Gå til innhold



Foto

hvordan skifte lager og tettering bakhjul XJ 96 m c-clip


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 JanH

JanH

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 03 May 2013 - 22:27

Hei, 

 

Har hørt på hjullagerlyd i noen måneder :-) Når jeg byttet til sommerdekk sjekket jeg litt og fant at det lekker litt diffolje ut av bakaklsingen og ned på bremseskoene. Altså til å plukke fra hverandre et eller annet....

 

Etter å ha lest litt rundt omkring og kikket litt på bilen tok jeg av lokket på bakaksel diffen og fulgte denne beskrivelsen

http://www.naxja.org...ead.php?t=84885

for å løsne c-clips og få dyttet ut bakaslene.

Så langt så vel.

 

Kan jeg bruke enkel rå makt for å få ut tettering og lager som sitter igjen inni akselen. Jeg har ikke verkstedpresse tilgjengelig i min garasje så om jeg får det ut vil jeg da få inn de nye greiene?

 

mvh 

Jan


Serious sportfishermen usually have a target fish. They go to a particular place at a specific time of the year to catch a specific kind of fish of a particular size on an appropriate type of tackle.

#2 Sætre

Sætre

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 989 Innlegg:

Posted 04 May 2013 - 09:06

Simmerringen jekker du bare ut med en stor skrutrekker eller dekkspak. Da kommer du til lageret. Dette er et rullelager som er presset inn i bakakselhylsen. Det skal bare trekkes ut, men det pleier å sitte veldig godt, så du vil trenge et verktøy/avdrager/tvinge som kan ta tak innvendig i lageret.
"The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of low price is forgotten"

#3 pwb

pwb

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 04 May 2013 - 15:29



#4 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 04 May 2013 - 16:18

For å ta ut lager  slike plasser pleier jeg å vippe ut rullene, sveise på lagerbanen noen runder. Da krymper den slik du kan lett ta den ut uten ters......

 

For å få lageret lett inn så legg det i fryseren over natta, er ikke påkrevd gjør ting litt lettere.


Edited by Olav'n, 04 May 2013 - 16:21.

Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#5 JanH

JanH

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 12 May 2013 - 17:03

Kjempeflott hjelp og tips folkens    :thumbsup:

 

Det der med fryseren var lurt...

Den videoen var kjempefin. Jeg tenkte ikke på å låse akslingen før jeg to ut skruen som holder pinnen inne i diffen. Håper det går greit likevel.

 

Ser ut som jeg kan bruke denne:

http://biltema.no/no...trekker-203402/

og erstatte skrubolten i dette verktøyet med en halv meter lang gjenget stang (med samme diameter) som jeg også kjøper på biltema. Og så finner jeg noe tungt med hull i for å lage min egen slidehammer..  ???

eventuell skrur sammen med denne

http://biltema.no/no...dehammer-19906/

 

men er det Dana 35 jeg har (se bilder) ? 

Og hva slags smøremiddel bruker dere på lageret før det settes inn? Og det tettemiddelet på simmerringen, hva er det for type?

mvh

Jan


Serious sportfishermen usually have a target fish. They go to a particular place at a specific time of the year to catch a specific kind of fish of a particular size on an appropriate type of tackle.

#6 JanH

JanH

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 12 May 2013 - 17:04

hm, så var det bildene da....

Attached Thumbnails

  • Aksel.jpg
  • hjulllager.jpg

Serious sportfishermen usually have a target fish. They go to a particular place at a specific time of the year to catch a specific kind of fish of a particular size on an appropriate type of tackle.

#7 JanH

JanH

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 12 May 2013 - 17:14

ser forresten ut som om han på videoen bruker dette verktøyet

 

http://biltema.no/no...mersett-191289/

 

??


Serious sportfishermen usually have a target fish. They go to a particular place at a specific time of the year to catch a specific kind of fish of a particular size on an appropriate type of tackle.

#8 pwb

pwb

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 13 May 2013 - 12:05

Mekonomen

 

Motorbehandling  / Motor/Drivstoff
Artikkelnr: 41-20153
Artikkel: Smøremiddel
Produsent: Lucas Oil
Anm.: Assembly lube
Anm.:
Forp.: Boks 237 gr
Info: Lucas Semisynthetic Assembly Lube är en högkvalitativ semi-syntetisk monteringsolja som huvudsakligen används till att försmörja motordelar, skruvar och muttrar som monteras, t.ex. kamaxlar, kullager, ventillyftar och kolvar.Lucas Monteringsolja är formulerad i syfte att förhindra slitage och nötning vid initial uppstart av ihopmonterade motorer.
Info: Lucas Oil
Pris: 191.00 kr



#9 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 13 May 2013 - 15:59

/
men er det Dana 35 jeg har (se bilder) ?


Se bilder... :) diffguardtype.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#10 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 13 May 2013 - 16:01

Dobbelpost

Edited by HardKåre, 13 May 2013 - 16:01.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#11 JanH

JanH

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 13 May 2013 - 19:16

Min egen super avdrager patent deles herved.

 

Dro på biltema for å kjøpe avdrager sett til 8 hundreogettellerannet...

men det hadde de ikke.

 

Så jeg begynte å pakke opp og lage min egen avdrager mitt i butikken...... :thumbsup:

 

Kjøpte:

Tre kloers avdrager 10cm  til ca 80.- (art nr: 19-1128). Snudde stengene  for innvendig istedenfor utvendig grep (se bilder)

Ferdig Biltema gjenget stang på en meter ca 60.-  (den størrelsen som passer i gjennom avdrager istedenfor den bolten som følger med (og den er tommer eller noe så passer ikke med stanga uansett.

Muttere som passer stanga.

 

En lang tung dings som slidehammer (105.-) fant ett eller annet inne i butikken (se bilde) (artikkelnr 19-1256)

 

Så lagde jeg denne som på bildene ses med lager i klørne.....

 

A gjengestanga på en meter

B og C brukes til å stramme oppsettet. C strammer mot pipe D som jeg bruker for å presse klørne ut bak lageret (gjengestanga i seg selv

var så tynn at klørne glapp ned skjevt på siden (dårlig forklaring)

B brukes deretter til å stramme opp verktøyet slik at 1, klørne presser godt mot baksiden (innersiden) av lageret og 2 det er ikke slark når du begynner å slå.

Det lønner seg å henge opp en passnøkkel mellom mutterne slik at en får strammet opp holdet litt skikkelig.

 

Resultat; tre harde slides på ene siden av bilen og lageret var ute

 

På andre siden av bilen (testsiden) hadde jeg ikke strammet opp verktøyet skikkelig og brukte laaaaang tid på å slå på noe som var løst i fisken...

 

Masse ros forventes......

 

 

 

Attached Thumbnails

  • the tool.jpg
  • oppsett avdrager.jpg
  • end view.jpg

Serious sportfishermen usually have a target fish. They go to a particular place at a specific time of the year to catch a specific kind of fish of a particular size on an appropriate type of tackle.

#12 iHenning

iHenning

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 13 May 2013 - 20:05

Genialt :)



#13 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 13 May 2013 - 20:27

Fantastisk...  :thumbsup:

Mulig at hele oppsettet hadde blitt litt mer fast i fisken, så du hadde sluppet å vri kloa skeiv hvis du hadde hatt på etpar skiver og en mutter til inn fra venstresida, slik at du hadde klemt fast den svarte duppedingsen på avdrageren? Ellers var det en genial konstruksjon... Smart med den pipa som presser ut kloa!!! 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#14 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 15 May 2013 - 09:15

Eller bare sveist litt....
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#15 JanH

JanH

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 27 May 2013 - 17:56

Hm, bare pass deg ... Kanskje du bor nære ved?

 

Har på følelsen av at det kommer nok av prosjekter med dette grønne vidunder


Serious sportfishermen usually have a target fish. They go to a particular place at a specific time of the year to catch a specific kind of fish of a particular size on an appropriate type of tackle.