Gå til innhold



Foto

Tråden om Martins G-wagen

restaurering i sneglefart

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
988 replies to this topic

#941 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 16 April 2016 - 17:01

Takk for tips der Nielsa, og mye lykke til trenger jeg :) Det værste er heldigvis gjort, og resten er mer artig. Jeg har ikke eksperimentert så mye med innerstrømpa og ulik trådtykkelse, men mener jeg bruker 0.6 tråd (?) nå om jeg husker riktig, og det fungerer i grunn fint. Det at det lugger om det er ørlite bøy på noe som helst er særdeles upraktisk, noe som gjør at du må flytte gassflaske og apparat og rigge noe veldig ut i fra hvilken vinkel og side av bilen du skal sveise fra. Dysespiss er helt riktig i forhold til tråden, og tråden er jo tynn. Jeg har 0.8 tråd og spisser også om jeg husker riktig, men har blitt vant til dette oppsettet slik det er nå. Jeg er litt usikker på dimensjonen på tråder osv, siden jeg satte dette sammen første gang og har siden glemt det. "Set it and forget it". 

 

7a44b792-c668-4ce1-963f-966b1452e762_zps

 

Da holder vi på med dyser og ting i motorrommet, all tid det er min favorittende av enhver bil. Motorrommet er "the business-end", og jeg trives svært godt under panseret. Motoren er skitten som fy etter å ha stått på et gudsforlatt sted i over 3 år før den kom tilbake i garasjen, men avfetting og total shineup må komme så snart jeg kan kjøre bilen ut av garasjen. Uansett, nytt fordelerlokk er nå på, og det samme er ny rotor, hvor det som stod på før byttet så helt for jævlig ut. Det nytter ikke med "hall sensor" fremfor stifter om det går striper på kryss og tvers under fordelerlokket. Jeg har videre rengjort nedi fordeleren og smurt opp "vacuum-advance". Jeg har også nye pluggledninger liggende, der 6 nye Bosch-ledninger var ment for Gwagen, men de passet selvfølgelig ikke. Det gjorde heller ikke mine leftovers fra da jeg holdt på med 3.5 og 4.5, og grunnen er at Bosch/Mercedes av grunner ukjent for menneskeheten har funnet det klokt å levere sine 70- og 80 talls biler med 3 ulike sorter pluggledninger, der pluggen mot fordelerlokket og han-kontakten på fordelerlokket har små og subtile endringer mellom hver av disse typene. Hvorfor ikke holde seg til én type? Alle fungerer like godt, og det vet jeg siden min 4.5 og 3.5 har hver sin type, og G-wagen har sin tredje type har jeg nå funnet ut. Jeg tror jeg kan komme rundt dette ved å konvertere ulike pluggledninger, noe jeg gjorde på min 4.5. Jeg hadde feil type også der i utgangspunktet.

 

Jeg holder videre på med opprenskning rundt dyseområdene (bytte dyser, sokkel for dysene og pakning) og skal ta av hver av dyserørene og rengjøre dem. Det er litt grums i systemet ser jeg, hvor jeg undrer litt over årsaken. Vi går nå baklengs tilbake til tanken mens jeg reflekterer over hva jeg skal gjøre med den. Jeg lurer på om jeg går for å sveise tanken hel og fin igjen, da man får fryktelig mye sveisegass for 5800 kr + moms som VTP skal ha for sin brukte tank. Det blir en liten øvelse å få dette til, og jeg blir ikke helt enig med meg selv hvordan jeg skal angripe dette. Problemstillingen er om jeg skal kutte ut hele bunnen av tanken og sveise på en svær, hel plate, eller om jeg skal ta remser av tanken. Det siste vil medføre en haug med sveising, men blir nok mest riktig. Det første er enklest, særlig om jeg lett vil ha en tett tank. Men sporene i tanken er der for en grunn, og det er for å holde tanken fast i sideretning, hvor dette stemmer overrens med platen som holder tanken oppe. Hva går man for? Det som er enkelt eller det som er mest riktig? Ser for meg at jeg har en halv lunge igjen etter at jeg har sveist tanken, om ikke øyenbrynene blir svidd bort pga at tanken går i luften eller noe. Det er mange sjørøverhistorier rundt folk som sveiser på ståltank og får blåst av huet og slike ting, men min tank er knusk tørr etter å ha stått ett år i boden. 

 

Nå som tråden har nådd 250 000 klikk, kan man undre seg over hvor mange som leser og hvor få som poster her på forumet uten om ca 5 personer, og videre hva som har ledet til 250 000 muskeklikk rundt om i det ganske land. Det dere ser på er en fyr som ikke er utdannet mekaniker en gang, og som surrer litt med bil i en garasje. Det skal visst ikke mer for å bli en "svartblogger"(?) som jeg tydeligvis er.  Som dere sikkert har observert, har jeg brukt langt mer tid på å skru på min bil over de siste  10 årene enn å kjøre den, og det skyldes ikke at det er en dårlig bil, men at det er et vedlikeholdsetterslep og forfall over alt på en bil som har plasket mye rundt i Asker/Bærum/Oslo - vinterslapset, og er litt medtatt som følge av dette. Videre er bilen fra 1982 og ikke akkurat ny lenger. Skal jeg være realistisk, tipper jeg bilen får skilter i 2017, men da skal den til gjengjeld være fin :) Nå er jeg vant til å bruke tid på å ta igjen masse vedlikeholdsetterslep og skru ting fra hverandre på alle bilene mine, hvor jeg brukte ca 2 år på min 4.5. På Gwagen er det 40 kg med tapt stål som er rustet bort som er årsaken til tidsbruken, selv om det er en bil det er lett å skru på selv om man ikke har skrudd så mye bil og sitter med biltemaverktøy - kits.

 

EDIT 170416:

 

WP_20160417_17_59_47_Pro%202%20resized_z

 

Foreløpige funn tilsier at motoren har hatt delvis tenningsproblemer, men aller mest drivstofforsynings-problemer. Sist gang motoren gikk, gikk den altså strøkent på tomgang, men gikk magert med en gang du presset inn gassen, så den fikk brått mye mer luft uten at det medførte mer bensin. Du kunne løpt fra bilen i et kappløp. Jeg helte på for det meste ny bensin på en ganske tom tank da jeg rullet den inn for et halvår siden eller noe, så tror ikke den bare slurpet i seg 2 år gammel bensin. Jeg har funnet ut at dysehylsterne jeg har ikke stemmer med denne motoren, så det er forskjell på M117 og M110 her altså. Dyserørene skal renses, og så må jeg få tak i nye hylstere som dysene skal sitte i, om jeg ikke gjenbruker de steinharde gamle. Kaldstartdysa skal jeg rense i ultralydvasker mens jeg trigger den. Har hatt suksess med dette før, da jeg gjorde det på samtlige av dysene til 3.5 litern. Det funket som bare det :) Jeg ender nok opp med å rengjøre ganske mye rundt denne regionen for hånd, og bruker støvsuger for å sikre at det ikke kommer inn noe rusk noe sted. 

 

180416:

 

Innimellom all skruingen er det godt å unne seg en liten "kunstpause" for å beundre noen ting man ofte tar for gitt i hverdagen:

 

39540aeb-b7de-4ca2-b7d4-1d6d71d293c1_zps

 

Denne jobben jeg driver med er en småpuslejobb, og man får god tid til å mimre alle turene man har hatt med sin G, og framtidige turer man skal ha. Denne bilen har prøvd å ta liv av meg minst 3 ganger ved å slenge ut ræva helt uprovosert på isete vei med dype spor, men har også gitt gode turer rundt i det ganske land. Alle de gangene jeg har måttet hoppe under bilen (selv i penantrekk) og starte bilen med en skrutrekker pga at et startrelee nedsauset av olje ikke ville gjøre jobben sin er herved tilgitt. Er det noe dere kan banne på, er det at startreleet kommer til å være det som fungerer aller best på denne bilen når den er ferdig :)

 

EDIT 260416:

 

Det har vært litt mindre fremgang i det siste på bilen, og det skyldes at jeg har holdt på med de andre bilene mine, deriblant service på min S500 (plugger, olje og oljefilter) og montering av elektrisk vindusspyler på min 4.5. Dette siste er for å sikre at den passerer neste EU-kontroll, hvor den manuelle fotpedalen var lekk. Jeg kjører ikke bilen når det regner eller er vått, så denne finne pumpa vil nok aldri bli brukt. Dysene er montert på Gwagen, og bensinrørene til dysene er pusset og kan monteres etter at de har fått koset seg litt i hvitesprit eller noe annet for å få løsnet noe grums som måtte være i selve rørene. For at ting skal være lystbetont på denne bilen, tar jeg det i små doser. 


Edited by maelling, 26 April 2016 - 17:58.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#942 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 April 2016 - 17:41

WP_20160428_18_26_31_Pro_zps6rxcvhzy.jpg

 

Sveisen til høyre på fjærfestet er laget av en tidligere norgesmester i sveis. Min feite klase på demperfestet ser penere ut vil jeg si, selv om den endte i en liten dråpe  :)

 

Da er jeg litt nærmere det som kan kalles et skikkelig demperfeste. Rundheten på røret mitt der ser litt værre ut enn det er, men den er ikke perfekt. Det var det beste jeg greide å få til med noen metallbiter, en presse og noen pipenøkler. Det var svært mye vanskeligere å få til å bli perfekt enn det jeg hadde forestilt meg. Jeg skal nok få dette til å se strøkent og riktig ut til slutt, men jeg må tweake en del. Tror vinkelen på demperfestet og avstander i ulike retninger (som er det som virkelig betyr noe) er likt som andre siden nå etter å ha målt en haug med ganger. Får jeg dette til å bli bra, så er det nok det siste som trenger å sveises på bilen (om jeg ikke sveiser tanken). Jeg var ikke så heldig med sveisen på toppen, så den skal jeg ta på nytt. Tror jeg beveget meg for raskt i forhold til sveiseinnstillingene. Grunnen er nok at jeg har kronisk brannangst etter at min S123 (som brenner VELDIG godt) tok fyr i denne garasjen for noen år tilbake da jeg sveiste nye kanaler, hvor jeg såvidt greide å slukke sakene. Elnettet brant opp, og det samme gjorde deler av dashboard og hele hanskerommet. Sånt setter en støkk i en. 123'en er for øvrig helt fin i dag :)

 

EDIT 300416:

 

Da har jeg [punkt]sveist litt lenger innover, og sveist over hele undersiden av demperfestet. Den eneste sammenligningen jeg har med å sveise nedenfra og opp med mine ferdigheter og mitt sveiseapparat er som om man pisser i motvind. Det blir 80% tullball og 20% nytte, men vil man nok og holder på lenge nok, så går det. Nå tror jeg har sveist så mye jeg kan greie å sveise med en MIG uten å ta av karosseriet. Skal jeg lenger inn, må jeg ha pinnesveis eller noe. Om jeg lar det være som det er, så tror jeg at fjærfestene mine ryker før dette demperfestet, så jeg er ikke særlig bekymret. Innstillingene jeg ligger på for tiden er 7 meter i minuttet, 21.8 volt og rundt 130+ amp, og det blir 2834+ watt på et 0.6 mm lite punkt.  Jeg kunne sikkert skrudd opp ørlite til. Det ser ut som orienteringen på fjærfestet er rundt 2 mm for langt ned, men jeg får si at det er innenfor feilmarginen. 

 

WP_20160430_16_57_02_Pro2_zpswc354qvs.jp

 

Fremover blir det å jobbe mer med estetikken for å få vekk skjønnhetsfeilene, og kanskje forbedre litt her og der. 

 

Lurer på om jeg må ha meg en slik en:

 


Edited by maelling, 30 April 2016 - 16:44.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#943 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 30 April 2016 - 20:08

Sveisen til høyre er sterkest, din sveis har for lite materiale og for mye varme/innbrenning.
Mye varme/innsmeltning er bra om det er nok materiale, dvs sveisen kan være litt konkav her, men du har bare brent deg inn I metal.
Med lite material kan den tynne sprekken/fordypningen på siden gi bruddanvisning.
Sveisen til høyre er konkav øverst, men flat nederst, begge er OK, men det er litt pussig å sveise side-til-side her.
Dette kunne man sveiset rett fram, helst tykkere tråd/elektrode eller mer tråd med MIG.
 
En evt. sommerjobb som sveiser på vår fabrikk i Graz henger dessverre i en tynn tråd.
Et fint alternativ kan være og kjøpe noen billige Lederhosen og plukke Edelwiss på fjelleturer mot Thal.
Du kan også ta noen spennende dansekurs her:  https://www.youtube....h?v=q3DfysVVdAk

Vi takker for Deres interesse.


Edited by Horch, 30 April 2016 - 20:12.


#944 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 30 April 2016 - 20:27

Takker for god innsikt der, Horch. Jeg skal prøve huske på dette om sveisene mine ryker. Grunnen til at den har blitt så dyp, var at det var minst en halv cm mellomrom der mellom selve demperfestet og røret, så da gikk det dypt. Jeg kunne absolutt brukt mer tråd der, men spesielt mye varme har jeg ikke brukt i forhold til metallet. Jeg gikk videre svært langsomt frem, og lot pølen formere seg nedover. Jeg har ingen planer om å hverken bli mekaniker eller bli noen sveiser, og heller lære en ting eller to om det jeg driver med langs veien. :)

 

EDIT 050516:

 

En liten situasjonsrapport. Holder på med å se om jeg kan få tak i en brukt tank, så jeg slipper å forsøke å sveise denne selv, og risikere at den går i lufta. Det er nok av skrekkhistorier der ute. Dernest skal jeg få tak i nye styrestag, og pusse ned stabstaget og gjøre dette fint. Videre skal jeg ultralydrense kaldstartdysa som estetisk har blitt pent, hvor jeg har laget en ny pakning til den. Ellers lurer jeg på om jeg skal ta ned transferkassen og pusse denne fin, samt bytte diverse så det ikke lekker i fremtiden. Videre å bytte foringer/oppheng på den. Ellers tror jeg skal modde litt på venstre fjærfeste foran for å få rettet ut fjæren litt og utlignet en liten høydeforskjell på venstre vs høyre side. Generelt vil jeg shine opp alt under bilen i tråd med gromt understell - policyen jeg holder på å implementere på hele bilparken, så man blir glad når man stikker huet under :) Foreløpig er det bare 4.5 litern og 5.5 litern som lever opp til dette. Slik ser sakene ut:

 

WP_20160505_15_56_45_Pro2_zpsbihwvkf4.jp

WP_20160505_15_07_53_Pro2_zpskuegojv1.jp

WP_20160505_15_08_23_Pro2_zpsmx40kfs5.jp

WP_20160505_15_10_55_Pro2_zpssttva98m.jp


Edited by maelling, 05 May 2016 - 15:40.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#945 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 07 May 2016 - 18:35

Om sveisene sprekker er det liten vits i å huske hva du gjorde par feil, det kan ta tid.
De bilene som holder sammen selv om de ruster mye, gjør det akkurat fordi sveisene er bra.
Som sagt, 98% av sveisearbeid er tilpasning, rengjøring, planlegging, osv..
Hadde de fleste bare lært å se ned i sveisebadet hadde de kommet langt, sjekk web/youtube, mye formalkompetanse der.
 
Vask tanken 4-5 ganger med varmt såpevann, lå den ligge luftig par måneder, så kan du sveise.
Noen fyller de med vann, men vær mer forsiktig med bensin- enn dieseltanker.
 
Ja, det viktigste med fordelerkassa er nye foringer, så ny O-ring inni wire/speedometeruttaket, ny pakning.
Og som du sier lagerslakk og evt. simmringer for akselflensene.
Og ny olje! Sjekk at du har magnetplugg i kassa, siste modeller hadde visst ikke det, eller var det tidlige..??
 
Høydeforskjellen framme skyldes fjærene, bytt om høyre/venstre, både foran og bak!
Du har jo flere luftspenn med slanger og ledninger under bilen - jeg ville vært forsiktig med å skrive hjem om dét!
Jeg tror heller ikke du drar noen babes med det lave eksosrøret, eller ser jeg feil..?


#946 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 10 May 2016 - 16:20

Jeg har sett mye på youtube (mye kult der), og har til og med egne instruksjonsvideoer vedrørende ulike typer sveising. Jeg forsøker stort sett hver gang å sveise perfekt (uten å klare det bestandig), men har funnet ut at sveising er nesten utelukkende et gjørefag mer enn noe man kan lese seg opp på. Man må trene, trene og trene. Jeg hadde sveist langt værre om det ikke hadde vært for at Kemppi'en min er fordømt god når det kommer til jevn strøm/spenning, selv om den er mer eller mindre håpløs som tidligere diskutert om kabelen har noen form for bøy omtrent. Uansett hva man mener om min sveising, synes akslingene å ha blitt langt bedre nå enn hva den var, så får man se om man vil optimalisere det mer etter hvert. Før var det knapt metall igjen av fjærfestene, men det var ikke det som røk på denne bilen. Bilen har faktisk bare gått, gått og gått til tross for at den har hatt rusthull nok til å se ut som en sveitserost.

 

Jeg har nå startet tankvask og vil vaske den nok ganger til jeg ikke kjenner bensinlukt. Det er utrolig at selv om tanken har stått 1 år tørr, er det fremdeles bensinlukt oppi der. Får tro at bensinlukten gir taket. Dysene er på plass og kaldstartdysa er renset og montert med egenprodusert pakning, hvor jeg venter med å rengjøre resten under motorrommet. Jeg må bare få bilen til å gå først, så kan jeg bruke høyttrykksspyler og avfetting på motoren. Må få tak i noen nye gummideler igjen til stabstaget, i tillegg til transferdeler og ellers nye styrestag. Når det gjelder lavthengende eksosanlegg, har ikke formålet vært å dra damer. Det er like lavt det alltid har vært siden bilen ble kjøpt i 1999, men hvor forskjellen nå er at det er 2.5 tom hele veien bakover. Eksosanlegget blir usynlig om man monterer stigtrinn, hvor jeg tenker jeg gjør det. De jeg har er pene, men svært tunge. Dessuten, dersom målet er å dra damer, har jeg minst 3 andre biler som er bedre egnet enn min G. Jeg er litt usikker på hva slags damer man eventuelt ender opp med om man bruker en G til å dra dem. Bensinslangene får optimaliseres. Grunnen til at slangene er der, er at ett av rørene på toppen av rammen sprang lekk. Når det gjelder oljer- og væsker, vil alt bli byttet naturlignok. Jeg tar ting ut i fra en prioritert rekkefølge, hvor det nest siste er væsker, etterfulgt av polering. Fokuset er ennå på gummi og metall. 

 

WP_20160509_20_05_41_Pro%202_zpsvdlizvld

WP_20160509_20_07_44_Pro%202_zps10hmkoll

Under panseret skal det en dag skinne

 

WP_20160510_18_41_27_Pro2_zpszcldwpjj.jp


Edited by maelling, 10 May 2016 - 18:53.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#947 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 11 May 2016 - 19:36

Imponerende pågangsmot Martin! Blir morro å se denne på veien igjen - snart
Thomas Heimdal

#948 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 15 May 2016 - 17:53

Takker, det er lett å ha pågangsmot når det ikke eksisterer noen nedside. Her kan ting bare bli bedre :) Skal man drive med sånt som dette her bør man være noe irrasjonell og idealistisk, og med et liberalt forhold til pengebruk og tidsbruk på oppussing av 33 år gammel bil. Det koster dette her, men jeg har tenkt til å fordele de kostnadene over flere titalls år fremover og så lenge det eksistrer bensin å få kjøpt. Tidsbruken på noe sånt som dette er nærmest uendelig, hvor omtrent alt som man tar i må gjøres noe med. Man bør ha en rimelig stort kjærlighetsforhold til bilen sin i tillegg, for det finnes ikke så mange rasjonelle grunner for å gjøre dette. Jeg kunne fint kjøpt meg en EU-godkjent G for pengene jeg har brukt på å komme så langt. På den andre siden ville nok den EU-godkjente G'en ha en nesten like lang liste over ting som måtte gjøres. Det er visjonen om en framtidig gromtur i en strøken G som man har eid mesteparten av livet som driver meg. Det å gi opp ville være et nederlag, så det har aldri vært aktuelt. Jeg kjenner ingen som gidder å drive med noe sånt som dette, så da får man bare lære seg det som behøves, og drive det frem med pure vilje. Menmen, det blir da pent til slutt:

 

WP_20160515_18_28_55_Pro2_zpslwhv2rzo.jp

WP_20160515_18_42_00_Pro2_zpsmyr2kupi.jp

 

160516: 

 

Oldtimeren har vært ute på tur, og denne fungerer helt upåklagelig. Vil si at bilen at bilen er større enn summen av delene den består av, og det skal gwagen også bli :)

 

IMG_2873_zps1hpvb0zf.jpg

 

Har lenge tenkt å slenge på noen BBS RS på denne her, men så potte stiv som denne er, trenger den faktisk ballonghjulene. Det ble kanskje litt mye med "sportsdempere" på denne. Motoren er helt perfekt og oppfyller alle mine forventninger til en motor. Masse lyd som er grommere enn det burde være, og et skikkelig fleskete moment og en helt perfekt D-jetronic. 

 

210516:

 

WP_20160521_13_29_33_Pro_zpstrqfaeco.jpg

 

Appropos å lage sine egne verktøy (se parallell tråd) for å løse et problem, kan en løsning på et problem være ganske enkel. For de som har prøvd noe sånt som dette med en vanlig 13 mm med normal lengde, vil man oppdage at det er jævlig tungt, at man banner en hel haug og bommer med hammeren. Det gjør det fortvekk til den største drittjobben man gjør på en bil.  Løsningen er å benytte seg vektstangprinsipp, og doble lengden på verktøyet sitt (les om kraft x lengde), og da går ting som en lek.

 

PS: Hvor tung er transfer? 30-40 kg? Er det best å bruke en form for girkassejekk/mc-jekk her? Noen triks? Kan en fyr med normalt store overarmer bare løfte den ned med støtte av en vanlig jekk muligens??

 

220516:

 

WP_20160522_16_00_10_Pro2_zpsygbuwjkn.jp

WP_20160522_16_01_22_Pro2_zpsvkrbjljr.jp

 

Da er noe mer løsnet, sammen med speedoen uten at den er skrudd ut. Den er tømt for olje, og den oljen var pen og ren. Det forventet jeg forsåvidt, all tid jeg bytter olje ofte på sakene mine. Jeg må løsne stangen og få ut de 2 andre boltene også, så får vi sette sammen en jekkeløsning og få denne klumpen ned :) Det er et tonn med Tectyl under denne bilen, det er sikkert.

 

240516:

 

Her skal det blir strøkent, om det så tar meg en måned:

 

WP_20160524_19_04_51_Pro%202_zps6emp5e8c

WP_20160524_18_56_46_Pro_zps8wfih7dw.jpg

 

Da er klumpen nede. Den var litt sta og ville ikke ut av posisjonen sin så lett, men måtte gi tapt for tyngdekraften da boltene var løse. Fremover blir det å rengjøre transferkassen så den skinner, og så bytte det som bør byttes for å sikre drift videre. Oppheng/foringene ser det ut som det er på tide at blir byttet. De ser litt vel slitne ut, og kan være årsaken til at bilen har vibrert noe med 4 WD inne når man har kommet til rundt 50-60 km/h. Ellers må det bare rengjøres under der, så det blir til at en av mine andre veteraner må i aksjon her og dra ut bilen slik at jeg får avfettet ute på gårdsplassen. Jeg skal banne på at det er en full 10 liters bøtte med olje og dritt under denne bilen her som må bort. Videre har jeg lyst til å se om det er noe jeg kan bytte av tetninger på automaten som lekker som crazy. Den er mekanisk sett helt bra, og ble overhalt av fjeldstad, men det er søren meg mye automatolje som har rent ned på gulvet. Syntetiske oljer synes å være problematisk på automater og motorer av denne årgangen, så det blir semisyntetisk fremover. 


Edited by maelling, 24 May 2016 - 18:28.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#949 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 28 May 2016 - 19:17

Det ser ikke ut som jeg får problemer med å fylle tiden i min forestående svært lange ferie. Det ser ut som det blir g-drivverks - ferie, og det er mye som må gjøres. Jeg vil konsentrere arbeidet på alt som er mellom akslingene omtrent. Pønsker litt på hvordan jeg skal få ut transferfestene, men hvor jeg ser at det er mulig å få tak i spesialverktøy:

 

"Mercedes Benz W461 G Class G Wagon suspension transfer case rubber mount tool"

http://www.ebay.com/...S36uWyQ&vxp=mtr

 

Prisen er imidlertid noe heftig, så lurer på om jeg skal lage meg et verktøy ut av noen 3 mm plater, litt sveis, litt bøying og en lang bolt. Eller kjenner dere et bra verktøy som er et fullgodt alternativ til dette verktøyet med en pris som ikke er koko?

 

Her har vi foringene:

 

http://fourbyfourclu...TCaseMounts.htm

 

Stive priser på dette her, og i allefall om jeg skal bytte noen "seals" også:
 

http://fourbyfourclu...CaseSealKit.htm

 

Det er dyrt å drive med "G-restaurering" gitt. 

 

Transferen ser stadig bedre ut, og dette er etter 2 vask. Jeg må nok spyle og avfette 1-2 ganger til før den blir ordentlig fin. 

 

WP_20160528_19_55_57_Pro2_zpswyukw2sq.jp

WP_20160528_19_56_22_Pro%202_zpslmsxegav

WP_20160528_19_56_52_Pro%202_zpsx3ky9v8e


Edited by maelling, 28 May 2016 - 19:22.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#950 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 28 May 2016 - 20:50

Herlig! For et lite rasjonelt prosjekt, haha. Uten slike som deg Martin hadde mye bra endt sine dager på dynga for tidlig.
Thomas Heimdal

#951 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 02 June 2016 - 20:05

Jeg tipper Gwagenprosjektet mitt er på 6 av 10 mulige på idiotiskalaen, mens min W123 300 TDT som i utgangpunktet var en rustbøtte troner på en 8 eller 9. Gwagen blir stadig bedre år for år, hvor jeg skal fremover løsne mellomakslinger og lage en innretning til å presse ut og inn gamle fester/foringer til transferkassen. Jeg har transferkassen (veier 33 kg) nesten skinnende ren, og har fått tak i nye fester til transfer og nye tetninger/simringer.  Nå starter ferien om 1 dag, og da har jeg 6 uker hvor jeg kan holde på med gwagen sånn litt av og på. Jeg skal prøve å trekke bilen ut av garasjen og avfette alt under før jeg monterer ting sammen igjen. Det å holde på med en slik g-restaurering tar bare uendelig med tid, og koster litt mer enn det som er moro.

 

OFF TOPIC (MC-ulykke 020616):

 

WP_20160602_18_47_36_Pro_zpsbzapfi5s.jpg

 
Dagen i dag ble spesiell. En R-sykkel med passasjer kjørte forbi meg og en bilist foran i en blind høyresving på Røykenveien og smalt inn i stasjonsvognen til venstre. Plastbiter fløy i alle retninger og igjen lå en skadet mann på høyre side av veien og en dame på andre siden av veien. Mannen hadde nok brukne ribbein, og damen hadde skader i beinet antageligvis (sikkert mer også). Jeg var nummer 2 på stedet og avga mitt vitnemål til politiet, og ble intervjuet av Budstikka etter at jeg hadde ytet noe bistand til de skadede.
 
 
Kan legge til at grunnen til at jeg var ute på tur, var å teste bilen litt med ny coil ("red coil" som jeg også har på min 4.5 liter), og teste ut korrekt justering av "dwell angle" og noe timing - justering. Før hadde jeg blå coil, men red coil har noen tusen volt mer futt i seg. Videre var min dwell angle på 17.5 grader, men nå har jeg lagt den til 32 grader. Jeg har lenge klaget over momentet til motoren opp mot min 4.5, og skal si at disse justeringene fikset alt dette langt på vei på lavt turtall icon_smile.gif Det var noenlunde som natt og dag. Det kan være at jeg bør passe på disse tingene bedre fremover. Jeg skal sjekke min 4.5 liter også for å se om det er optimalt.
 
040616:
 
Da er mellomakslingene (2 av dem) ute, og det er påbegynt avfetting. Det ser ut som jeg må pusse disse ned og så lakke dem opp i etterkant. Avfetter så mye jeg kan først. Alle leddene glir stort sett lett, men leddet bakerst ved bakakslingen går litt tyngre. Skal se hvor bra jeg får dette til å bli. Transfer har nå blitt så bra som den kan bli etter 5-6 ganger med avfetting og høyttrykksspyler, og resten er rester av tectyl og lar seg ikke spyle bort. Tror jeg ikke gidder å pusse det bort heller, eller bruke kniv. . Vi får skride til verket etter hvert med å bytte ting og tang på den. Når jeg sysler med drivverk, så skjønner jeg hvorfor 240 nm ut fra en motor kjennes ut som 150 nm med 4 WD inne med så mye "rotational intertia". Det er først moment som forsvinner i automaten, deretter i 33 kg transfer, og disse mellomakslingene veier nok omlag det samme til sammen alle 3. Deretter må motoren dra rundt akslingene, og til sist 33 tommer med gummi og felg. Nå skjønner jeg hvorfor en Gwagen vil ned alle bakkene noe jævlig, og har en betydelig motvilje mot å kjøre opp bakker. Jeg synes synd på 240GD - folket etter å ha båret rundt på disse her. 
 
WP_20160604_19_06_23_Pro_zpsnfwgtycc.jpg
 
Annet jeg har gjort er å fikse et lite overflaterustproblem på innsiden av karosseriet på undersiden for å gjøre dette klart til en haug med spyling og avfetting når jeg skal prøve å få bort sikkert 3 liter med olje og gris som er på undersiden av bilen rundt automat og der hvor transfer vanligvis står. Men før jeg drar ut bilen så får jeg justere spissingen noenlunde vettugt, og kanskje bruke min OM617A som ellers har late dager til å dra ut 2 tonn med G for flere avfettingssessions :) Gidder ikke å fyre opp V8'erne for noe som er en jobb for "traktormotorer".

Edited by maelling, 06 June 2016 - 10:26.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#952 Bimmerc

Bimmerc

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 07 June 2016 - 08:27

Har sagt det før men gjentar gjerne: Du verden for et pågangsmot. Når du legger ned så mye arbeid håper æ du kommer i mål med et supert resultat. Det gjelder bare å ikke miste mål og fokus.

Æ har også lagt ned endel arbeid i mine to G-vogner, men har valgt å ta det i etapper sånn at æ får brukt bilene innimellom. Da blir det litt mer kos. Må forøvrig si at du har noen perler av Mercedes i garasjen. Stå på!


Livet, det er ikke dagene som er gått men de dagene du husker. (Fritt etter GG Marquez)

#953 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 08 June 2016 - 14:07

Mange takk :) Jeg prøver å dele det hele opp i mindre delproblemer/prosjekter og ta en og en ting. Jeg har hatt et rimelig greit fokus hele tiden (med unntak av noe "motordrømming"), hvor bilen skal tilbake i den stand den var. Jeg monterte orginale foringer, og prater ikke non stop om vinsj, hevefjærer, bodylift-kit eller gigahjul, så jeg er ganske edruelig. Det å gå videre er en stor nok utfordring som det er med så mange fundamentale problemer som bilen har/hadde (Rustne aksler, gåene foringer, utett tank, 40 kg bortrustet karosseri m.m.), men bilen vil komme på veien igjen, men det skjer nok ikke i år. Sommeren neste år bør være oppnåelig :)

 

Jeg ser i manualen at for å løsne den svære mutteren på flensen, så benytter man "Holdeverktøy for flens" - 460589013100:

 

Project1_zpsjhrizb7x.jpg

 

Denne har ikke jeg. Jeg prøvde å lage en 3 mm plate (som røk tvert, men kunne vært bedre) med hull i og bolt igjennom på flens, hvor platen var rettet ned mot pallen. Men 200 nm er satans mye. Stropper måtte til for å holde fast selve transfer fra bevegelse. Løsningen viste seg ikke å være spesielt bra.  Har dere noen andre teknikker eller inspirasjon til noe jeg kan lage/gjøre? Jeg prøver å tenke på at jeg ikke skal skade noe heller, for ellers hadde jeg fortvekk boltet sammen inngående og utgående til framaksel sammen i en 3 mm plate, men tenker litt på belastninger.

 

Her er dagens workshop:

 

WP_20160608_14_55_12_Pro.jpg

 

WP_20160608_14_55_35_Pro_zpsjkzhh9e8.jpg

 

Min plan B er å levere saken til VTP ut i fra en nytte/kostnad (skjønt, nå er det min ferie) - betraktning for å få tetningene byttet, men det ville være et nederlag. Min stahet ville raskt lede meg til å lage et kopi av verktøyet, men det tar mye tid.

 

Noen ideer?


Edited by maelling, 08 June 2016 - 14:27.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#954 Bimmerc

Bimmerc

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 08 June 2016 - 15:01

Æ ville nok prøvd med luftverktøy og da slagverktøy. Med en slagtrekker er det utrolig hva du kan løsne. Men vær nøye med å skaffe deg en med skikkelig moment. Regner med at du har luft (kompressor). Lykke til!


Livet, det er ikke dagene som er gått men de dagene du husker. (Fritt etter GG Marquez)

#955 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 08 June 2016 - 18:01

WP_20160608_18_41_50_Pro_zpsy7nebbga.jpg

 

Takker! På verktøyfronten har jeg ikke så mange avanserte ting annet enn lange latmannsarmer, typisk biltema-kits, vinkelsliper og litt håndverktøy. Luftverktøy har jeg vurdert å skaffe meg flere ganger uten at jeg har kommet særlig lenger enn å vurdere hva slags kompressor o.l jeg skal ha. Jeg "opted" for å lage verktøyet jeg trenger, og på bakgrunn av tegningen over ser jeg for meg at den ser omtrent slik ut. Jeg vil plassere hullene litt bedre og forlenge skaftet :)


Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#956 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 08 June 2016 - 18:22

Gi deg selv en slik i preseason julegave:

http://www.ingersoll...titanium-series

 

Alle muttere og bolters store skrekk......

 

Bare pass deg litt når du strammer for med denne vrir du rundt en M20 som smør.....

 

nielsa



#957 Bimmerc

Bimmerc

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 08 June 2016 - 20:57

Du finner en grei kompressor og slagtrekker på en av billigkjedene. Det er ikke noe å lure på. Når du har slått løs noen muttere lurer du på hva du har kasta bort tiden med før. Go for it!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Du finner en grei kompressor og slagtrekker på en av billigkjedene. Det er ikke noe å lure på. Når du har slått løs noen muttere lurer du på hva du har kasta bort tiden med før. Go for it!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Livet, det er ikke dagene som er gått men de dagene du husker. (Fritt etter GG Marquez)

#958 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 09 June 2016 - 14:47

Takker for tips, dere to. Da ble det suksess! Med "Martins flensholder for G", som jeg har gitt delenummer 460 001 (ikke for masseproduksjon), i kombinasjon med elektrisk muttertrekker fra "en av billigkjedene" som drar 450 nm, gikk det som smør:

 

WP_20160609_15_39_00_Pro_zpstzsjwxia.jpg

 

Jeg skal kikke mer på luftkompressor o.l. Ser at utstyr til disse har en ganske hyggelig pris. Jeg kunne tenke meg å lære meg lakkering blant annet, så jeg har flere grunner til å skaffe meg luftsaker. Med dette nye "mirakelet" (muttertrekkeren) har jeg fått meg en ny verktøymessig bestevenn (ved siden av vinkelsliperen og Kemppi'n), og nå lurer jeg på hvor mye tid jeg har rotet bort i alle disse årene med lang latmannsarm osv :)


Edited by maelling, 09 June 2016 - 15:40.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#959 Bimmerc

Bimmerc

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 09 June 2016 - 16:51

Kor bra! Husk moment når du skal skru det ihop. Slagtrekkere er farlig der!


Livet, det er ikke dagene som er gått men de dagene du husker. (Fritt etter GG Marquez)

#960 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 09 June 2016 - 23:04

18 Volts muttertrekkere, typ Bosch, Makita m.fl. har moment på over 1000 Nm.

Pass på flensene, de er laget av veldig mykt metal så de bøyes lett.

Man kan lett presse vann inn I girkassa ved høytrykksspyling, da kan et lager ruste på noen dager om vannet blir liggende der..