Gå til innhold



Foto

Registerkjede (og nesten motorhavari...)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 Mekk

Mekk

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 03 April 2011 - 19:59

Satt å kikka litt her inne, og såg tilfeldig at det er ein guide til registerkjedet mellom kamakslingene som bør sjekkes/byttes på 90 000. Kunne ikkje huske at det var gjort (tross bruk av merkeverksted), og no har bilen gått 170 000. Og ganske riktig, den var mild sagt slitt. Sjå vedlagt bilde I og II… Evig takknemlig til dette forumet som mest sannsynlig berga meg fra eit motorhavari!

La vidare merke til ein tapp som stikker ut av staget på strammeren til kjedet. Det kan sjå ut som denne holder forbindelsen mellom staget og strammeren, og at den er på vei ut. Er det noen som veit om denne skal stå slik? Har prøvd å presse, og den går ikkje inn –ikkje sånn uten vidare iallfall. Det ligger ved bilder av tappen (III og IV). Lurer litt på om det kan være noko gale med stramminga i det heile, jamfør at guiden mellom kamakslingene er bøygd opp (sjå bilde II).

Legger ved eit bilde av kjedet også (nr V). Modent for bytting?

Er forresten en Pajero 3,2, 2001 modell, motortype 4M41.

Takker for alle innspill, og lover å bidra sjølv når eg blir flink nok :-)

Attached Thumbnails

  • I.jpg
  • II.jpg
  • III.jpg
  • IV.jpg
  • V.jpg

Edited by Mekk, 04 April 2011 - 07:50.


#2 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 04 April 2011 - 10:27

OJ!! Denn var slitt, du!!! ohmy.gif
Men du hadde i det minste en føringsskinne i metall, i motsetning til disse i plast ser det jo ut som...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#3 Mekk

Mekk

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 04 April 2011 - 18:14

Godt slitt ja!

Veit ikkje om der har vært teflonbelegg, og at dette er dradd av -eller om den er orginalt i metall. Om der har vært teflon, så får eg håpe at eventuelle biter av dette ligger trygt i bunnpanna...

#4 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 14 April 2011 - 18:24

Som du ser i denne tråden så har det nok vært et plastbelegg på din også..

Jeg kikket ned på starmmeren på min og kan ikke huske at vi stusset over noe vi så der.. At strammeren er presset noe ut er nok normalt. Det er hakk i starmmeren som låser returen, slik at den ikke lar seg presse tilbake.

Siden din antakelg har gått flere titalls tusen km uten plastføringen og etter utseendet på restene av den å dømme, ville jeg sjekket opp hele regiteret. Det kan ha oppstått spon som har blitt med ned og slitt ekstra på de andre føringenen. Derfor kanskje byttet kjede og vurdert øvrige komponenter som øvrige føringer i samme slengen.

Når jeg ser på bildene av ditt kjede, så ser en at lenkene er presset noe fra hverandre og ut fra rullene der de ligger dobbelt. Du ser også at naglehodene har avstand til lenkene. Ser du på bildene av mitt kjede i den andre tråden så ser du at lenker, naggler og ruller sitter mer tight sammen. Nå er ikke billedvinkelen vi ser på kjedet lik. Jeg har sett på mine bilder i full oppløsning og det ser unektelig mer tight ut der, faktisk så tight at oljen henger igjen imellom naglehode og lenken. Det ser du også på bildene i den andre tråden.. Du bør nok dobbeltsjekke dette! I det engelske forumet jeg har lenket til i den andre tråden så sies det at nedsliting i den øvre føringen kan føre til at kjedet ryker...

Snakk med noen som feks. har greie på motoroverhalinger.

Edited by enjarl, 14 April 2011 - 18:47.

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#5 Mekk

Mekk

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 17 April 2011 - 21:30

Takk for godt svar!

Yepp, det var tråden du viser til som fyrst gjorde meg oppmerksom på problemet.

Godt observert at det er slakk mellom lenkene og naglehoda. Ser det no. Det kjedet er nok kaputt som eit resultat av at verkstedet ikkje skifta guiden på 90 000 servicen. Har sett litt rundt på nettet, og det er MANGE Pajeroar som har kjedebrudd pga dette. Mellom i anna på eit australsk forum er dette ein gjenganger.



#6 Mekk

Mekk

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 14 May 2011 - 21:04

Har forstått det slik at denne skal skiftes på 90 000 km. Er det noen som vet hvor dette kommer fra? Er det et punkt på servicen til disse bilene? Altså at det er uttalt fra Mitsubishi at denne delen har et intervall, og skal skiftes. Kom gjerne med erfaringer på hvordan dere fikk vite om delen.

#7 enjarl

enjarl

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 265 Innlegg:

Posted 15 May 2011 - 13:57

QUOTE(Mekk @ 14 May 2011, 22:04) <{POST_SNAPBACK}>
Har forstått det slik at denne skal skiftes på 90 000 km. Er det noen som vet hvor dette kommer fra? Er det et punkt på servicen til disse bilene? Altså at det er uttalt fra Mitsubishi at denne delen har et intervall, og skal skiftes. Kom gjerne med erfaringer på hvordan dere fikk vite om delen.



Motorforum i Østre Aker vei (Vollebekk) i Oslo byttet på min ved 90000 km.. Her holder Importen til Mitsubishi til i samme bygg..
Motorforum i Asker bytter ikke...

Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..


#8 TIMTIM

TIMTIM

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 06 April 2012 - 01:21

Hei!

Når du skrudde på topp lokket hva slags moment brukte du og i hvilke rekkefølge?