Gå til innhold



Foto

Bytte clutch 3.3TD


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 15:10

Det måtte komme... rolleyes2.gif

Var og hærja litt i snøen sammen med en kompis idag. Ble mye gassing og spøling, clutching osv.. Når jeg nå klemmer på etter vei slurer clutchen når jeg får opp turbotrykket.. Pedalen tar også helt ute... Finnes det noen forsterka clutch til denne? Hva er enklest av å ta ut motoren eller ta ned girkassa? Leste en tråd om at girkassa var jævlig tung... Det høres jo desidert enklest ut å ta ned girkassa.. Lage ei krybbe jeg kan feste på jekken og ta ned kassa med...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#2 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 17:10

Tror ikke du behøver noen forsterket clutch til Patrol'en. Det er ikke uvanlig at den har gått over 4-500 k. Sett inn en ny orginal. Så trenger du aldri mere bekymre deg over clutch'en biggrin.gif

#3 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 19:17

Jeg tok en stropp imellom ramma på bakkanten av girkassen. Og en jekk i framkant av girkassen. Skrudde løs girkassen, jekka opp jekken og sparka på jekken til girkassen datt ned i stroppekrybba mi. Høres kansje litt voldsomt ut, men det var faktisk en ganske sivilisert måte å gjøre det på.
Ja kassa er rimelig heavy!

#4 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 20 January 2008 - 19:39

Bytta motor, gir og clutch på renaulten. Det var en ganske enkel jobb, men så veide jo motorn 150kg og gir 50kg.. Aluminium er fine ting.. Får bestille komplett clutch i morgen.. Reiser ut i nordjsøen på torsdag så blir nok ikke clutchbytte før jeg kommer hjem...

Hva er det som må demonteres her? mellomakslinger, handbremswire, ledning til reversbryter, starter, speedowire? Hvor kjøpte du clutch? Pris?

Edited by wazzza, 20 January 2008 - 19:58.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#5 Jalle_Patrol

Jalle_Patrol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 171 Innlegg:

Posted 21 January 2008 - 00:01

Clutch Koster kr 1699 dk kr -ca 25% om du er medlem i http://www.nissan4x4.no . Kan handles gjennom Høyer Autodele DK se http://www.hoyer-autodele.dk

Dette var et tips æ fikk når æ leita etter clutch til min Patrol , finnes sikker mange flere plasser men det går jo ann og høre der smile.gif
Ingenting e umulig, d umulige tar bære litt længer ti.....

#6 bushwalka

bushwalka

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 162 Innlegg:

Posted 21 January 2008 - 02:19

bytta min clutch nå i høst. Leverte bilen til Bruno, dro til syden i 14 dager, og bilen sto klar med ny clutch. greit da gett. Aldri i livet om jeg kliper i girkassa til patrolen igjenn tongue.gif

#7 JER

JER

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 194 Innlegg:

Posted 21 January 2008 - 08:04

HellaNor har clutch til Patrol 160. Husker ikke helt prisen, men mener jeg betalte under 2000

#8 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 21 January 2008 - 11:20

Hei godtfolk.. Takker så mye for tips.. Fikk bestilt komplett sachs-clutch gjennom Bilxtra, min andre jobb.. Fikk inbruddspris biggrin.gif Fikk svar fra økonomideler.. ca 1500kr! Det er halvparten av hva Nissan skulle ha...

Får se om jeg får laget girkassefeste til vinsjen før jeg reiser ut...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#9 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 21 January 2008 - 13:24

QUOTE(wazzza @ 20 Jan 2008, 19:39) <{POST_SNAPBACK}>
Hva er det som må demonteres her? mellomakslinger, handbremswire, ledning til reversbryter, starter, speedowire? Hvor kjøpte du clutch? Pris?


Litt fritt etter husken, men men.
Mellomakslinger må demonteres ja. den som går bak til bakakslingen og den som går frem ifra den lille girkassen (som jeg ikke husker navnet på).
Håndbrekkwire tar du vell enklest av på håndbrekket.
Jeg tok ned girkassen og krypekassen (?) i et, fikk ikke til å skruve av krypekassen mens den hang under bilen.
Så burde du vell ta av begge girspakene. Jeg demonterte ikke startern.

Gjorde dette når jeg tok motor og kasse ifra delebilen smile.gif

#10 Mjollner

Mjollner

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 27 January 2008 - 13:42

Har gjort dette for ekstremt kort tid siden (på fredag kveld faktisk) Var en enkel og grei jobb. Hvis man har løftebukk da så klart. Demonterte begge mellomakslinger, alt elektrisk på kassa, eksosfeste, håndbrekkvaieren har et festepunkt/skjøt rett ved siden av girkassa på ramma. Etter det var det en smal sak med traversen og bolter rundt clutchhuset. Rett fram og enkel jobb i grunn. eneste aberet var at denne bilen var helt nybehandlet med tectyl.... sukk....

#11 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 27 January 2008 - 20:16

QUOTE(Mjollner @ 27 Jan 2008, 13:42) <{POST_SNAPBACK}>
Har gjort dette for ekstremt kort tid siden (på fredag kveld faktisk) Var en enkel og grei jobb. Hvis man har løftebukk da så klart. Demonterte begge mellomakslinger, alt elektrisk på kassa, eksosfeste, håndbrekkvaieren har et festepunkt/skjøt rett ved siden av girkassa på ramma. Etter det var det en smal sak med traversen og bolter rundt clutchhuset. Rett fram og enkel jobb i grunn. eneste aberet var at denne bilen var helt nybehandlet med tectyl.... sukk....



Hei..

Det hørtes ikke så ille ut:p Hvordan kom du til den øverste bolten på girkassa?? Det er jævlig trangt bakom der. Kommer ikke til fra oversiden.. Min bil er ombygd fra bensiner så lurer på om motoren står litt langt bak. Er bare 1,5 cm klaring til torpedovegg fra toppdekselet.. Lurte på å løsne girkassefestet og henge motor og gir i kjettingtalje fra taket.. Tok du av girstengene ? Fjernet dekselet i dørken rundt girspakene?

litt mye spørsmål, men sitter på havet og kjeder meg tongue.gif
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#12 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 06 February 2008 - 00:13

jeg byttet på min pat 3.3 for ca ett år siden. grei jobb det egentlig. selv om kassa veier godt over 100kg tongue.gif

min var mye hevt med 35 dekk. så hadde god plass under bilen. sveiste meg en krybbe av 4 kant rør.
som jeg festet til en stor jekk. da har hadde jeg mulighet til å just. opp og ned fint. kunne jo også da skyve den i alle rettninger. gjorde jobben bra. har den sikkert en plass hjemme her tongue.gif

husker ikke alt i farten. men er jo bare å begynne det, å se hva du må demontere..

noen av skruene sitter jævlig til ja.

og org clutch holder leeenge wink.gif