Gå til innhold



Foto

Bytte av topp 2.5TDI (D4BH)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 29 July 2013 - 18:25

God kveld,

 

Nå drar jeg sikkert opp en gammel tråd eller 5, men har søkt og finner ikke noe som går helt ihop.

Etter å ha sprent øverste radiatorslange 2 ganger, skiftet thermostat og renset kjølesystemet så tror jeg at toppakningen og sansynligvis toppen min har gått heden.

 

Dette gjelder en 99 galloper med D4BH motoren.

 

Toppakningen ble btw byttet for 20.000 siden.

Skal få målt CO i kjølekanalene i morra, men jeg er bra sikker på at det er toppen som har gått til dundas.

 

Spørsmål nr 1. Finner ikke motorkoden min hos milner, må jeg bestille hos Barikmo eller kan jeg bruke en annen motorkode?

 

Spørsmål nr 2. Siden toppen har vært av bilen for en stund siden tenkte jeg at jeg skulle ettersjekke momentet i kveld, bare for å være helt sikker. Er det først 80nm så deretter 110nm - fra midten og utover?

 

Spørsmål nr 3. Dersom det er toppsjau har jeg tenkt å gjøre dette selv. Noen som vet om noen gode guider for dette så jeg har noe å hjelpe meg med? Er det bare å kjøpe haynesboka og peise på?



#2 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 30 July 2013 - 07:45

Sjekk nedre slange fra radiatoren. Har vært med på den har delaminert seg innvendig og blitt sug flat. Dette gir dårlig kjøling. Stapp en lighter ned i radiatoren når motoren sviver, slukker flammen har du eksos der...
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#3 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 30 July 2013 - 08:35

Spørsmål nr 1. Finner ikke motorkoden min hos milner, må jeg bestille hos Barikmo eller kan jeg bruke en annen motorkode?


Hyundai D4BH er den samme motoren som Mitsubishi 4D56. Sånn jeg har forstått det lager Hyundai motoren på lisens fra Mitsubishi.


 

Spørsmål nr 2. Siden toppen har vært av bilen for en stund siden tenkte jeg at jeg skulle ettersjekke momentet i kveld, bare for å være helt sikker. Er det først 80nm så deretter 110nm - fra midten og utover?

 

Når du skal ettertrekke toppen trenger du bare å trekke til med det siste trinnet. Jeg dro til min med 120Nm. Når du har hatt toppen helt av kan du bruke 60 - 90 - 120 fra midten og utover (riktig rekkefølge står i vedlegget). Husk å blåse rein hullene til toppboltene for olje før du skrur dem i ellers er det ikke sikkert boltene går ordentlig ned, i værste fall kan blokka sprekke. Toppboltene skal etterdras etter ca 10mil etter et topp bytte.

 

 

Spørsmål nr 3. Dersom det er toppsjau har jeg tenkt å gjøre dette selv. Noen som vet om noen gode guider for dette så jeg har noe å hjelpe meg med? Er det bare å kjøpe haynesboka og peise på?

 

Jeg har nettopp byttet topp og brukte verkstedmanualen som jeg legger ved dette innlegget. Sikkert ikke helt likt som hos deg, men burde være likt nok. Haynesboka er sikkert også et godt alternativ.

 

 

Verkstedmanual 4D56: Attached File  11B ENGINE 4D5.pdf   1.15MB   973 downloads

 

 

Ting å tenke på:

Når du først har toppen ute og regreima av er det greit å bytte regreim, balansereim og strammehjul og evt. simmering på veiva hvis det er en stund siden.

Jeg kjøpte Kina-topp fra Milner som er veldig billig. Var en del grader og spon rundt på toppen, så ble litt filing og blåsing før jeg syntes den så grei ut.

Jeg justerte ventilene før jeg starta opp, og kommer til å justere dem igjen når jeg skal etterdra toppboltene.

Lurt å bytte olje og oljefilter før du starter opp. Jeg helte godt med olje over kammen før jeg satt på ventildekselet.

 

Du kan se litt i garasjen min på hvilken deler og sånn jeg brukte. (regreimbytte, toppbytte)

 

 

Sikkert masse jeg har glemt... Arrester meg gjerne hvis jeg kommer med noe feil info her...


Edited by Kirneh, 30 July 2013 - 08:50.


#4 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 30 July 2013 - 09:55

Spørs om du finner Haynes-manual til Galloper? Uansett kan du bruke den fra Pajero da motorene er mer eller mindre like. Ta å send en mail til Milner hvor du oppgir chassisnr, mye mulig de kan vise deg hvilken topp du skal ha. Ellers så må du bare flekke av toppen på din, og se hvilke stempler du har på motoren din. Sarpsborgmotor har forresten også kina-topper, i Norge. 

 

I DETTE innlegget kan du se forskjellen på de forskjellige stemplene. 


Edited by HardKåre, 30 July 2013 - 09:57.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#5 Torebo

Torebo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 31 July 2013 - 13:01

Hei,

 

Har nett kjøpt min fyrste firehjulstrekkar, og gler meg til å ta levering av min nye gamle 98 mod Galloper 2,5 TD intercooler på torsdag.

 

Har sjølvsagt tenkt at eg bør gjera det vanskeleg når eg fyrst byrjar, og kjøpt litt prosjekt. Skal byte toppakning på den, og ser at det er masse god info over her. Tenkjer å byte regreim, vasspumpe i same vendinga. Ser at ein får dette på skruvat.no for eit par lappar.

 

Eg har bytta topp før, men aldri på dieselbil. Førre eg bytte på var ein 1987 Audi 80 1,8 E.

 

Han som hadde bilen før meg starta på dette, men han løyste toppen på feil måte. No henger toppen i berre ein strekkbolt, noko som skulle tyda på at den sitter godt fast. Han har vridd rundt verktøyet og øydelagt bolten, dinest sveisa verktøyet fast og knekt verktøyet.

 

Eg håpar å sleppa unna utan å byta toppen. Planen min er å skru til att alle dei andre strekkboltane for å ta av litt last. Så nyttar eg Dremel og skjærer av hovudet på den som står der. Skrur ut resten på riktig møte og lyftar toppen rett av. Då burde eg komma til nok av siste bolten til at eg får ut den også.

 

Er det nokre tips og triks eg bør hugsa på?

 

Er det nokon som har bilete av korleis motoren skal sjå ut når den er samanskrudd? Min er litt i delar så det er kjekt å ha noko å gå etter.

 

Har forstått at dette er mykje same bilen som Pjaero/Montero Gen1. Men eg er uviss på kva for Haynes manual eg skal kjøpe? Eg lasta ned ein som låg på ein av linkane til Mitsubishi Info senter, Men eg vart ikkje heilt klok på det, fant liksom ikkje 2,5 TD intercooler.

 

Eg har stortrua på at uanset korleis dette går så har eg skaffa meg storvegs hobby ei stund :)

 

På førehand takk for svar.

 

Med beste helsing,

Tore



#6 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 31 July 2013 - 14:28

Oj, litt av et prosjekt... Men det var vel en grunn til at forrige eier begynte å bytte toppakning. Og uansett, så mye stress som toppen din har vært og skal gjennom bør du nok enten skaffe ny topp, eller trykkteste og planslipe den du har før montering... Kjedelig å bytte toppakning hvis det viser seg at det er toppen det er feil på...

Jeg vil anbefale denne
Postet bilde
Den tar godt for seg 2,5TD, med og uten IC. Og for bilder av sammenskrudd motor kan du se i garasjen min, den linken jeg oppga i forrige innlegg.

Btw, det er plass til flere garasjetråder... Hint, hint... ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#7 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 31 July 2013 - 20:29

Der var CO i kjølesystemet målt, og det eksisterer ikke.

Kinathermostaten jeg kjøpe på ebay lukker heller ikke, så jeg ble anbefalt å kjøpe en original thermostat, og kjøre 50/50 med frostvæske og vann. Får prøve dette og se hvordan det går!