Gå til innhold



Foto

Min Pajero 1985mod 2.5TDI, lang type


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
19 replies to this topic

#1 M20B25

M20B25

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 12 February 2011 - 11:08

Hei!

Noen av dere har kanskje fått med dere at jeg har byttet til meg en god gammel Pajero.
Bytta den mot en Golf 2 jeg har stående.
Pajeroen har gått 428000km, men den er ombygd ei gang i tida. Visstnok for lenge siden.
Den er full av utstyr til en gammel Pajero å være:
4x el.vinduer
el.soltak
sentrallås
varme til baksetene (ekstrautstyr)?
Original Webasto, der trenger jeg hjelp. Den suser og går, men har aldri vært borti denne før

Bilen har endel rust både i chassis og ramme, men det ser ut til å være overkommelig.
Forskjermene er verst, men jeg får med to stk som skal være fine.

Ramma ser så som så ut, verst på høyre sida ser det ut som, men dette blir tatt etterhvert når Skropelen er godkjent og ute av garasjen..

Motoren skal få en seriøs motorvask da oljelekkasjen har kastet olje i alle retninger. Må også vaske for å finne lekkasjen.
Ang den, om simmerringen på veiva ryker skal jo strengt tatt olja komme i kontakt med clutchen og det burde slure. Jeg merket ingenting når jeg kjørte den hjem i 2,5 milene i går.
Baklysene virker ikke, men blink/brems/ryggelys fungerer.
Selvparkeringa på viskerene funker ikke.
Litt elektrisk dill dall her og der.
Er det kun sikringer på venstre side av dash og venstre side i motorrommet på denne bilen?

Bilen skal ryddes ordentlig ut av, er en kompis jeg fikk den av så han kommer vel innom en av dagene for å hente tingene sine..

MEN! Bilder kommer nu smile.gif





Her er litt bilder av rusta. Det er mer på høyre side i ramma, men det er en hekk der.. tongue.gif





Ser ikke bra ut innvendig. Han kompisen min skal få ryddet ut tingene sine.




Her trengs en seriøs vask!



Kom gjerne med info om hvordan Webastoen fungerer smile.gif


Edited by M20B25, 12 February 2011 - 11:13.


#2 Silencer

Silencer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 160 Innlegg:

Posted 12 February 2011 - 16:48

Tøff bil! Du har litt karroseri arbeid fremfor deg;)
Mener Veng leverer nye forkjermer til disse.

Mvh
Silencer

#3 M20B25

M20B25

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 12 February 2011 - 17:48

Ja jeg har litt å plukke i når det gjelder karosseriet.. wink.gif
Får med to framskjermer heldigvis smile.gif

#4 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 12 February 2011 - 18:17

Se der ja, ser jo ut som at jeg har strøken ramme på min... biggrin.gif Har litt pusk foran deg... biggrin.gif
Flotte skjermutbyggere, nest etter Bushwackers (som ikke leveres til Paj) er denne typen den fineste jeg har sett. Ser at du har webasto der jeg har batteri nr 2, da er det ikke sikkert du har de samme sikringene som jeg viste i den andre tråden hvis du bare har ett batteri. Men i tillegg så finner du èn eller to like sikringer like innenfor plusspolen på det andre batteriet. På min er den svart, og vanskelig å se med mindre du ser etter den.

Men på bildet synes jeg ikke det ser SÅÅ oljete ut i motorrommet... Vanskelig å se selvfølgelig på et bilde... Men du må bare kjøre på med avfetting og varmtvann til du klarer å se hvor oljen kommer fra. Et annet tips som kan skape store oljelekkasjer er oljetilførselen til turboen, sitter i bakkant av toppen på passasjersida av motoren. I tillegg olje inn og ut på vacuumpumpa, og retur fra turboen i området rundt dynamo og oljefilter.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#5 JT

JT

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2419 Innlegg:

Posted 12 February 2011 - 18:26

Er det en 85 mod ramme, med et EXE karroseri..?
Som han Kåre sier, tror du har litt å puske med der i sene kveldstimer. Men ingenting er umulig, kun tid som er en faktor... smile.gif
Lord.......
XL-7

#6 M20B25

M20B25

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 12 February 2011 - 23:38

QUOTE(HardKåre @ 12 Feb 2011, 18:17) <{POST_SNAPBACK}>
Se der ja, ser jo ut som at jeg har strøken ramme på min... biggrin.gif Har litt pusk foran deg... biggrin.gif
Flotte skjermutbyggere, nest etter Bushwackers (som ikke leveres til Paj) er denne typen den fineste jeg har sett. Ser at du har webasto der jeg har batteri nr 2, da er det ikke sikkert du har de samme sikringene som jeg viste i den andre tråden hvis du bare har ett batteri. Men i tillegg så finner du èn eller to like sikringer like innenfor plusspolen på det andre batteriet. På min er den svart, og vanskelig å se med mindre du ser etter den.

Men på bildet synes jeg ikke det ser SÅÅ oljete ut i motorrommet... Vanskelig å se selvfølgelig på et bilde... Men du må bare kjøre på med avfetting og varmtvann til du klarer å se hvor oljen kommer fra. Et annet tips som kan skape store oljelekkasjer er oljetilførselen til turboen, sitter i bakkant av toppen på passasjersida av motoren. I tillegg olje inn og ut på vacuumpumpa, og retur fra turboen i området rundt dynamo og oljefilter.

Ja, ramma trenger en seriøs shining for å si det sånn wink.gif
Jeg syns og de bredderene er utrolig fine! Har du peiling på hvilken type det er? Jeg har faktisk et batteri til, det sitter på venstre side i trunken..
Faktisk, ser ut som det er mer olje på passasjersiden i motorrommet, så det kan godt hende det er oljepickupen eller returen fra turboen. Men igjen, olja har tidligere flydd alle veier. Når vi hentet den i går, kom det bare noen drøpp her og der. Eller, litt mer da men ikke oljesprut for å si det sånn da. Håper det er en filleting bare!

Er jo tilogmed luftdempa forseter biggrin.gif Panorama-soltak og greier cool.gif

Folk må som sagt gjerne komme med tips til hvordan Webastoen funker altså, for jeg har IKKE peiling.. tongue.gif

Gleder meg til å begynne på kjerra! Må bare få ferdig Omegaen, fort som fy!

Kom gjerne med tips og innspill sånn med tanke på småproblemer jeg har ramset opp.

#7 M20B25

M20B25

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 12 February 2011 - 23:40

QUOTE(JT @ 12 Feb 2011, 18:26) <{POST_SNAPBACK}>
Er det en 85 mod ramme, med et EXE karroseri..?
Som han Kåre sier, tror du har litt å puske med der i sene kveldstimer. Men ingenting er umulig, kun tid som er en faktor... smile.gif

Det ligner jo på et EXE chassis, det er vel disse som ble levert med relativt mye utstyr?
Leste i et vognkort som lå og slang i bilen, den ble godkjent med 6 seter i 1994. Kan den kanskje ha blitt bygd om i samme slengen? Noen som vet om kun EXE karosseriet ble levert som 6/7 seter?

#8 M20B25

M20B25

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 14 February 2011 - 16:44

Er det forresten noen som vet hvor sikringa til baklysene sitter? Jeg har lys i alt annet enn kjørelys bak..
Samme spørsmålet gjelder egentlig bakruteviskeren, en svakhet at disse streiker?

Viskerene foran begynte plutselig å parkere selv her om dagen... tongue.gif Hadde jo trøbbel med at de stoppet gjerne midt på vinduet og sånn når jeg slo av viskeren.

#9 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 15 February 2011 - 01:59

Problemer med parkering av viskerne skyldes ofte dårlig jording til viskermotoren... Ellers har du sjekket alle sikringene, sitter etpar smeltesikringer ved hvert batteri, pluss at du har "normale" sikringer på innsida av dashbordet ved A-stolpen.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#10 M20B25

M20B25

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 15 February 2011 - 08:24

Sjekket sikringene ved dashen ja. Så ut som en av sikringene gikk på baklys og et par andre ting, men den var hel.
Fant tre sikringer ved batteriet. Bla en 80A til gløding..

Med mindre sikringa er gåen, strekker jeg ny kabel fra parklys og bakover. Med ei grei sikring på. La faktisk merke til at det er ei sikring til hver av parklysene.. 10 eller 15A. Da trenger jeg vel strengt tatt ikke større der om jeg henter strøm til baklysene?

Ang viskerene så skal jeg prøve å jorde motoren litt bedre smile.gif

Jeg vil også benytte muligheten til å skryte av Offroad-forumet! Her får man faktisk svar uansett, og det av folk som ikke svarer piss! smile.gif
Bilforumet er jo håpløst i forhold.. Her får man alltid svar wink.gif

#11 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 20 February 2011 - 19:52

Riktig det med jording på viskerene.Jeg fiksa problemet med en kabel skrudd fast i fremre del av motoren (der som tannjulene er) og ned på krosseriet.EXE kom vel ikke før i '87??Iallefall det jeg fikk beskjed om på mitsubishi.
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#12 M20B25

M20B25

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 21 February 2011 - 07:14

Da skal jeg hvertfall få jordet viskeren ordentlig!
Så fort Omegaen er ute av garasjen, skal Pajja på eukontroll for å se hvor galt det er. Tipper jeg får endel feil.

#13 M20B25

M20B25

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 24 February 2011 - 18:38

Jeg er utrolig imponert over hvor tight motor og girkasse er i bilen!
Starter med en gang i -10 grader! Myke giringer uten skraping overhodet!

Faktisk så har jeg 7bar på tomgang på kald motor. 3,5bar på tomgang på varm motorog 5-6bar på 2000omd på varm motor..

Ikke ryker den spesielt ved oppstart heller.

Tror at sålenge jeg fått tatt all rust samt oljelekkasjen i motor, får jeg en knallgod bil!


Venter fremdeles på at det kommer en Webasto guru og forteller meg hvordan den jækelen fungerer tongue.gif
Den starter i 30-40sek før den stopper igjen.. Mer vet jeg ikke.

#14 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 26 February 2011 - 12:39

Sirkulasjonspumpa kan feile noe.Ellers kan det være en feil på hjernen.Da må du lese ut feilkoder.Vet ikke hvordan du gjør dette på webasto.
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#15 M20B25

M20B25

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 27 February 2011 - 12:58

QUOTE(dibben @ 26 Feb 2011, 12:39) <{POST_SNAPBACK}>
Sirkulasjonspumpa kan feile noe.Ellers kan det være en feil på hjernen.Da må du lese ut feilkoder.Vet ikke hvordan du gjør dette på webasto.

Har funnet ut av spetakkelet nå smile.gif Den suser og går, varmer som bare juling biggrin.gif
Starter når den skal ilfg timeren osv! Bare velstand der i gården hvertfall smile.gif
Den starter opp, etter 1 min går vifta i varmeapparatet på. Setter jeg på tenninga går Webastoen ned i en rolig modus slik at jeg har strøm til start.

Genial kupevarmer biggrin.gif

#16 M20B25

M20B25

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 05 March 2011 - 15:37

Kufanger er montert! smile.gif

Hva syns dere?

Har forøvrig lokalisert oljelekkasjen til å være i forkant av motoren. Olja kommer ut ved et av reimhjulene. Om det kommer lenger oppenifra vet jeg ikke. Men det kan jeg avdekke ved å fjerne registerdekselet.





#17 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 07 March 2011 - 00:32


litt grommere hjul så blir det toppers cool.gif


#18 M20B25

M20B25

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 07 March 2011 - 07:13

Helt klart! Eneste er at Pajeroen ikke er førsteprioritert enda da jeg har en Omega jeg holder på å få godkjent.
Men jeg klarer jo ikke å holde fingrene helt unna fordiom... tongue.gif

Ser for meg 33/12,5-15 på bilen da det er relativt behagelig å kjøre med i tillegg.

Det blir også Trailmaster hevesett, samt 2" BL.

#19 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 07 March 2011 - 08:24

opel ohmy.gif ut i snøen med den wink.gif
det skulle ikke være en mæ bimmermotor.... huff!!! HEHE!!!

#20 M20B25

M20B25

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 07 March 2011 - 11:15

Tror du ikke jeg har slitt meg gjennom hele vinteren uten å få kjørt med den?? Hehe.. tongue.gif

Den kommer nok snart på veien igjen, mangler å få av bærebroa bak for å bytte et stk jævlig defekt hjullager...
Pluss at kamsensoren MÅ byttes for å komme ut av nødmodus..