Gå til innhold



Foto

Kondensfjerner til diesel


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
13 replies to this topic

#1 joran

joran

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 13:50

Bilen min stoppet i dag etter 2 km -8 grader og kondens i tanken føret til is.
Hva anbefaler dere av kondesfjerner stoff til en diesel?? noen som har noen erfaringer
Mvh
Jøran

#2 Iver460

Iver460

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 14:03

Kjøpte noe greier på Fagernes en gang da 300n begynte lugge i 20 kalde. NorFrost tror jeg det het, en bitteliten skett på tanken og borte var problemet.

#3 MB 300 GD swb

MB 300 GD swb

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 280 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 16:27



Bruk vanlig kondensfjerner, men tillsett 2taktsolje i dieselen fordi kondensfjerner er veldig tørr og den tørrer ut dieselen, og det er ikke bra for pumpe og dyser. på en full tank med diesel kan du blande i bortimot en liter 2taktsolje. Jeg har gjort dette på alle mine Mercedeser (og det er en del) som har vært gammlere enn -95. Og har gjort det i over 25 år. Tillsett på ca hvær fjerde tank. Du får en mye penere gange og pumpe og dyser spares for mye slit.
MB 300 GD SWB 33"

#4 Nadar

Nadar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 16:36

Når det først er så mye vann i tanken at det fryser i slangene/røra, vil vanlige mengder kondensfjerner ofte ikke være tilstrekkelig. Jeg måtte ringe til Viking midt oppe i Østerdalen en gang da bilen min stansa fordi det var -28. Han hadde løsningen klar (det var nok ikke første gang han opplevde det som arbeidet i Østerdalen), han hadde på 5 liter rødsprit - jeg hadde ca 20 liter bensin på tanken. Det fungerte utmerket og bilen gikk resten av veien uten problemer. Det er nok litt skummelt på en diesel å tynne den så mye som det, men i kombinasjon med olje i dieselen bør det kunne fungere med måtehold. Poenget med de mengdene kondensfjerner som foreskrives på flaskene, er at de kun er ment som "vedlikehold" og ikke til å fjerne større mengder vann. Da må man evt. tappe tanken - eller prøve rødsprit/kondensfjerner i større mengder.

#5 MB 300 GD swb

MB 300 GD swb

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 280 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 17:42

QUOTE(Nadar @ 21 Nov 2008, 16:36) <{POST_SNAPBACK}>
Når det først er så mye vann i tanken at det fryser i slangene/røra, vil vanlige mengder kondensfjerner ofte ikke være tilstrekkelig. Jeg måtte ringe til Viking midt oppe i Østerdalen en gang da bilen min stansa fordi det var -28. Han hadde løsningen klar (det var nok ikke første gang han opplevde det som arbeidet i Østerdalen), han hadde på 5 liter rødsprit - jeg hadde ca 20 liter bensin på tanken. Det fungerte utmerket og bilen gikk resten av veien uten problemer. Det er nok litt skummelt på en diesel å tynne den så mye som det, men i kombinasjon med olje i dieselen bør det kunne fungere med måtehold. Poenget med de mengdene kondensfjerner som foreskrives på flaskene, er at de kun er ment som "vedlikehold" og ikke til å fjerne større mengder vann. Da må man evt. tappe tanken - eller prøve rødsprit/kondensfjerner i større mengder.



Helt enig med deg.
Men Joran spurte hva man ville bruke som kondensfjerner på en diesel, slik jeg oppfattet det ihvertfall.
Og ikke hvordan man fjerner is. Derfor beskrev jeg en fremgangsmåte som forhindrer kondens i tanken.
Men nok en gang, helt enig med deg om måten å bli kvitt is og kondens av litt mengde.
MB 300 GD SWB 33"

#6 joran

joran

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 22:16

Takk for tilbakemeldingene, dere er alle inne på nyttig info!!
Litt morro å hørede ulike løsningene, alt fra rødsprit til olje.

Hadde en kjenning av meg som fylt ca 30 liter bensin på en diesel bil her forleden, han ble rådet til å helle på et par liter to.t. olje og fylle opp med diesel å bare kjøre, og fortløpende fylle opp med diesel.
Bare som en liten avsporing fra temaet.

det hører til historien at bilen min går nå etter å ha tilbringet dagen i garasjen :-)

Mvh
Jøran

#7 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 23:40

Bruk Alron.
Forebygger mot kondens,fjerner kondens, renser og smører systemet.
Brukte dette når jeg vaska tanken min, og enda hadde mye vann igjen i den. Merka ingenting.

#8 ralph

ralph

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 389 Innlegg:

Posted 22 November 2008 - 01:13

hørt mye bra om alron! Ikke er det så dyrt heller, prøv det du.
Morgenstund har gull i munn, men bly i ræva!

#9 Skauing

Skauing

    Rett og slett skauing!!!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1429 Innlegg:

Posted 22 November 2008 - 09:47

QUOTE(ralph @ 22 Nov 2008, 01:13) <{POST_SNAPBACK}>
hørt mye bra om alron! Ikke er det så dyrt heller, prøv det du.


Allron er bra, har brukt det på lastebiler, traktorer, skogsmaskiner, gravere og biler uansett merke i mange år. Aldri hatt problemer uansett kulde. smile.gif

..ikke sitt på noe kaldt, -da kommer dom!!!
 


#10 minus

minus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 310 Innlegg:

Posted 23 November 2008 - 20:59

Kondensfjerner er sprit, og hold deg fast.. : blandet ut med vann... Altså en utrolig dårlig butikk å kjøpe...
På jobben hos meg bruker vi bare teknisksprit/rødsprit til kondensfjernerjobben.
Har også brukt totaksolje på tanken, men det har jo ingenting med kondensfjerning å gjøre.
Bare vært sånn for å smøre pumpa, men er det egentlig nødvending på en mercedes diesel?
Blir ikke den pumpen smørt av motorolja?

-84 300GD

Kommer langt med noen liter tectyl!

#11 MB 300 GD swb

MB 300 GD swb

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 280 Innlegg:

Posted 23 November 2008 - 21:23

Selve mekanismen inne i pumpa smøres av motorolje. Men ikke trykkventilene som dieselen går igjennom. Disse er ikke utsatt for annet enn drivstoffet og tar virkelig ikke skade av 2taktsolje, det gjør heller ikke dysene som er rent metall mot metall. Jeg sier heller ikke at olje er kondensfjerner med det bør brukes sammen med kondensfjerner for å hindre uttørring av dieselen. Og dermed bedre smøring og mindre slitasje. Men for all del det er opp til hver enkelt å bruke hva man vil. Jeg bare sier hva jeg har brukt med stort hell på over 30 biler i over 25 år.
MB 300 GD SWB 33"

#12 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 24 November 2008 - 00:55

NorFrost fungerer bra. Er egentlig til bl.a. luftbremsene på lastebiler. Det tiner faktisk opp igjen dieselrør som har fryst også!
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#13 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 24 November 2008 - 07:36

Jeg fikk trøbbel vintern for noen år siden med Pajero'n min. Da jeg fikk den opp å gå igjen....det var et helvetes arbe, og så kaldt og jævlig.

Da begynte jeg å bruke Alron, og det har funka gull helt til dags dato. Og jeg bruker det også på min nyinkjøpte '91 Patrol 2.8 TD.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#14 joran

joran

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 24 November 2008 - 08:48

QUOTE(Kenneth32 @ 24 Nov 2008, 08:36) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg fikk trøbbel vintern for noen år siden med Pajero'n min. Da jeg fikk den opp å gå igjen....det var et helvetes arbe, og så kaldt og jævlig.

Da begynte jeg å bruke Alron, og det har funka gull helt til dags dato. Og jeg bruker det også på min nyinkjøpte '91 Patrol 2.8 TD.


Da skal jeg jaggu kjøpe meg en flaske alron å ha på lur.
Ha en god uke folkens og la oss håper på mye snø og dårlig fremkommelighet biggrin.gif

Mvh
Jøran