Gå til innhold



Foto

Forbruk


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
18 replies to this topic

#1 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 27 July 2008 - 10:44

Et tema veldig ofte er forbruk, spesielt for de som vurdere å kjøpe en Chevrolet.

Her lager vi en tråd som kun har oversikt over forbruk, ingen diskusjoner. De blir slettet. Diskusjoner tas i selve Chevyforumet.

Når du legger inn tråd her, så få med følgende_

Biltype
Ikke alle som skal kjøpe bil har kunnskaper om hvilke motorer som sitter i hvilke biler

Årsmodell

Motortype
Motorvolum, Vortec, TBI, slagvolum, om det er gjort noen trimming etc

Dekkdimmensjoner / utveksling / takgrind
Store dekk gir merforbruk. Er det endret utvekslng på bilen? Her skriver du det som evt er med på å øke forbruket.

Drivstofftype

Bykjøring
Gjerne hvilken by

Blandet kjøring
Gjerne hvor, da blandet kjøring ofte variere rundt om i landet.

Langkjøring
Oppgi gjerne over hvor lang strekke måling ble foretatt over, samt strekning. Fartsgrense etc. På disse store bilene opplever jeg selv en vesentlig økning i forbruk når 90km/t passeres. Samt at langkjøring på vestlandsveier ikke kan sammenlignes med langkjøring på Østerdalsveier.

Henger
Med bruk av henger oppgi hengertype (har stor betydning for forbruk om det er campingvogn eller hestehenger) samt aktuell vekt ved kjøringen. Samt hva slags type kjøring dette var.

Kjørestil
Skader ikke å si noe om dette heller... her er vi veldig forskjellige...noe som kanskje utgjør veldig mye på forbruket.

Edited by Chevy-LPG, 27 July 2008 - 10:47.


#2 tiiim

tiiim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 28 July 2008 - 20:11

Biltype:
Chevrolet Tahoe

Årsmodell: 2003 (oppgradert*)
Tillegg: Bilen fikk en oppgradering bl.a på motoren fra 2003-2007

Motor: V8, 300hk, 5.3liter
Tillegg: Trimmet med Hypertech Power Programmer, Luftfilter fra AEM (Brute Force Air Intake)
Regner med omtrent 15-20hk ekstra

Dekkdimmensjon/takgrind/etc:
Dekkdim.: 305/35/24 (sommer), Ikke forandret girutveksling, ingen takgrind/skibosk,
vindavvisere på alle sidevinduer.

Drivstofftype: Blyfri 95
Tillegg: Bruker innimellom en 40-60 blanding 95 og E85. Samt 98.


VIKTIG: Testingen er foretatt med Blyfri 95, stock tuning fra Hypertech,
med AEM luftfilter montert og på sommerdekkene.


_______________________________________________________________________

Bykjøring: Oslo Sentrum - Kjørte rundt omkring ved Bogstadveien/Heggedalsveien, rettning Solli,
ned mot Nationalteateret under Ibsenhuset ut til Jernbanetorget og videre mot grønnland.
Tillegg: Mye stop-n-go pga. trafikklys, gående, veiarbeid. Til tider moderat akselerasjon ved trafikklys mot Ibsenhuset.

KART
Forbruk (by): 1,9 liter pr. mil.
Tid (by): Turen tok ca 28 min.
Lengde: Ca. 7km (Google Earth)

_______________________________________________________________________

Blandet Kjøring: Sandvika/Bekkestua - Kjørte fra Kjørbokollen, inn til Sandvika Sentrum, gjennom sentrum,
ut mot sandviksveien (rettning Oslo), Sandviksveien (paralelt med E18), Ut på E18 rett før Blommenholm,
E18, avkjøring E18 ved Høvik, Fra Høvik opp mot Gamle Drammensvei, videre til Stabekk, fra Stabekk til Bekkestua, Endestopp 7-Eleven.

KART
Forbruk (blandet): 1,6 liter pr. mil.
Tid (blandet): 19 min.
Lengde: Ca. 8,9km (Google Earth)

_______________________________________________________________________

Landeveis kjøring: Sandvika/Tønsberg - Startet målingen fra 0 ved påkjøringen til E18 fra Sandvika,
Fortsatte videre E18 og stoppet målingen ved Greåker (fra 4-felt til 2-felt).
Gjennomsnittsfart endte på 122km/t, kjøringen ble foretatt økonomisk (lavt turtall+jevn fot på gass)

KART
Forbruk (landevei): 1,2 liter pr. mil.
Tid (landevei): 52 min.
Lengde: ca 97km (Google Earth)

_______________________________________________________________________

Henger:
Rundt russetider kjørte jeg og en kompis henger på 3 tonn (ulovlig) ned fra Tryvann.
Dette var et stort buss aggregat.
Godt drag i bilen, merket ikke henger, kun ved brems. Akselerasjon gikk overraskende bra.
Blandet kjøring kl 03-04 om natten. ingen biler, kun 3-4 trafiklys.
Kjørte Tryvann-Bogstad-Røa-Haslum(Bærum)
Forbruk: 2,2
Tid: Usikkert (20-25min)
Lengde: Usikker (ca 20-25km)

_______________________________________________________________________

Kjørestill

Bykjøring: Aggresiv bykjøring (jeg skal først holdning). Ungikk å stoppe for alt av fotgjengere,
kun de som "løp" ut i veien. mellomhard nedbremsing og innimellom hard akselerasjon.

Blandet kjøring: Rolig og balansert kjøring, ingen tanker om økonomisk kjøring eller noe slikt,
kun "daglig normal kjøring".

Landevei: Økonomisk kjøring på landevei. Cruise-controll på rette strekk (120km/t) og ellers pen bruk av foten og innimellom småtitting på turtall.

Henger: Vanlig kjøring, ikke mye titting på turtall. Foretok en liten akselerasjonstest på Griniveien (Røa/Haslum).


Henger og Blandet kjøring ble foretatt med dekkdim. 285/60/18
Øvrig ble testet på dekkdim. 305/35/24

Edited by tiiim, 28 July 2008 - 20:16.


#3 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 29 July 2008 - 08:46

Chevrolet Suburban 5.7 bensin

Følgende målinger ble gjort på 95oktan bensin før ombygging til gass og modifikasjoner startet, bilen var den gang helt standard med 245/70-16 dekk. Bilen en Chevrolet Suburban 5.7 bensin, 1996 modell med vortec motor som yter 255hk, dreiemoment mener jeg skal være 330nm.

Ingen kjørecomputer på denne bilen, så målinger blir tatt på "gamle måten" - kjørte km sett opp i mot påfylte liter.

Småkjøring

Småkjøring nedre Romerike inkluderer turer til Oslo. 1.6 pr mil. Sommerdekk.

Småkjøring Saltdalen (Nordland) på vinterstid 1.4 pr mil. Piggdekk.

Langkjøring

Langkjøring Oslo - Saltdalen via innlandsveien i Sverige. Med AC, Cruisekontroll og piggdekk. Snitt på 1.23 pr mil. Hastighet max 90-100km/h.

Langkjøring Oslo - Sarpsborg - Oslo. Sommerdekk AC og cruise. 1.15 pr mil. Men...jeg føler selv at denne strekningen blir litt for kort til å være retningsgivende. Motorvei, var vel kun 90 sone der den gangen tror jeg.

Henger


Bil og henger slik det såg ut den gangen....

Forbruk med campingvogn som veier 1500-1600kg når den er lastet, samt fullt bak i bilen og 5 personer var 1.7 pr mil. Dette var et snitt på en tur som gikk Norge, Sverige og Danmark. Maks fart var 90-100km/t. AC og cruise var for det meste på også. Selvsagt sommerdekk. (Min tidligere Nissan Maxima 3.0 hadde 2.15 pr/mil med samme vognen og samme kjørestil..)

Kjørestilen den gang med vogn var at campingvogn ikke var noen sinke. Var det lang kø og folk såg min vogn fremst, så var det nok mange som ble overrasket når det endelig ble motbakke og to filer....da var det vogna som først la seg ut...var nok en annen sinke foran den...

Edited by Chevy-LPG, 29 July 2008 - 09:03.


#4 Silver@do

Silver@do

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1664 Innlegg:

Posted 13 October 2008 - 16:42

96 Chevrolet silverado K2500 6.5TD



Forbruk er målt når det ikke er spart på dieselen. Jeg har kjørt bilen som om det var en vanlig liten bil.
bilen hadde gått ca. 145000km da målingen ble utført.

Modifikasjoner:
Motoren har green luft filter rett på turboen.
Scoop på panser som slipper frisk luft til filter.
Det er montert Holley blue fødepumpe.
Rakt eksosanlegg uten katalysator.
nye Fuel miser dyser fra SSD
Bygget om Wastegate på turbo til fjær justering. (Ligger på 0.3 bar i 90km/h. Max 0.8)

Bilen skal veie 2600kg, men på vekta er den litt over 2800kg med meg i tongue.gif
Litt luftmotstand i Lysbjelke på taket

Sommer. dekk Cooper 265.75.16
Bykjøring : 1.7L pr. mil
Blandet: 1.45L pr. mil
Langkjøring 90km/h: 1.14L pr. mil

Vinter. dekk Cooper discover 265.75.16 (Ikke målt etter dysebytte)
Bykjøring: 1.98L pr. mil
Blandet: 1.72L pr. mil
Langkjøring 90km/h: 1.35L pr. mil

Vinter med 4x4 innkoblet. (Ikke målt etter dysebytte)
Bykjøring: 2.2L pr. mil
Blandet: 1.91L pr. mil
langkjøring 90km/h: 1.5L pr. mil

Med tilhenger (sommer) ca. 2200kg
Bykjøring: Ingen måling
Blandet: 1.78L pr. mil
Langkjøring 80km/h: 1.53L pr. mil


Med tilhenger (vinter og 4x4) totalvekt bil og henger 4600Kg
Nord Sverige: 1.96L pr.mil

Edited by Silver@do, 23 July 2009 - 15:43.

Dodge har Cummins, men GM har Duramax med Allison bak....

Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html

#5 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 23 July 2009 - 14:52

Biltype
Chevrolet Suburban LS K1500 8bolter

Årsmodell
1998

Motortype
396cui TD (6,5l)

Dekkdimmensjoner / utveksling / takgrind
265/70-16 / aner ikke / Nei men en masse antenner

Drivstofftype
Diesel

Modifikasioner
K&N insatsfilter i original luftfilterboks
Bytta fødepumpe til holley blue på 15psi
bytta inlet nippel på dieselpumpa og borret opp hulla litt større
10mm slange helt inn til Dieselpumpen 7psi etter dieselfilteret
bytta kalibreringsmotstand til 80,5kohm (#9 resistor) originale var på 18kohm dvs, pumpa skal levere mere diesel inn til dysene enn oppsett fra standard
Satt inn nye Bosch NA56X dieseldyser

Bykjøring
ikke bykjøring

Blandet kjøring
Arbeidskjøring til å fra Hamar pluss til å fra butikk og venner

Langkjøring
Biri Hamar tur 30min 80kmt, retur Hamar til Biri 30min 80kmt
7mil tilsammen hver dag 5 dager i uka

Henger
En tur med henger uten sidekarmer hentet ei materialpakke på ca 400kg
7mil

Kjørestil
Pent og pyntelig.


Resultat:
etter 3ukers kjøring fra full tank til full tank, etter 163 kjørte mil og 155 fylte liter ble resultatet 0,95l/mil

Edited by Biringen, 23 July 2009 - 15:15.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#6 Silver@do

Silver@do

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1664 Innlegg:

Posted 02 July 2010 - 09:44

01 Chevrolet Silverado Duramax

Kjører på 315/75/16 Cooper, Edge Jucie powerbox. 4" rak Flowmaster. Åpent con luftfilter

Har kart å presse den ned på 1,45 l/mil på fin langkjøring. Men ellers Ligger den jamt på 1,6 - 1,7L/mila uten store spare tiltak tongue.gif Men så drar den jo alt uten problem smile.gif

Edited by Silver@do, 05 February 2011 - 12:28.

Dodge har Cummins, men GM har Duramax med Allison bak....

Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html

#7 bjopii

bjopii

    Sjarkfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 02 July 2010 - 11:30

Blazer 78 mod.
chevy 350 motor, med holley dobbelpumper..
3 trins manuell kasse.
315/75-16 dekk husker ikke merket.
2,5 l/mil på langkjøring..
Vil ikke vite på bykjøring laugh.gif

Skal montere insprøytning for og se om forbruket synker..
SJARK POWER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#8 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 02 July 2010 - 13:19

QUOTE(bjopii @ 2 Jul 2010, 12:30) <{POST_SNAPBACK}>
Blazer 78 mod.
chevy 350 motor, med holley dobbelpumper..
3 trins manuell kasse.
315/75-16 dekk husker ikke merket.
2,5 l/mil på langkjøring..
Vil ikke vite på bykjøring laugh.gif

Skal montere insprøytning for og se om forbruket synker..


Det e som det skal være! 1,5 på mila resten e hobby tongue.gif


#9 buril2000

buril2000

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 23 December 2010 - 21:59

QUOTE(Chevy-LPG @ 27 Jul 2008, 10:44) <{POST_SNAPBACK}>
Et tema veldig ofte er forbruk, spesielt for de som vurdere å kjøpe en Chevrolet.

Her lager vi en tråd som kun har oversikt over forbruk, ingen diskusjoner. De blir slettet. Diskusjoner tas i selve Chevyforumet.

Når du legger inn tråd her, så få med følgende_

Biltype
Ikke alle som skal kjøpe bil har kunnskaper om hvilke motorer som sitter i hvilke biler

Årsmodell

Motortype
Motorvolum, Vortec, TBI, slagvolum, om det er gjort noen trimming etc

Dekkdimmensjoner / utveksling / takgrind
Store dekk gir merforbruk. Er det endret utvekslng på bilen? Her skriver du det som evt er med på å øke forbruket.

Drivstofftype

Bykjøring
Gjerne hvilken by

Blandet kjøring
Gjerne hvor, da blandet kjøring ofte variere rundt om i landet.

Langkjøring
Oppgi gjerne over hvor lang strekke måling ble foretatt over, samt strekning. Fartsgrense etc. På disse store bilene opplever jeg selv en vesentlig økning i forbruk når 90km/t passeres. Samt at langkjøring på vestlandsveier ikke kan sammenlignes med langkjøring på Østerdalsveier.

Henger
Med bruk av henger oppgi hengertype (har stor betydning for forbruk om det er campingvogn eller hestehenger) samt aktuell vekt ved kjøringen. Samt hva slags type kjøring dette var.

Kjørestil
Skader ikke å si noe om dette heller... her er vi veldig forskjellige...noe som kanskje utgjør veldig mye på forbruket.



Har en helt original suburban 5.7 vortec 1999 modell.
Denne har mildt sagt sjokkert med forbruket.. På langkjøring bruker den ca 2,1 l/mil. Bykjøring ligger på ca 2.7 l/mil. Dette kan ikke være normalt..
Har ikke sjekket forbruket nå som jeg har kjørt ca 60 mil hjem til jul, men jeg ser at nåla her gått fra full tank til godt under kvart tank. 167 liters tank.
Kjører meget pent med en nyfødt baby ombord. Ligger jevnt i 80 og kjører bevisst pent pga forbruket.


#10 eriknor

eriknor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 570 Innlegg:

Posted 23 December 2010 - 23:44

88mod suburban
91mod 6,2 liter motor
Th700 kasse
3.42 utveksling
33x12,5-15

forbruk mellom 1.3-1.5
kjører igrunn meget pent og pyntelig.

#11 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 24 December 2010 - 00:11

QUOTE(buril2000 @ 23 Dec 2010, 21:59) <{POST_SNAPBACK}>
Har en helt original suburban 5.7 vortec 1999 modell.
Denne har mildt sagt sjokkert med forbruket.. På langkjøring bruker den ca 2,1 l/mil. Bykjøring ligger på ca 2.7 l/mil. Dette kan ikke være normalt..
Har ikke sjekket forbruket nå som jeg har kjørt ca 60 mil hjem til jul, men jeg ser at nåla her gått fra full tank til godt under kvart tank. 167 liters tank.
Kjører meget pent med en nyfødt baby ombord. Ligger jevnt i 80 og kjører bevisst pent pga forbruket.

LPG hadde sprekt topp på sin for en stund siden
Men hvordan er tempen på kjølevannet da? er det defekt termostat så den står åpen vil du få et forhøyet forbruk

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#12 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 24 December 2010 - 11:03

QUOTE(KapteinMike @ 24 Dec 2010, 00:11) <{POST_SNAPBACK}>
LPG hadde sprekt topp på sin for en stund siden
Men hvordan er tempen på kjølevannet da? er det defekt termostat så den står åpen vil du få et forhøyet forbruk


Sprekt topp og brente ventiler. En ting jeg merket godt var at disse cold temp termostatene ikke dugde i Norge om vinteren. Hadde forbruk på over 2.5 liter jeg også på gass, ved diagnose apparat holdt bare motor 67 grader og gikk i kald modus hele tiden.

#13 JorgenS

JorgenS

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 06 January 2011 - 22:40

94 S-10 Blazer
4,3 L TBI

ca 2,0 - 2,5 bykjøring

1,2 langkjøring trondheim - åre med A/C på 100% og ca 60% cruise control.

#14 buril2000

buril2000

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 17 January 2011 - 21:33

QUOTE(KapteinMike @ 24 Dec 2010, 00:11) <{POST_SNAPBACK}>
LPG hadde sprekt topp på sin for en stund siden
Men hvordan er tempen på kjølevannet da? er det defekt termostat så den står åpen vil du få et forhøyet forbruk



Tempen på kjølevannet holder seg stabilt på ca "kl 10" 85grader ca.
Skal denne peke rett opp? 100 grader er rett opp.
Irriterer meg litt over forbruket, og vil gjerne ha dette fikset mens jeg fortsatt har garanti fra forhandler.

#15 razimo

razimo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 17 January 2011 - 23:57

85 grader hørtes no normalt ut for min del. mine to disler har brukt å ligge mellom ca 75 og 90 ved litt hard kjøring:)
det begynner å koke på rundt 100 grader, å trur ikke du vill så høyt opp wink.gif
er noe dritt når forbruke ligger så høyt ved rolig kjøring..
Live er som en spurt på piggtråd. Du blir født drit på drage og dør.

#16 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 January 2011 - 00:16

Alt fra 80-100 er greit. Vann under trykk koker ikke på 100. Husker ikke i farten, men er vel først ved 125 grader suburban går i rødt på vannet.

Selv har jeg 87 grader nå om dagen på vogna, el viftene slår seg inn på 96 grader.

#17 kodvaag

kodvaag

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 145 Innlegg:

Posted 06 July 2011 - 14:25

1996 chevrolet suburban 5,7 vortec bensin.
Tomt thule takstativ.
Diger boggie campingvogn solifer finlandia 670 (8,5m lang, "670" er innvendig mål)
(ja større enn den på bildet til Chevy-lpg)

1,66 liter pr mil

(autobahn mellom 90 og 110)

Det er jo fantastisk lite forbruk!!!!

Ser ikke ut som bilen visste vi hadde med campingvogna!!!!






2000 Chevrolet Tahoe 5,3 Vortec 9 seter 125000km
2013 Hobby 650 kmfe

1996 Mazda 626 2.0i16V aut-ac-cc 104000km
2009 Transporter 174 TDI 4 motion ac-cc 113000km
 


#18 kodvaag

kodvaag

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 145 Innlegg:

Posted 16 July 2011 - 23:44

Neste tank med vogna...

1,61 liter pr autobahnmil...

2000 Chevrolet Tahoe 5,3 Vortec 9 seter 125000km
2013 Hobby 650 kmfe

1996 Mazda 626 2.0i16V aut-ac-cc 104000km
2009 Transporter 174 TDI 4 motion ac-cc 113000km
 


#19 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 15 August 2011 - 22:59

Siste tiden har jeg vært mye på hytta mi på fjellet for vedlikehold
og har hatt en del langkjøring en vei er 11mil

holder fartsgrensa, følge trafikken og har faktisk klart under litern på gjennomsnittet igjen
140l på 150mil syns jeg er bra jeg.

dekka er nå 265/70-17 m/55psi foran og 60psi bak
balansert med counterbeads (pulver) inni dekket istedet for vanlig tradisjonelle lodd limpt på felg

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF