Gå til innhold



Foto

Kobling av IC, patrol


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 14 October 2007 - 13:26

Jeg har kjøpt litt rør og greier for å koble opp min Iveco IC på patrolen (3,3TD). Rørstussene på IC`en har forskjellig dimensjoner.. På den "varme siden" (fra turbo) er det 2,5" stuss.. Der blir jeg å bruke nettopp 2,5" rør.. På den kalde siden er det bare 2" stuss.. Det røret blir å gå over motoren, så det blir ganske langt.. Jeg har kjøpt 2" rør, men ble usikker på om det kommer til å bli mye restriksjoner med så tynt rør? Har bare kjøpt vanlige eksosdeler som jeg svartlakkerer...

Alternativet er å bruke 2,5" rør der også, men er redd for at turbotrykket kommer mye senere da... Jeg får ikke fullt trykk før på 2200rpm fra før.. drar jo bare til 3000, så må man gire...

Jeg har orginalt anlegg fram til midten av bilen og 3" resten.. Skal sveise 3" hele veien senere...

Inspill ønskes...

Ca. sånn blir det lange røret lagt..


Edited by wazzza, 14 October 2007 - 13:35.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#2 2000hilux

2000hilux

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 165 Innlegg:

Posted 14 October 2007 - 14:17

jeg ville godt for 2" på den kalde siden, kald luft trenger mindre plass enn varm luft. du vil også få høyere hastighet på luften gjennom røret, dvs mindre påvirkning av varmen som kommer fra motor, der røret passerer motorn..
2" rør gir mer en nok flow til å forsyne en motor med så "lav" effekt..

jo større volum på rørgangene jo mere turbolag vil du få..
mvh: jkm

"Keep the rubber-side down"
http://forum.h4k.no/viewtopic.php?t=52

#3 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 14 October 2007 - 20:01

Ok, jeg ble å bruke 2" rørene.. Alt er sveist ferdig og lakkert.. Henger til tørk nå.. Må bare få tak i de siste slangestussene så er jeg klar smile.gif
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#4 pers_1972

pers_1972

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 14 October 2007 - 20:23

QUOTE(wazzza @ 14 Oct 2007, 20:01) <{POST_SNAPBACK}>
Ok, jeg ble å bruke 2" rørene.. Alt er sveist ferdig og lakkert.. Henger til tørk nå.. Må bare få tak i de siste slangestussene så er jeg klar smile.gif

du kan å snu gjenomstrømningen slik som det er nevnt i denne posten.
http://www.offroad.n...showtopic=79597

#5 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 14 October 2007 - 20:52

Tenkte på det, men det passet bedre med dimensjonene på slangestussene hvis jeg gjorde slik som jeg har gjort d...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#6 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 15 October 2007 - 14:03

Slik ble det..


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#7 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 15 October 2007 - 14:50

Vil anbefale doble klemmer eller noen kraftigere enn du har hvis du skal lade litt.

#8 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 15 October 2007 - 21:52

Har allerede poffet av en slange på 0.7 bar, men der hadde jeg ikke klemme.. Blir nok ikke å ladde veldig mye mere uansett... Ikke enda iværtfall tongue.gif
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#9 bushwalka

bushwalka

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 162 Innlegg:

Posted 16 October 2007 - 15:35

[quote name='wazzza' date='14 Oct 2007, 14:26' post='1376804']
Jeg har kjøpt litt rør og greier for å koble opp min Iveco IC på patrolen (3,3TD). Rørstussene på IC`en har forskjellig dimensjoner.. På den "varme siden" (fra turbo) er det 2,5" stuss.. Der blir jeg å bruke nettopp 2,5" rør.. På den kalde siden er det bare 2" stuss.. Det røret blir å gå over motoren, så det blir ganske langt.. Jeg har kjøpt 2" rør, men ble usikker på om det kommer til å bli mye restriksjoner med så tynt rør? Har bare kjøpt vanlige eksosdeler som jeg svartlakkerer...

Alternativet er å bruke 2,5" rør der også, men er redd for at turbotrykket kommer mye senere da... Jeg får ikke fullt trykk før på 2200rpm fra før.. drar jo bare til 3000, så må man gire...



patrolen har faktisk maks effekt på 4000. Min varver det fort som F.(til diesel og være)

Edited by bushwalka, 16 October 2007 - 15:35.


#10 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 16 October 2007 - 16:40

Min er iværtfall ikke sånn.. Har ikke prøvd å dra den noe særlig på turtall etter at IC`en ble montert. Før dro den ikke over 3K.. Kunne selvsagt tyne videre, men det hadde ingen hensikt... Jeg ønsker å ha en motor som kan brukes til vanlig uten å måtte dra den så jævlig på turtall...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#11 chevymarit

chevymarit

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 15 December 2010 - 02:07

QUOTE(wazzza @ 16 Oct 2007, 16:40) <{POST_SNAPBACK}>
Min er iværtfall ikke sånn.. Har ikke prøvd å dra den noe særlig på turtall etter at IC`en ble montert. Før dro den ikke over 3K.. Kunne selvsagt tyne videre, men det hadde ingen hensikt... Jeg ønsker å ha en motor som kan brukes til vanlig uten å måtte dra den så jævlig på turtall...



sd33t motorer har topp dramoment på 2250rpm, å ikke mer eller mindre