Kondensfjerner til diesel
Started by
joran
, Nov 21 2008 13:50
13 replies to this topic
#1
Posted 21 November 2008 - 13:50
Bilen min stoppet i dag etter 2 km -8 grader og kondens i tanken føret til is.
Hva anbefaler dere av kondesfjerner stoff til en diesel?? noen som har noen erfaringer
Hva anbefaler dere av kondesfjerner stoff til en diesel?? noen som har noen erfaringer
Mvh
Jøran
Jøran
#2
Posted 21 November 2008 - 14:03
Kjøpte noe greier på Fagernes en gang da 300n begynte lugge i 20 kalde. NorFrost tror jeg det het, en bitteliten skett på tanken og borte var problemet.
#3
Posted 21 November 2008 - 16:27
Bruk vanlig kondensfjerner, men tillsett 2taktsolje i dieselen fordi kondensfjerner er veldig tørr og den tørrer ut dieselen, og det er ikke bra for pumpe og dyser. på en full tank med diesel kan du blande i bortimot en liter 2taktsolje. Jeg har gjort dette på alle mine Mercedeser (og det er en del) som har vært gammlere enn -95. Og har gjort det i over 25 år. Tillsett på ca hvær fjerde tank. Du får en mye penere gange og pumpe og dyser spares for mye slit.
MB 300 GD SWB 33"
#4
Posted 21 November 2008 - 16:36
Når det først er så mye vann i tanken at det fryser i slangene/røra, vil vanlige mengder kondensfjerner ofte ikke være tilstrekkelig. Jeg måtte ringe til Viking midt oppe i Østerdalen en gang da bilen min stansa fordi det var -28. Han hadde løsningen klar (det var nok ikke første gang han opplevde det som arbeidet i Østerdalen), han hadde på 5 liter rødsprit - jeg hadde ca 20 liter bensin på tanken. Det fungerte utmerket og bilen gikk resten av veien uten problemer. Det er nok litt skummelt på en diesel å tynne den så mye som det, men i kombinasjon med olje i dieselen bør det kunne fungere med måtehold. Poenget med de mengdene kondensfjerner som foreskrives på flaskene, er at de kun er ment som "vedlikehold" og ikke til å fjerne større mengder vann. Da må man evt. tappe tanken - eller prøve rødsprit/kondensfjerner i større mengder.
#5
Posted 21 November 2008 - 17:42
QUOTE(Nadar @ 21 Nov 2008, 16:36) <{POST_SNAPBACK}>
Når det først er så mye vann i tanken at det fryser i slangene/røra, vil vanlige mengder kondensfjerner ofte ikke være tilstrekkelig. Jeg måtte ringe til Viking midt oppe i Østerdalen en gang da bilen min stansa fordi det var -28. Han hadde løsningen klar (det var nok ikke første gang han opplevde det som arbeidet i Østerdalen), han hadde på 5 liter rødsprit - jeg hadde ca 20 liter bensin på tanken. Det fungerte utmerket og bilen gikk resten av veien uten problemer. Det er nok litt skummelt på en diesel å tynne den så mye som det, men i kombinasjon med olje i dieselen bør det kunne fungere med måtehold. Poenget med de mengdene kondensfjerner som foreskrives på flaskene, er at de kun er ment som "vedlikehold" og ikke til å fjerne større mengder vann. Da må man evt. tappe tanken - eller prøve rødsprit/kondensfjerner i større mengder.
Helt enig med deg.
Men Joran spurte hva man ville bruke som kondensfjerner på en diesel, slik jeg oppfattet det ihvertfall.
Og ikke hvordan man fjerner is. Derfor beskrev jeg en fremgangsmåte som forhindrer kondens i tanken.
Men nok en gang, helt enig med deg om måten å bli kvitt is og kondens av litt mengde.
MB 300 GD SWB 33"
#6
Posted 21 November 2008 - 22:16
Takk for tilbakemeldingene, dere er alle inne på nyttig info!!
Litt morro å hørede ulike løsningene, alt fra rødsprit til olje.
Hadde en kjenning av meg som fylt ca 30 liter bensin på en diesel bil her forleden, han ble rådet til å helle på et par liter to.t. olje og fylle opp med diesel å bare kjøre, og fortløpende fylle opp med diesel.
Bare som en liten avsporing fra temaet.
det hører til historien at bilen min går nå etter å ha tilbringet dagen i garasjen :-)
Litt morro å hørede ulike løsningene, alt fra rødsprit til olje.
Hadde en kjenning av meg som fylt ca 30 liter bensin på en diesel bil her forleden, han ble rådet til å helle på et par liter to.t. olje og fylle opp med diesel å bare kjøre, og fortløpende fylle opp med diesel.
Bare som en liten avsporing fra temaet.
det hører til historien at bilen min går nå etter å ha tilbringet dagen i garasjen :-)
Mvh
Jøran
Jøran
#7
Posted 21 November 2008 - 23:40
Bruk Alron.
Forebygger mot kondens,fjerner kondens, renser og smører systemet.
Brukte dette når jeg vaska tanken min, og enda hadde mye vann igjen i den. Merka ingenting.
Forebygger mot kondens,fjerner kondens, renser og smører systemet.
Brukte dette når jeg vaska tanken min, og enda hadde mye vann igjen i den. Merka ingenting.
#8
Posted 22 November 2008 - 01:13
hørt mye bra om alron! Ikke er det så dyrt heller, prøv det du.
Morgenstund har gull i munn, men bly i ræva!
#9
Posted 22 November 2008 - 09:47
QUOTE(ralph @ 22 Nov 2008, 01:13) <{POST_SNAPBACK}>
hørt mye bra om alron! Ikke er det så dyrt heller, prøv det du.
Allron er bra, har brukt det på lastebiler, traktorer, skogsmaskiner, gravere og biler uansett merke i mange år. Aldri hatt problemer uansett kulde.
..ikke sitt på noe kaldt, -da kommer dom!!!
#10
Posted 23 November 2008 - 20:59
Kondensfjerner er sprit, og hold deg fast.. : blandet ut med vann... Altså en utrolig dårlig butikk å kjøpe...
På jobben hos meg bruker vi bare teknisksprit/rødsprit til kondensfjernerjobben.
Har også brukt totaksolje på tanken, men det har jo ingenting med kondensfjerning å gjøre.
Bare vært sånn for å smøre pumpa, men er det egentlig nødvending på en mercedes diesel?
Blir ikke den pumpen smørt av motorolja?
På jobben hos meg bruker vi bare teknisksprit/rødsprit til kondensfjernerjobben.
Har også brukt totaksolje på tanken, men det har jo ingenting med kondensfjerning å gjøre.
Bare vært sånn for å smøre pumpa, men er det egentlig nødvending på en mercedes diesel?
Blir ikke den pumpen smørt av motorolja?
-84 300GD
Kommer langt med noen liter tectyl!
Kommer langt med noen liter tectyl!
#11
Posted 23 November 2008 - 21:23
Selve mekanismen inne i pumpa smøres av motorolje. Men ikke trykkventilene som dieselen går igjennom. Disse er ikke utsatt for annet enn drivstoffet og tar virkelig ikke skade av 2taktsolje, det gjør heller ikke dysene som er rent metall mot metall. Jeg sier heller ikke at olje er kondensfjerner med det bør brukes sammen med kondensfjerner for å hindre uttørring av dieselen. Og dermed bedre smøring og mindre slitasje. Men for all del det er opp til hver enkelt å bruke hva man vil. Jeg bare sier hva jeg har brukt med stort hell på over 30 biler i over 25 år.
MB 300 GD SWB 33"
#12
Posted 24 November 2008 - 00:55
NorFrost fungerer bra. Er egentlig til bl.a. luftbremsene på lastebiler. Det tiner faktisk opp igjen dieselrør som har fryst også!
Lars'ern
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
#13
Posted 24 November 2008 - 07:36
Jeg fikk trøbbel vintern for noen år siden med Pajero'n min. Da jeg fikk den opp å gå igjen....det var et helvetes arbe, og så kaldt og jævlig.
Da begynte jeg å bruke Alron, og det har funka gull helt til dags dato. Og jeg bruker det også på min nyinkjøpte '91 Patrol 2.8 TD.
Da begynte jeg å bruke Alron, og det har funka gull helt til dags dato. Og jeg bruker det også på min nyinkjøpte '91 Patrol 2.8 TD.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#14
Posted 24 November 2008 - 08:48
QUOTE(Kenneth32 @ 24 Nov 2008, 08:36) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg fikk trøbbel vintern for noen år siden med Pajero'n min. Da jeg fikk den opp å gå igjen....det var et helvetes arbe, og så kaldt og jævlig.
Da begynte jeg å bruke Alron, og det har funka gull helt til dags dato. Og jeg bruker det også på min nyinkjøpte '91 Patrol 2.8 TD.
Da begynte jeg å bruke Alron, og det har funka gull helt til dags dato. Og jeg bruker det også på min nyinkjøpte '91 Patrol 2.8 TD.
Da skal jeg jaggu kjøpe meg en flaske alron å ha på lur.
Ha en god uke folkens og la oss håper på mye snø og dårlig fremkommelighet
Mvh
Jøran
Jøran