Gå til innhold



Foto

Startvansker etter koking av motor??

2.5tdi pajero pajero sport 4d56 koking startvansker turbodiesel

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
27 replies to this topic

#1 Andreas Klock

Andreas Klock

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 25 August 2012 - 10:48

Hei

For et par uker siden sprakk en kjøleslange fra radiatoren til turboen, og oppdaget ikke at tempen hadde økt før bilen begynte å fuske. Etter alt hel virker det som motoren ikke tok skade av hendelsen, bortsett fra at kaldstart på morgenen. Da må jeg dra`n lenge på starteren og gløde flere ganger helt til den såvidt hoster seg igang, etterfulgt av en god eksos-sky.
Før slangen røk var dette ikke noe problem, startet på første "runde" omtrent.

Merkelig? Noen som kan ha noen tips til hva som kan ha skjedd, evt hva som bør sjekkes?

(Ikke sett noe olje i kjølevæske/kjølevæske i oljen)

#2 Andreas Klock

Andreas Klock

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 25 August 2012 - 10:51

Forresten en 2,5 TDI fra 99, står i pajero sport. 4D56 motor. Eneste som er gjort med bilen er åpent luftfilter og justert trykket opp til 0,9 bar. Motor har gått ca. 190.000 (Bilen 450.000)

#3 RogSam

RogSam

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 02 September 2012 - 11:04

Høres ut som at glødingen fusker. Sjekk om det kommer spenning ut på glødeplugger. Kan være gløderele, sikring eller kontaktfeil i koblinger.

#4 Andreas Klock

Andreas Klock

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 02 September 2012 - 21:01

Ja, får jo sjekke det. Tipper den blir skikkelig kjiip å fyre når det blir ordentelig kaldt. Det rare er at det er null problem å starte den igjen, enten en kort tur på butikken (1km) eller etter endt arbeidsdag. Kan redusert kompresjon i en eller flere av sylindrene ha noe å si? Som en følgefeil av alt for høy temp tenker jeg kanskje? Får ta kompteste også....

#5 komatroll

komatroll

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 04 September 2012 - 11:12

Første som kom opp i hodet mitt er kompresjonstap. Varmegang er ikke noe særlig for feks stempelringer. God kompresjon er alfaomega på en kald dieselmotor. Ta en komp test ihvertfall. Glødesystemet skal ikke ta skade av varmgang i motor.

Med firhjulstrekk setter du deg fast der ingen andre kommer frem.


#6 Andreas Klock

Andreas Klock

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 02 November 2012 - 12:34

Nå har jeg endelig fått feilsøkt litt. Gløderelèet ser ut til å virke fint, styringen fungerer også fint i forhold til temperatur ihvertfall. Det jeg har funnet ut da er den ene glødepluggen har 1,6 ohms motstand ved ca. 50grader i motoren. Mens de 3 andre har uendelig ohm... Så det ser faktisk ut som at glødepluggene har tatt kvelden. Noen tips om hvor man kan få tak i det? Har sjekket Milner offroad i UK, men der var det begrenset info om de. Noen som har prøvd de? Har forstått det sånn at 4d56 TDI motoren er litt kresen på glødeplugger? Og at de originale er svindyre? Kom gjerne med forslag til hva jeg skal ha, da blir jeg veldig glad. (Det rimet faktisk litt :D )

#7 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 02 November 2012 - 13:11

4d56 TDI motoren er litt kresen på glødeplugger. Og de originale er svindyre. :) Kan desverre ikke hjelpe med noen alternativer.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#8 Andreas Klock

Andreas Klock

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 02 November 2012 - 13:39

Bestilte fra bilextra nå, får krysse fingra. Er denso dg198 sa ho, så får vel bare håpe. Må ut med 195,- veil. pr. stk, mens mitsubishi skulle ha 581,- veil. pr. stk......... Det er da i mine ører verdt å teste alternativene da.

#9 Andreas Klock

Andreas Klock

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 03 November 2012 - 15:03

Da har jeg skiftet glødeplugger, Denso dg174 tror jeg det ble, dg198 passet aldeles ikke: -alt for lange... Nesten som å få ny bil, bedre gassrespons og krefter når motoren ikke var varm. Får se i morgen tidlig om problemet med kaldstart er løst :)

#10 Andreas Klock

Andreas Klock

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 04 November 2012 - 19:07

Motoren startet momentant, var knapt inne med starteren her i morres. 2 sek gløding, og full fres ;) Pluggene het dg174. Nydelig!!

#11 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 08 November 2012 - 09:46

Dette må noteres!!
Endelig et alternativ til mitsu sine svindyre plugger :D
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#12 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 08 November 2012 - 09:48

btw, tenker å ta en komptest av min egen, noen av dere som vet hva den skal være? Og er slike billigtestere fra biltema noe til engangsbruk?
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#13 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 08 November 2012 - 11:00

Motoren startet momentant, var knapt inne med starteren her i morres. 2 sek gløding, og full fres ;) Pluggene het dg174. Nydelig!!

Så Denso DG174 funker med helt original gløding på 2,5TD?
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#14 Subi

Subi

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 82 Innlegg:

Posted 08 November 2012 - 18:57

btw, tenker å ta en komptest av min egen, noen av dere som vet hva den skal være? Og er slike billigtestere fra biltema noe til engangsbruk?

Husker ikkje kvar, men trur eg leste 21:1 ein plass

#15 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 09 November 2012 - 15:44

Trekk opp peilestaven når motoren går. Driftsvarmotor. Kaster den olje opp har du kompresjonssvikt.

Edited by lafterolf, 09 November 2012 - 15:45.


#16 Andreas Klock

Andreas Klock

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 10 November 2012 - 14:33

@HardKåre og TeamVest. Denso DG174 var pluggene ja. De funker helt utmerket på min 2,5TD, Fortsatt bare et litte sekund på gløding, og deretter starter den lett. Foreløpig har det bare vært -5 grader på det kaldeste, men skal si ifra hvis de feiler i løpet av vinteren :)

#17 Andreas Klock

Andreas Klock

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 10 November 2012 - 14:35

Så Denso DG174 funker med helt original gløding på 2,5TD?


Ja, regner med at glødingen er original. Ikke noe mikk makk med de. Prisen på de var ca. 250,- på Bilxtra ihvertfall. Men med nr på pluggene, kan man sikkert bestille fra nettet noe rimeligere ;)

#18 Andreas Klock

Andreas Klock

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 30 December 2012 - 15:46

Status update: Pluggene fungerer fortsatt utmerket, måtte gløde 2 ganger v/ 20 minus for å unngå å dra så lenge på starteren når det stod på som værst. Ellers er det ikke noe å utsette på pluggene.

#19 Makitalo

Makitalo

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 50 Innlegg:

Posted 30 December 2012 - 20:03

Jeg må stortsett gløde 2 ganger uansett temperatur ute. Litt plagsomt, men har blitt vant til det. Har aldri hatt oppe glødepluggene, så jeg lurer på at de er uorginale.

#20 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 31 December 2012 - 21:52

Originale plugger er grønne på toppen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere