Gå til innhold



Foto
- - - - -

Vasvikingens garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
30 replies to this topic

#1 Vasvikingen

Vasvikingen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 04 January 2012 - 16:26

Tenkte jeg kan lage en garasje her likesågodt, som så mange andre har gjort..kommer bilder etterhvert når jeg får internett hjemme og ikke bare på jobb smile.gif

Har en svart 1999 Mitsubishi L200 2,5TDi Club Cab som jeg har overtatt etter at faren min fløtta te Thailand tongue.gif
Den har rulla "kun" 322 000km nå, så den er akkurat innkjørt tongue.gif
Lekker litt olje fra bånnpanna etter jeg var ute i skog å mark rolleyes.gif men ellers ganske bra vil jeg si smile.gif Den er VELDIG bulkete i planet, og litt bulkete i hytta (bortsett fra megabulk på høyre sida bak døra:P ) og er litt rust, men ikke noe farlig trur jeg smile.gif gikk hvertfall mellom eu med det smile.gif

han kjøpte "nye" vinterhjul te den rett før han reiste som kan minne litt om White Spoke felger, som jeg satt på større dekk på med en gang tongue.gif

kjører nå med 235/75R15" piggfri vinterdekk på dissa felgane...
Har også 265/70R16" veidekk på org. felger som er dritstygge... gikk heller ned på bredda litt te fordel for utseende tongue.gif

Har merka at terrengegenskapene er ganske greie vil jeg si, men min værste fiende er søle å gjørme, da jeg bare spinner og setter meg fast... -.-
moro å stå fast 3 dager i ei skiløype i sommer, før jeg fikk hjelp av en kamerat i Viking mad.gif Pappa merka det ikke engag, haha! tongue.gif



Planene med bilen er som følger:

-Større dekk, 33" eller 35"...spørs hva jeg får tak i billig tongue.gif
-Veltebøyle
-Kufanger
-Pipe opp av plan da eksosanlegget har ryki uansett tongue.gif trur'a det blir harry nok biggrin.gif
-Gangstercap lakkert i sort, da jeg har detta liggande fra en ukjent amerikaner ;P
-Heving når jeg får større dekker
-Bytte reg.reim snart... rolleyes.gif
-Få den te å gå litt bedre smile.gif
-få satt inn ei litta basskasse smile.gif
-Bytte glødeplugger

Begynte med å skifte olje og filter på den like før jul, og smørte opp det jeg fant av nipler...Det var eu-kontroll på den i sommer og da bytta jeg endeledd,nedre bærekule V.F. og øvre bærekule H.F. og skal bytte de to siste etterhvert. Har også kjøpt nye org.baklyter som ble montert.
Det ble sveisa på et eksosanlegg fra en V70 av noen lithauere som ikke gjorde jobben sin skikkelig (derav fri eksos igjen nå -.-).
Stramma begge hjullagra foran,satt i 2 nye batterier og bytta innslaget på starteren.

Har montert Turbotrykksmåler fra Biltema i November som var, og satt på et powerfilter for en 2 ukers tid sida.


For noen uker siden satt jeg inn en cd-spiller som virker(!), bytta de to orginale høytallerene i dashbordet, pluss satt inn to nye baki, som jeg laga høll te selv:P løsninga der ble stikksag å kniv tongue.gif så da er det 4stk 4" høytallere inni der hittil smile.gif


Så får jeg se om det dukker opp noe etterhvert, noe det sikkert gjør på en gammal bil tongue.gif

Edited by Vasvikingen, 05 January 2012 - 17:08.

Alt går med Fart!
Biler som bruker under 1,5L på mila er femi :)

Vasvikingen
Dora The Explorer II

.


#2 Joakimg

Joakimg

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 04 January 2012 - 18:57

QUOTE(Vasvikingen @ 4 Jan 2012, 16:26) <{POST_SNAPBACK}>
Tenkte jeg kan lage en garasje her likesågodt, som så mange andre har gjort..kommer bilder etterhvert når jeg får internett hjemme og ikke bare på jobb smile.gif

Har en svart 1999 Mitsubishi L200 2,5TDi Club Cab som jeg har overtatt etter at faren min fløtta te Thailand tongue.gif
Den har rulla "kun" 322 000km nå, så den er akkurat innkjørt tongue.gif
Lekker litt olje fra bånnpanna etter jeg var ute i skog å mark rolleyes.gif men ellers ganske bra vil jeg si smile.gif

han kjøpte "nye" vinterhjul te den rett før han reiste som kan minne litt om White Spoke felger, som jeg satt på større dekk på med en gang tongue.gif

kjører nå med 235/75R15" piggfri vinterdekk på dissa felgane...
Har også 265/70R16" veidekk på org. felger som er dritstygge... gikk heller ned på bredda litt te fordel for utseende tongue.gif

Har merka at terrengegenskapene er ganske greie vil jeg si, men min værste fiende er søle å gjørme, da jeg bare spinner og setter meg fast... -.-
moro å stå fast 3 dager i ei skiløype i sommer, før jeg fikk hjelp av en kamerat i Viking mad.gif Pappa merka det ikke engag, haha! tongue.gif



Planene med bilen er som følger:

-Større dekk, 33" eller 35"...spørs hva jeg får tak i billig tongue.gif
-Veltebøyle
-Kufanger
-Pipe opp av plan da eksosanlegget har ryki uansett tongue.gif trur'a det blir harry nok biggrin.gif
-Gangstercap lakkert i sort, da jeg har detta liggande fra en ukjent amerikaner ;P
-Heving når jeg får større dekker
-Bytte reg.reim snart... rolleyes.gif
-Få den te å gå litt bedre smile.gif
-få satt inn ei litta basskasse smile.gif
-Bytte glødeplugger

Begynte med å skifte olje og filter på den like før jul, og smørte opp det jeg fant av nipler...Det var eu-kontroll på den i sommer og da bytta jeg endeledd,nedre bærekule V.F. og øvre bærekule H.F. og skal bytte de to siste etterhvert. Har også kjøpt nye org.baklyter som ble montert.
Det ble sveisa på et eksosanlegg fra en V70 av noen lithauere som ikke gjorde jobben sin skikkelig (derav fri eksos igjen nå -.-).
Stramma begge hjullagra foran,satt i 2 nye batterier og bytta innslaget på starteren.

Har montert Turbotrykksmåler fra Biltema i November som var, og satt på et powerfilter for en 2 ukers tid sida.


For noen uker siden satt jeg inn en cd-spiller som virker(!), bytta de to orginale høytallerene i dashbordet, pluss satt inn to nye baki, som jeg laga høll te selv:P løsninga der ble stikksag å kniv tongue.gif så da er det 4stk 4" høytallere inni der hittil smile.gif


Så får jeg se om det dukker opp noe etterhvert, noe det sikkert gjør på en gammal bil tongue.gif

Dette blir bra. Stå på!

#3 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 04 January 2012 - 21:26

ja bilder sier jo mer enn 1000 ord tongue.gif

morro at noen vil bygge l200.. er jo nesten bare hi lux av pick up som det blir moddet på...

#4 Vasvikingen

Vasvikingen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 05 January 2012 - 09:25

QUOTE(kjetil1972 @ 4 Jan 2012, 21:26) <{POST_SNAPBACK}>
ja bilder sier jo mer enn 1000 ord tongue.gif

morro at noen vil bygge l200.. er jo nesten bare hi lux av pick up som det blir moddet på...



hehe, jeg veit... enten det eller Navara/King Cab her i byen, så må vise dem hva som er bil! tongue.gif

Fikk satt på to søte små Xenon 1000-metere på skiltplata i går som lyser noe Jævlig! smile.gif

Kobla inn med relè men får det ikke te å virke skikkelig. Har bytta te Xenonkit i hovedløktene så styrestrømmen te 1000-meter'ne ble kobla inn på stikket te fulltlysa, men da virka de ikke. Når jeg kobler den på nærlys virker dem, og når jeg kobla de på jordingspunktet i stikket, lyser dem hele tida. når jeg kobler det inn på stikket te fulltlyset så klikker det i Relèt men ikke noe lys blink.gif Prøvde også uten Relè på samme sted med det hjalp heller ikke... hva kan feilen være?

Skal prøve å koble styrestrømmet på stikket på andre sida av bilen i dag, så får jeg se om det hjelper smile.gif


en kamerat ska maile meg bilder av bilen som vi tok i går så kan jeg få lagt dem ut i dag eller i morra. Har for tiden hverken internett hjemme, eller tlf med bra kamera da min er på verksted tongue.gif

Alt går med Fart!
Biler som bruker under 1,5L på mila er femi :)

Vasvikingen
Dora The Explorer II

.


#5 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 05 January 2012 - 09:47

Lysene er jordingsstyrte. Derfor står det + på "jordingsstikket" og metringene tennes når du kobler deg på der. Hvis du måler på stikket til langlyset vil du se at det står - der du prøvde å koble på styrestrømmen smile.gif Prøv å koble styrestrømmen fra pæra inn på jording av releet i stedet, og "styrestrøm" til releet rett fra batteriet smile.gif Da vil du få lys, MEN ikke på lyshornet mener jeg å huske...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#6 Vasvikingen

Vasvikingen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 05 January 2012 - 11:12

QUOTE(HardKåre @ 5 Jan 2012, 09:47) <{POST_SNAPBACK}>
Lysene er jordingsstyrte. Derfor står det + på "jordingsstikket" og metringene tennes når du kobler deg på der. Hvis du måler på stikket til langlyset vil du se at det står - der du prøvde å koble på styrestrømmen smile.gif Prøv å koble styrestrømmen fra pæra inn på jording av releet i stedet, og "styrestrøm" til releet rett fra batteriet smile.gif Da vil du få lys, MEN ikke på lyshornet mener jeg å huske...



se det du, kanskje jeg ska prøve det.
takk for tipset! smile.gif

Alt går med Fart!
Biler som bruker under 1,5L på mila er femi :)

Vasvikingen
Dora The Explorer II

.


#7 Vasvikingen

Vasvikingen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 05 January 2012 - 17:06

QUOTE(HardKåre @ 5 Jan 2012, 09:47) <{POST_SNAPBACK}>
Lysene er jordingsstyrte. Derfor står det + på "jordingsstikket" og metringene tennes når du kobler deg på der. Hvis du måler på stikket til langlyset vil du se at det står - der du prøvde å koble på styrestrømmen smile.gif Prøv å koble styrestrømmen fra pæra inn på jording av releet i stedet, og "styrestrøm" til releet rett fra batteriet smile.gif Da vil du få lys, MEN ikke på lyshornet mener jeg å huske...



Da fikk jeg det te! biggrin.gif sånn jeg gjorde det:
kontakter på Relèt:
30 - +Batteri
87 - ekstralys
86 - styrestrøm fra stikket til orginalpæra i bilen(fjernlys)
85 - jording i stikket til org.pæra. altså minusledningen til den orginale pæra.

Da fungerer Ekstra fjernlys når fulltlysa står på, også på lyshornet MEN kun med tenning påsmile.gif kan bruke lyshorn uten tenning på men da fungerer ikke ekstra fjernlys... Dette ble knall! får kanskje opp noen bilder av bilen i morra smile.gif

Alt går med Fart!
Biler som bruker under 1,5L på mila er femi :)

Vasvikingen
Dora The Explorer II

.


#8 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 05 January 2012 - 22:00

Nais! cool.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#9 Vasvikingen

Vasvikingen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 06 January 2012 - 20:39

Da har jeg fått bildene endelig smile.gif er ikke så veldig bra men når jeg får igjen talatuten min og får internetten levert så kan jeg ta noen flere smile.gif

Attached Thumbnails

  • DSC00012.jpg
  • DSC00013.jpg
  • DSC00014.jpg

Alt går med Fart!
Biler som bruker under 1,5L på mila er femi :)

Vasvikingen
Dora The Explorer II

.


#10 Vasvikingen

Vasvikingen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 06 January 2012 - 20:42

aso_orange.gif

Attached Thumbnails

  • DSC00015.jpg

Alt går med Fart!
Biler som bruker under 1,5L på mila er femi :)

Vasvikingen
Dora The Explorer II

.


#11 Vasvikingen

Vasvikingen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 06 January 2012 - 20:53

får ikke lagt inn flere bilder :S den sier at plassen er brukt opp? :S

Edited by Vasvikingen, 06 January 2012 - 20:54.

Alt går med Fart!
Biler som bruker under 1,5L på mila er femi :)

Vasvikingen
Dora The Explorer II

.


#12 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 06 January 2012 - 22:48

Er svært lite plass til bilder her inne hvis du ikke kjøper betalingsabonement. Men jeg løser det med å laste alle bilder opp på photobucket.com, og limer dem inn her. Photobucket reduserer bildene automatisk til praktisk forumstørrelse også.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#13 Vasvikingen

Vasvikingen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 07 January 2012 - 19:14

QUOTE(HardKåre @ 6 Jan 2012, 22:48) <{POST_SNAPBACK}>
Er svært lite plass til bilder her inne hvis du ikke kjøper betalingsabonement. Men jeg løser det med å laste alle bilder opp på photobucket.com, og limer dem inn her. Photobucket reduserer bildene automatisk til praktisk forumstørrelse også.



Ok, kjenner ikke til den sida jeg men tongue.gif får jeg ikke lasta opp flere bilder her da eller? uten å betale...? :S

Alt går med Fart!
Biler som bruker under 1,5L på mila er femi :)

Vasvikingen
Dora The Explorer II

.


#14 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 08 January 2012 - 12:01

Desverre... Du får bare laste opp 2Mb med bilder på offroad.no sin server, da det finnes 24 000 medlemmer her... Hvis du går på "mitt kontrollpanel" øverst på sida, og videre på "administrar mine vedlegg" helt nederst til venstre vil du se hvordan du ligger an på plass...

Men som nevnt, gå inn på photobucket.com og opprett en konto der, er kjempe lett og greit og laste opp bilder. Dessuten kan du bruke de samme bildene på andre fora hvis du er aktiv der. Bilder lastet opp på offroad.no kan kun benyttes på offroad.no...

Edited by HardKåre, 08 January 2012 - 12:02.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#15 Vasvikingen

Vasvikingen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 08 January 2012 - 15:21

QUOTE(HardKåre @ 8 Jan 2012, 12:01) <{POST_SNAPBACK}>
Desverre... Du får bare laste opp 2Mb med bilder på offroad.no sin server, da det finnes 24 000 medlemmer her... Hvis du går på "mitt kontrollpanel" øverst på sida, og videre på "administrar mine vedlegg" helt nederst til venstre vil du se hvordan du ligger an på plass...

Men som nevnt, gå inn på photobucket.com og opprett en konto der, er kjempe lett og greit og laste opp bilder. Dessuten kan du bruke de samme bildene på andre fora hvis du er aktiv der. Bilder lastet opp på offroad.no kan kun benyttes på offroad.no...




får se om jeg gjør det etterhvert da smile.gif
Er bare medlem på Mitsu-forum eller noe sånt noe tongue.gif
har brukt 1,84 mb her så er ikke plass te et bilde til...
men om jeg bruker den sida, blir di mindre i plassen da eller?

Alt går med Fart!
Biler som bruker under 1,5L på mila er femi :)

Vasvikingen
Dora The Explorer II

.


#16 Vasvikingen

Vasvikingen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 08 January 2012 - 16:41

Da har jeg fått ordna bildene inn på photobucket smile.gif






litt mørkt men ser jo "herligheten" her med WhiteSpoke(?) felgene på plass for i vinter smile.gif




Er helst disse felgene jeg vil ha større dekk på men kan te nød bruke org. 16" tongue.gif har ikke råd te felger enda nemlig smile.gif

Edited by Vasvikingen, 08 January 2012 - 16:50.

Alt går med Fart!
Biler som bruker under 1,5L på mila er femi :)

Vasvikingen
Dora The Explorer II

.


#17 Vasvikingen

Vasvikingen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 16 January 2012 - 16:17

Da var det tid for å bygge nytt eksosanlegg da tongue.gif det andre stammer delvis fra en Volvo v70 og var dårlig sveisa så laga heller nytt i 3" rustfritt biltemarør smile.gif


begynte med overgang fra 2"-2,5" som gikk direkte inn i en overgang fra 2,5"-3". Skal etterhvert får gjort noe med di små hølla som er her.


Så gikk det over i et rør med bøy på midten så jeg kom over bærebjelken.bilde mangler, kommer etterhvert smile.gif


Det røret gikk videre inn i en 90° vinkel sidelengst og så en 90°vinkel oppover.




Kappa så et høll i plan med vinkelsliper, er ikke så flink te akkurat det som man ser, så ska få laga ei lakkert aluplate over smile.gif tredde så et rør nedpå vinkelen. høllband er fint te eksosoppheng og feste smile.gif


På toppen der satt jeg en 30° vinkel for å få det litt bakover:)


Så bare småjusteringer for å få vridd det riktig så det så bra ut smile.gif


til sist, det morsomste: testtur! biggrin.gif Ble passe gromlyd uten at det bråker for mye innibilen som det gjorde før, pluss at det ser bra ut når den er kald med tanke på røyk biggrin.gif




Edited by Vasvikingen, 16 January 2012 - 16:19.

Alt går med Fart!
Biler som bruker under 1,5L på mila er femi :)

Vasvikingen
Dora The Explorer II

.


#18 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 16 January 2012 - 17:50

NAIS!!! biggrin.gif
Tips: i stedet for et 30* bend på toppen, bruk et på 90*, så kapper du vinkelen 1-2 cm bak røret, parallelt med røret... Da får du den fine ovale avsluttinga du ser på pipes på lastebiler... smile.gif

Like diis:

Edited by HardKåre, 16 January 2012 - 18:05.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#19 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 16 January 2012 - 19:19

min ryker vesentlig mindre på vinteren etter jeg monterte 2,5" anlegg. hva er grunnen til det?

#20 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 16 January 2012 - 23:33

Mere luft? smile.gif Det betyr i såfall at motoren puster lettere også.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere