litt rare greier ute og går der..


Forbruk

Er du ute etter en økonomisk bil som bruker litern uansett hva, kan du kikke på en Yaris.
Vi snakker 3 tonn stål her, og sånt bruker jo litt.
Trenger ikke være så gæli allikevel.

Du må regne med et forbruk på 1,4-1,6 på blanda, samma hvor pent du kjører.
Kjører du gris klarer du nok å få til 2,5 liter på mila.

Chevy er nydelige og sikre biler.
Fattern har hatt sin Suburban siden 1995, og er strålende fornøyd.
Stabil og fin bil.
Han har bytta pumpe 1 gang på garanti, men det var da ei 1. generasjons pumpe han hadde, og de var ikke særlig bra..




Har bilen kufanger?
Står denna i såfall i vognkortet?


ER bilen heva?
Godkjent? Neppe.. Nært umulig å godkjenne heving på Chevy i Norge.




Noe jeg har glemt her?
Send meg i såfall en PM og fortell meg hva..


Edited by ChevyHoe, 22 April 2013 - 21:18.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#63 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 27 January 2008 - 23:23

Smøring og væsker

Her er en guide til hvilket vedlikehold man skal utføre når på dissa bilene.
...og ikke minst hvordan..


Motor

Olje
En stor diesel trenger pleie, og pleie kan man lett gi den.
Du kan velge om du skal kjøre på delsyntetisk eller helsyntetisk, men da må intervallene for skift justeres.
Jeg har lenge kjørt på Havoline helsyntetisk 5W40, rett og slett fordi den er billig gjennom fattern.
Jeg har prøvd mineral 10W-40, sånn som det faktisk står i manualen min, men merka ingen forskjell hverken på motorgange eller oljeforbruk.
Veit at folk sverger til ditt og datt, men det viktigste er å skifte olje og filter når du SKAL, og ikke lenge etterpå..

Kjører du helsyntetisk må du kanskje regne med litt oljeforbruk, siden den olja er ganske tynn.
På den annen side gikk som sagt ikke oljeforbruket mitt ned med 10W-40 olje.

Bytt olje og oljefilter hver 10.000 med helsyntetisk olje.
Jeg bruker kun AC Delco oljefilter, da jeg veit at det er best.

Min tar 6,5-7 liter olje inkludert filteret.


Kjølevæske
Etter den røde langtidsvirkende kjølevæska kom på markedet, er det anbefalt å bytte til den.
Jeg har sjøl skylt systemet på alle bilene og bytta til rød kjølevæske.

Kjølevæske BØR byttes hvert 3-4 år, og du må alltid passe på at det er nok kjølevæske i ekspansjonstanken. Fattern måtte bytte en topp kun fordi han var slurvete med nivået.
Det skal være en tappeplugg førersida av radiatoren, men den er litt vanskelig å finne.
Hvis du skal bytte fra blå til rød kjølevæske MÅ du skylle systemet ordentlig, ettersom de to typene ikke kan blandes.
Ta da av nedre radiatorslange, åpne termostaten, og skyll godt gjennom.
Påfylling skjer gjennom ekspansjonstanken.
Mener det går på rundt 18 liter.


Girkasse og fordelingskasse
Girkasse og fordelingskasse skal ha oljeskift hver 50.000 km.
Du må også bytte filteret i girkassa.
Dexron 3 på begge to.

OBS OBS! Biler nyere enn 2000 som har Auto 4x4 skal ha GM Autotrac olje (mener jeg den heter. Blå olje hvertfall) på fordelingskassa!

For å bytte olje på girkassa må du ta ned bunnpanna. Pakningen kan brukes om igjen på mange kasser, men ikke alle.
Prøv å løsne den mest i et hjørne, så det meste renner ned i det hjørnet.
Jeg ligger alltid og bader i olje når jeg gjør detta.. Går aldri etter planen. hehe

Det finnes tappeplugger for ettermontering, og de fleste girkasser har stanset ut et felt klart til plugg.

Da er det bare å sette inn drillen og 8mm boret. Tapping har aldri vært enklere :)


Når du har nede bunnpanna ser du filteret. Bare dra det ut, og sett inn det nye.

Følger det med ny pakning til filteret skal denne også byttes.

Den kan være et helvete å få ut, og det beste er ofte å ødelegge den totalt med skrutrekker og hammer.

Bare pass på så du ikke ødelegger kantene rundt pakningen! Dra ut den ødelagte og sett inn ny.


Inspiser magneten for evt spon.
Skru igjen, og fyll på gjennom peilerøret i motorrommet.
GM Service Manualen min sier 7,3 liter på 4L80E. Alle 6,5TD har denna kassa.
Jeg trenger som regel å fylle rundt 5 liter automatolje, for du tømmer hverken converter eller kjøler når du bytter olje og filter.
Har du 5,7 liter bensin, har du 4L60E-kassa, og skal putte på 4,7 liter.

Start bilen og kjør kassa driftsvarm, dra den gjennom alle gira, og sjekk nivået med brekket på og bilen i N.


Fordelingskassa har to bolter på baksida.
En for tapping, og en for påfylling.
Ikke så mye gæli du får gjort her. Tapp ut, og fyll på til det renner ut av det øverste hullet. Aner ikke mengde, men tipper 2-3 liter.


Differ
Fram- og bakdiffen skal ha samme intervall som kassene, dvs 50.000 km.
Her bruker du API GL-5 80W-90 med Limited Slip tilsetning.

Framme er det samma dealen som på fordelingskassa.
En bolt for tapping og en for fylling. Fyll til det renner ut. Ca 2 liter på en 1500.

Bak må du ta av lokket på diffhuset, renske vekk gammal pakning, og setta på ny pakning.
Til nød kan du bruke flytende pakning - jeg bruker gjerne original pakning med en tynn streng flytende i tillegg.
Inspiser magneten og diffen for spon og feil.
Nå kommer det viktige: BRYTEPINNEN
Denna SKAL byttes, eller hvertfall inspiseres ved oljeskift.

Når du har av dekselet må du rotere hjulene så den lille "brytepinnen" kommer til syne.
Den slites ned litt etter litt, og kan til slutt brekke, som navnet tilsier.. men det vanligste er at den løsner og skrur seg ut.
Ny pinne koster 30 kr på bergheim, og det er en billig forsikring. så renser du gjengene for olje, setter inn pinnen ekstra med locktite, og drar godt til.

Her ser du et bilde av hvor brytepinnen sitter:

Brytepinnen.jpg


...og her er et bilde av hva som skjer hvis pinnen skrur seg ut:

Ras_009.jpg

Jepp, det er bilde av min egen diff 30.09.2008. hehe
Usikker på hva som forårsaka raset, men det er jo kjent at 10-bolteren ikke er glad i store hjul..


Sett på lokket til diffen igjen, og finn frem en 3/8" skralle og forlenger. den passer rett inn i det firkanta hullet på pluggen du nå skal løsne. pluggen sitter i fremkant av klokka (foran akselen) på høyre side.. Ganske lett å finne. Skru ut pluggen, og fyll olje opp til hullet. Skru igjen pluggen, og voila, ferdig! Forbruk på en 14-bolters semifloater er ca 3,5 liter. Tipper 2,5-3 liter på en 10-bolter.


Smørepunkter
Det finnes endel smørepunkter på bilen, og dissa BØR smøres opp hver 5000 km.
Du kan nok vente lenger mellom hver gang, men da sliter du unødig på dyre deler..

I forstillinga har du 11 smørepunkter:
2 på ytre styreledd
2 på indre styreledd
1 på pitmanarm
1 på hjelpearm
1 på toppen av hjelpesnekka
1 på hver bærekule (oppe og nede på hver side)

Resten av bilen:
Sleiden i framre mellomaksling har en nippel ganske nærme fordelingskassa.
Du har 4 kryss (to på hver mellomaksel).
Det er ikke sikkert alle kryssa dine har smørenipler, da noen er smørefrie kryss (no dritt).
Smør de kryssa som har nippel.
Til det trenger du en fiffig liten sak som jeg ikke aner navnet på. hehe
Du kommer nemlig ikke til med vanlig fettpresse, men må sette på en drit på tuppen som er liten nok.
Den må du presse mot nippelen. Regner med at biltema har no sånt.
Hvis ikke, må du demontere ved diffen og slippe ned akselen. Da kommer du lett til. Pass i såfall på at ikke koppene på krysset ramler av!


Bremsevæske
Jepp, den må også byttes. Mener det er hvert 4 år. DOT 4.
Pass på å ikke pumpe reservoaret helt tomt, for da får du luft i systemet..


Edited by ChevyHoe, 22 April 2013 - 21:27.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#64 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 01:02

Viberasjoner

Jeg har i snart 3 år hatt irriterende viberasjoner ved hardt pådrag i 1. og halve 2. gir.
Det har blitt en smule værre det siste året.

Ingen har kunnet forklare meg hvorfor dette har oppstått, og gud veit hvor mange som har prøvd bilen og kommet med sine teorier.
Jada, Bergheim har også tatt en kikk uten å finne stort.
Jeg er ikke typen som setter inn bilen og betaler 10K i feilsøking, så det blei med den ene turen.

Jeg har bytta til kone heveklosser bak, for å få bedre pinjongvinkel, jeg har bytta dempere og foringer i fjærene, og ellers kikka over ALT som kunne viberere.
Fant ingenting.
Begynte å mistenke drivverket, men merkelig.. Burde da vært spon i olja hvis det var noe galt.

I tillegg har bilen vært helt ræva over smådumper, akkurat som om bakstillinga var slarkete.
Den har også gitt fra seg et "dunk" ved hard giring fra 1. til 2. (B&M ShiftPlus).

Lå under der en dag, og fikk ideen....


Nytt girkassefeste

Jepp, tenkte nytt girkassefeste kunne testes, og fant et på PartsAmerica.
De har omtrent alt du kan tenke deg av reservedeler, men shipper ikke ut av USA. Magnum er løsningen.


Var detta løsningen?

JAAA!
Det festet jeg bestilte kosta meg hele $17 pluss frakta, og det var verdt sin vekt i GULL!!
Beste penga jeg har investert noen gang trur jeg.
Ikke bare ble jeg kvitt den megairriterende gnaginga som rista i hele bilen, men jeg fikk også normal komfort over dumper, og kassa girer igjen mjukt, sjøl med SiftPlus!!


Når du skal bytte girkassefeste, er det bare å løsne det gamle.
Festa til kassa med to bolter, og til traversen i ramma med to muttere.
Sett jekken under fordelingskassa, og jekk til du får ut festet.


Her er et bilde av det gamle festet:

Gir_004.jpg

Jeg kunne ikke se på det gamle festet at det var ødelagt, men det var det altså..

JEG HAR FÅTT NY BIL!!!!!


Edited by ChevyHoe, 22 April 2013 - 21:29.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#65 mæjus

mæjus

    Delvis offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3608 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 13:50

Hmmmmm.... Hard nykking mellom 1 og 2 gir sier du! Kansje der mitt problem også ligger? Vet du om d muligens er sånn et feste på min også?
Godt du fant utav d ihvertfall smile.gif
............................................................................................................................................
Hvorfor må man tenke før man snakker, når man ikke vet hva man skal si før man har sagt d?


Min Chevy og Eks Ford garasje

Marius S. Markussen
Mob 95928863
mariusmarkussen@hotmail.com

IPB ImageIPB ImageIPB ImageIPB ImageIPB Image

#66 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 16 February 2008 - 00:13

QUOTE(mæjus @ 15 Feb 2008, 13:50) <{POST_SNAPBACK}>
Hmmmmm.... Hard nykking mellom 1 og 2 gir sier du! Kansje der mitt problem også ligger? Vet du om d muligens er sånn et feste på min også?
Godt du fant utav d ihvertfall smile.gif



Kassa di skal jo gire silkemykt da..
Kan jo være?
Du har et feste til girkassa hvertfall, men det sitter nok på en anna måte enn det jeg har.
Legg deg under bilen en dag og kikk.
Kosta jo en slikk og ingenting.. whistle.gif

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#67 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 16 February 2008 - 00:20

Bra det ordnet seg for deg til slutt....

#68 ..Pål..

..Pål..

    Nytt medlem

  • Supermedlem
  • Pip
  • 46 Innlegg:

Posted 16 February 2008 - 14:48

Har en rar 'klunke/gnisselyd' ved lave hastigheter ved girskifte og nedbremsing. Høres ut som det kommer fra området under framstolene et sted. Trodde det kunne være torsjonsfjærene........ men er det muligens gearkassefeste dette?
...er blitt chevylaus..... ingen ville kjøpe audi'n, så måtte selge subben... 'snufs'

#69 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 16 February 2008 - 15:08

Kan jo være begge deler.
Kan ikke si det sikkert, men er muligens girkassefestet ditt.
Jeg følte viberasjoner og dunk under framstolene et sted

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#70 mæjus

mæjus

    Delvis offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3608 Innlegg:

Posted 17 February 2008 - 02:45

QUOTE(ChevyHoe @ 16 Feb 2008, 00:13) <{POST_SNAPBACK}>
Kassa di skal jo gire silkemykt da..
Kan jo være?
Du har et feste til girkassa hvertfall, men det sitter nok på en anna måte enn det jeg har.
Legg deg under bilen en dag og kikk.
Kosta jo en slikk og ingenting.. whistle.gif


Ja må se å få gjort d smile.gif . Kjente du no hvis du prøvde å bevege på kassa? Den e veldig fin i resten av gira, men rykker når d e små kjøring, hvis e gir på i første, for så å sakke ned, så nykker den veldig over i andre ved lavt turtall dry.gif
............................................................................................................................................
Hvorfor må man tenke før man snakker, når man ikke vet hva man skal si før man har sagt d?


Min Chevy og Eks Ford garasje

Marius S. Markussen
Mob 95928863
mariusmarkussen@hotmail.com

IPB ImageIPB ImageIPB ImageIPB ImageIPB Image

#71 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 17 February 2008 - 03:15

Hakke vært under der og kjent på kassa etter jeg monterte det nye festet, men kunne bevege kassa litt før jeg bytta.

Husk at det er store krefter som er i sving der når du kjører.
Du klarer ikke reprodusere de kreftene med kun arma

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#72 mæjus

mæjus

    Delvis offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3608 Innlegg:

Posted 17 February 2008 - 20:47

QUOTE(ChevyHoe @ 17 Feb 2008, 03:15) <{POST_SNAPBACK}>
Husk at det er store krefter som er i sving der når du kjører.
Du klarer ikke reprodusere de kreftene med kun arma


Hallo.. d e jo meg du prater om whistle.gif Neida skjønner jo d, men lov å prøve biggrin.gif
............................................................................................................................................
Hvorfor må man tenke før man snakker, når man ikke vet hva man skal si før man har sagt d?


Min Chevy og Eks Ford garasje

Marius S. Markussen
Mob 95928863
mariusmarkussen@hotmail.com

IPB ImageIPB ImageIPB ImageIPB ImageIPB Image

#73 BlazerTore

BlazerTore

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 299 Innlegg:

Posted 12 August 2008 - 22:23

Utrolig mye fett å se på/lese her, en tøff jobb du har hatt biggrin.gif Du har ikke tilfeldigvis målene på den dtm plata du satte under baksetet i hodet ? Sånn vil jeg ha på min også, kanskje med noen høytalere i biggrin.gif:D
Hell Yeah !

#74 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 12 August 2008 - 22:28

Jo takker!

Er et tonn med materiale jeg skulle hatt ut her..
Er langt ifra ferdig med garasjen.
...men vi får se til vintern. Er en møkkajobb å legge ut alt sammen.
På den annen side er det morsommere å pusle med Camaro'n for tida whistle.gif

Den plata er skjært til etter en pappmal jeg laga, så den finnes det dessverre ikke no anna enn øyemål på. Må formtilpasses ganske bra pga kanalen i gulvet osv..

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#75 mæjus

mæjus

    Delvis offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3608 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 15:13

Du mangler vel litt bilder av den nye sklia her nå Mister! D e bare å legge inn noen så mi får noe nytt å se på biggrin.gif
............................................................................................................................................
Hvorfor må man tenke før man snakker, når man ikke vet hva man skal si før man har sagt d?


Min Chevy og Eks Ford garasje

Marius S. Markussen
Mob 95928863
mariusmarkussen@hotmail.com

IPB ImageIPB ImageIPB ImageIPB ImageIPB Image

#76 BlazerTore

BlazerTore

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 299 Innlegg:

Posted 18 August 2008 - 15:34

QUOTE(ChevyHoe @ 1 Dec 2007, 23:03) <{POST_SNAPBACK}>
Interior part 2

Bakseter
Den 30. Mai 2007 var det 10 år siden registrering i Norge, og bakseter kunne settes opp
Bilen blir da personbil OVER 3500kg, så alle de kjipe reglene gjelder fortsatt.
Fordelen er at man kan ha med seg noen "høner" på tur, og ikke bare bestekompisen.
Jeg liker uansett ikke å ha kjerringer i bilen, da de har en tendens til å tråkke på teppet.
Hva trur du mattene er der for??? hmmz..

Anyway - hva må gjøres for å få detta godkjent?

Slå opp/montere baksetet (jøss)
Ingen av beltene i bilen er E-merka (jepp, det blir krav om dette når bilen blir personbil)
Beltene bak i Tahoe tilfredsstiller allikevel kravet om dobbel låsing, og de låser når du napper i dem, så de er greie.
Beltene foran derimot, må byttes ut. De har dobbel pendellåsing, men låser ikke når du napper i dem.

Jeg har et sett med frontbelter for godkjenning som jeg gjerne låner ut (mot ei flaske godt).
Etter bilen ble godkjent, skrudde jeg selvfølgelig på plass de originale beltene. Myyye bedre.

Sånn ser en Tahoe ut med bakseter:

Hmmm...
Kjedelig med det åpne rommet under setet a gitt..
Greit å ha en plass man kan stue ting, så jeg laga meg ei tilpassa MDF-plate som jeg kledde og laga dør på:

Hva vil jeg fikse på?
Grinda ble montert i taket og gulvet.
Hullet i gulvet er tetta, og teppet skjuler detta pent.
Hulla i taket derimot...ikke pent..


Må vel finne en ekstra "krok" som jeg kan sette der ellerno..


Har du noen bilder av hvordan beltene bak skal sitte ? Jeg har selv bare de to beltene som sitter i bilen orginalt(ikke magebeltet i midten av setet) men trenger noen bilder av hvordan de skal festes i gulvet.

Edited by BlazerTore, 18 August 2008 - 20:17.

Hell Yeah !

#77 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 19 August 2008 - 06:46

nei, dessverre.
Har ingen bilder av det

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#78 BlazerTore

BlazerTore

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 299 Innlegg:

Posted 19 August 2008 - 13:47

QUOTE(ChevyHoe @ 19 Aug 2008, 07:46) <{POST_SNAPBACK}>
nei, dessverre.
Har ingen bilder av det



Kan du forklare for meg som er grønn på det hvordan de skal monteres ? Hehe biggrin.gif
Hell Yeah !

#79 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 19 August 2008 - 14:07

Tenker du på hvordan magabeltet skal festes, eller hvordan de beltene på sida bak skal festes?

Har aldri kikka på noen av dem.. Alt var montert da jeg kjøpte bilen

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#80 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 19 August 2008 - 14:24

Dere kan jo sjekke det ut på burgertreffet i dag.......