Posted 23 March 2008 - 23:44
Jeg har problemer med å forstå hvordan det er koblet på din bil... Er starter, gløding og dynamo 24V, mens resten av bilen drives av en omformer??
For å si det sånn.. Det batteriet som er til venstre på tegninga (høyre hjulbue) skal være koblet til JORD: Plussen fra dette batteriet skal KUN (!!!) gå til minus på det andre batteriet som står på høyre side... Måler du mellom denne hovedkabelen og jord skal du måle batterispenningen over ETT batteri, altså 13,8V idèelt... Kobler du på annet utstyr på pluss her vil du skjevbelaste batteriene og du vil får startproblemer...
På pluss fra batteriet til høyre på tegninga mi (venstre hjulhus) skal dynamo, starter og andre ting tilkobles.. Måler du mellom pluss her og jord skal du måle batterispenningen til begge batteriene. 13,8V*2... Her skal omformeren din tilkobles om den omformer fra 24V til 12V.
Jeg skjønner ikke hvor den bryteren din kommer inn i bildet.. Du kan ha en bryter til å bryte plussen til omformeren, helst over et relè, så slipper du å kjøre full strøm gjennom bryteren..
Hvor stor er omformeren din i Apmere?? Jeg har en på 30A som står på konstant, også mens jeg er på havet i 14 dager.. Null problem å starte bilen når jeg kommer hjem.. Trekker veldig lite på "tomgang"..
oppdatert tegning...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363