Gå til innhold



Foto

Justerte opp ladetrykket


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
28 replies to this topic

#21 PM

PM

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 228 Innlegg:

Posted 19 March 2008 - 05:48

QUOTE(N_maximus_N @ 19 Mar 2008, 02:01) <{POST_SNAPBACK}>
Hvilket trykk bør jeg legge meg på dersom jeg kommer til å kjøre opp tunge bakker med høy belastning over tid UTEN intercooler? Intercooler kommer etterhvert men nå til å begynne med? Bilen kommer ikke til å trekke noen tung henger eller noe sånt til å begynne med men hva bør jeg ha for at turbo og motor skal ha det godt? 1 bar?

Og hvor mye skal jeg justere skrua på pumpa? Til det begynner å ryke når bilen går på tomgang eller? Hvor mange hk kan jeg forvente ut av det trykket du anbefaler jeg bør ligge på?


Du bør absolutt ha IC og ett eksosanlegg med større dia. enn std. Så for at turbo og motor skal ha det godt som du spør om så er de to tingene å foretrekke før du gjør noen ting egentlig. Den orginale turbon er veldig liten og med økt trykk så kommer du til å få varm luft som skal inn i motoren, hvis du samtidig øker mengden diesel da så blir det fort for varmt.

Når det gjelder hvor mye du kan justere etter du har montert IC/3" eksos så rundt en 1/2 omdr. til å begynne med. Det er fort gjort at det ryker noe ved gasspådrag f. eks ut av kryss o.l, men hvis du holder full gass over en strekning/oppover bakker etc. så skal det ikke ryke. Her kan du prøve deg fram med røykbegrenser også, evt. øke mengde og stramme røykbegrenserfjær. Da vil du få mer diesel jo høyere trykket blir.

Den pumpa er også forholdsvis liten innmat i så du kommer nok ikke noe særlig over 140-145hk på maks. Før jeg bygd om min til større stempel så hadde jeg nesten 2 omdr. på mengdeskrue + noe annen justering og dieselmengden var da 57cc, std. gir den 45cc. Tror som sagt ikke at 57cc med diesel gir mer enn 145hk, men det blir en helt annen drag i den mot std. altså.

#22 N_maximus_N

N_maximus_N

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 21 March 2008 - 19:16

Har begrensa trykket på turbo til 0,9 nå. Har justert dieselmengdeskrua 3/4 av en hel runde inn, og det ryker f.eks hvis eg ruser den på tomgang, men det gir seg etter kanskje 1-2sekund. Prøvde først med en halv runde på skrua, men etter å ha justert den litt til gikk den mye bedre! Kan jeg holde på gassen mens jeg justerer på den skrua og gi meg med å skru når den begynner å ryke, eller må det være under belastning?

#23 pat42

pat42

    pat42int

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 22 March 2008 - 07:36

Du må ha full belastning, dvs. du må justere litt og så ut og prøve og se hvordan det ryker. Ikke hold på gassen for mye på tomgang, det blir jo et himla turtall, og du finner ikke ut noen ting med det, annet enn på hvilket turtall dieselpumpa regulerer turtallet, ikke sjekk det for mye......
Et 90`bend på enden av eksosrøret er en fordel for da ser du mye lettere hvordan eksosen er.

Kjør motoren god og varm før du begynner med dette.
Det beste er å finne en bakke der du kan belaste den maks på f.eks 3. gir uten at turtallet øker for fort.
Røykmengden vil som tidligere nevnt her være stor akkurat når du trår inn gassen, det er fordi turboen ikke har rukket å ladde trykk nok til at motoren klarer å forbrenne all dieseln som sprøytes inn på full gass.
Straks turboen lader fullt trykk skal det ikke ryke noe særlig.

Pass på motoren din. Ta det med ro så lenge den er kald, monter ic, pass på kjølevæskenivå, og motoroljeskift. RD28t motoren er ikke bombesikker, men det er jo heller ingen andre motorer heller, men jeg vil bare presisere at når du øker trykket og dieselmengden, øker du varmeutviklingen i kompresjonsrommet mye, og det er viktig at du gir motoren nok tid til å spre denne varmen ut i hele blokka og toppen, store varmeforskjeller i en motor skaper spenninger, som i sin tur gir økt fare for tull med topp/ blokk.

For all del Lykke til!
Bare tenk over hva du driver med smile.gif
http://www.4x4norway.no

Patrol Y61 SE
4.2TDI

#24 N_maximus_N

N_maximus_N

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 22 March 2008 - 21:29

Motoren blir ikke pressa noe i det hele tatt før den har nådd driftstemperatur og oljetrykket har stabilisert seg for den har blitt varm.

#25 ready4-runner

ready4-runner

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 856 Innlegg:

Posted 01 April 2008 - 09:44

Bare lufter en tanke her.

Visst en skrur opp dieselmengden vil ikke da dieselen bruke lenger tid til å brenne og da spre seg videre ut i eksos siden for den er "oppbrent" noe som da vil gi økt eksostemperatur?

Har lest litt gjennom tråden her og har hørt at begge deler er skadelig for motoren, både for mye og for lite diesel.

Men det er vel ganske viktig med en sjekk på dysene også?
Lykkelig eier av en 02 Duramax Silverado

#26 PM

PM

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 228 Innlegg:

Posted 01 April 2008 - 23:47

QUOTE(ready4-runner @ 1 Apr 2008, 09:44) <{POST_SNAPBACK}>
Bare lufter en tanke her.

Visst en skrur opp dieselmengden vil ikke da dieselen bruke lenger tid til å brenne og da spre seg videre ut i eksos siden for den er "oppbrent" noe som da vil gi økt eksostemperatur?

Har lest litt gjennom tråden her og har hørt at begge deler er skadelig for motoren, både for mye og for lite diesel.

Men det er vel ganske viktig med en sjekk på dysene også?


De som sier det er skadelig med for lite diesel TAR FEIL. For mye diesel er skadelig pga. nettopp det du her sier, forbrenning som fortsetter ut i eksosmanifold.

#27 torgeirkv

torgeirkv

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 03 January 2013 - 23:24

Hvor sitter justerings skruen på dieselpumpa på y60 2,8.? Noen som har bilder?



#28 stakern

stakern

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 16 Innlegg:

Posted 07 January 2013 - 21:20

Er en streng som går igjennom mutteren der som du må klippe av

Untitled.jpg



#29 zipp3rmann

zipp3rmann

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 156 Innlegg:

Posted 27 January 2013 - 22:36

blenda turboslangen på min 3.3td og justerte pompa på MAX. uten intercooler.  gikk som satan. men brakk veiva etter en stund. kansje 5000km. men så skal d sies at vi tynte motoren. 4500rpm og mere til i jørmehull for og teste ka den tålte. den tåler bank. men anbefaler og ikke kjøre så hardt trykk over lengre tid. har bytta motor i min nu. kjøre enda med bra laddetrykk(1,3bar) og max diselmengde. funker fjell enda etter 20,000km +. pendler mye over fjellan her med og uten henger. inga problem så langt. kjører den ikke lengre ut en 3000rpm da man ikke har no serlig med krefter over 3000rpm.