Justerte opp ladetrykket
#1
Posted 10 March 2008 - 01:45
Jeg prøvde å koble fra slangen fra kompressorhuset og til wastegate på bilen istad, bare for å prøve. Turboen klarte å lade 1,1 før den gav seg, er dette vanlig på turboene som står på RD28t? Tok en prøvetur på kanskje 10 min og prøvde å gi på, men den gikk ikke så mye bedre, har dette noe med at dieselpumpa ikke blir justert opp, at den gikk så dårlig? Hvor mye bedre vil den gå med høyere justert dieselpumpe?
Hvor mye tåler disse turboene av ladetrykk over lengre tid før de går dukken? Kan motoren ha fått noen skade av at jeg prøvde dette en liten stund? Gav på litt da for å teste men innen rimlighetens grenser selvfølgelig, 3500 - 4000rpm maks!
#2
Posted 10 March 2008 - 23:20
Jeg prøvde å koble fra slangen fra kompressorhuset og til wastegate på bilen istad, bare for å prøve. Turboen klarte å lade 1,1 før den gav seg, er dette vanlig på turboene som står på RD28t? Tok en prøvetur på kanskje 10 min og prøvde å gi på, men den gikk ikke så mye bedre, har dette noe med at dieselpumpa ikke blir justert opp, at den gikk så dårlig? Hvor mye bedre vil den gå med høyere justert dieselpumpe?
Hvor mye tåler disse turboene av ladetrykk over lengre tid før de går dukken? Kan motoren ha fått noen skade av at jeg prøvde dette en liten stund? Gav på litt da for å teste men innen rimlighetens grenser selvfølgelig, 3500 - 4000rpm maks!
Tetta du slangen/eller nippel på kompr. hus da du koblet den fra, ellers vil den blåse trykkluft ut i det fri, da vil det gå dårlig.
#3
Posted 11 March 2008 - 06:34
Hvor måler du trykket? Rett på innsuget eller på turboen?
Hvis trykket steig da han røska av slangen så skal/bør den jo bedre.. En bleed-ventilen på aktuatorslangen gjør jo akkurat det samme.. Slipper deler av laddelufta ut i det fri...
Edited by wazzza, 11 March 2008 - 06:38.
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#4
Posted 11 March 2008 - 10:43
Men tror dere det er skadelig å nett prøve dette? Hvor på pumpa skal jeg justere?(og ja, skal huske hvor den sto orginalt)
EDIT:
Fant dieselmengdeskrua under ei hette når jeg sjekka litt rundt på pumpa. Justerte opp en halv omdreining og den gikk betydlig bedre! Justerte den ned igjen etter å ha kjørt litt med oppskrudd pumpe og høyere turbotrykk!
Jeg tenkte også på en ting, hvor mye kan jeg stille pumpa NED dersom jeg justerer opp tomgangen? Kunne tenke meg å prøve å se hvor drivstoffgjerrig bilen kan bli! Altså dersom jeg justere opp tomgangen og ned dieselmengeskrua så mye jeg kan, kan dette være dårlig for motoren? Jeg finner ikke noe som kan tilsi at det skulle være dårlig for motoren... Vet at effekten vil gå drastisk ned men for enkel pendelkjøring på flat vei kunne det jo vært artig å prøvd!
Edited by N_maximus_N, 11 March 2008 - 12:58.
#5
Posted 11 March 2008 - 16:16
Anbefales ikke å skru ned dieselpumpa.
For mager blanding vil kunne skade motoren.
Akkurat hvorfor vet ikke jeg, men har det fra sikre kilder.
Blir vel no galt med smøring og temperatur i sylinderene tenker jeg.
#6
Posted 11 March 2008 - 19:42
Anbefales ikke å skru ned dieselpumpa.
For mager blanding vil kunne skade motoren.
Akkurat hvorfor vet ikke jeg, men har det fra sikre kilder.
Blir vel no galt med smøring og temperatur i sylinderene tenker jeg.
På en bensinbil stemmer det du sier, men på en diesel er det omvendt.. De fleste dieseler har ikke noe gasspjeld.. De går med luftoverskudd hele tiden. Effekten avhenger av hvor mye diesel du sprøyter innpå. På min 3.3TD går gasspedalen rett til dieselpumpa, altså den eneste som regulerer dieselmengden er høyrefoten...
Masse diesel, masse varme....
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#7
Posted 11 March 2008 - 20:10
men de blir ikke større!?!
Hans Heimdal
915 97 415
Hans@offroad.no
#8
Posted 11 March 2008 - 22:12
#9
Posted 12 March 2008 - 01:11
Du skader stempel(svir hull)kan brene ventiler,turboen kan blir veldig varm(snareveien til havari)
hvis ikke slangen er tilkoblet boost kompensatoren på pumpa,vil motre få for mager blanding.
Når du ska øke ladetrykke bruk"Universal bleed ventil for å øke ladetrykket på turbo(http://www.turbofun....egory/8608.html)denne gjør att wastegate åpner senere(mer ladetrykk)
Skru opp dieselmengden"i forhold til hvor mye du øker ladetryke..
Ville ikke kjørt med mer en 1 bar ladetrykk .
Edited by Nismek, 15 March 2008 - 01:07.
#10
Posted 12 March 2008 - 06:40
Masse diesel, masse varme....
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#11
Posted 12 March 2008 - 06:47
For mye diesel blir ikke forbrent og fungerer heller som kjøling./smøring
For lite diesel i lengden vil kunne gi brente stempler. Blir lite smøring og mye luft.
Men bare å prøve......
#12
Posted 12 March 2008 - 09:49
For mye diesel blir ikke forbrent og fungerer heller som kjøling./smøring
For lite diesel i lengden vil kunne gi brente stempler. Blir lite smøring og mye luft.
Men bare å prøve......
MYE diesel gir MYE varme, that`s it. Har sjekka det noen ganger på min bil, med mye svart røyk så går eksostempraturen fort opp. Derfor er det også viktig med sånn EGT måler ved trimming av diesel. Har ingen hensikt å gå etter kjølevesketemp. siden den er altfor sein til å reagere.
Altfor mye diesel kan faktisk vaske vekk oljefilmen inne i sylinderene.
Edited by PM, 12 March 2008 - 09:49.
#13
Posted 14 March 2008 - 00:18
For mye diesel blir ikke forbrent og fungerer heller som kjøling./smøring
For lite diesel i lengden vil kunne gi brente stempler. Blir lite smøring og mye luft.
Men bare å prøve......
Dette er helt galt!!! Folk ødelegger motoren sin hvis de følger dette. For mye diesel = for mye varme!
At det ryker svart ved høyt pådrag er ok, så lenge det ikke ryker svart ved vanlig kjøring så er du temmelig safe...
#14
Posted 14 March 2008 - 20:27
At det ryker svart ved høyt pådrag er ok, så lenge det ikke ryker svart ved vanlig kjøring så er du temmelig safe...
Altså er konklusjonen at det er farlig å justere OPP for mye diesel og ikke NED?? Å justere ned pumpa ved mistenkelig høyt forbruk er på ingen måte skadelig?
#15
Posted 15 March 2008 - 14:45
At det ryker svart ved høyt pådrag er ok, så lenge det ikke ryker svart ved vanlig kjøring så er du temmelig safe...
Må få legge til at det er ikke så veldig bra at det ryker svart på mye gass heller, blir fort jæ...... varmt.
Så skaff dere EGTmåler fokens!!
#16
Posted 15 March 2008 - 19:00
#17
Posted 16 March 2008 - 16:28
Er det ironi eller
Håper det...
Sørg for at bilen får så mye luft og så kald luft som mulig (intercooler)
Det skal ikke ryke mye uansett hvordan du belaster motoren. Det vil ryke litt med det samme man gir gass før turboen har klart å følge med, men det skal man ikke se etter, det er jevn belastning som sier om ting er på stell her.
Svart røyk er uforbrent diesel. Svart røyk er da enten et tegn på at motoren får for mye diesel eller for lite luft. Ingen av delene er bra, for resultatet er høy temperatur.
Ikke gå i den fella å blande dieselforbrenning med bensin forbrenning, det er to vidt forskjellige ting.
På en bensinbil er et overskudd med drivstoff med på å kjøle motoren, det er motsatt på en dieselmotor.
Det er en ting som forteller om motoren har det bra og det er eksostemp.
Med andre ord: Pyromåler som PM sier.
Det som hjelper best til å holde ned temperaturen på eksosen er å senke temperaturen på innsugslufta og sørge for at motoren får nok luft.....
#18
Posted 16 March 2008 - 18:28
Det fungerer bra hos meg
#19
Posted 17 March 2008 - 00:10
Med andre ord: Pyromåler som PM sier.
Slenger meg på her!!(selv om dette koster litt)
#20
Posted 19 March 2008 - 02:01
Og hvor mye skal jeg justere skrua på pumpa? Til det begynner å ryke når bilen går på tomgang eller? Hvor mange hk kan jeg forvente ut av det trykket du anbefaler jeg bør ligge på?