Gå til innhold



Foto
- - - - -

Kirnehs Eltohundre

mitsubishi l200 eltohundre elto k74 garasje kirneh 4d56

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
149 replies to this topic

#21 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 27 December 2012 - 10:26

Hva er fordelen med hevetorsjon?

 

Skal du heve så mye bør du montere hevetorsjon for å få beholde fjæringsvei.


Fordelen er vel at man beholder fjæringsvei som HardKåre nevner. Blir vel lett for at et av framhjula får løft i ujevne forhold når den er så stiv fremme. Det betyr jo også at fremkommeligheten blir redusert hvis man ikke har sperre foran. Tror fjæringsveien blir noe bedre hvis man fjerner stabilisator staget, men det er jo "ikke lov". :P


Edited by Kirneh, 02 September 2013 - 13:09.


#22 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 01 January 2013 - 16:30

Fikk tatt et litt ordentlig bilde av bilen i dag.
bilen-førstejanuartotusenogtretten.jpg

Noen som tilfeldigvis vet åssen fabrikat de felgene er. Har ikke funnet det trykket på felgene noe sted. Har sett det er flere som har like felger, men har ikke greid å finne ut hvem som lager de eller hva de heter.

Edited by Kirneh, 04 July 2013 - 14:25.


#23 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 01 January 2013 - 16:43

Likner på american racing felger

Edited by Trond (spydebergskrens), 01 January 2013 - 16:44.

"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#24 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 01 January 2013 - 17:17

Likner på american racing felger


Takk skal du ha! :D

Ser ut som det er 15x7 American Racing AR62 Outlaw II (625783) med -6 i innpress.

Edited by Kirneh, 20 April 2013 - 06:50.


#25 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 04 January 2013 - 09:17

I vognkortet mitt er det oppgitt innpress på 10, og disse felgene har et innpress på -6. Etter min forståelse av regelverket med hensyn til endring av sporvidde kan jeg endre med 15mm per aksel uten å ha det godkjent i vognkortet. Det betyr at jeg kan endre 7,5mm per hjul, så felger med innpress mellom 2,5 og 17,5 er da lovlig uten å ha det godkjent i vognkortet.

Mine felger er da utenfor det som er tillatt hvis man skal være pirkete. Tok en telefon til Wokas som er importør av American Racing felger og spurte om det finnes noen TÜV papirer til disse felgene. Som forventet finnes ikke det fordi amerikanerne ikke gidder å bry seg med sånt.

Jeg tror nok ikke at jeg på noe tidspunkt kommer til å få noe trøbbel med akkurat dette, men viser jo at det er vanskelig å følge lover og regler selv når man prøver.


Edited by Kirneh, 20 January 2013 - 18:56.


#26 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 24 January 2013 - 19:08

Kjøpte meg en billig turbotrykksmåler på Biltema som jeg har fått montert. Slangen som fulgte med målern var ikke noe særlig, så kjøpte to meter stålarmert slange på Tess til 122 kroner metern isteden. Kobla meg inn med T-stykke på slangen til wastegaten. Allerede noen som hadde laget hull i noe gummi på torpedoen, så tok bare ut hanskerommet så var det en smal sak å trekke slangen opp i dæsjen. Ofret "ute-temp-instrumentet" da det ikke fungerte uansett.

 

Var ikke noe restriktor i T-stykket så nåla dirrer på tomgang.

turbotrykksmåler-tomgang.jpg

 

Lader 0,65 bar uten belastning, men under kjøring i godt driv på 3. gir lader den nesten 8 bar, så er usikker på om den er tukla med.

turbotrykksmåler.jpg


Edited by Kirneh, 05 July 2013 - 06:37.


#27 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 30 January 2013 - 17:55

Ble en frankenstein fix på venstre skettlapp foran i dag.
frankenstein-fix.jpg

#28 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 11 February 2013 - 16:50

Fikk endelig radiatorkrana fra Motor Forum. Bestilling min hadde blitt borte så ble lang bestillingstid. Tipper limet jeg brukte for å lime den gamle krana ikke var noe glad i varme for den knakk selfølgelig igjen når jeg skulle bytte. Tok ut radiatoren igjen for å få ut plastdelene. Tenkte at det passa bra å inspisere regreima bare for å være sikker på at det så bra ut, pluss at jeg hadde mistanke om at simmeringen på veiva lakk.

Det så ikke så bra ut...
gammel-reim.jpg
griseri.jpg

Med den tilstanden der følte jeg det på tide med litt nye deler. Demonterte mesteparten foran der, og bestilte deler. Jeg var sløv og roterte ikke drevene til merkene før jeg demonterte den gamle reima, så var litt usikker på åssen det skulle gå, men alle drevene har merking så tror det gikk bra.

Etter en "liten" vask med diesel og oppvaskbørste...
rengjort.jpg

Jeg tar meg god tid når jeg skrur. Passer på å ta bilder av ting det kan bli usikkerthet av og vasker alle deler før jeg monterer. Da reimene (det er to) var montert roterte jeg motoren et par ganger rundt og kjekket at merkene på drevene fortsatt stemte.

Delene jeg kjøpte fra Milner Off Road
Engine Cam / Timing Belt & Tensioner Kit
Engine Crankshaft Seal Front (fordi den lakk og den er så lett å bytte når man først har det fra hverandre)
2 stk Engine Fan / Alternator Belt (fordi de er så billige og den skreik)
Engine Pas Belt (samme grunn som over)
Engine Crank Gear Balance Lower Flange Plate (fordi den jeg hadde var herja)
Engine Plastic Cover Lower Cam (var sprukene og herja)
Engine Plastic Cover Upper Cam (samme som over)
Radiator Hose Bottom (fordi det var noe motorvarmer greier der jeg ikke trenger)
Engine Oil Filler Cap (fordi den jeg hadde lakk litt)

Spanderte på noen nye skruer til dekselet over regreima også fordi det manglet flere og de som var der hadde sett bedre dager. Kjøpte skruer i løsvekt på Swedol Drammen, akkurat som en godteri-butikk. :)

Brukte verkstedmanualen for litt veiledning underveis.
VERKSTADSMANUALER / TEKNISK INFORMATION / SERVICESCHEMAN ETC

Høres ut som alt gikk bra. (filmsnutt)

Bilen hadde rulla 337872km ved bytte.

Edited by Kirneh, 24 March 2017 - 11:23.


#29 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 24 February 2013 - 15:57

Var ute på tur med bikkja i baksetet og lette etter steder vi kunne sette oss fast. La merke til at voltmeteret var nede på rundt 12V. Tok å målte batteriene når motoren var av og når motoren sto å gikk. Bilen ladet ikke selv om ladelampa ikke lyste. Etter en nærmere titt etterfulgt av litt fyrverkeri i motorrommet når jeg tok i kablene bak på dynamoen, var feilen ganske åpenbar. Den store kabelen til dynamoen var ryket av. Hadde tilfeldigvis en passende kabelsko liggene, så klemte på den og dro på litt godt med tape. Etter montering fungerte alt tipp topp igjen.
 

dynamo-kabel.jpg

 

Fjernet lydisolasjonen på topdedoen også i dag da den var så rufsete og fæl. Syntes det ble bedre uten.

torpedo.jpg



#30 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 05 March 2013 - 18:02

Flytta arbeidslysa bak ned under bøyla i dag for å redusere "Mikke Mus siluetten". Var koblet av Kaptein Kabel Satan med kabler i hytt og gevær med sukkerbiter og tape så langt øyet kan se. Får legge opp nytt når jeg skal legge opp til ekstralysa som var koblet i samme stilen.


arbeidslys.jpg


Edited by Kirneh, 05 March 2013 - 18:04.


#31 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 19 March 2013 - 21:15

Har fått montert ny baklykt fra Milner.

 

ny-baklykt.jpg



#32 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 23 March 2013 - 20:14

Kjøpte og monterte Hurtigbatterikabelsko på batteriene i dag. I teknisk reglement for Terreng Touring må batteripolene være tildekket, så syntes disse passet bra for jobben. Veldig enkle å koble av og på. :)

 

hurtigbatterikabelsko-åpen.jpg hurtigbatterikabelsko-lukket.jpg



#33 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 02 April 2013 - 18:42

Har drevet å skrudd på venstre hjuloppheng foran en stund nå. Skulle egentlig "bare" bytte mansjettene, men dukket opp en del annet som også burde utbedres. I tillegg til å bytte mansjettene byttet jeg øvre og nedre bærekule pluss en del skruer og diverse. Monterte den nye øvre bærekula på undersiden av bærebrua for å kunne skru opp litt ekstra på torsjonen. Fjernet også det lille som var igjen av bremseskjoldet.

 

Fikk satt sammen alt ferdig i dag, så tenkte å ta en liten test tur med bikkja for å se om alt funket bra. Etter en liten kjøretur syntes jeg det begynnte å luktet rart, og oppdaget at temperaturen på motoren var på det røde. Etter en avkjølingspause hvor jeg merket at øvre radiatorslange var glovarm og nedre var iskald tenkte jeg at termostaten ikke åpner, og kjørte bilen hjem igjen. Bilen hadde veldig feber når jeg kom hjem. Bobla som pokker i ekspansjonstanken en stund etter jeg stoppa motoren. La merke til at det lakk mye ved termostathuset, så må ha av å se der uansett. Syntes ikke bilen røyk hvitt og var ikke hvitt skum på oljepåfyllingslokket, så håper bare at toppen ikke har paja.

 

Da har jeg hvertfall nok å drive med. Må få hatt service på høyre hjuloppheng også i tillegg til det nye problemet pluss en del andre ting som burde vært ordna.

 

elto-feber.jpg



#34 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 02 April 2013 - 20:34

Skrudde ut termostaten når bilen hadde kjøla seg ned. Kokte opp vann med termostaten oppi for å se om den åpnet, og det gjorde den. Kanskje det er vannpumpa mi som har tatt kvelden eller noe annet mindre gøy. Får feilsøke videre så dukker det vel opp noe flotte feil tenker jeg.  :P

 

termostat-testing.jpg


Edited by Kirneh, 04 July 2013 - 08:09.


#35 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 03 April 2013 - 09:29

Auda, surt... Håper toppen overlevde!! Men som du sier, kan jo høres ut som vannpumpa ikke skaper sirkulasjon.


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#36 stem

stem

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 41 Innlegg:

Posted 03 April 2013 - 11:11

Hadde du på varmeapparatet samtidig? Dersom dette gir dårlig/normal temp på lufta mens motoren nesten koker og du vet at termostaten åpner, så er det nok vannpumpa som har tatt kvelden.

Krysser fingrene for at toppen overlevde



#37 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 03 April 2013 - 11:38

Varmeapparatet var helt av, noe som var urutinert av meg. Burde jo hatt det på max varme for å prøve å få ned motor tempen litt. Når jeg tenker meg om syntes jeg det har vært litt lite futt i varmeapparatet. Har ikke blåst veldig varmt selv om motoren har vært normal varm.

Jeg får pelle ut vannpumpa og ta en titt. Hvis det er den som er deffekt er jo det i grunn gode nyheter i forhold til "ny" topp.

#38 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 03 April 2013 - 17:37

Har fått fiklet litt nå. Roterte vannpumpa uten reimene og da kom det en skvett vann ut av termostathuset. Tok ut vannpumpa for sikkerhets skyld, men kan ikke se noe galt med den. Så lenge skovlehjulet inni går rundt og ingen av kanalene er blokkert funker vel den. Kan det være at termostaten åpner for sent kombinert med for lite kjølevann? Lakk ganske mye fra termostathuset når det var høyt trykk i kjølesystemet. Kanskje prøve uten termostat i termostathuset?

 

Jeg har en tanke om at toppakningen eller toppen er syk, men kan ikke si at jeg så noe hvit røyk av eksosen når jeg ruset den. Har vært borti et par biler med gåen toppakning og ryker jo ganske godt. Finner ikke noe hvitt på oljepåfyllingslokket eller på peilepinnen heller. Syntes ikke bilen gikk så bra, men er jo ikke noen rakett når alt er i orden heller. Jeg titta ikke etter olje i kjølevannet, men vet ikke om det er så lett å se uansett. Får vel banke det sammen og prøve uten termostat.



#39 stem

stem

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 41 Innlegg:

Posted 06 April 2013 - 07:55

Etter kokingen, hvordan var vann nivået i ekspansjonstank/radiator?

Jeg har en Burb hvor vannpumpa tok kvelden, den så fin ut og skovlen gikk rundt men allikevel så leverte den ikke nok men vannet forvant. Når jeg tok den av, rengjorde den og satt den på plass igjen så jeg at den lakk ut mellom akslingen og huset. Derfor antok jeg at når motoren ble varm nok så utvidet metallet seg slik at den kvittet seg med vann ut gjennom pumpa, og etter at jeg rengjorde den så forsvant slagget som holdt den tett når den var kald.

Byttet vannpumpe og alt var ok igjen



#40 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 07 April 2013 - 17:34

Stakk en tur inn til Oslo på formiddangen i dag for å kjøpe et sett med brukte 32" Mudstar dekk. Trenger nå bare noen 15x8 ståls eller breiere så har jeg leke hjul til Elto.

 

trettito-tom-mudstar.jpg

 

Har puslet litt ute i sola i dag. Kjekt med pickup når man trenger en arbeidsbenk. Vannpumpe og termostathus har fått flere runder med diverse tette midler gjennom årenes løp, så jeg skrapa vekk all dritten og planslipte alle flatene. Termostathuset hadde ikke pakning i det hele tatt, så ikke så rart det lakk derfra.

 

eltohundre-arbeidsbenk.jpg


Edited by Kirneh, 04 July 2013 - 08:05.