Gå til innhold



Foto
- - - - -

Kirnehs Eltohundre

mitsubishi l200 eltohundre elto k74 garasje kirneh 4d56

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
149 replies to this topic

#1 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 07 December 2012 - 19:18

Kirnehs Eltohundre

elto-funplate.jpg

MEAN MEAN MITSUBISHI MACHINE!


muddy-elto.jpg

Her er doningen min! (24/5-14)


Bilen heter Elto og er født i Thailand på Laemchabang fabrikken. Elto er en Mitsubishi L200 GLS fra 1997 (K74) som drives av en 2.5 liter Turbo Diesel Intercooler (4D56). Skulle egentlig bare fikse den opp litt og selge den for fattern, men ble heller å beholde den selv. Eneste som har blitt gjort siden han kjøpte bilen i april 2012 er å etterfylle olje og bytta dieselfilter i november. Han kjøpte også nye AT dekk i riktig størrelse. Eneste som stod under beskrivelse i annonsen når han kjøpte den var "Ny registerreim", og da hadde bilen rulla 319 000 km. Nå har den gått 337 122 km så på tide med litt service. Modifiseringer bilen hadde ved overtakelse var to ekstralys i tryne og veltebøyle med fire arbeidslys. Ellers er bilen orginal etter hva jeg kan se. Noe av det første jeg gjorde var å hive ut setetrekkene i bilen og festa ekstralysene ordentlig. De hang egentlig bare i en selvborrende skrue.
 

eltohundre-henting.jpg

Bilde uttafor kebabsjappa på vei hjem fra henting. (29/11-12)


Nokian Hakkapeliitta SUV 5, piggdekk (235/75 R 15 105 T) på 7.5x15 Rust Spoke sitter på bilen. (Disse felgene er solgt sammen med 16" Nissan stålfelgene). Bridgestone Dueler A/T (31x10.50R15 LT) på 7x15 American Racing AR62 Outlaw II felger ligger på planet sammen med noen Nissan felger i 16" som ikke passer på navet.

 Dokumentasjon som fulgte med bilen
  • Vognkort (standard dekkdimensjon er 31X10.50 R 15LT) :D
  • "TÜV-License" på original planbøyle med gitter
  • Kvittering på forrige "EØS kontroll" utført 27.01.2011
og det var det :P

 Mods
  • Flyttet reservehjulet fra under bilen til planet
  • Hurtigkabelsko på batteripoler
  • Oljeånding med catchtank (fjernet igjen etter PKK mangel)
  • Montert turbotrykksmåler
  • Flyttet torsjonsstavene to hakk og strammet opp
  • Øvre bærekuler flyttet til undersiden av øvre bærebruer for å få skrudd litt høyere på torsjon
  • 32" Mud Terrain dekk på 10x15 stålfelger
  • Fjernet lyktespylere
  • Fjernet isolasjon på torpedo og under panser
  • Fjernet bremseskjold
  • Fjernet stigbrett
  • Fjernet skvettlapper
  • Fjernet stab. stag foran
  • Snudd og hevet hengerfeste
  • Koblet vekk Airbag
 Specs
  • Motor: orginal 4D56T (2.5TD)
  • Girkasse: orginal V5MT1 (manuell 5-trinns)
  • Aksler: 4.875 giring med LSD bak
 

motorplate.jpg

Modell kode forklaring (K74TGJENXFL6)
1Vehicle lineKL200
2Drive system74WD
3Engine type42,477 ml Diesel engine
4GroupTTruck
5Vehicle wide, Cargo bedGWide fender, with cargo bed
6Cabin shapeJDouble cab
7Rear body shapeESmooth surface and low floor
8Transmission typeN5-speed manual transmission (Floor shift)
9Vehicle gradeXGLS
10Specified engine featureFI/C T/C
11Steering wheel locationLLeft hand
12Destination6For Europe
 
 




Oppdateringer kommer plutselig!


Edited by Kirneh, 27 March 2015 - 12:32.


#2 sinnsyk

sinnsyk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 316 Innlegg:

Posted 09 December 2012 - 10:12

Hva er planen med bilen? :)

#3 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 09 December 2012 - 10:36

Hva er planen med bilen? :)


Tenkte å ta ting litt og litt. Vil prøve å holde bilen innenfor loven så godt jeg klarer, men det er jo nærmest umulig. I første omgang å bli litt kjent med bilen og fikse diverse ting som bør gjøres. Har tenkt å bruke bilen på vei og offroad, så blir nok litt røff i kantene etterhvert.

Når det gjelder modifikasjoner skal jeg hvertfall heve den litt foran så bilen blir "rett" nå den står på flata, og få på noen mud hjul. Blir nok flere mods etterhvert som jeg finner ut hva jeg trenger.

Edited by Kirneh, 09 December 2012 - 10:51.


#4 Sagen94

Sagen94

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 09 December 2012 - 12:09

hehe, det er umulig i 2012 og holde deg innenfor loven når det gjelder og modde på bilden selv, Synds selv det er helt forferdelig hvor vanskelig de skal lage det for gjennomsnittelige folk...

Føler meg til tider som "lillebror i midten" mellom Politiet og Vegvesenet

Edited by Sagen94, 09 December 2012 - 12:10.

MFKWEB.ORG - Sagen

F@cebook - William Sagen

 

"Bil er ett svarthull med 4 hjul, som du mater med penger"


#5 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 09 December 2012 - 14:53

Forran jekker du bare bilen opp på torsjonsfjæra for å få heve den.


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#6 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 12 December 2012 - 18:39

Da bilen ble hentet lakk den godt med olje. Etter nærmere undersøkelser så jeg at det var olje på torpedoveggen ganske høyt opp. Skrudde ut intercoolern og fikk av ventildekselet der problemet presenterte seg ganske åpenlyst.

problemet.jpg

Er jo en kjent sak at halvmånepakningen kan lekke på disse motorene, men det var nok ikke synderen denne gangen. Halvmånen var helt fin. Var rester etter noe nødløsning tettemiddel noen har prøvd seg med også.

Bestilte ny pakning og tettninger til bolter på milneroffroad.com. Halvmånepakningen så ny ut så byttet ikke den. Bestilte samtidig oljefilter og luftfilter.

Mens jeg ventet på delene vasket jeg ventildekselet og sandblåste det utvendig. Sandblåste å lakkerte skruer og diverse også.

Jekka også opp bilen foran, satt den på bukker og tok av hjula. En del dødgang på ratter så strammet styresnekka litt. Tok ut spylertanken for å komme til strammeskruen på toppen av snekka. Knakk en skrue som hadde rusta fast da jeg tok ut spylertanken. Fikk borra og kjørt gjennom med en gjengetapp så var den helt fin igjen. Fjernet lyktespylermotoren fra spylertanken og blendet hullet den hadde sittet i. Vasket også vekk den værste gørra før jeg satt den inn igjen.

Var smørenippler på de øvre bærekulene som fikk litt fett også.

Bunnplata under motoren manglet noen skruer og hang og slang litt, så tok av det for inspeksjon samt å få vasket vekk alt oljegriset etter lekkasjen.
bunnplate.jpg

Fikk satt på 31 tommerne og støvsugd bilen inni også. Fant bare en krone så var litt dårlig betalt :P

Før montering
deler.jpg

Etter montering
ferdig.jpg

Ble tett å fint etter operasjonen :-)

Edited by Kirneh, 03 July 2013 - 10:54.


#7 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 12 December 2012 - 20:01

Vil anbefale alle å lukke panseret ordentlig før man legger ut på nye eventyr ellers kan sikten bli redusert på ferden. Ble noen kosmetisk merker også, hehe :P

pansersprut.jpg

PS: Folk uten scoop kan regne med noe mindre merker i ruta!

Edited by Kirneh, 12 December 2012 - 20:03.


#8 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 16 December 2012 - 18:23

Hadde litt service på motoren i dag (337 261 km). Bytta olje, oljefilter og luftfilter. Olja var selfølgelig køl svart som den alltid er :P

Luftfilter og oljefilter ble handla på Milner Off Road, og 6,5 liter med Halvsyntetisk motorolje 10W–40 fra Biltema. Jeg vet det er blanede følelser angående olje fra Biltema, men den diskusjonen får bli i en annen tråd.

Edited by Kirneh, 16 December 2012 - 20:59.


#9 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 18 December 2012 - 21:26

Tenkte å skifte kjøleveska for sikkerhets skyld, så vet jeg hvertfall at den ikke fryser. Ekspansjonstanken hadde mye drit på innsiden så tok den ut og vasket den. Tappeskruen i bunnen av radiatoren knakk selvfølgelig ved o-ringen, så tok ut radiatoren like greit for å få ut delene som lå inni der. Kanskje unødvendig, men greit å ikke ha plast deler i kjølesystemet. Fikk skylla radiatoren godt og vaska den utvendig også, som den helt sikkert ikke hadde vondt av. Bestillte ny tappeskrue på Motor Forum. Det var litt leveringstid så limte den knekte så lenge. Satt sammen alt igjen og merka at jeg ikke hadde fått ut all den gamle kjøleveska, sikkert fordi jeg ikke venta til termostaten åpnet med å tappe den. Får ta en ny skylling når jeg får den nye tappeskruen.

Edited by Kirneh, 18 December 2012 - 21:28.


#10 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 20 December 2012 - 12:26

Vil anbefale alle å lukke panseret ordentlig før man legger ut på nye eventyr ellers kan sikten bli redusert på ferden. Ble noen kosmetisk merker også, hehe :P

pansersprut.jpg

PS: Folk uten scoop kan regne med noe mindre merker i ruta!


ÆSJ! Det der er skrekken! Vet ikke hvordan det er på L200`en, men dodgen min er så myk at bilen vrir seg ganske kraftig når den står skjevt.. Der jeg parkerer er bilen litt skejv, så panseret går ikke skikkelig i lås.. Mer enn èn gang har jeg kjørt avgårde og oppdaget at panseret "hopper" uten at det har gått helt opp...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#11 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 21 December 2012 - 16:21

Tok et bilde i en lokal snø haug i dag. Er mye brattere enn det ser ut som! :P

parkert.jpg

Edited by Kirneh, 03 July 2013 - 11:14.


#12 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 23 December 2012 - 23:09

Var litt olje i luftrøra når jeg hadde ut intercoolern, så mistenker olje åndinga for å grise til litt.

Plugga røret mellom luftfilter og turbo med en hjemme-mekk-plugg.
plugg.jpg

Lagde en Reodor Felgen catch tank av en cola flaske, så får vi se åssen det funker.
cola-catch.jpg

Prøvde også å skru opp torsjonen forran, men ble ikke høy nok selv på max, så må nok flytte stagene et par hakk. La merke til at de ikke var helt jevne så mulig noen har tafsa her før.

Edited by Kirneh, 03 July 2013 - 11:17.


#13 kermitt

kermitt

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 24 December 2012 - 01:34

Jeg vil anbefale deg å skaffe en skikkelig catch-tank. Det der er kun noe som bør gjøres om det er nød og du ikke kommer videre uten. Ta det fra noen som har prøvd. Torshov har kurrante tanker btw ;)

Hvordan er bilen å kjøre med 31" hjula? Kjører min på original hjul nå og det er ikke akkurat komfortabelt :P

#14 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 24 December 2012 - 12:38

Jeg vil anbefale deg å skaffe en skikkelig catch-tank. Det der er kun noe som bør gjøres om det er nød og du ikke kommer videre uten. Ta det fra noen som har prøvd. Torshov har kurrante tanker btw ;)

 

Hadde tenkt å ordne meg ordentlig catch-tank med filter etterhvert. Hva kan skje med å bruke cola-catch? Kondens og fuktighet eller? Mange har jo luftinga rett ut i friluft uten tank i det hele tatt. Dette er forøverig kun olje ånding fra toppdekselet.

 

Hvordan er bilen å kjøre med 31" hjula? Kjører min på original hjul nå og det er ikke akkurat komfortabelt :P

 

Dette er en GLS utgave så er standard dekkdimensjon 31X10.50 R 15LT og 4.875 utveksling. Kjører med Bridgestone Dueler A/T og syntes det er helt greit, men er ganske glatt. Kan ikke måle seg med ordentlige vinterdekk på vinterføre hva gjelder grip. Er jo en gammel bil med dødgang både her å der, så er jo som å kjøre båt vinterstid uansett :P


Edited by Kirneh, 05 May 2013 - 11:00.


#15 kermitt

kermitt

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 24 December 2012 - 14:43

Det renner over før du veit ordet av det og da spruter det olje overalt og alle reimene og varmeflater blir dekt med olje. Om du er så uheldig som meg så tar motorrommet fyr og regreima hopper 2 tenner.

#16 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 24 December 2012 - 15:00

Det renner over før du veit ordet av det og da spruter det olje overalt og alle reimene og varmeflater blir dekt med olje. Om du er så uheldig som meg så tar motorrommet fyr og regreima hopper 2 tenner.

 

Sånn sett ja. Det er ikke helt gunstig nei. Var på en ferd i går på ca halvannen time og har ikke kommet noe olje i cola-catchen enda, men skal holde et godt øye med det så ikke det skjer.


Edited by Kirneh, 05 May 2013 - 11:00.


#17 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 25 December 2012 - 12:48

Hvis du justerer HELT opp på torsjon så blir bilen veldig stiv å kjøre med. Skal du heve så mye bør du montere hevetorsjon for å få beholde fjæringsvei. Dessuten vil bilen begynne å spise på ytterkant av dekkene hvis du ikke tar en 4hjulskontroll. Det skal forresten være litt forskjell på høyre og venstre side, tror det har noe med å gjøre at bilen rigges for en sjåfør og ikke for en i hvert sete eller no'. Mener at det skulle være etpar cm forskjell på høyre og venstre side mellom bærebru og bumpstop iflg Haynes-boka på Pajeroen min. Når jeg hevet på torsjon hevet jeg bare samme antal runder på mutterne på begge sider.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#18 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 25 December 2012 - 13:58

Var justert nesten helt opp fra før av uten at bilen er noe spes høy. På max er den fortsatt noen cm lavere foran enn bak. Tror egentlig torsjons stavene er ganske slitene. Merka ikke noe forskjell etter veien etter at jeg skrudde helt opp fra der den sto. Torsjonen på passasjersiden er mye stivere og hever mer per runde jeg skrur enn den på førersiden, så blir veldig skjev hvis jeg skrur begge like mye. Tenker å prøve å vri stavene et par hakk på hver side for å se åssen det funker. Heve staver hadde vært det beste, men har et par andre ting å bruke penger på først :P

#19 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 26 December 2012 - 18:50

Har flytta torsjons-stagene to hakk så nå får jeg justert den til høyden jeg vil ha. Merker nå at den er mye stivere å kjøre.

Fikk retta bunnplata så den ser litt bedre ut også.
bunnplate-rettet.jpg
Blir vel kanskje et sommerprosjekt å få laget til noe mere solide saker.

Tok å heisa ned reservehjulet for en titt da det er helt flatt og ubrukelig uansett.
reservehjulet.jpg
Regner med dette er en av de orginale aluminiums felgene som ble levert med bilen. Dekket som satt på var et BFGoodrich All-Terrain i dimensjonen 31X10.50R15LT.

Edited by Kirneh, 03 July 2013 - 11:22.


#20 kermitt

kermitt

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 26 December 2012 - 23:10

Hva er fordelen med hevetorsjon? har vurdert det ei stund, men de er litt for dyre til at jeg prioriterer det med det første.