Gå til innhold



Foto

Intercooler patrol 3,3


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
16 replies to this topic

#1 Nissan Patrol

Nissan Patrol

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 19 February 2008 - 20:24

Hei , noen som har noen tips for montering av ic på patrol 3,3 td. evt bilder tips mottas med takk. skal montere ic fra en saab 9000t i helga.

send helst mail: fredriksen99@hotmail.com
................

#2 William_Olsen

William_Olsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 19 February 2008 - 21:37

kan jo legge ut her, slik at andre også evt kan få inspirasjon, selv om det allerede ligger en topic om det her...

#3 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 19 February 2008 - 22:38

Ligger mange tråder om dette på forumet.. Bare å søke.. Jeg har montert IVECO IC på min sd33t. Noen bilder. Beklager kvaliteten på noen av bildene, mye mobilbilder.












Det orginale slangebendet som er brukt ut fra turboen sprakk ved 1.4 bars tryk.. Er byttet ut til et samcobend av silikon... Ser litt penere ut også tongue.gif

Edited by wazzza, 19 February 2008 - 22:40.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#4 Nismek

Nismek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 108 Innlegg:

Posted 20 February 2008 - 12:58

Hær e mitt oppset,ombygd innsug 2.5" tomer(mer luft ") har 3" toms exsos.... 1.4 i ladetryk.

Attached Thumbnails

  • IMG_0060.JPG
  • IMG_0061.JPG


#5 Nissan Patrol

Nissan Patrol

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 20 February 2008 - 15:59

TAKKER
................

#6 Eiluf

Eiluf

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 65 Innlegg:

Posted 20 February 2008 - 16:10

det der var jo virkelig en god inspirasjon. Har dere fått målt tempen etter IC eller? Får den kjølt ned mye eller? Åssen blir det med trykket da?
Hilsen Eilert!!!

eilertengenes@hotmail.com

#7 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 20 February 2008 - 16:49

QUOTE(Eiluf @ 20 Feb 2008, 16:10) <{POST_SNAPBACK}>
det der var jo virkelig en god inspirasjon. Har dere fått målt tempen etter IC eller? Får den kjølt ned mye eller? Åssen blir det med trykket da?



Jeg har ikke målt med termometer, men etter litt hard kjøring er det STOR forskjell på temperaturen på rørene.. Det varme røret er naturligvis varmt og det kalde røret er iskaldt.. Spesielt nå på vinteren... Turbotrykket målt på innsuget falt med 0.1 bra da jeg monterte cooleren.. Jeg har bare brukt 2" rør på den "kalde siden" på intercooleren.. Skulle helst hatt litt større, men synes 2,5 ble litt stort igjen.. Var bare 2" stuss på intercooleren. 2,5" stuss på den varme siden, så der er det 2,5" fra turboen.
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#8 Nismek

Nismek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 108 Innlegg:

Posted 20 February 2008 - 22:15

QUOTE(Eiluf @ 20 Feb 2008, 16:10) <{POST_SNAPBACK}>
det der var jo virkelig en god inspirasjon. Har dere fått målt tempen etter IC eller? Får den kjølt ned mye eller? Åssen blir det med trykket da?


Har ikke målt tempen .men jeg har valkte å la kalufta gå kortes vei,å ikke over motoren,for da kan den bli oppvarmet av motoren.(offroad kjøring)
Når jeg fjernet det trange orginalstusen"brukte 2.5" fra ic å inn på manifoilen.
Fikk mer dreimoment.. rolleyes.gif

#9 Pættis

Pættis

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 41 Innlegg:

Posted 21 February 2008 - 21:18

Til alle dere som driver å mekker på innsug å eksos...
Er det ingen som har tenkt eller gjort som følgende, laget nytt innsug og eksosmanifold??
Akkurat som gatebilgutta bruker gjøre.
Ser noe trang ut de orginale greiern å med tanke på hvor mye effekt man får med større eksos, hadde sikkert et orntlig grenrør gjort susen og..

#10 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 21 February 2008 - 21:27

QUOTE(Pættis @ 21 Feb 2008, 21:18) <{POST_SNAPBACK}>
Til alle dere som driver å mekker på innsug å eksos...
Er det ingen som har tenkt eller gjort som følgende, laget nytt innsug og eksosmanifold??
Akkurat som gatebilgutta bruker gjøre.
Ser noe trang ut de orginale greiern å med tanke på hvor mye effekt man får med større eksos, hadde sikkert et orntlig grenrør gjort susen og..


Kan nok være mye å hente på det.

Har tenkt på det, men det er veldig trangt der siden det ikke er crossflow-topp, dvs, det er både innsug og eksos på samme side av toppen.
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#11 PM

PM

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 228 Innlegg:

Posted 21 February 2008 - 22:52

QUOTE(Pættis @ 21 Feb 2008, 21:18) <{POST_SNAPBACK}>
Til alle dere som driver å mekker på innsug å eksos...
Er det ingen som har tenkt eller gjort som følgende, laget nytt innsug og eksosmanifold??
Akkurat som gatebilgutta bruker gjøre.
Ser noe trang ut de orginale greiern å med tanke på hvor mye effekt man får med større eksos, hadde sikkert et orntlig grenrør gjort susen og..


Du mener sånn innsug som jeg har laget til her.

Attached Thumbnails

  • Engine.jpg


#12 twoface

twoface

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 211 Innlegg:

Posted 22 February 2008 - 12:22

Imponerende å se hva PM har gjort på sin bil. Å det vil jo uten tvil gi enorme økninger av effekt og moment. Men ulempen for oss "vanlige" folk er vel da kostnadene... et kjapt søk på nette ga meg en pris i overkant av 10 000kr bare for den turboen... blink.gif

Forslagene fra Wazzza og Nismek er vel på mange måter mer anvendelig for de fleste da dette vil gi en moderat økning av Hk/Nm innenfor en begrenset kostnad.

Jeg kommer til å gjøre som Nismek, hvor det originale innsuget kastes i nærmeste søppelkasse og nytt 2,5" innsug monteres. Vil også legge rørene som Nismek har gjort det pga at løsningen de fleste andre har, vil medføre at luften vil bli oppvarmet på tur over motoren til innsuget. Kortest mulige vei og største mulige mengde med kald luft fra ic til motoren er jo det som betyr noe for økt effekt.
Stilpoeng eksisterer ikke i skogen...

#13 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 22 February 2008 - 19:46

QUOTE
Jeg kommer til å gjøre som Nismek, hvor det originale innsuget kastes i nærmeste søppelkasse og nytt 2,5" innsug monteres. Vil også legge rørene som Nismek har gjort det pga at løsningen de fleste andre har, vil medføre at luften vil bli oppvarmet på tur over motoren til innsuget. Kortest mulige vei og største mulige mengde med kald luft fra ic til motoren er jo det som betyr noe for økt effekt.


En teori jeg ble fortalt var at med kun 2" rør fra IC ville luften få såpass fart at den ikke rakk å bli oppvarmet i noen særlig grad på sin ferd over motoren. Vet ikke om det stemmer, men for mitt bruk funker det absolutt greit.. Tenkte også på å legg rørene slik NISMEK har gjort, men diameteren på stussene på Iveco IC`en passet ikke slik. Om jeg skulle hatt som Nismek ville INN-stussen vært 2" og UT-stussen vært 2,5" lItt uheldig med tanke på at luft krymper når den kjøles ned... Hvordan IC har du Nismek??
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#14 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 22 February 2008 - 20:22

Husker ikke helt hvordan det er med breden på Iveco cooleren, men kan det være en idi å montere den med stussene ned? Da går den varme lufta over motoren. Den kalde lufta vil gå rett inn???. Det vil bli noe mere kutting, men kansje ikke umulig.

#15 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 22 February 2008 - 20:28

QUOTE(1911 @ 22 Feb 2008, 20:22) <{POST_SNAPBACK}>
Husker ikke helt hvordan det er med breden på Iveco cooleren, men kan det være en idi å montere den med stussene ned? Da går den varme lufta over motoren. Den kalde lufta vil gå rett inn???. Det vil bli noe mere kutting, men kansje ikke umulig.


Det går nok, men da blir stussene langt nede.. Rørene må bygges nytt og det blir mere svinger på rørene da... Kan ikke flytte colleren lengre opp...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#16 Nismek

Nismek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 108 Innlegg:

Posted 22 February 2008 - 22:25

QUOTE(wazzza @ 22 Feb 2008, 19:46) <{POST_SNAPBACK}>
En teori jeg ble fortalt var at med kun 2" rør fra IC ville luften få såpass fart at den ikke rakk å bli oppvarmet i noen særlig grad på sin ferd over motoren. Vet ikke om det stemmer, men for mitt bruk funker det absolutt greit.. Tenkte også på å legg rørene slik NISMEK har gjort, men diameteren på stussene på Iveco IC`en passet ikke slik. Om jeg skulle hatt som Nismek ville INN-stussen vært 2" og UT-stussen vært 2,5" lItt uheldig med tanke på at luft krymper når den kjøles ned... Hvordan IC har du Nismek??

Brukte en unversal ic 550 x 180 x 65mm i bege ender.
Har også bygd en me Iveco IC,brukte 2.5" fra ic å inn i motoren..

Attached Images

  • 420946_821818_1_.jpg
  • post_7683_1184145701_thumb_1_.jpg
  • post_7683_1184145756_thumb_1_.jpg


#17 Jalle_Patrol

Jalle_Patrol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 171 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 10:36

QUOTE(Nismek @ 22 Feb 2008, 22:25) <{POST_SNAPBACK}>
Brukte en unversal ic 550 x 180 x 65mm i bege ender.
Har også bygd en me Iveco IC,brukte 2.5" fra ic å inn i motoren..


Kan bekrefte at det funker med Iveco IC dribble.gif



Har tatt bilder av Eksosflens og flens til Innsug som jeg har laget. Er laget i 10 mm rustfri og skjert ut i vannskjerer

Attached Images

  • Innsugs_Flens.jpg
  • Eksos_Flens.jpg

Edited by Jalle_Patrol, 27 February 2008 - 10:38.

Ingenting e umulig, d umulige tar bære litt længer ti.....