Gå til innhold



Foto
- - - - -

Jevne's Pajerogarasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 jevne

jevne

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 15 April 2008 - 15:30

Kjøpte meg en '86 Mitsubishi Pajero 2.3 for et par uker sida, da er det plutselig på høy tid med offroading. Hadde en kort Patrol for nesten et år sida, men den fikk kjøreforbud grunnet uante mengder karosserirust. Selv er jeg ikke en mekaniker, det skal understrekes, jeg er mer en offroadentusiast. Men jeg er naturligvis ikke redd for å bli møkkete på nævan.

Pajeron kjøpte jeg av en polakk på Fagerhaug, nord for Oppdal. Han hadde ikke gjort en drit med bilen, bortsett fra å sveise karosserirust og EU-godkjenne den, så historien bak denne kreasjonen er meg ikke kjent. Pajero'n ble min for den nette sum av 25.000, foreløpig virker det som et røverkjøp, selv om den har gått 323.000.


Her står den uten skilt, det er fiksa nå.


En tidligere eier har prøvd seg med matt svart lakkering, tidligere var den visstnok hvit. I utgangspunktet en meget god idé, men han kunne gjort litt grundigere arbe før han malte'n. Lakken flasser av på panseret og taket.


Hva det hjulet bakpå der er til aner jeg ikke, er vel mest til pynt.


Store hjul er bra, har fortsatt ikke undersøkt hvor store de er, er litt travelt om dagen.



Bilen er i grunn klar for offroading den, men vil nok ta det litt pent og pyntelig i starten. Som sagt er jeg ikke mekaniker, dessuten er det den eneste bilen jeg har. Håper å få brukt den på lørdag i et terreng som er den verdig.

Planer til forbedring, så framt lommeboka tillater det:

--- CD-spiller. Lyden av diesel kan bli kjedelig etter hvert.
--- Skifte foringer i hjulopphenget foran. Var ener-feil på EU-kontroll.
--- Vinsj.
--- Kufanger.
--- En hælvetes mengde verktøy, redskap og utstyr, da jeg ikke eier noe som helst slikt.


Noen Pajero-kjennere som kan fortelle meg hva som ryker sundt på biler som dette, slik at jeg er forberedt?

#2 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 15 April 2008 - 16:16

Hei, velkommen hit smile.gif Jeg er ikke noen Pajerokjenner, men bilen ser jo bra ut? Iværtfall på bildene.. Har du leitet litt under dørkmatter og slikt for å se om du finner noe "husøykrom"?

Hvilken patrol var det du hadde? Jeg har en kort 160 med 3.3TD...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#3 chri-ha

chri-ha

    Chri-ha

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 15 April 2008 - 17:25

diesellyd kjedelig....?

sett på green el kn filter og større eksos så blir det alt annet enn kjedelig devil.gif
90 HiluxTurbo

Christian Halsa
480 22161

#4 jevne

jevne

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 15 April 2008 - 17:32

Hadde en '85 Patrol 2.8

Bilen var stygg som juling, og som sagt svært rustete. Men den starta og gikk støtt. Tok seg fram i terrenget gjorde den også. Det eneste jeg savner i forhold til Pajero'n er motoren, 2.8 bensin er en skikkelig godmotor. Blir mye mer giring med 2.3 diesel.

Det finnes ingen tepper og matter i Pajero'n, alt var råttent og ble fjernet før rustsveisinga. Nå er ikke jeg en ekspert på rustsveising, men det virker som om polakken har gjort en godkjent jobb. Kan legge ut noen bilder av det senere til vurdering...

Og det jeg har sett av ramme og understell er i god stand. Burde vel strengt tatt krype under den en dag, men igjen, er ganske travelt om dagen.

#5 jevne

jevne

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 16 April 2008 - 11:14

Var litt over og under bilen i dag, kan ikke si at jeg ser noe farlig rust noe sted. Sjekket forøvrig dekkene, som er 35". Tok også noen fler bilder mens jeg drev på.


Knappen til venstre for sigarettenneren er til glødeplugga, da de er koblet fra tenninga. Hvorfor? Vet ikke.



Det er tydelig at gølvet var helt jævli før, håper det holder ei stund.


Vindusspylere har jeg ikke, selv om jeg har tanken. Hvorfor? Igjen, vet ikke.


Ser ut som om det er opplegg til noen lamper på taket. Det hadde forsåvidt sett kult ut, men vil ikke greiner og drit ruinere slikt når man er på skogstur?


Slikt ser det ut i motorrommet, ser egentlig greit ut. Noen som vet hvorfor det er to batterier der? Er det vanlig på Pajero?

#6 JT

JT

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2419 Innlegg:

Posted 16 April 2008 - 13:47

Skal være to batteri.. smile.gif Ellers ser jo bilen hel ut. Hvis du tar en titt på garasjen til Velox, får du litt inputs på hva som kan gjøres på en Paj gen 1. Han har likens bil som du, og har fått til mye bra jobb uten å blakke seg.. biggrin.gif
Lord.......
XL-7

#7 masseyman

masseyman

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 343 Innlegg:

Posted 17 April 2008 - 20:19

Denne bilen virker veldig kjent, det er nok en kamerat av meg som hadde bilen før han polakken på fagerhaug, Men jeg tipper at polakken hadde rundt 10lapper i fortjeneste på denne bilen, for kameraten min solgte den for rundt 15lapper.
Ledningene på taket har tidligere gått til 4 ekstralys, og den gløde-knappen er der fordi at auto-glødinga er kaputt. Hjulene på bilen din har tidligere stått på en lang patrol, men det er ikke akkurat de ultimate sommer-dekkene rofl.gif
Sigurd
Mob:90046866
user posted image

#8 jevne

jevne

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 14:16

QUOTE(masseyman @ 17 Apr 2008, 21:19) <{POST_SNAPBACK}>
Denne bilen virker veldig kjent, det er nok en kamerat av meg som hadde bilen før han polakken på fagerhaug, Men jeg tipper at polakken hadde rundt 10lapper i fortjeneste på denne bilen, for kameraten min solgte den for rundt 15lapper.
Ledningene på taket har tidligere gått til 4 ekstralys, og den gløde-knappen er der fordi at auto-glødinga er kaputt. Hjulene på bilen din har tidligere stått på en lang patrol, men det er ikke akkurat de ultimate sommer-dekkene rofl.gif



Interessant med litt forhistorie, takker. Når det gjelder penger og fortjeneste var det vel nøyaktig noe slikt jeg hadde innbilt meg.

#9 chri-ha

chri-ha

    Chri-ha

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 14:35

Ting som ryker sundt på pajero er som på biler flest slitedeler. Spesiellt med store hjul så går det hardt utover forstilling og drivverk. Vær nøye med å fette opp der det nipler, så sparer du endel slitasje.

Ellers så spørs det jo hvor langt motor og slikt har gått, men toppene er utsatt. spesiellt på 2,3 td. Vær derfor nøye med å aldri kjøre bilen for varm. begynner nåla å nærme seg rødfeltet så stopp og la det kjøle seg.

Hvis du har gamletype girkasse så er de lite slitesterke. Dette merker du ved at du hører uling i forskjellige gir. Kan gå en stund da selv med lyd. men da vet du iallefall at noe er på veg.

For å spare motor og turbo er det alltid lurt å la bilen gå noen minutter etter at du har startet den, og før du slår den av. Jeg merker stor forskjell på varm og kald motor. Og turboen har alltid godt av å få kjøle seg ned.

Ellers så er det greie biler å skru på. Jeg klarer det, og da klarer alle det rofl.gif

Og er det noe, så er det somregel bare å søke her inne så finner man noen som har gjort det før, og som kanskje har tat noen bilder
90 HiluxTurbo

Christian Halsa
480 22161

#10 jevne

jevne

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 18 April 2008 - 15:23

QUOTE(chri-ha @ 18 Apr 2008, 15:35) <{POST_SNAPBACK}>
Ting som ryker sundt på pajero er som på biler flest slitedeler. Spesiellt med store hjul så går det hardt utover forstilling og drivverk. Vær nøye med å fette opp der det nipler, så sparer du endel slitasje.

Ellers så spørs det jo hvor langt motor og slikt har gått, men toppene er utsatt. spesiellt på 2,3 td. Vær derfor nøye med å aldri kjøre bilen for varm. begynner nåla å nærme seg rødfeltet så stopp og la det kjøle seg.

Hvis du har gamletype girkasse så er de lite slitesterke. Dette merker du ved at du hører uling i forskjellige gir. Kan gå en stund da selv med lyd. men da vet du iallefall at noe er på veg.

For å spare motor og turbo er det alltid lurt å la bilen gå noen minutter etter at du har startet den, og før du slår den av. Jeg merker stor forskjell på varm og kald motor. Og turboen har alltid godt av å få kjøle seg ned.

Ellers så er det greie biler å skru på. Jeg klarer det, og da klarer alle det rofl.gif

Og er det noe, så er det somregel bare å søke her inne så finner man noen som har gjort det før, og som kanskje har tat noen bilder



Takk for tipsene. Skal på Jula (nytt varehus i Trondheim) i morra, tenkte jeg skulle kjøpe en del nyttige saker, blant annet fettpresse. Det nevnte forresten han polakken også. For varm motor ser ikke ut til å være noe problem, har ikke fått nåla lenger enn en fjerdedel opp på skalaen. Stussa litt over det egentlig, men jeg velger å se på det som noe positivt.

Skruing skal jeg vel få til etter hvert, men jeg må skaffe meg en del verktøy først.