Ulyder Pajero Sport 2.5TDI 99mod
#1
Posted 23 January 2012 - 21:49
Noen som har noen tanker om hva det kan være, bilen er gått langt 300 000 men bærer ikke preg av det da den er velholdt
#2
Posted 26 January 2012 - 20:46
Noen som har noen tanker om hva det kan være, bilen er gått langt 300 000 men bærer ikke preg av det da den er velholdt
Jeg får ta en tur på mekonomen å skjekke bære kuler mm, må nok være der det kommer fra tror jeg?
#3
Posted 26 January 2012 - 21:27
#4
Posted 26 January 2012 - 22:19
#5
Posted 26 January 2012 - 23:01
Takk for svar, jeg skal kikke litt der. Jeg var en tur ute å kikka litt under panser, jeg har ikke så peiling på hva ting heter men skal prøve å forklare. Der akslingen kommer ut fra styre servo, den som går på tvers av bilen (kraftig rør), den er så videre koblet til stab stag i den andre enden tror jeg. På toppen der sitter det en foring på hver side som holder denne fast, den ene foringen der er helt trøkka sammen, kanskje det kan være denne. Det må jo gi rakle lyd i rattet vel? Sorry at jeg er dårlig på tekniske navn og deler, men finner jeg ut hva det er greier jeg fikse det selv.
Har så lyst å fikse det selv da jeg vil lære bilen å kjenne, så all hjelp mottas med stor takk
#6
Posted 26 January 2012 - 23:10
#7
Posted 26 January 2012 - 23:37
Det setter jeg pris på Mengis, jeg skal prøve å ta noen bilder i morra.
#8
Posted 27 January 2012 - 22:28
Her er bilde av hjelpesnekka på min Pajero -84. Den er noe anderledes på Sport som du har.
Ellers er det et generelt tips å bare legge deg under og se på alle bevegelige deler mens du har noen sittende inne i bilen og dreie på rattet. Så lenge bilen står med hjulene på bakken vil du kunne se slakk for hver gang hjelperen din skifter retning på rattet, da det vil oppstå spenn i overføringene. Er endel kuler og ledd der som kan skape slakk.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#9
Posted 28 January 2012 - 16:44
Her er bilde av hjelpesnekka på min Pajero -84. Den er noe anderledes på Sport som du har.
Ellers er det et generelt tips å bare legge deg under og se på alle bevegelige deler mens du har noen sittende inne i bilen og dreie på rattet. Så lenge bilen står med hjulene på bakken vil du kunne se slakk for hver gang hjelperen din skifter retning på rattet, da det vil oppstå spenn i overføringene. Er endel kuler og ledd der som kan skape slakk.
Takk det var nyttig info, jeg har også mistanke om hjelpe snekka, dem skulle ha 2000 hos orginal forhandler, jeg for titte litt på mekonomen
#10
Posted 28 January 2012 - 18:18
#11
Posted 28 January 2012 - 18:51
Kan selvsagt også være slakk i bakkant av denne. Men som sagt, få noen til å dreie rattet litt frem og tilbake mens du selv ligger under og ser. Evt ta med deg et brekkjern og bend litt på ALLE overføringer og styrekuler under der. Skal ikke vøre slakk annet enn at armene skal kunne "vri seg" litt på kula.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#12
Posted 28 January 2012 - 23:05
Kan selvsagt også være slakk i bakkant av denne. Men som sagt, få noen til å dreie rattet litt frem og tilbake mens du selv ligger under og ser. Evt ta med deg et brekkjern og bend litt på ALLE overføringer og styrekuler under der. Skal ikke vøre slakk annet enn at armene skal kunne "vri seg" litt på kula.
Tusen takk for dere gidder, jeg skall skjekke det i morra, da trenger nok jeg å skifte pitman arm og mulig hjelpe snekke, tenker jeg..Er det vanskelig med tanke på at ratt kommer ut av posisjon, eller jolder det med å la alt stå i ro å bare skifte over?
Edited by paj99, 28 January 2012 - 23:14.
#13
Posted 29 January 2012 - 19:17
HVIS du må bytte pitmanarmen så er det enkleste å vippe av kula i bakkant med en kuleleddsavdrager, før du bruker vinkelsliper langs med styreakslingen for å svekke armen. Så trenges det ikke så mye kraft for å få slådd den av. PASS PÅ at du ikke skjærer for dypt så du skader sporene på akslingen. Pass også på at du ikke skjærer for lenge, slik at akslingen blir så varm at du skader foringen opp mot snekka, og at du ikke bruker så mye makt at du skader den samme foringen.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#14
Posted 02 February 2012 - 00:53
HVIS du må bytte pitmanarmen så er det enkleste å vippe av kula i bakkant med en kuleleddsavdrager, før du bruker vinkelsliper langs med styreakslingen for å svekke armen. Så trenges det ikke så mye kraft for å få slådd den av. PASS PÅ at du ikke skjærer for dypt så du skader sporene på akslingen. Pass også på at du ikke skjærer for lenge, slik at akslingen blir så varm at du skader foringen opp mot snekka, og at du ikke bruker så mye makt at du skader den samme foringen.
Takk for svar!
Da har jeg funnet slakk i pitman arm, tenkte å bestille fra milner. Er det lang levering? Det var såpass bra priser at jeg tar med hjelpe snekke samtidig, den trengs sikkert å skiftes etterhvert den også, og da føler jegdet blir litt igjen for frakta, for den er jo dyrest av alt:)
Må si det er god avanse disse forhandlerne har når jeg ser priser på milner,,,
#15
Posted 02 February 2012 - 09:26
Her er forrresten litt om når jeg byttet pitmannarmen på min: http://www.offroad.n...a...t&p=1579318
Edited by HardKåre, 02 February 2012 - 09:29.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#16
Posted 02 February 2012 - 12:41
Her er forrresten litt om når jeg byttet pitmannarmen på min: http://www.offroad.n...a...t&p=1579318
Takk igjen, da bestiller jeg fra milner, bestilte meg sommer dekk http://www.sharifs-w...amp;prodid=4620 noen som har erfaring med disse, vet det ikke er rare dimmensjon,men holder meg til orginal da det stort sett er asfalt jeg kjører på og møter også onkel med kontroller stadig vekk:)
Vinter dekk er så klart nokian
#17
Posted 02 February 2012 - 14:29
Har kjørt på de selv på Pajeroen i 7 år i dimmensjonen 31"10,5. (ca 265/75-15) Så fikk jeg meg 32" MT og måtte selvsagt bytte... Husk at du kan øke rullediameteren med inntil 5% HELT lovlig, så lenge de ikke tar i noe og ikke kommer utenfor skjermene.
Edited by HardKåre, 02 February 2012 - 14:33.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#18
Posted 02 February 2012 - 14:35
Vinter dekk er så klart nokian
Du kommer til å angre! Til sommern har du garantert fått tomme-syken og bestiller deg større dekk...
#19
Posted 02 February 2012 - 23:24
He he, det kan tenkes, men har bare 7toms felger og da holder det med 245/70 16,, gidder ikke å bare slenge på ett par cm for å få feil rulle bane på dekket
#20
Posted 03 February 2012 - 13:23
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere