Gå til innhold



Foto

Prosjekt: Gen3 plugging av EGR ventil


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 21 August 2009 - 11:49

Plugget EGR ventilen i går..

EGR ventilen er debatert før og jeg måtte prøve en plugging. Jeg mistenker den for å stå bak den ektra brumlelyden som kommer fra tid til annen. Det samme gjelder følelsen av variabel effekt.

Med 150 000 km på baken, må det være mye sot og guffe i selve ventilen der eksosen møter luften fra innsuget og oljedamp fra toppdeksel/veivehusventilasjonen, som går inn på røret før turboen. Tipper selve EGR ventilen fusker fra tid til annen.

I røret fra EGR kjøleren og til ventilen var det 2 mm sot.. Er det like mye i kjøleren så får den redusert effekt og det kommer varm eksos til innsuget. Dette vil ta noe effekt, da insuglufta vil utvide seg.

Som nevnt i denne tråden vil dette kombinert med en intercooler som har avleiringer redusere motoreffekten ytterligere.

Etter litt kjøring i går mener jeg at motoren gir bedre respons ved pådrag og har fått en mer pen gange.

Ulempen er at jeg nå er et miljøsvin som slipper ut mer NOX. Dette har liten miljøeffekt globalt, men øker førurensningen lokalt. Der i mot vil en motor som går optimalt ha mindre utslipp av Co2 og lavere forbruk av fossilt brensel.

Det blir ikke målt NOX på Eu kontroll og målingene der gjøres uanset på varm motor.

P1010721_1.jpg
Demonter "ligg unna" dekslelet på toppen av motoren. Løsne 2 mutrene/bolt på flens i hver ende av røret fra EGR kjøler til EGR ventil og ta av festeklammer på midten. Ved ventilen tok jeg ut den øveste bolten og lot den bakre/nederst så i gjengene.
P1010719_1.JPG
Klippet ut en "plugg" fra sidedekslet av en gammel PC. Tykkelsen på plate er ca 1 mm.
P1010720_1.JPG
Ferdig plugg. Pakningen er brukt som mal. La den på plass på flesen på EGR kjøleren og rørflensen over og tegnet rundt etter rørflensen, så fintilpasset passformen etter den.
P1010722_1.JPG
Røret er koblet fra

P1010724_1.JPG
Den originale pakningen legges på plass.

P1010725_1.JPG
Pakning og "plugg" på plass.

P1010726_1.JPG
Trekk til mutterene

P1010727_1.JPG
Trekk til boltene.

Ut og kjør.. cool.gif

Attached Thumbnails

  • P1010721_1.jpg

Edited by Kirneh, 25 March 2013 - 12:06.
Reparerte link.

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#2 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 21 August 2009 - 20:18

vil ikke eksostempen øke ganske mye når du plugger denne igjen? vet at stemplene her ikke liker noe særlig høyere temp men har ikke målt tempen så vet ikke helt hvor mye det utgjør på en slik 4syl motor..

tipper min blir vasket i ultralyd badet den gang det trengs.

_RalliArt_

#3 outback

outback

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 469 Innlegg:

Posted 22 August 2009 - 08:28

QUOTE(EvoMan @ 21 Aug 2009, 20:18) <{POST_SNAPBACK}>
vil ikke eksostempen øke ganske mye når du plugger denne igjen? vet at stemplene her ikke liker noe særlig høyere temp men har ikke målt tempen så vet ikke helt hvor mye det utgjør på en slik 4syl motor..

tipper min blir vasket i ultralyd badet den gang det trengs.


Prosedyrer på bildene skal være helt lik det mmc verksteder gjør med tilsvarende bil

Hilsen Kjell Pettersen
Sortland
Kjører 12 Instyle+ 7 seter


#4 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 22 August 2009 - 13:05

QUOTE(EvoMan @ 21 Aug 2009, 21:18) <{POST_SNAPBACK}>
vil ikke eksostempen øke ganske mye når du plugger denne igjen? vet at stemplene her ikke liker noe særlig høyere temp men har ikke målt tempen så vet ikke helt hvor mye det utgjør på en slik 4syl motor..

tipper min blir vasket i ultralyd badet den gang det trengs.


Det er kun en beskjeden mengde eksos som resirkuleres. Er det ikke heller omvendt, at eksostemperaturen øker raskere ved kald motor og åpen EGR ventil. Dermed virker katalysatoren tidligere og derigjenom mindre NOX utlipp? Slik jeg oppfatter det skal EGR ventilen være stengt når motoren er varm..

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#5 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 22 August 2009 - 20:59

tror jeg skal skru litt imorgen og sjekke systemet mitt om det er mye der eller noramlt.. syns bilen går helt greit men greit å se etter smile.gif
_RalliArt_

#6 Lettrus

Lettrus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 24 August 2009 - 08:21

QUOTE(enjarl @ 22 Aug 2009, 14:05) <{POST_SNAPBACK}>
Det er kun en beskjeden mengde eksos som resirkuleres. Er det ikke heller omvendt, at eksostemperaturen øker raskere ved kald motor og åpen EGR ventil. Dermed virker katalysatoren tidligere og derigjenom mindre NOX utlipp? Slik jeg oppfatter det skal EGR ventilen være stengt når motoren er varm..


Ikke helt. Dieselmotoren går med luftoverskudd (ikke noe gasspjeld), og nitrogen og oksygen i luften reagerer til NOX når luften komprimeres i sylinderen. Ved å erstatte deler av luften med eksos er det mindre overskuddsluft som kan reagere til NOX.

Ellers er det vel lite trolig at mer luft skal øke eksostemperaturen. Dieselmotorer (i motsetning til bensinmotorer) øker temperaturen når blandingen blir for fet, ikke for mager. Mer luft gir magrere blanding.

#7 Lettrus

Lettrus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 24 August 2009 - 08:23

QUOTE(enjarl @ 22 Aug 2009, 14:05) <{POST_SNAPBACK}>
Det er kun en beskjeden mengde eksos som resirkuleres. Er det ikke heller omvendt, at eksostemperaturen øker raskere ved kald motor og åpen EGR ventil. Dermed virker katalysatoren tidligere og derigjenom mindre NOX utlipp? Slik jeg oppfatter det skal EGR ventilen være stengt når motoren er varm..


Ikke helt. Dieselmotoren går med luftoverskudd (ikke noe gasspjeld), og nitrogen og oksygen i luften reagerer til NOX når luften komprimeres i sylinderen. Ved å erstatte deler av luften med eksos er det mindre overskuddsluft som kan reagere til NOX.

Ellers er det vel lite trolig at mer luft skal øke eksostemperaturen. Dieselmotorer (i motsetning til bensinmotorer) øker temperaturen når blandingen blir for fet, ikke for mager. Mer luft gir magrere blanding.

#8 Lettrus

Lettrus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 24 August 2009 - 08:24

QUOTE(enjarl @ 22 Aug 2009, 14:05) <{POST_SNAPBACK}>
Det er kun en beskjeden mengde eksos som resirkuleres. Er det ikke heller omvendt, at eksostemperaturen øker raskere ved kald motor og åpen EGR ventil. Dermed virker katalysatoren tidligere og derigjenom mindre NOX utlipp? Slik jeg oppfatter det skal EGR ventilen være stengt når motoren er varm..


Ikke helt. Dieselmotoren går med luftoverskudd (ikke noe gasspjeld), og nitrogen og oksygen i luften reagerer til NOX når luften komprimeres i sylinderen. Ved å erstatte deler av luften med eksos er det mindre overskuddsluft som kan reagere til NOX.

Ellers er det vel lite trolig at mer luft skal øke eksostemperaturen. Dieselmotorer (i motsetning til bensinmotorer) øker temperaturen når blandingen blir for fet, ikke for mager. Mer luft gir magrere blanding.

#9 outback

outback

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 469 Innlegg:

Posted 30 September 2009 - 14:36

Da har min 3,2 også fått blokkert EGR kjøleren. Ikke kjørt mer enn 500m etterpå, men har en ganske lang tur på agendaen senere i dag.

Vi får se hvordan det føles, var ikke så voldsomt mye sot, min er rullet 90000km, men egr kjøleren var bytte på mmc innkalling for en ca 50000km siden, + at den rullet lenge uten av kabelen til egr ventilen var tilkoblet, sløv mekaniker!!

tilføyet 1.10

Rullet vel drøyt 12 mil i går etter plugging, mestparten med 700kg henger bak, merker ikke noen forskjell egentlig. Ikke dauere i alle fall. Tempratur var normal. Mener den har roligere gange på tomgang og en mindre knakkelyd, men det kan ha sammenheng med at piggdekkene kom på i går.

mere info kommer, skal kjøre langt uten henger i dag, og "elge" den rundt på skogsveier i helgen som kommer.

Edited by outback, 01 October 2009 - 10:07.

Hilsen Kjell Pettersen
Sortland
Kjører 12 Instyle+ 7 seter


#10 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 04 October 2009 - 11:14

Jeg har jo kjørt noen mil nå..

Har samme erfaring. Ikke så grov tomgang. Mindre knakkelyd generelt. Jeg mener også at den er litt mer villig ved gasspådrag (raskere reakjson). Særlig mer futt er det ikke...

Har forresten lagt et par Biltema lyddempeplater under gulvmattene foran. De gjorde såpass utslag på motor støy at jeg kommer til å ta ut seter og teppe for å gjøre dette skikklig. Når jeg får råd til avgiften fortsetter jeg bakover for å dempe rullestøy.

Edited by enjarl, 06 October 2009 - 16:11.

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#11 outback

outback

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 469 Innlegg:

Posted 06 October 2009 - 09:24

QUOTE(enjarl @ 4 Oct 2009, 12:14) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har jo kjørt noen mil nå..

Har samme erfaring. Ikke så grov tomgang. Mindre knakkelyd generelt. Jeg mener også at den er litt mer villig ved gasspådrag (rakjere ereakjson). Særlig mer futt er det ikke...

Har forresten lagt et par Biltema lyddempeplater under gulvmattene foran. De gjorde såpass utslag på motor støy at jeg kommer til å ta ut seter og teppe for å gjøre dette skikklig. Når jeg får råd til avgiften fortsetter jeg bakover for å dempe rullestøy.


Merker egentlig ikke noe, men testet den litt i går og dro den ut på 3'gir, ikke helt til rødt men godt ut mot 4000rpm, det virket som om den trivdes bedre der oppe nå enn før EGR plugging.

Forbruk er vanskelig og måle fordi det er litt småkjøring, noe kjøring med henger/vogn og noe landevei.

Snakket med en erfaren mekaniker i går, han sa at man fikk 10% mindre forbruk og 10% mere effekt, effekten begrenser seg vel selv med styring av turbo etc, men forbruket bør i så fall være målbart. Skal følge med litt, men nå er det glatt og da er det morro og gasse litt, pokker blir aldri voksen ser det ut som.

Hilsen Kjell Pettersen
Sortland
Kjører 12 Instyle+ 7 seter


#12 outback

outback

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 469 Innlegg:

Posted 11 October 2009 - 07:55

Etter kjøring med vogna bak konkluderer jeg med at det merkes, vogna på 1800-1900kg var som en lek bak bilen. Fartsøkning til 80 kmt etter 60 sonene gikk unna på 1001,1002,1003,1004, og halvveis til 1005, det er jo ikke noen stoppeklokke men en indikasjon. 3 gir eller 4 gir, spiller liten rolle.

230 km med henger på ca 800 kg og snøføre, 70 km med vogn, 2,5 timer tomgang, 70 km tungt sørpeføre, litt småkjøring og 10 mil normal langkjøring ga 1,2 i forbruk. Mye eller lite?
Skal prøve og toppe tanken før jeg skal på neste tur som er uten noe på kroken men med piggdekk tror eg ikke det er mulig å komme så vældig lavt. Det er forøvrik 255/70x16 og det er litt mindre omkrets enn 265/65x17 som det skal være så det blir vel litt for mange km på telleren i forhold til virkeligheten, men det er vel ingen som regner km med gps trippteller når de regner forbruk.

Hilsen Kjell Pettersen
Sortland
Kjører 12 Instyle+ 7 seter


#13 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 09 August 2010 - 14:12

dere er fortsatt fornøyde? har enda ikke sett på min, men syns den har blitt litt tregere på gassresponsen, dere skiver dere har fått den bedre så kanksje det er min tur snart....
_RalliArt_

#14 outback

outback

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 469 Innlegg:

Posted 10 August 2010 - 14:24

QUOTE(EvoMan @ 9 Aug 2010, 15:12) <{POST_SNAPBACK}>
dere er fortsatt fornøyde? har enda ikke sett på min, men syns den har blitt litt tregere på gassresponsen, dere skiver dere har fått den bedre så kanksje det er min tur snart....


Min er trekkbil for tiden, ca 4700 kg vogntogvekt. den går som bare det, drar opp bratte bakker på 3 mye lettere enn før. Virker som om den trives bedre med litt turtall og lett gassfot på 3gir enn fjøla i bunn på 4gir

Forbruket har nok ikke gått ned som noen antyder i andre forum.

Hilsen Kjell Pettersen
Sortland
Kjører 12 Instyle+ 7 seter


#15 TIMTIM

TIMTIM

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 11 August 2010 - 17:18

Samme erfaring har jeg forbruket er det samme ca på 1 liter.
Det som skjedde på min var at turbotrykket økte med 0,2 bar på 4 gir etter at jeg plugget. Har turbotrykk måler i bilen. Så nå er maks trykk på 1,7 bar, men det er bare en kort periode da trykket synker med høyere turtall.