Gå til innhold



Foto

Freon


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
25 replies to this topic

#1 blackfeet

blackfeet

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1205 Innlegg:

Posted 20 June 2008 - 22:01

Er det noen som vet hvor jeg kan få fylt på med FREON??Send gjerne en PM. smile.gif

#2 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 03:15

QUOTE(blackfeet @ 20 Jun 2008, 22:01) <{POST_SNAPBACK}>
Er det noen som vet hvor jeg kan få fylt på med FREON??Send gjerne en PM. smile.gif

Ditt lokale Kjøleservice firma, fyller på med mer 134a gass de.. det er den nye typen
på Gjøvik bruker verkstedene Larsen kjøleservice

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#3 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 08:33

QUOTE(Biringen @ 21 Jun 2008, 03:15) <{POST_SNAPBACK}>
Ditt lokale Kjøleservice firma, fyller på med mer 134a gass de.. det er den nye typen
på Gjøvik bruker verkstedene Larsen kjøleservice


Må ikke systemet bygges om litt for å kunne bruke ny-typen gass på biler beregnet på freon-holdig gass?

#4 Lanzin

Lanzin

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 373 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 15:47

jo,men du får en erstatningsgass du kan fylle så du slipper og bytte olje og o-ringer... husker ikke nr.. kan finne ut.

#5 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 22 June 2008 - 23:52

Skal du ha R134A gass på R12 anlegg så er det vanlig å konvertere på følgende måte for å få mest mulig utbytte av gassen: Bytte o-ringer, bytte olje, bytte dyse, bytte rørkoblinger, bytte tørkefilter. Såvidt jeg har lest meg til så skal man fylle 80% av mengden til R12 med R134A og trykkføleren skal justeres så den kompressoren kobler inn litt tidligere.

Ettersom man leser og som det blir nevnt så finnes det andre gasser som kan brukes og er mere kompatible enn R134A
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#6 johoo

johoo

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 73 Innlegg:

Posted 23 June 2008 - 17:58

QUOTE(Lanzin @ 21 Jun 2008, 16:47) <{POST_SNAPBACK}>
jo,men du får en erstatningsgass du kan fylle så du slipper og bytte olje og o-ringer... husker ikke nr.. kan finne ut.


R413 (nei ikke skrivefeil for R134...) også kalt Isceon 49 hvis jeg ikke husker helt feil.

#7 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 23 June 2008 - 18:34

O-ringer bør jo skiftes av og til lell....hører jo med på en storservice på et anlegg.

#8 blackfeet

blackfeet

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1205 Innlegg:

Posted 24 June 2008 - 16:18

TAKK FOR ALLE SVAR biggrin.gif biggrin.gif smile.gif smile.gif smile.gif warning.gif

#9 cwathne

cwathne

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 487 Innlegg:

Posted 26 June 2008 - 19:42

Dette har jeg prøvd ut. Så kan snakke av erfaring. Dette gjorde jeg på min -86 subb 6,2.
Jeg fant overgangsslanger så jeg kunne bruke r134a apperatet jeg hadde på jobb til å fylle på R12 anlegget. Jeg fyllet opp, synes ikke det var noe effekt å skryte av og kompressoren gikk med veldig korte intervaller. Så gikk det ikke lang tid før væska (gassen) lekket ut. Da skjønte jeg jo jeg hadde en lekkasje, jeg tok alle o-ringe ut og duppet dem i ac olje (samme olje som er i kompressoren). Monterte det sammen og fyllet litt ekstra med gass denne gangen. Systemet holdt da tett, men kompressoren gikk lite og var ikke rare effekten. Da justerte jeg på trykkbryteren slik kompressoren fikk normale intervaller (og litt til whistle.gif ) Jeg fikk da veldig god effekt og såg ut til å fungere greit. Det gikk noen uker og da kjærringa skulle kjøre den på jobb skar kompressoren seg. Om det var på grunn av den ikke hadde vært i bruk på en god stund, eller at den rett og slett ikke tålte den nye gassen. Det svaret vet jeg ikke. Men skal bytte kompressor snart og prøve på nytt.

Men altså, er ingen nødvendighet å bytte o-ringer hvis dem ser hele ut og ikke er knall harde. Dupp dem i ac olje og monter dem igjen. Fyll på gass og juster bryteren. Mulig din kompressor var i bedre stand en min smile.gif
Det fins kun 2 typer biler. Nye og brukte Chevrolet !

#10 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 01 July 2008 - 18:14

Man trenger ikke bygge om noe egentlig. Man injekterer en engangsbeholder med 60 ml PAG pluss olje som blander
seg med eksisterende olje og gjør denne kompatibel
med R-134a Slanger og O-ringer trenges da ikke å skiftes.
En patron holder på system inntil 1,5 kg med kuldemedium (en suburban er 1.09kg mener jeg å huske) Kan brukes på alle kjøretøy med R-12 og konverteringen fra R-12 til R-134a skjer på under 1 time.

#11 tveru

tveru

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 25 July 2008 - 09:42

Hei.
Jeg er ny her og fikk lyst til å svare da jeg akkurat har fylt mitt eget AC anlegg med et kjølemedie som heter Freeze12 (FR12). Dette er en blandingsgass som går på alle R12 0g R134 anlegg uten ombygging. Gassen kjøler nok ikke så godt som R12 men bedre enn R134, og har den fordelen at den fordamper ved lavere trykk slik at det blir mindre arbeid og slitasje på kompressor.

Før du fyller bør du trykkteste anlegget ditt, da helst med nitrogen, men det kan også brukes trykkluft, men siden luft inneholder fuktighet er det viktig å evakuere anlegget før fylling. Dette gjøres med en pumpe som produserer vakuum, og koples til lavtrykkssiden på anlegget.

Et refillsett med FR12 kan feks. kjøpes på E-bay, og vil komme på ca 400-500 kr til Norge inkludert frakt- her er en link til settet jeg kjøpte- det er tilstrekkelig med gass for å fylle et AC anleg i en Suburban.....

http://cgi.ebay.com/...80825QQtcZphoto

Rune

#12 black smoke.

black smoke.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 25 July 2008 - 20:12

Var å koblet bilens ac til et apparat som skifter gassen i anlegget samtidig som den fyller på ny olje å sjekker for lekasjer.
Jore det selv nå på den lokale besnistasjonen/verkstedet her i byen da jeg kjenner eieren.
Men vet de jør det samme på verksted å det koster ca 1000lappen.
Gassen er svindyr så du må nok ut med noen kroner uansett om du drar til et kjøleservice firma.

#13 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 25 July 2008 - 20:37

QUOTE(black smoke. @ 25 Jul 2008, 20:12) <{POST_SNAPBACK}>
Var å koblet bilens ac til et apparat som skifter gassen i anlegget samtidig som den fyller på ny olje å sjekker for lekasjer.
Jore det selv nå på den lokale besnistasjonen/verkstedet her i byen da jeg kjenner eieren.
Men vet de jør det samme på verksted å det koster ca 1000lappen.
Gassen er svindyr så du må nok ut med noen kroner uansett om du drar til et kjøleservice firma.


Bergheim i Brg tok kr 2000.- skifting av gass i hans anlegg..en 99 subb...syns ikke det var så gale jeg..

#14 black smoke.

black smoke.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 25 July 2008 - 20:46

QUOTE(axsling @ 25 Jul 2008, 20:37) <{POST_SNAPBACK}>
Bergheim i Brg tok kr 2000.- skifting av gass i hans anlegg..en 99 subb...syns ikke det var så gale jeg..


tror jeg ga 1100kr ca her tidligere på et verksted men det var ikke merkeverksted men det er jo samme maskinen uansett så det funka fint.
Grunnen jeg jore det på nytt nå er for føleren på tørkeren gikk til H...... men alt funker ok nå.
Den maskinen jeg brukte sist er foresten til salgs hehe Han som drev klarte ikke mere så komunen har tatt over intill videre.

Edited by black smoke., 25 July 2008 - 20:48.


#15 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 25 July 2008 - 21:04

QUOTE(axsling @ 25 Jul 2008, 21:37) <{POST_SNAPBACK}>
Bergheim i Brg tok kr 2000.- skifting av gass i hans anlegg..en 99 subb...syns ikke det var så gale jeg..


Man skifter ikke gass...... NB!!!!!!!!

Man suger ut den du har / det du har igjen... vacumeres...så holdes vacumet en stund for å sjekke at det ikke er noen lekasjer. Er det en større AC service så skiftes o-ringer og tørker. Tørker anbefales å skifte av og til, så slipper man at det lukter våt bikkje i bilen.... koster litt over 500kr sist gang jeg kjøpte den.

Så fylles det på igjen den gassmengden som du skal ha, mener det var en 1,09 kg på subben....og 60ml av smøreolje. Du får da inn igjen den gasse du selv eller en annen hadde hatt før deg..... gassen skiftes som sagt ikke ut.

Hvis du ikke har hatt noe manko på gass, så er 2000kr ganske mye penger for 60ml olje....og en halvtimes jobb som er en maskin som gjør....

Hvis du derimot var tom for gass, så er det ikke så ille. For som sagt så er den gassen svin dyr....

#16 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 25 July 2008 - 22:31

QUOTE(Chevy-LPG @ 25 Jul 2008, 21:04) <{POST_SNAPBACK}>
Man skifter ikke gass...... NB!!!!!!!!

Man suger ut den du har / det du har igjen... vacumeres...så holdes vacumet en stund for å sjekke at det ikke er noen lekasjer. Er det en større AC service så skiftes o-ringer og tørker. Tørker anbefales å skifte av og til, så slipper man at det lukter våt bikkje i bilen.... koster litt over 500kr sist gang jeg kjøpte den.

Så fylles det på igjen den gassmengden som du skal ha, mener det var en 1,09 kg på subben....og 60ml av smøreolje. Du får da inn igjen den gasse du selv eller en annen hadde hatt før deg..... gassen skiftes som sagt ikke ut.

Hvis du ikke har hatt noe manko på gass, så er 2000kr ganske mye penger for 60ml olje....og en halvtimes jobb som er en maskin som gjør....

Hvis du derimot var tom for gass, så er det ikke så ille. For som sagt så er den gassen svin dyr....


du skjønner nok hva jeg mener, det ble brukt to timer, så går ut fra det er timeprisen som drar summen opp, det funker ihverfall nå...

Edited by axsling, 25 July 2008 - 22:32.


#17 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 25 July 2008 - 22:38

Det var ikke noe nedlatende innlegg fra min side. Jeg var ikke sikker på om du skjønte hva som egentlig blir gjort....om du kanskje trodde at alt ble byttet og at det måtte ny mengde gass på uansett hvor mye du hadde fra før....

Jeg skjønte hva du mente med å "bytte gass".

To timer tar ikke dette uansett.

30 min på vacumering /finnes en hurtig også, men den anbefales ikke når bilen er lenge siden den har vært gjort det med.

3 min vacumtest.

maks 1 min å trykke inn 1 kg gass....

Ferdig...


Edited by Chevy-LPG, 25 July 2008 - 22:43.


#18 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 25 July 2008 - 23:02

QUOTE(Chevy-LPG @ 25 Jul 2008, 22:38) <{POST_SNAPBACK}>
Det var ikke noe nedlatende innlegg fra min side. Jeg var ikke sikker på om du skjønte hva som egentlig blir gjort....om du kanskje trodde at alt ble byttet og at det måtte ny mengde gass på uansett hvor mye du hadde fra før....

Jeg skjønte hva du mente med å "bytte gass".

To timer tar ikke dette uansett.

30 min på vacumering /finnes en hurtig også, men den anbefales ikke når bilen er lenge siden den har vært gjort det med.

3 min vacumtest.

maks 1 min å trykke inn 1 kg gass....

Ferdig...



Tok det ikke sånn, for all del smile.gif l...reffererer bare til hans opphold på Berheim å hans uttalelser mht pris og tid. Har selv kjørt thermo transport å har hatt mine opphold på Thermo King, vet bare å huske at de lot aggregatet stå på vacuum en hel dag, før de fylt på freon, men er sikkert en masse forkskjellige typer kjøleanlegg, som krever sitt smile.gif ... når jeg var der, gikk jeg som regal å la meg... biggrin.gif min kunnskap var å starte/stoppe aggregatet... hehe..å fylle diesel. Syns det var nok.

#19 black smoke.

black smoke.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 26 July 2008 - 11:18

QUOTE(Chevy-LPG @ 25 Jul 2008, 21:04) <{POST_SNAPBACK}>
Man skifter ikke gass...... NB!!!!!!!!

Man suger ut den du har / det du har igjen... vacumeres...så holdes vacumet en stund for å sjekke at det ikke er noen lekasjer. Er det en større AC service så skiftes o-ringer og tørker. Tørker anbefales å skifte av og til, så slipper man at det lukter våt bikkje i bilen.... koster litt over 500kr sist gang jeg kjøpte den.

Så fylles det på igjen den gassmengden som du skal ha, mener det var en 1,09 kg på subben....og 60ml av smøreolje. Du får da inn igjen den gasse du selv eller en annen hadde hatt før deg..... gassen skiftes som sagt ikke ut.

Hvis du ikke har hatt noe manko på gass, så er 2000kr ganske mye penger for 60ml olje....og en halvtimes jobb som er en maskin som gjør....

Hvis du derimot var tom for gass, så er det ikke så ille. For som sagt så er den gassen svin dyr....


Du har flere valg på maskinen, igjennvinne å skifte og selvfølgelig etterfylle.
Mest vanlig er som du sier at gassen suges inn å deretter fylles tilbake og mangler du noe gass så legger den til det.
Da jeg var på verksted den gangen så de det var fast pris på den opperasjonen så da kan de ikke si noe om systemet ditt er tomt.
Jeg ville ha ny gass derfor bytta jeg allt, har vært kjølemekaniker tidligere så jeg vet at hvis noen har slurva tidligere kan det vere luft i anlegget var bare derfor jeg bytta hehe
Får du luft synker effektiviteten drastisk å pumpa må jobbe mye mere.
Er ikke rare luftmengden som skal til.
Ja vet at maskinen skal lufte ut eventuelt luft som kommer inn men det høres så enkelt ut å det er det ikke.
Luft kan ligge lenge i skumm osv.

#20 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 26 July 2008 - 19:21

Hvis du ikke vacumere anlegget, hvor mye skal du da vite hvor mye du skal etterfylle, evt etterfylle i det hele tatt?, hvordan får du ut gammel olje da?

Hvis du skal bytte gass, ? hvordan gjør man det da? maskinen har jo bare en beholder som inneholder gass, skiller ikke på ny eller gammel. Eneste som skilles ut av gammelt er jo gammel olje.

Eller snakker om flere typer maskiner her?