Jeg var kjempenervøs for ikke å få den godkjent. Som så mange andre så har jeg fått hørt forskjellig om kravene. F.eks. TUV dokument, kufangeren skal være stemplet med samme nummer som står i TUV dokumentet, den skal ha EØS godkjenning m.m.
Jeg hadde sjekket min kufanger og fant ikke noe nummer på den og ikke hadde jeg TUV papirer. Dette går ikke bra, tenkte jeg. Men fikk et godt tips av en her på forumet, som gikk ut på å kontakte teknisk ansvarlig hos bilens produsent.
Det gjorde jeg.
Jeg tok et nærbilde av bilens front vel synlig i litt sidevinkel og sendte til teknisk ansvarlig. Han konstaterte at kufangeren var en original del til bilen og hva EØS godkjenning den hade. Jeg fikk en attest i posten signert og ferdig på en uke.
Denne tok jeg med til Biltilsynet idag, og bilen ble godkjent.
Karlen hos Biltilsynet sa at normalt sett så skal kufangeren være stemplet med TUV nummer og TUV dokumentet skal ha samme nummer. I tillegg skal TUV dokumentet innholde hva EØS godkjenning kufangeren har m.m. Men spesielt for gamle biler er det ikke alle produsenter som har stemplet kufangere og andre deler og da holder det med en signert attest fra produsentens teknisk ansvarlig som innholder info om at kufangeren er en original del og hva EØS godkjenning den har for å få den godkjent.
Tenkte dette tips kunne komme godt med nå som det er vanskelige tider for oss med kufanger.
Du kan gjerne lese mere om hvordan besøket mitt hos Biltilsynet idag gikk til her .
Mitt tips er altså:
Vare seg du har stempel på kufangeren eller ikke, så ta et bilde og send til produsenten av bilen din og be om en attest med EØS godkjenning. Er du heldig så er det en original del du har på bilen.
I mitt tilfelle var det GM Norge som var produsent da jeg kjører Opel. Finn ut hvem som er din bils produsent.
Det er også slik at absolutt alle som har kufanger montert på bilen må registrere kufanger i vognkortet. Det var beskjeden jeg fikk med Teknisk avd. hos Biltilsynet da jeg spurte om dette. Hvis ikke må den demonteres. Den som har bestilt time før 24. mai 2007 kan trygt kjøre med frontbøylen montert frem til kontroll og godkjenning, men de må kunne vise til at de har time for kontroll hvis de blir stoppet. Uten time er det kjørt. Uten time og senere godkjenning må den demonteres.
Time bestiller du her : Ring 06650
Lykke til!
Edited by annelie, 11 May 2007 - 20:39.