Gå til innhold



Foto

Ettertrekke toppen som første alternativ før toppakningsbytte

hyunday galloper toppakning kjølevæskelekkasje

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 Landmann

Landmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 15 September 2017 - 13:39

Ny kar på forumet.

Spørsmålet gjelder Hyundai Galloper 2.5 TD fra 1998 MED 275k på telleren. Ettersom motoren er den samme som på Gammel-Pajero'n så forsøker jeg spørsmålet under Mitsubishi.

Kort fortalt: motoren tar inn litt kjølevæske i én eller flere sylindre. Jeg er mulig kjøper til bilen.

Spørsmål nr 1: Er det mutter på topplokksboltene eller er det fast hode?

Spørsmål nr 2: Er hele motoren støpejern eller er øvre del aluminium?

(I parentes ettersom originalpolitiet kommer til å kveles ;-) Har noen prøvd med hell å ettertrekke toppen til foreskrevne 120 nm + for slik å klemme toppakningen sammen og stoppe lekkasje? {Gjøres på gamle japsesykler og eldre italienske kjerrer ettersom aluminium både tar til seg og avgir varme hurtig og dermed utsetter strekkboltene for store belastninger med svetting og senere lekkasjer})
Jeg visste det var en fettnippel på bremsecalipperet

#2 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 15 September 2017 - 15:57

1. Det er fast hode og lange bolter.

2. Motorblokka er støpejern, og toppen er aluminium. Ulempen er at dersom motoren får koke så utvider støpejern og aluminium ulikt, og toppen sprekker. Dessverre så hjelper det mest sannsynlig ikke å etterstramme, da det oppstår sprekker mellom ventilsetene. Men then again, hvis toppen er sprukket så blir den ikke verre, og er det bare toppakninga så er det en sjanse... Du må uansett legge inn i kjøpesummen et fremtidig toppbytte..... 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#3 FixIt

FixIt

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 15 September 2017 - 16:34

Milner er både bra og rimelige på topper til disse :-)


Kjerring og unger og garasje og hus og Pajero og Pajero Sport og Pajero Sport. Puh.

Livet er en lek. Tror jeg.


#4 Landmann

Landmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 15 September 2017 - 21:49

Takk for svar og tips om deleforhandler.

Topplokksbolter med fast hode er ikke like lette å ettertrekke som mutterversjonen.
Jeg visste det var en fettnippel på bremsecalipperet

#5 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 16 September 2017 - 15:10

Pass uansett på at du får riktig type topp... Det finnes 2 forskjellige. På Paj går skillet i ca. -95, men på Galloper er det tryggeste å ta av toppen før du bestiller! Men det gjør selvsagt at du må belage deg på litt "liggetid". På de gamle toppene stikker ventilene ut av toppen, mens på de nye ligger de flush. Dvs at du KAN MULIGENS bruke en nyere topp på en eldre blokk, men mister effekt.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#6 Landmann

Landmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 16 September 2017 - 22:16

Takk for tips HardKåre.

Det blir ikke biltitting før i slutten av kommende uke. Kjølevæsketapet har jeg fått med meg. Så gjenstår sjekk av rammerust, sjekk av girsystemet, sjekk av startmotor/starterkrans. Det var vel det som er merkespesifikt. Ellers er det sjekk som på enhver långmilare.
Jeg visste det var en fettnippel på bremsecalipperet

#7 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 18 September 2017 - 12:38

Her kan du se forskjellen på de to motorene / stemplene. Jeg aner dessverre ikke hvilken type stempler / topp Galloperen har. 

 

L30092.jpg

1992 2,5TD

 

L30095.jpg

1995 2,5TD


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#8 Landmann

Landmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 19 September 2017 - 12:45

Flott HardKåre, da ser jeg at det er en forskjell å være obs på.
Jeg visste det var en fettnippel på bremsecalipperet

#9 Landmann

Landmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 19 September 2017 - 12:51

Nye spørsmål ettersom jeg vurderer å ettertrekke toppen som et forsøk...

Jeg tar vel (?) ikke sjansen på å ettertrekke de gamle topplokksboltene tror jeg - hmmm - ettersom hver og én må løsnes for deretter å ettertrekkes med 120 nm+ . Jeg er litt nervøzz for at å løsne og deretter ettertrekke blir for mye for strekkboltene?

(1) Hva tror dere?
(2) Hvor kjøper jeg nye topplokksbolter?
Jeg visste det var en fettnippel på bremsecalipperet

#10 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 19 September 2017 - 19:11

Har montert etpar topper med gamle bolter uten problem... I allefall de gamle 2,3 og 2,5 kunne du bruke boltene om igjen, vet ikke om det er strekkbolter på senere utgaver?
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#11 Landmann

Landmann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 19 September 2017 - 21:02

Høres betryggende ut HardKåre, da går jeg for gjenbruk (fant i mellomtiden nye bolter på ebay.co.uk for £25 ekskl. frakt og mva. men lar det kjøpet vente) og løsner og trekker til de samme boltene.

Da blir det biltitting på fredag. Får med meg en kar (flytekniker) som er rå på å lete etter rammerust og bruke hørselen til å lytte etter klonk (nope - ikke trønderdrikke ;-) ) Er det minimalt med rust så blir det olje på bolter og momentnøkkel - og vips er en lisens-Pajero reddet fra skroten.

Fortsettelse med mulig roadstory følger...
Jeg visste det var en fettnippel på bremsecalipperet