Gå til innhold



Foto

Overhale fremakselen.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 14 January 2008 - 08:43

Heisann!

Skulle med bilen på verksted i dag for å få justert spissingen. Fikk beskjed om å skifte hjullager fremme venstre siden. Så burde jeg shimse pivåt (er ikke helt sikkert på hvordan det skrives eller hva det er) på høyresiden.
Hjullageret går greit (dersom man ikke må presse lagrene?), det har jeg skiftet før. Men det det pivåt lageret som skulle shimses om har jeg lite peil på. Jeg vet hvor lagret ligger, men jeg vet ikke hvordan jeg shimser eller hva jeg skal bruke til shims ?
Må jeg kjøpe sett eller går det å bruke colaboks her ? Noen som har bilder av en sånn opperasjon feks ?

En annen ting er prisen på hjullager:
Nissan = 1150,
Mekonomen = 1200,-

Er ikke dette litt dyrt ? Noen som har tips til hvor jeg får kjøpt billigere lager ?

Endring: Bruno Jørgensen = 800,- for komplett hjullagersett, indre og yttre. smile.gif

Endring nr2: www.http://www.okonomi-deler.no/, hjullager sats for 440,- (ink. moms) smile.gif Lager er bestilt!

Edited by SkogsBjønn, 14 January 2008 - 09:32.


#2 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 14 January 2008 - 10:58

Har det litt travelt så jeg bryter bare på. Har bilen på bukker fremme, tatt av begge hjulene og har begynt med shimsingen.
Både på oversiden og undersiden av knokkelhuset er det en firkantet luke med 4x14mm bolter i. Innenfor her er det en original shims som er 0.25mm tykk og et konisk lager. Heter ikke dette pinjonlager ?
pinjohan.JPG
Knokkelhuset der det øverste lagret står + originalshimsen.

Har fått svar på en god del av det jeg lurte på i innlegg nr1, bare ved å skru selv her.
Men det er fortsatt noe jeg lurer på:
1. Når de sier shimse, betyr det at jeg skal ha en tykkere eller smalere shims ?
2. Skal jeg shimse på det øverste, eller nederste lagret ? eller begge to.. ?
3. Regner med at jeg må ha tykkere shims, holder det da med colaboks (som er ca .10 -.15 mm tykk) eller finnes det ferdige shimser til dette ?

#3 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 14 January 2008 - 12:24

hei, jeg byttet alle kingboltlagrene på min.. beli mye tightere å kjøre.. Om du fjærner shims oppe og nede blir lagrene stramme.. Du før fjerne like mye oppe og nede for å få knokkelen sentert.. Ligge bilder på garasjen min...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#4 roger holm

roger holm

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 14 January 2008 - 13:21

det er som regel det nedre som fortest blir slitt.. er ikke noe problem og fjerne bare ett nede det er snakk om 100 deler..

#5 *Patrol*

*Patrol*

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 47 Innlegg:

Posted 14 January 2008 - 13:31

Må ta av shims for å stramme opp lagrene jah, men du får kjøpt shims i forskjellige tykkelser hos Nissan, om det skulle bli for stramt etter å ha tatt heilt bort det shimset som allerede ligger der fra originalt av! Dei koster nesten ingenting! Bør vel egentlig være like mykje shims oppe og nede??! Det for å få sentrert akslingen, ellers er det vel lett for at simmeringen kan begynne å lekke?!

#6 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 14 January 2008 - 13:38

Gikk fra 0.25mm til 0.10 mm, kjennes greit ut nå.

Men jeg plages som f med å få ut hjullagrene devil.gif
Har skrudd ut "koppen" lagrene sitter i. Men hvordan får jeg lagrene ut av denne ?
lagerfaen.JPG
Det slags skive som man kan snurre rundt som gjør at jeg ikke får ut lagrene der. har prøvd å skruve på skiven, men tror ikke det er gjenger der ?
Help!

#7 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 14 January 2008 - 14:50

Husker ikke helt, men tetteringen på spindelen brekker du av med et skrujern.: Forsiktig så du ikke skader godset i spindelen.. Om jeg ikke husker feil , så kan du ta ut en spacer/skive da.. Den skal være helt løs.. Det innerste lagret skal du da kunne ta ut.. Bank ut lagerbanen etterpå.. På andre siden er det en ring som stikker ut 2-3mm.. Stemmer det? Den er bare å trekke av med ei sveisetank om jeg ikke husker feil... Jobben er ikke vanskelig, men tar litt tid.. byttet jo hjullager på min og, men husker ikke helt hvordan jeg gjorde det...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363